120/128 GB vilken SSD är egentligen bäst? (<~1700SEK)

Permalänk
Medlem

120/128 GB vilken SSD är egentligen bäst? (<~1700SEK)

Det känns ungefär omöjligt att fastställa. Sökt runt lite tester men det är förstås orättvist då alla inte testats lika ofta.

Markerat med en siffra och var enheten fått utmärkelse:

Corsair Force GT 120GB------------1--2--3--4
Crucial M4 128GB------------3--4
Intel 320 Series 120GB------------
Kingston HyperX 120GB------------2--4
OCZ Vertex 3 120GB------------1--4 (Max IOPS för dyr)
Samsumg 830 128GB------------Nysläppt men verkar relativt snabb och tillförlitlig

1.http://techreport.com/articles.x/21672/14
2. http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011/...
3. http://www.hardware-revolution.com/best-ssd-hdd-november-2011...
4.http://www.tomshardware.co.uk/ssd-nand-reliability,review-322...

Sandforce-problemet med BSOD finns ju där, vet dock inte hur stort det är.

Vad säger ni? Går det att en gång för alla säga vilken SSD som är bäst just nu för under cirka 1700kr på 120/128GB?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hade utan tvekan valt en Force GT. Det känns som mest för pengarna helt enkelt. Vertex 3 och HyperX är i princip likvärdiga men dyrare. M4 och 320 har lite sämre prestanda men som tyvärr inte syns tillräckligt bra på prislappen. Tillförlitlighet skulle kunna vara ett argument, men nu när den värsta sand(force)-stormen (höhö) lagt sig, samt att även intels diskar har haft en släng av opålitlighet så vet man att det inte finns några garantier.

Permalänk
Medlem

Vilken SandForce-storm skulle ha lagt sig? Det är knappast bekräftat att de nyaste uppdateringarna fixar alla problem för alla.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag har en OCZ agillity 3 120gb som är lite billigare än vertex 3 och är hur nöjd som helst, hade problem tidigare men med senaste firmware har det varit felfritt i ett par veckor nu! så för min del verkar problemen vara helt lösta

Har ingen erfarenhet av andra ssd men kan helt klart rekomendera ocz då de även har en mycket smidig linuxversion gjord för att köras från ett usb-minne för att uppdatera firmware när du har den som systemdisk i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Vilken SandForce-storm skulle ha lagt sig? Det är knappast bekräftat att de nyaste uppdateringarna fixar alla problem för alla.

Den värsta. Jag har också förstått det som att alla problem inte är bortblåsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Den värsta. Jag har också förstått det som att alla problem inte är bortblåsta.

Så varför ska man köpa GT om det finns problem kvar?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Även crucial m4 använder marvells styr-kretsar (samma som intel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Så varför ska man köpa GT om det finns problem kvar?

Jag vet inte hur många procent det rör sig om. Du kan köpa en mekanisk disk som är DOA också. Eller något annat. Jag får väl krypa till korset och erkänna att jag inte är så påläst om exakt hur dessa problem uppstår. Såvida de inte kan dyka upp spontant efter ett par veckors funktionsduglighet, utan hyffsat omgående så är det ju frågan om att ta en liten kalkylerad risk. Det kan ju givetvis bli bök med att byta, men det är ett hanterbart problem. Ett klart mindre problem, ska noteras, om man uppgraderar ett redan färdigt system med en befintlig systemdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag vet inte hur många procent det rör sig om. Du kan köpa en mekanisk disk som är DOA också. Eller något annat. Jag får väl krypa till korset och erkänna att jag inte är så påläst om exakt hur dessa problem uppstår. Såvida de inte kan dyka upp spontant efter ett par veckors funktionsduglighet, utan hyffsat omgående så är det ju frågan om att ta en liten kalkylerad risk. Det kan ju givetvis bli bök med att byta, men det är ett hanterbart problem. Ett klart mindre problem, ska noteras, om man uppgraderar ett redan färdigt system med en befintlig systemdisk.

Öh va? Om du inte vet vad du pratar om kanske du inte ska ge folk köpråd?

Det är inte DOA, de fungerar helt enkelt inte i vissa system. Spelar ingen roll om man får disken utbytt, den nya kommer fortfarande blåskärma.

Skrivet av anon160366:

force GT s nya serier har inga barnsjukdomar längre. rätt snabba och billiga jämför med vad andra kostar. alternativet till alla sandforce kretsar är och köpa intel 320 eller 510 serien.

Nu ljuger du. #11569074

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Öh va? Om du inte vet vad du pratar om kanske du inte ska ge folk köpråd?

Det är inte DOA, de fungerar helt enkelt inte i vissa system. Spelar ingen roll om man får disken utbytt, den nya kommer fortfarande blåskärma.

Du tänker på att den inte fungerar med vissa SATA-controllers? Borde det inte isåfall gå ganska smidigt att undvika? Om inte, så är det alltså ett mystiskt oidentifierbart systemfel som inte beror på disken i sig.. Då låter det jobbigt, det får jag erkänna. Frågan kvarstår dock om hur många procent som drabbas. Ångerrätt/RMA borde inte vara omöjligt att nyttja i värsta fall heller. Jag står kvar vid att jag hade chansat.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite si och så med de olika fördelarna kontra nackdelarna på olika modeller/tillverkare.
Märker att folk snackar en massa men ingen är hundraprocentigt pålästa eller ens kunniga och man vet inte vad man skall tro.
Känns fortfarande som om SSD fortfarande är i ett tidigt utvecklingsstadie men allt snack som figurerar runt dem gör inte saken bättre.
Jag är med väldigt intresserad på att få klarhet om vilka SSds som verkligen håller måttet och samtidigt inte kostar multum.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Du tänker på att den inte fungerar med vissa SATA-controllers? Borde det inte isåfall gå ganska smidigt att undvika? Om inte, så är det alltså ett mystiskt oidentifierbart systemfel som inte beror på disken i sig.. Då låter det jobbigt, det får jag erkänna. Frågan kvarstår dock om hur många procent som drabbas. Ångerrätt/RMA borde inte vara omöjligt att nyttja i värsta fall heller. Jag står kvar vid att jag hade chansat.

Jag håller med, jag chansade på OCZ och det fungerade klockrent när jag hade uppdaterat firmware och jag hade även möjlighet att lämna tillbaka/byta den om de inte funkat.

Hade det varit så att det var med vissa moderkort/sata-controlers det inte fungerat så hade de väll kommit fram till det och berättat det vid detta laget. Problemet är väll att det är till synes helt slumpmässigt? Ni får gärna länka bevis på motsattsen ifall detta inte stämmer, men det är vad jag har hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

nej jag ljuger inte, utan du är dum i huvud och inte läser. felet ligger i själva hårdvaran. dem nyare versionerna har annan hårdvara med korrigerat fel, som funkar som den ska. dem gamla försöker man avhjälpa mha firmwares men än så länge har det inte gått så bra.

Haha, du har fel, läs själv: http://www.anandtech.com/show/4604/the-sandforce-roundup-cors...

Skrivet av Mindrax:

Tycker det är lite si och så med de olika fördelarna kontra nackdelarna på olika modeller/tillverkare.
Märker att folk snackar en massa men ingen är hundraprocentigt pålästa eller ens kunniga och man vet inte vad man skall tro.
Känns fortfarande som om SSD fortfarande är i ett tidigt utvecklingsstadie men allt snack som figurerar runt dem gör inte saken bättre.
Jag är med väldigt intresserad på att få klarhet om vilka SSds som verkligen håller måttet och samtidigt inte kostar multum.

Även om du är relativist är det inte så svårt att kolla runt om vilka som har problem och inte...

Skrivet av DevilsDad:

Jag håller med, jag chansade på OCZ och det fungerade klockrent när jag hade uppdaterat firmware och jag hade även möjlighet att lämna tillbaka/byta den om de inte funkat.

Hade det varit så att det var med vissa moderkort/sata-controlers det inte fungerat så hade de väll kommit fram till det och berättat det vid detta laget. Problemet är väll att det är till synes helt slumpmässigt? Ni får gärna länka bevis på motsattsen ifall detta inte stämmer, men det är vad jag har hört.

Varför chansa? För längre e-penis av låtsas-siffrorna i prestanda? I verkligheten är de längre, de är "upp till" och gäller bara om man enbart skriver filer med nollor... Men om ens tid och data är värdelösa så kan man väl köra med SandForce.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Fick hem min samsung 830 128gb förra veckan är väldigt väldigt nöjd !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Varför chansa? För längre e-penis av låtsas-siffrorna i prestanda? I verkligheten är de längre, de är "upp till" och gäller bara om man enbart skriver filer med nollor... Men om ens tid och data är värdelösa så kan man väl köra med SandForce.

Håller med här faktiskt. SSD-enheter har blivit så pass mogna att alla kan kallas "snabba". Det enda man tjänar genom att köpa en 6 månader "nyare" modell är sekventiell skriv/läs, och som jag påpekat förut, så länge man inte sitter och packar upp HD-film dagarna i ända lär man inte märka detta speciellt mycket. Därför är det alltid vettigare att köpa en dokumenterat stabil enhet istället för en lite snabbare odokumenterad enhet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Antielefant
Skrivet av glemmy:

Vad säger ni? Går det att en gång för alla säga vilken SSD som är bäst just nu för under cirka 1700kr på 120/128GB?

Som systemdisk, tveklöst, Intel 320. Tillförlitlighet slår överföringshastighet alla dagar i veckan, och 99% av "snabbhetskänslan" med en SSD kommer ändå inte av överföringshastigheten utan den näst intill obefintliga söktiden. Inteldiskarna har aldrig varit kända för strul med tillförlitligheten utan precis tvärt om.

Ska du däremot ha en sekundär speldisk eller dylikt skulle jag satsa på Force 3 eller Force GT.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tar och lånar tråden.

Har funderat på att köpa en SSD ett tag men inte riktigt bestämt migför vilken SSD. Hade bestämt mig för en Intel 320 men då hände deras problem med att den disken blev några mb stor så avstod att köpa då. Så nu som jag har fattat det så har intel fixat problemet i sina diskar med en ny fimware. (?)

Hade tänk att ha den som systemdisk samt ha steam samt andra spel som jag spelar frekvent på disken. Är 320 bäst för detta pga av tillförlitligheten eller ska man ta någon annan?

Skrivet av Zcenicx:

Som systemdisk, tveklöst, Intel 320. Tillförlitlighet slår överföringshastighet alla dagar i veckan, och 99% av "snabbhetskänslan" med en SSD kommer ändå inte av överföringshastigheten utan den näst intill obefintliga söktiden. Inteldiskarna har aldrig varit kända för strul med tillförlitligheten utan precis tvärt om.

Ska du däremot ha en sekundär speldisk eller dylikt skulle jag satsa på Force 3 eller Force GT.

Permalänk
Medlem

Jag försöker lämna tillbaka mitt Corsair Force 3 120gb p.g.a. blåskärmsproblematik som kvarstår även efter firmwareuppdatering. Ska försöka få tag på Samsungdisk istället. Det jag letat efter är egentligen SSD som inte använder samma styrkrets som Corsair men samtidigt inte för dyr. Intel känns lite som överpris i dagsläget.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Antielefant
Skrivet av daniel145:

Tar och lånar tråden.

Har funderat på att köpa en SSD ett tag men inte riktigt bestämt migför vilken SSD. Hade bestämt mig för en Intel 320 men då hände deras problem med att den disken blev några mb stor så avstod att köpa då. Så nu som jag har fattat det så har intel fixat problemet i sina diskar med en ny fimware. (?)

Hade tänk att ha den som systemdisk samt ha steam samt andra spel som jag spelar frekvent på disken. Är 320 bäst för detta pga av tillförlitligheten eller ska man ta någon annan?

Problemet var extremt ovanligt till att börja med, men jo, den är också bortbyggd i senaste firmwaren.

Själv sitter jag med både en Intel 320 och en Force 3, och jag märker absolut noll skillnad i hastighet mellan dem. Enda gången Force 3'an faktiskt är snabbare är när jag kör cachning mot RAMdisk.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Problemet var extremt ovanligt till att börja med, men jo, den är också bortbyggd i senaste firmwaren.

Själv sitter jag med både en Intel 320 och en Force 3, och jag märker absolut noll skillnad i hastighet mellan dem. Enda gången Force 3'an faktiskt är snabbare är när jag kör cachning mot RAMdisk.

Vad skönt att höra. Tar å beställer en 320 snart då. Lär inte märka någon större skillnad ändå då mitt moderkort inte har sata 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winY:

Fick hem min samsung 830 128gb förra veckan är väldigt väldigt nöjd !

Är det riktigt att man får med Batman: Arkham City? Jag har läst att så ska vara fallet, men det står inget om det när man läser produktbeskrivningen på inet eller komplett. Jag står nämligen och velar mellan flera olika modeller och om det skulle vara sant lär 830 bli den mest attraktiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronolog:

Är det riktigt att man får med Batman: Arkham City? Jag har läst att så ska vara fallet, men det står inget om det när man läser produktbeskrivningen på inet eller komplett. Jag står nämligen och velar mellan flera olika modeller och om det skulle vara sant lär 830 bli den mest attraktiva.

Nop inget Batman.

Norton ghost.
3.5" bracket.
Sata data & power cable.

Thats it.

Har disken i handen här, inte installerad ännu.

Permalänk
Medlem

Har man en äldre dator(som inte stödjer SATA3) så är det ett väldigt enkelt val. = Intel 320.
Jag tycker inte det är värt risken med att köpa nån av dom problematiska SandForcediskarna i det fallet. Det var iaf så som jag resonerade när jag shoppa i somras. Sen hittade dom 8Mbbuggen hehe men det löstes ju i augusti och har inte läst om mer problem sen dess.

Permalänk
Medlem

För mig är det bara två modeller som gäller just nu, Intel 320 eller Crucial M4. Ser ingen anledning till att chansa på att köpa något annat. Buggen för 320 är löst sen länge med en firmware i motsats till alla Sandforce-diskar som fortfarande släpper firmware oftare än en del byter kalingar.

För Sata-II Intel 320 och för Sata-III (6.0) Crucial M4 eller en 320 även där.

Jag hade aldrig accepterat att använda en systemdisk som strular. En blåskärm eller borttappad disk är en för mycket. Sen vet jag naturligtvis att för många så fungerar även dessa diskar bra men varför chansa?

Samsung är eventuellt intressant men det får tiden utvisa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

För mig är det bara två modeller som gäller just nu, Intel 320 eller Crucial M4. Ser ingen anledning till att chansa på att köpa något annat. Buggen för 320 är löst sen länge med en firmware i motsats till alla Sandforce-diskar som fortfarande släpper firmware oftare än en del byter kalingar.

För Sata-II Intel 320 och för Sata-III (6.0) Crucial M4 eller en 320 även där.

Jag hade aldrig accepterat att använda en systemdisk som strular. En blåskärm eller borttappad disk är en för mycket. Sen vet jag naturligtvis att för många så fungerar även dessa diskar bra men varför chansa?

Samsung är eventuellt intressant men det får tiden utvisa.

Finns allt fler att välja mellan, även när man bortser från SF 22xx diskarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Finns allt fler att välja mellan, även när man bortser från SF 22xx diskarna...

Inte för mig...

Men vilka menar du? Intel 510 är en slöare Crucial M4 tex så den ser jag ingen vits med att välja längre nu när M4 finns.

Samsung, Kingston och alla andra nya modeller är för mig för otestade/nya. Det brukar ta ett tag innan eventuella problem upptäcks. Gamla modeller med äldre Sandforce är väl inte direkt upphetsande att köpa nya nu osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Inte för mig...

Men vilka menar du? Intel 510 är en slöare Crucial M4 tex så den ser jag ingen vits med att välja längre nu när M4 finns.

Samsung, Kingston och alla andra nya modeller är för mig för otestade/nya. Det brukar ta ett tag innan eventuella problem upptäcks. Gamla modeller med äldre Sandforce är väl inte direkt upphetsande att köpa nya nu osv.

Corsair performance P3 är fortfarande bra, lika ny/gammal som M4, Samsung 830 är visserligen ny & relativt otestad, men ser bra ut i reviews.
Köpte den själv häromdan, inte installerat den ännu som jag nämnt ovan.

Intel 510 kanske är marginellt sämre än M4 (osäker), dock dyrare vilket jag tycker är en större nackdel än prestandan. men trots detta ett "hot".

För att nämna några.
Ser ut som om SF 2200 kan friskna till eventuellt, även om det är lite tidigt att säga det säkert.

Permalänk
Medlem

Alltså jag vågar inte köpa en SSD!

har kollat o velat lägga en order på ocz vertex 3 120gig, men läst ju som sagt att den är sjukt ostabil, men genom den senaste fw så har den varit stabilare(?)

Sedan läser man att intels 320 är bra, dock ej sata 3, o ej lika snabb som OCZ men har bättre stabilitet.

Vilket väger tyngst i långa loppet.

Så jag vill helst ha SATA 3, och en stabil ssd, vilken borde jag satsa på?

Eller ska jag vänta?

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Alltså jag vågar inte köpa en SSD!

har kollat o velat lägga en order på ocz vertex 3 120gig, men läst ju som sagt att den är sjukt ostabil, men genom den senaste fw så har den varit stabilare(?)

Sedan läser man att intels 320 är bra, dock ej sata 3, o ej lika snabb som OCZ men har bättre stabilitet.

Vilket väger tyngst i långa loppet.

Så jag vill helst ha SATA 3, och en stabil ssd, vilken borde jag satsa på?

Eller ska jag vänta?

Folk undviker SSD´er med SandForce 2200 kontrollern (styrkrets i Prisjakt) idag p.g.a ostabilitet, sortera bort dem i Prisjakt, resten är bra. Bara välja, några exempel finns i denna tråden. (Crucial M4, Samsung 830 & Intel 320 eller 510, Corsair performance P3 t.ex)

Permalänk
Medlem

Jag var i samma sits som du, och för mig blev det Intel 320. Stabilitet före prestanda alla dagar i veckan.