Varför jag inte tycker man ska köpa SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Dum tråd, SSD är inte dåligt, 5 års levnadstid? din dator har antagligen byts ut/gått sönder på annat sätt före. så det var en dum poäng, köper man Senaste datorn idag är den gammal o gaggig om 2-3 år, vilket du då byter ut prolle/grafik först utav allt, kan skriva en 20000 ord essä om detta men orkar inte köra vidare, nån annan för slösa tid på denna värdelösa tråd.

Man kan ju ta med disken till nästa dator, även om SSDer troligen kommer att ha blivit så mycket billigare och större vid det laget att det är lika bra att köpa en ny ändå.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Master of Overkill

till nästa dator?
Så du vill ha kvar alla drivare från den föra datorn, antar att du inte har en partion för ditt OS på samma disk och en annan partion för program

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Installera OS 1 Gång? wow jag installerar kanske OS 1 gång varje månad

Varför? Har ju iofs sett några som ger ut "installera om windows" som standardlösningen på alla problem, och då kan jag ju förstå det, men det är inte något jag gör. Min windows installation är nog en 5-6 år gammal nu.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Master of Overkill

5-6 år gammal kör du windows XP? wow -.- som inte stödjs längre NICE !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill

Jag gör det inte för standard lösning jag har typ 5-6 olika w7 på min dator så

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Om alla köpsugna skulle ta en blick in i framtiden så säger Kryders lag med lite modifikation att hårddiskpriserna halveras (egentligen fördubblas kapaciteten) varje år. Alltså kommer man med dagens priser kunna köpa sig en 240 giggare för cirka 1200-1300 kr nästa år i julklapp.
Tyvärr tycker jag fortfarande är för dyrt men det börjar bli överkommligt.

Permalänk

Man skaffar ju inte SSD för att lagra data på, data man är rätt att förlora. SSDn har man operativsystem på och några spel man vill ska starta snabbt. Lagra filmer, musik och dokument man är rädd om sparar man på sin HDD.

Att SSDn är mycket dyrare per gigabyte är oväsentligt då man inte behöver speciellt mycket utrymme för några spel och ett operativsystem.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Har man inte provat en SSD i sin egen dator så kan man inte sätta sig in i vilken boost det faktiskt blir.
Jag var inte övertygad om hur min första SSD skulle påverka mitt system men såhär i efterhand är det ett av dom bättre köpen.
Visst lever man på mamma och pappa eller barnbidrag så kanske inte SSD är något som står högst upp på listan
men personligen hade jag inga problem med att lägga ~1500kr på en snabb disk.

Det är min erfarenhet.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Master of Overkill

TACK LASER GURKA !!!!!!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Grovt fel. En SSD har en garanterad levnadstid på 5 år, alltså minimum 5 år, inte max.

Mekaniska hårddiskar har en livstid räknad i timmar aktiv, vilken tickar på oavsett om disken används eller inte då disken faktiskt rör sig och slits hela tiden. SSD'er har inte det problemet och slits inte med tid som en HDD gör. SSD slits enbart av skrivningar i och med att dess celler slits ut.

Vad exempelvis Intel garanterar är att deras diskar ska klara 25% av sin kapacitet i skrivningar varje dag i 5 år, vilket motsvarar ~40 TB skrivningar på en 80GB-disk, ~60 TB skrivningar på 120 GB och så vidare. En SSD som inte skrivs till i den omfattningen, 30 GB skrivningar per dag är något i princip inga gör i en dator med mycket RAM, håller alltså betydligt längre än dessa 5 år.

Dessutom slits inte en SSD hastighetsmässigt utan i att den till slut (efter exempelvis minimalt 60 TB skrivningar på en 320 120GB) börjar krympa så sakteliga. SSD har också betydligt högre tillförlitlighet under den tiden.

Jag vet också att det finns testare som skrivit betydligt mer än dessa 60 TB på sina diskar och fortfarande inte lyckats slita ut minnescellerna. Det faktiska svaret är att 60 TB är minimum vad disken ska klara - ingen vet än var max eller snitt landar. Mig veterligen har ingen på SweC lyckats slita ut sin SSD än och många av oss var väldigt snabba på det tåget.

Din förklaring stämmer för gammal grammofon, inte för hårddiskar.

Det är dessutom inte överföringshastigheten man är ute efter utan att slippa hårddiskens söktider - alltså tiden det tar från det att man börjar leta efter en fil på disken tills dess att den faktiskt börjar skicka den.

Det är inte boottiderna som är den stora skillnaden utan att allt man gör i datorn blir betydligt snabbare. Start av spel, start av program, cachning mot hårddisken, sökningar - ALLT går snabbare.

Man behöver knappast varken vara miljonär eller ha 40000 i månaden för att köpa en SSD för 12-1500:-
Det är däremot en av de absolut mest effektiva åtgärder man kan ta till för att drastiskt förbättra allmänprestandan i datorn.

Du missar dock ett problem med tillförlitligheten och det är de firmwareproblem som många tillverkare haft. I teorin är SSD väldigt mycket mer pålitlig än HDD men bristande mjukvara har tyvärr ställt till det. När till och med Intel fick problem med sin 320 serie blev jag tveksam. Jag ska avvakta ett tag till för att se om mjukvaran behöver mogna ytterligare innan jag slår till. Extra bonus är då att priserna antagligen kommer hinna sjunka lite till för priserna på 160 GB och större är fortfarande lite för saftiga.

En annan lite sämre anledning för mig att vänta är ren lathet. Det är så segt att installera om hela datorn

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Master of Overkill

Ghost skiva så har du kvar allt med dom installerade så np

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Herre gud, hur fan skriver du människa? Går du i trean på lågstadiet eller?
Du skriver "Så jag tycker att det kan vara onödigt med en SSD disk då det enda man sparar är tid, då program, spel m.m startar snabbare"????

Det är väl knappast onödigt med en SSD om allting som du beskrivit går fortare -.-'

Jag har själv en SSD och den har gjort hela datorn makalöst snabb!

You argument is invalid Sir!

Permalänk
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Om alla köpsugna skulle ta en blick in i framtiden så säger Kryders lag med lite modifikation att hårddiskpriserna halveras (egentligen fördubblas kapaciteten) varje år. Alltså kommer man med dagens priser kunna köpa sig en 240 giggare för cirka 1200-1300 kr nästa år i julklapp.
Tyvärr tycker jag fortfarande är för dyrt men det börjar bli överkommligt.

Äntligen nån vettig person

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

5-6 år gammal kör du windows XP? wow -.- som inte stödjs längre NICE !

Ja, XP, som stöds till 2014.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Sötast
Skrivet av SteveK:

Ja, med säkerhetspatcher, inget annat.

Varför inte köra Win95 direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja, med säkerhetspatcher, inget annat.

Varför inte köra Win95 direkt?

Vad annat än säkerhetspatchar behövs? Jag har inget behov av annan support, jag jobbar själv som IT-tekniker, och om det är något som dyker upp som jag inte redan kan lösningen på (händer väldigt sällan, det brukar inte krångla), så är det bara bra eftersom jag då kan lära mig lösningen genom att lösa problemet och sedan använda det på jobbet.

Jag kommer snart att uppgradera till Windows 7 i samband med att jag bygger min nya dator, men det är p.g.a. RAM minnesbegränsningen och att Vista/7 är ett krav i vissa spel nu snarare än bara rekommenderat för bättre grafik.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Vill först bara säga att jag såg att det fanns en samlingstråd för SSD men denna blev så pass lång att jag tyckte den förkärnade en egen tråd för att få in all kritik/beröm ( mer kritik känner jag på mig ) och rättningar.

Här är några argument för varför inte jag ska köper SSD:

Så om vi jämför en SSD på 120 GB som kostar ca 1500 kr med en vanlig hårdisk på 500 GB ( den har 7200 rpm ) denna kostar ca 500 kr.

Förutom den självklara priset och den stora skillnaden mellan storlekarna så finns det andra skillnader dessa är:

Levnads tid: Om vi säger att SSD:en så lever den i kanske 5 år innan den blir seg, den kan även ha minst 5 års levnadstid, vilket egentligen inte är så mycket( om man nu använder den mycket, vilket man troligen gör om man nu lagt ner såpass med pengar på den ) Sen har jag ju sett att det finns företag som ger 10 års garanti på sina SSD diskar men vad hjälper det om den går sönder?. Detta är då mycket mer osäkrare teknik för att spara data på eftersom om den går sönder så är det mycket större chans att datan är förlorad, med mot en vanlig hhd där du kan ta bort skivan och skicka in den till recovery företag som jobbar med att rädda data från diskarna. Om vi då kollar på den vanliga hdd:en så kan den leva upp i 50 år( i alla fall i teorin, sen är det ju många faktorer som på verkar detta ), visst innan det har den såklart blivit seg men den blir segare efter mycket längre tid än SSD:en. Så en HDD lever alltså längre

Hastighet: Eftersom SSD:en inte använder några rörliga delar som vanliga hdd:er så kan den skicka data mycket snabbare. En vanlig hdd har en skriva med magnet fält som sen en "nål" läser av och gör om detta till singlar som datorn sen kan förstå , på den hdd:en i exemplet står det 7200 rpm, detta betyder att skivan snurrar i 7200 varv per minut vilket är en av dom snabbare hdd:erna.

Så en SSD är snabbare men mindre utrymme för mer pengar och mindre levnads tid ( kan också slitas snabbare men det beror på hur mycket du använder den )

Och en vanlig hdd har större utrymme kostar mindre och har längre levnads tid men den är dock inte lika snabb som en SSD.

Så jag tycker att det kan vara onödigt med en SSD disk då det enda man sparar är tid, då program, spel m.m startar snabbare, Då vissa ( mesta ) blir frustrerade av att vänta och sen kanske det slutar svara.

Men det finns ju också undantag om man nu är lite rikare eller tycker det är värt att spara till en SSD så kan man så klart det.

Men nu vet ni det mesta som är negativt så här kommer lite positivt om SSD diskar:

Den är ljudlös och vibrations tålig vilket vanliga hdd:er inte är, om "nålen" som läser/ skriver till / från hdd:en snuddar skivan så är du rätt så körd...

Den är som sagt mycket snabbare

Den slits heller inte lika snabbt då en vanlig hdd snurrar hela tiden även om du inte använder den.

.

Om man har/ får en bra upplevelse av SSD diskar beror ju mycket på vad man köper, som i allt finns det ju måndags exemplar och företag som har dålig kvalitet på sina diskar

-----------------------
Så detta är bara vad jag tycker och från min synvinkel, detta mest på grund av att jag nu bara får 400 kr i månaden. Såklart jag skulle köpa en SSD om jag hade råd.Men lämna gärna beröm, rättningar och kritik

EDIT: Jag skrev mest denna tråd då jag tydligen inte visste så mycket om SSD diskar som jag trodde.

WD har ju sina Raptor på 10000 rpm.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Om alla köpsugna skulle ta en blick in i framtiden så säger Kryders lag med lite modifikation att hårddiskpriserna halveras (egentligen fördubblas kapaciteten) varje år. Alltså kommer man med dagens priser kunna köpa sig en 240 giggare för cirka 1200-1300 kr nästa år i julklapp.
Tyvärr tycker jag fortfarande är för dyrt men det börjar bli överkommligt.

Ja detta skulle ju gälla om vi tittade på HDD:er......
Alltså snälla kom igen!!!!!
SSD = NAND = Kisel = moores lag...........

Alltså 18 månader = dubbel lagring.
INTE 12 månader.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av tvelander:

Burst speed har vi för det första sen har vi att jag har ju dock 2x raidaded 60 gig force + jag har 4x Vertex 3 550 så hmm okej men jag har ochså 6x 10k rpm och då får jag max 500 meg per sec och du säger 300 mb sec med 2x 7200 hmm då pratar vi real preformance.

Älskar folk XD

Ändrar inte det faktum att du tog upp LAN, och en enda mekanisk disk når enkelt upp till maximala överföringstaket för gigabitnätverk. Mig veterligen finns det inte 10GBASE-T på konsumentmarknaden än.

Maxhastigheten dator till dator är alltså i realiteten ungefär 120 MB/s.

Skrivet av SteveK:

Om man sen tar med att SSDer snabbt förlorar prestanda om man kommer för nära att fylla dem (vet inte 100% om det stämmer, men det är vad jag har fått höra) så bör man väl spara en 10-20GB som får vara tomt, vilket då lämnar bara 80-90GB som kan användas, och med moderna spel så räcker ju inte det till många alls...och om de inte får plats på SSDn, så blir man ju tvungen att lägga dem på den mekaniska disken ändå.

Det är faktiskt tvärt om. HDD blir långsammare och långsammare ju fullare de blir, medan SSD har exakt samma prestanda 99% fulla som 9% fulla. SSD tappar aldrig prestanda av slitage heller vilket HDD gör - de tappar däremot efter åtskilliga TB's skrivningar utrymme iom att minnescellerna slits ut.

Citat:

Får en ren spelmaskin verkligen ut något av SSD utan att skaff atillräckligt med dem för att lagra alla spel om man räknar bort start tiden för själva operativsystemet?

Ja, eftersom allt som läses från hårddisken läses snabbare. Det gäller allt från att öppna utforskaren till att söka på hårddisk (spelar ingen roll vilken heller då index ligger på c:) till att spela de spel som läggs på SSD'n.

Skrivet av Zotamedu:

Du missar dock ett problem med tillförlitligheten och det är de firmwareproblem som många tillverkare haft. I teorin är SSD väldigt mycket mer pålitlig än HDD men bristande mjukvara har tyvärr ställt till det. När till och med Intel fick problem med sin 320 serie blev jag tveksam. Jag ska avvakta ett tag till för att se om mjukvaran behöver mogna ytterligare innan jag slår till. Extra bonus är då att priserna antagligen kommer hinna sjunka lite till för priserna på 160 GB och större är fortfarande lite för saftiga.

Intels bekymmer drabbade däremot färre köpare än som får en fraktskadad HDD på Posten. Jag känner många med 320/120, inklusive mig själv, och ingen drabbades. Det är dessutom löst sedan augusti.

Skrivet av SteveK:

Vad annat än säkerhetspatchar behövs? Jag har inget behov av annan support, jag jobbar själv som IT-tekniker, och om det är något som dyker upp som jag inte redan kan lösningen på (händer väldigt sällan, det brukar inte krångla), så är det bara bra eftersom jag då kan lära mig lösningen genom att lösa problemet och sedan använda det på jobbet.

64-bitsstöd (och nej, XP x64 är ett skämt)? DirectX högre än 9.0c? IE9-stöd? WDDM? Vettig wireless-hantering? Defender? Nätverksmappning? Shadow Copy? Superfetch? Indexering? Startup repair? Virtualisering?

Det finns väldigt mycket XP inte klarar, och mer kommer. Varför sitta kvar i stenåldern?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Alltså, det är som att säga , varför ska jag köpa en dyr bil ? när det finns en volvo 240 på blocket för 2000 , varför köpa en merca eller en annan bra bil...

SSD är det bästa köpet jag gjort på länge, snabbar upp hela datorn allt går fortfare och då slipper man små irritationsmoment.

fast, Mercedes är generellt sett en minst lika hållbar och inte så extremt mycket snabbare variant av Volvo.

en bättre liknelse (enligt mig iaf ...)

Jag har en Volvo, och när jag vill åka snabbt, vill jag att det ska gå fort, därför har jag en Ferrari ståendes i garaget, de är inte nämnvärt driftsäkra, men går snabbt som satan. att de kan lägga av efter något år är ett mindre problem, de viktiga ärendena (läs: filerna) använder jag Volvon till i vilket fall.

SSD är alltså en lyxprodukt, något man unnar sig, det handlar för de flesta inte om driftsäkerhet, eller billigt lagringsutrymme.
Har en själv och är toknöjd, än så länge, trevligaste var att jag kunde kasta ut de två WD-black jag körde i raid, och det som låter mest i datorn är plötsligt en resårbandsupphängd 5400varvs WD-green.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Ändrar inte det faktum att du tog upp LAN, och en enda mekanisk disk når enkelt upp till maximala överföringstaket för gigabitnätverk. Mig veterligen finns det inte 10GBASE-T på konsumentmarknaden än.

Maxhastigheten dator till dator är alltså i realiteten ungefär 120 MB/s.

Det är faktiskt tvärt om. HDD blir långsammare och långsammare ju fullare de blir, medan SSD har exakt samma prestanda 99% fulla som 9% fulla. SSD tappar aldrig prestanda av slitage heller vilket HDD gör - de tappar däremot efter åtskilliga TB's skrivningar utrymme iom att minnescellerna slits ut.

Ja, eftersom allt som läses från hårddisken läses snabbare. Det gäller allt från att öppna utforskaren till att söka på hårddisk (spelar ingen roll vilken heller då index ligger på c:) till att spela de spel som läggs på SSD'n.

Intels bekymmer drabbade däremot färre köpare än som får en fraktskadad HDD på Posten. Jag känner många med 320/120, inklusive mig själv, och ingen drabbades. Det är dessutom löst sedan augusti.

64-bitsstöd (och nej, XP x64 är ett skämt)? DirectX högre än 9.0c? IE9-stöd? WDDM? Vettig wireless-hantering? Defender? Nätverksmappning? Shadow Copy? Superfetch? Indexering? Startup repair? Virtualisering?

Det finns väldigt mycket XP inte klarar, och mer kommer. Varför sitta kvar i stenåldern?

Jaså du sitter på statistik från posten om skadade hårddiskar?
Kul att du klarade dig men många gjorde det inte. SandForce har haft en del problem med drivrutiner hit och dit också. Helt plötsligt får folk bluescreen och så tar det en månad eller två innan det nästan är löst. Klarar man sig är det lugnt men har man otur sitter man där utan systemdisk i ett par veckor eller månader. Lite för mycket trassel än så länge för att jag ska orka chansa. Även om du har klarat dig så är det ett de facto problem. Speciellt när det kommer en ny controller.

Nästa dator lär få en SSD men orkar inte uppgradera den jag har nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av tvelander:

TACK LASER GURKA !!!!!!!

Va?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jaså du sitter på statistik från posten om skadade hårddiskar?
Kul att du klarade dig men många gjorde det inte. SandForce har haft en del problem med drivrutiner hit och dit också. Helt plötsligt får folk bluescreen och så tar det en månad eller två innan det nästan är löst. Klarar man sig är det lugnt men har man otur sitter man där utan systemdisk i ett par veckor eller månader. Lite för mycket trassel än så länge för att jag ska orka chansa. Även om du har klarat dig så är det ett de facto problem. Speciellt när det kommer en ny controller.

Nästa dator lär få en SSD men orkar inte uppgradera den jag har nu.

fast såvitt jag vet är inte Intel320 en disk som baseras på Sandforce.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

bryr man sig om laddningstider är det mer dags lägga dom pengarna på rehab än på en ssd hårddisk om man frågar mig. Skulle kunna tänka mig testa ssd ifall det kom ner till ens skottnära gb pris jämtemot en vanlig hårddisk. men sånt löjligt överpris det är för de lilla den gör enligt min mening är inte värt de.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Okej....

Den allrå bästa uppgradering jag gjort till min dator är mina SSDer. HELT UNDERBART!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Avstängd

jag vill bidra med varför man inte ska skaffa SSD hårdiskar.....

när ska man hitta en hårdisk som inte ger en BSOD random. trodde först det va min hårdisk som va problemet , när jag sen köper en ny då uppkommer det på den med. byter sen moderkort. och får random bsods där med. Vist disken är snabb, men om man nu måste bota om skiten varje gång man får bsods så blir det ine så kul i länden. Nått som är standard med bsodsen är när datorn botas om hittas inte disken i bios , man får altså stänga av datorn helt sen starta den som om den kallastartades då finns disken igen och jag kan bota windows. Firmwire vist är senaste på min corsair force3 GT disk. medans min OCZ agility 3 skit disk så är det princip omöjligt att upgradera firmwire pga att den inte kan upgradera den som systemdisk utan måste vara satt som andra disk. när man väl gjort det så måste även den disken ligga som ACHI läge har man då en dator med endast vanliga diskar ja då är det kört för i flesta fall sätter man inte hårdiskarna på ACHI när det bara är IDE/sata diskar. när man nu hade en dator man kunde göra så att man instalerade windows med ACHI läget på (fortfarande vanliga 3,5tums diskar) ja då är det nån jävla achi drivare som inte stöds så att toolboxen för ocz inte hittar disken över huvud taget. just nu är jag så jävla less på SSD att jag seriöst funderar på att dumpa det helt o köpa en vanlig hederlig 500gb som läser hyfsat snabbt i allfall.

Permalänk
Medlem

Visst att en ssd kostar mycket pengar, men det är värt varenda krona. Det är som natt och dag som många skriver. Har man en ssd så är det sista man vill använda är en mekaniskhårddisk!

Visa signatur

||Chassi - Corsair Obsidian 650D ||Motherboard - Asus P7P55D Deluxe ||PSU Corsair TX650v2
||Grafikkort Gigabyte GTX460oc SLI ||Corsair 16GB DDR3 XMS3 1333MHZ ||Steelseries Sibira V1
||Prosessor Intel I5 760 3.8GHZ + Transformer 4 ||Corsair Force 60gb ||Logitech G11

Permalänk

Gällande SSD så behöver jag en ny, och har ingen koll på vilja som är bäst idag, någon som har något tips?!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Har du en snabb dator i övrigt då är man dumsnål om man inte köper en ssd, vill jag säga. Det är den bästa uppgraderingen du kan göra. Det negativa är ju, som alla vet, livslängden o priset. Men sddn ska ju användas som systemdisk sen har du en vanlig hdd för lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guranolofsson:

Har du en snabb dator i övrigt då är man dumsnål om man inte köper en ssd, vill jag säga. Det är den bästa uppgraderingen du kan göra. Det negativa är ju, som alla vet, livslängden o priset. Men sddn ska ju användas som systemdisk sen har du en vanlig hdd för lagring.

Hur är livslängden ett problem menar du?