AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bokenbergen:

Segern är vår (till alla med intel) ^^,!

Helt fel, här måste jag hålla med de mer nedstämda.
Segern i det här fallet är ingens, utan konkurrens lär inte ens Intel hålla R&D i topp över tiden. Att AMD inte kan leverera är nästan bara negativt ur konsumentperspektiv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Segern är vår (till alla med intel) ^^,!

Det är inte seger till någon om en av två möjliga leverantörer skjuter sig i foten - det påverkar prisbild och utvecklingstakt negativt om det inte finns någon fungerande konkurrens.

Permalänk
Medlem

någon som vet ett test då man ser prestanda i denna nya bulldozer vs min gamla i5:a alltså intel i5 760 s1156

tänkte om det är värt att uppgradera till den från min nuvarande

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Bokenbergen:

Segern är vår (till alla med intel) ^^,!

Du förhoppningsvis ironisk eller riktigt dum i huvet, detta är inte ett fotbollslag som skojfriskt skall hejjas fram till seger.

Var du vaken på SO-lektionerna när du var liten?

Citat:

What Does Monopoly Mean?
A situation in which a single company or group owns all or nearly all of the market for a given type of product or service. By definition, monopoly is characterized by an absence of competition, which often results in high prices and inferior products...

Monopoly is the extreme case in capitalism. Most believe that, with few exceptions, the system just doesn't work when there is only one provider of a good or service because there is no incentive to improve it to meet the demands of consumers. Governments attempt to prevent monopolies from arising through the use of antitrust laws.

Detta har ingen som helst gagn för oss som konsumenter, detta faktum är enbart dåligt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Detta var ju jäkligt synd, BD kommer bara att säljas i OEM datorer och till folk som inte förstår ett skit.
Hade hoppats på mycket bättre resultat, då hade de blivit ett köp direkt.

AMD fanboys: svälj er stolthet, jag vet att minst 80% av er kommer gå över till Intel denna gången.
Jag gick över till Intel när C2D kom.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Mer än dubbelt så mycket transistorer som Thuban och näst intill sämre prestanda?

Ska det köpas någon Bulldozer så får de prissänka med 30-40% för att det ska bli intressant.

Permalänk
Medlem

Detta var en mycket stor besvikelse. Nu kan jag ju lika gärna köpa en 1100T och köra vidare med det jag har för övrigt. Får hoppas de kommer med en bättre prolle senare. Om inte kan vi nog räkna ut AMD inom cpu-världen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Besvikelse ja, förvånad? nej. Har funnits indikationer hur länge som helst. Det enda man kan hoppas på nu är att de sänker priserna, drastiskt. Se till att dessa FX-processorer blir bästa budgetalternativ.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Priset borde droppa ganska snabbt efter att bencharna presenterats. Vad tråkigt detta var. AMD kommer nog inte presentera roliga siffror efter detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

Det enda som intresserar mig här, är hur den presterar vid folding.

Precis! Sweclockers get it up runnin' !

Och sen att den drar 1400W vid ~8.5Ghz... so what? Italienaren Andrea 'Backslick' Rossi har ju trots allt uppfunnit lågenergetisk fusionsteknologi i sin morsas källare! Ropen skalla, fri energi till alla!!!!!1111*
/sarc off

*(Om Andrea Rossi mot förmodan verkligen lyckats med kall fusion, så kommer jag äta upp min doktorshatt i överklockning.... Dock är det ungefär lika troligt som att AMD skulle råkat skriva ett smärre fel i processorstrukturen som impairar prestandan med 50% och släpper en uppdatering inom 2 veckor)

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Andra batchen / steppingen = dubbla prestandan? Finslipning....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Finns visst spel där det spelar roll, de som faller in i kategorin dåligt optimerade för flerkärnigt. World of Warcraft raiding/mass pvp faller in här, där 60 fps fortfarande är svåruppnått i vissa situationer, om man kör ultra.

Visst finns det undantag, men en 4-kärnig propp är så gott som optimalt för alla spel idag att backa upp ett bra grafikkort med. Anledningen till att jag skrev inlägget var för att en Q9550/Phenom 2 fick så gott som samma FPS som Bulldozer och Sandy Bridge i hög upplösning i spel = så länge du har en 4 kärnig propp är det bara ett grafikkort som kommer att avgöra prestandan (GENERELLT) så länge man inte spelar i 1024x768.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur relevanta dessa processorerna är även om dom sänker priset? Alla entusiaster som inte har en extremt pressad budget är ju beredda att betala lite för att få prestanda. Som ett överdrivet exempel så hade ju jag inte använt processorer med 25% av nuvarande prestanda, även om dom var gratis.

i7-2600K är ju extremt prisvärd om man ser till prestanda och överklockbarhet, och det "absoluta" priset är ju riktigt lågt om man jämför med tidigare toppmodeller från Intel, som 2600K också i många fall kan mäta sig med.

Denna revisionen av Bulldozer känns onekligen som ett rejält stolpskott. Hoppas verkligen att AMD har kapacitet och tid att reda upp det här.

Permalänk
Medlem

Har väl inte varit så aktiv här på länge men iaf. Jag noterade att det skiljer en del i resultaten mellan olika recensioner

Jämför resultaten i 7zip t.ex.
http://images.anandtech.com/graphs/graph4955/41698.png
http://www.sweclockers.com/image/diagram/2474?k=d388da231111d...

Där Core i7 2600K presterar 7% bättre i Sweclockers test än hos Anandtech.

Känns som att Bulldozer presterar dåligt i enkel trådade applikationer vilket är svårt att bortse ifrån. På jobbet behöver jag maximal prestanda i enkeltrådade applikationer så där får vi fortsätta att köra Intel ett tag till.

Permalänk
Medlem

mycket tråkigt .... jag blir ju nästan ledsen här.

irriterar mig mest på att Thuban verkar prestera så mycket bättre än bulldozer tråd för tråd.
till och med Deneb är med och vevar jämsides med bulldozer i speltesten , riktigt synd att bullodzer inte var åtminstånne lika kraftfull som föregångarna tråd för tråd.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

tråkigt att se vi behöver konkuranssen tyvärr slår detta bara tillbacks på oss köpare.

Permalänk
Medlem

Funderar på en sak, fungerar det bra att köra virtuella maskiner med en AMD propp? har dom allt godis som Intel har?
Ingen tvekan om att AMD inte kommer sno några entusiaster från Intel med detta, men om AMD sänker priserna samt om deras proppar fungerar bra för t.ex. hyper-v så skulle jag lätt kunna köpa en BD, 8 kärnor är ju säkerligen inte fy skam då.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av brajonk:

någon som vet ett test då man ser prestanda i denna nya bulldozer vs min gamla i5:a alltså intel i5 760 s1156

tänkte om det är värt att uppgradera till den från min nuvarande

Här är ett test för dig:
http://www.techspot.com/review/452-amd-bulldozer-fx-cpus/

De har med en i5 750 (snäppet lägre klock än din 760), de har även med FX6100 och FX4170 (simulerat iofs), vilket några har efterfrågat.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Bulldozer är i första hand en serverprocessor, ungefär samma som Intel gjorde med i7-920 när den kom. Det ligger bra mycket mer pengar där och jag tror de fokuserat på servrar för att sedan trimma in den till desktops. Gissar på att de kan göra extremt strömsnåla processorer på 8-16 kärnor och de kommer bli tuffa konkurenter till intel (är själv intresserad av något sådant). Såg någon variant där på 35watt med 8 kärnor klockade till 2,5 GHz

Är själv lite besviken över att den inte kunde göra lite mer på enklare belastningar men jag tror inte problemet är så stort som många tror. Tillverkningsprocessen kommer sannolikt förbättras drastiskt i början och därmed förbättra strömförbrukning och klocken. Tror också de redan börjat trimma processorn för desktop, de har redan visat upp trinity (http://www.sweclockers.com/nyhet/14486-amd-visar-trinity-unde...). Verkar också vara något knas med prefetcher hanteringen som gissningsvis uppdateras ganska omgående.

För att vara första versionen i en helt ny arkitektur är det nog inte så illa pinkat ändå, den kommer sälja bra bland servrar och där blir det rejält med deg. Dessutom fungerar den helt ok för de som sitter på desktop datorer och VERKLIGEN behöver en snabb processor (renderingar och liknande).

Permalänk
Medlem

Bra recension! Synd att den inte presterar bättre men med rätt pris (lägre än nu) kan den kanske bli ett intressant alternativ. N får vi väl se fram mot Ivy Bridge istället och se om den är något att hänga i julgranen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellias:

Jag köper en 8150 ändå.

Du får vad du förtjänar, synd att du får rösta bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Detta var ju jäkligt synd, BD kommer bara att säljas i OEM datorer och till folk som inte förstår ett skit.
Hade hoppats på mycket bättre resultat, då hade de blivit ett köp direkt.

AMD fanboys: svälj er stolthet, jag vet att minst 80% av er kommer gå över till Intel denna gången.
Jag gick över till Intel när C2D kom.

jag gick över till Intel för 2 veckor sedan.. yes jag har varit AMD nörd å är de lite ändå gillar dem. men jag är sjukt nöjd med att jag bytte till Intel i min Gaming maskin nu

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Jag hoppades på att AMD skulle släppa bra grejer, gärna slå ut i5 2500K och ligga i hälarna på i7 2600K. Då har vi 2 konkurenter som tävlar om pris och prestanda och det gynnar oss konsumenter. Jag är ingen fanboy när det gäller Intel, eller AMD. Jag är mer "fanboy" av bra produkter som gör sig bra i "prestanda per prona"-sortimentet, vilket jag tycker alla borde vara. Förstår inte varför man ska behöva hålla sig till det ena eller andra? Man köper det bästa man kan för pengarna varje gång man handlar, väl?

Känns skönt att ha handlat rätt, men det känns jobbigt att AMD hamnar så långt efter. Hoppas att de är i hälarna på Intel nästa gång det är dags att köpa ny CPU iaf (om sisådär 3-4 år).

Visa signatur

- i7 2600K @ 4,8GHz - MSI GTX 770 - Fractal Design 1000W R3 - 8 GB DDR3 @ 2000 MHz - 250GB Samsung 840 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad i... skickar tillbaka mitt asus crosshair då...

Skrivet av issue:

Funderar på en sak, fungerar det bra att köra virtuella maskiner med en AMD propp? har dom allt godis som Intel har?
Ingen tvekan om att AMD inte kommer sno några entusiaster från Intel med detta, men om AMD sänker priserna samt om deras proppar fungerar bra för t.ex. hyper-v så skulle jag lätt kunna köpa en BD, 8 kärnor är ju säkerligen inte fy skam då.

Typ alla AMD processorer som finns att köpa idag klarar hyper-V utan några problem.

Någon som undrar om deras AMD prolle klarar hårdvaruvirtu i hyper-v klicka på länken och testa

http://support.amd.com/us/Pages/dynamicDetails.aspx?ListID=c5...

Kolla datumet på filen

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag skulle vilja se en djupdykning i arkitekturen hos Bulldozer. Något måste ju blivit väldigt fel när de inte ens kan klå sina gamla processorer... Anandtech lär ju dyka djuuuupt, men vore kul att se något sånt här också!

det är mest spännande varför släpper man en CPU som är sämre än generationen innan?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Hade helt klart varit intressant om dem kostade några hundralappar billigare, cirka 500kr billigare på båda är nog rimligt.

Permalänk
Medlem

Det här var ju faktiskt sämre än jag förväntat mig, riktigt uselt till och med...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

det är mest spännande varför släpper man en CPU som är sämre än generationen innan?

Det är den inte, långt ifrån

Permalänk
Medlem

Jösses vilket bakslag... Men samtidigt måste säga att jag är förbluffad över hur i7 980X hänger med eftersom den är rätt gammal. Visserligen kostade den en hel del när den kom, men den presterar ju grymt bra. De modellerna brukar ju klocka rätt bra också vad jag kan minnas.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Fyfan vad trist! Nu får ju fan Intel monopol och kan leka runt fritt med priserna

Skickades från m.sweclockers.com