Intel Core i7 3930K och 3960X – Sandy Bridge?E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogs:

Tack för svaret, men om vi då tittar på PCI-E 3.0 i samband med dessa två processorer hur ser det då ut?

http://http://www.sweclockers.com/nyhet/14606-intel-sandy-bridge-e-har-nastan-pci-express-30

Jag har inte hittat något om det i testet. Men jag kan ju ha missat det. Men länken kanske kan lysa lite ljus på tillvaron.

Permalänk
Medlem

Hittade ett stvafel:

Citat:

Skillnanden mellan i7 3960X och i7 3930K är ännu en gång obefintlig.

I övrigt ett bra test som vanligt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

lol lol lol
marginell prestanda skillnad jämför med SB vad gäller apps, och för spel ingen skillnad alls.

min rekommendation till alla som funderar på och köpa nytt, lägg pengarna på bättre grafikkort, och kör med 2500k eller 2600K istället.

Snälla nån detta är ju helt beroende på vad du skall använda datorn till..
Sitter du och jobbar med 3D på fritiden och ska rendera mycket KÖP!! (om du nu inte kan ha ett renderings kluster).
Men sitter du och spelar köp inte om du inte ska köra t.ex. 4 stycken GTX 580.

OCH JO det går på vissa asus kort.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Knogs:

Tack för svaret, men om vi då tittar på PCI-E 3.0 i samband med dessa två processorer hur ser det då ut?

Rent teoretiskt ska Sandy Bridge-E och X79 följa de specifikationer som krävs för PCI Express 3.0, förutsatt att moderkortstillverkaren även möter upp kraven. De är dock väldigt försiktiga med att kalla SB-E för PCI-E 3.0-kompatibel.

Från Intels pressmaterial:
Intel believes that some PCIe devices may be able to achieve the 8GT/s PCIetransfer rate (PCIE 3.0) on the X79 Express Chipset based platform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Rent teoretiskt ska Sandy Bridge-E och X79 följa de specifikationer som krävs för PCI Express 3.0, förutsatt att moderkortstillverkaren även möter upp kraven. De är dock väldigt försiktiga med att kalla SB-E för PCI-E 3.0-kompatibel.

Från Intels pressmaterial:
Intel believes that some PCIe devices may be able to achieve the 8GT/s PCIetransfer rate (PCIE 3.0) on the X79 Express Chipset based platform.

Tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nygge:

Den fysiska storleken på processorn beror inte i detta fall på att själva CPUn är väldigt stor utan att sockeln kräver den storleken för att få platts med alla sina 2011 pinnar.

Jag pratar inte om packaget utan om Die-size, dvs hur mycket kisel det gått åt för att tillverka den.
Ju mindre fysisk kärna (färre transistorer eller krympt tillverkningsteknik), desto fler kärnor per 300mm-waffer.
Fler kärnor ur varje process samt fler kärnor per använd area kisel får ner tillverkningskostnaden avsevärt.
Intel producerar alltså sin 3960X för ungefär samma kostnad som AMD gör sin FX-8150, men får ut 6000:- mer, eller 400%.
Det gör antingen att Intel tjänar grova slantar eller att AMD gräver sin grav, troligtvis en kombination.

Sen betyder det ju även att något inte riktigt står rätt till med Bulldozer som använder "lika många" (~2 miljarder mot intels 2,27 miljarder) transistorer men ändå inte får nån fart på prylarna.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Rent teoretiskt ska Sandy Bridge-E och X79 följa de specifikationer som krävs för PCI Express 3.0, förutsatt att moderkortstillverkaren även möter upp kraven. De är dock väldigt försiktiga med att kalla SB-E för PCI-E 3.0-kompatibel.

Från Intels pressmaterial:
Intel believes that some PCIe devices may be able to achieve the 8GT/s PCIetransfer rate (PCIE 3.0) on the X79 Express Chipset based platform.

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Jag pratar inte om packaget utan om Die-size, dvs hur mycket kisel det gått åt för att tillverka den.
Ju mindre fysisk kärna (färre transistorer eller krympt tillverkningsteknik), desto fler kärnor per 300mm-waffer.
Fler kärnor ur varje process samt fler kärnor per använd area kisel får ner tillverkningskostnaden avsevärt.
Intel producerar alltså sin 3960X för ungefär samma kostnad som AMD gör sin FX-8150, men får ut 6000:- mer, eller 400%.
Det gör antingen att Intel tjänar grova slantar eller att AMD gräver sin grav, troligtvis en kombination.

Sen betyder det ju även att något inte riktigt står rätt till med Bulldozer som använder "lika många" (~2 miljarder mot intels 2,27 miljarder) transistorer men ändå inte får nån fart på prylarna.

Ok, missförstog ditt uttalande. Ledsen men har läst så mycket tokigt här på forumet på slutet så jag var inte säker på om du syftade på kislet. Men jo det är som du säger och man kan inte annat än undra vad amd gör egentligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

En sån här processor är ungefär lika intressant som en concept-bil.
Den visar vart framtiden är på väg och är extrem på många sätt, men inget man köper.

För 99% av användarna på detta forum skulle de där 3000:- prisskillnad från en vettig SB göra större nytta i form av ett till 6970 motsv.
Ungefär samma ökning i effektförbrukning med...

Det som är mest skrämmande dock är att se att denna processor är marginellt större än Bulldozer, innehåller lika många "kärnor" (även om två är avstängda) men presterar världar bättre. Undrar vad kislet i Bulldozer sysslar med...
/Besviken aktieägare i AMD

Hade Bulldozer presterat så här bra så hade du nog inte hävdat att det var ointressant eller hur;) och givetvis så hade FX-8150 kostat mycket mycket mer..Varför inte bara erkänna att Intel har gjort ett jäkla bra jobb som de givetvis vill ta betalt för..jag håller med att det är för dyrt för mig och dig, men om man hade haft råd så hade jag definitivt köpt den..däremot så kommer jag att vänta på Ivy Bridge 1155 som förhoppningsvis kommer att ha likvärdig spelprestanda och PCI-E 3 och drar betydligt mindre ström..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Hittade ett stvafel:

I övrigt ett bra test som vanligt.

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Tror du verkligen intel är så dumma att de släpper en prolle där man kan kanske låsa upp kärnonr utan att ta Catshing för det? haha. bara amd som varit så snälla.

Tror och tror, klart det inte kommer finnas en knapp på processorn som det står "lås upp extra kärnor" men det vore roligt om någon (annan än Intel) t.ex moderkortstillverkare elr bios-moddare gav sig an uppgiften.

Anledningen till att man kan hoppas är bilden som Intel slängde upp på kärnorna, där de två nedersta var avstängda. Det SB-E kommer förmodligen vara "trasiga" 8-kärniga så det kommer bli random vilka kärnor som är avstängda. Annars skulle man kunna ge sig fan på att Intel skulle införa ett extra tillverkningssteg som går ut på att knacka in två spikar genom kislet där de avstängda kärnorna är.

Permalänk
Medlem

OK, lol!!!

De släpper en Intel Server processor de haft ett tag redan låser upp den och vips har vi en ny Intel värsting konsument processor...

Hur länge har Intel haft den där 8kärniga Xeon processorn, vad kostar dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

OK, lol!!!

De släpper en Intel Server processor de haft ett tag redan låser upp den och vips har vi en ny Intel värsting konsument processor...

Hur länge har Intel haft den där 8kärniga Xeon processorn, vad kostar dem?

Inte samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

ungefär samma prestanda som i7 2600K men med en satans elförbrukning.
valet är inte svårt.
dom som köper dom här CPUernn till att spela spel med måste vara idioter eller ha för mycket pengar över
du åker på att fixa kraftigare kylning till samma prestanda,datorn blir högljudd,elräkningen sticker iväg.

alltså vad är fördelen med dom här gamla överjästa häckarna ?
kan det vara priset?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Hoppas på kylartestet snart. *host*

Permalänk
Medlem

för arbete är det inte speciellt dyra prollar. Blir dyrare om man har anställda som måste vänta på att datorn tänkt klart.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huxflux:

för arbete är det inte speciellt dyra prollar. Blir dyrare om man har anställda som måste vänta på att datorn tänkt klart.

dom pengarna sparar ni nog fan in på elräkningen och en kopp kaffe till dom anställda ska du se
men å andra sidan så kan ni ju stänga av elementen i lokalen och använda datorerna med 3960X som värmeelement under vintern
så möjligt att det går jämnt upp?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

dom pengarna sparar ni nog fan in på elräkningen och en kopp kaffe till dom anställda ska du se
men å andra sidan så kan ni ju stänga av elementen i lokalen och använda datorerna med 3960X som värmeelement under vintern
så möjligt att det går jämnt upp?

Knappast, men det beror självklart på vad personen jobbar med. Om han/hon håller på med video eller liknande så kan de nya processorerna vara värda sitt pris, men annars inte. För en vanlig användare som sitte och kör word eller nåt så behövs det ju inte.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

OK, lol!!!

De släpper en Intel Server processor de haft ett tag redan låser upp den och vips har vi en ny Intel värsting konsument processor...

Hur länge har Intel haft den där 8kärniga Xeon processorn, vad kostar dem?

Varför nöja sig med 8 när du kan få 10?
http://ark.intel.com/products/53580/Intel-Xeon-Processor-E7-8...)
Hela listan på LGA1567 processorer:
http://ark.intel.com/products/family/59139/Intel-Xeon-Process...
Och som du ser är 2011 processorerna rätt billiga i jämförelse..

Permalänk
Medlem

Just det här segmentet förstår jag mig inte på... Kostar nästan som xeon men är inte xeon. Finns inte moderkort med fler än en processor sockel. Ska man nu pungar ut sjuka pengar så vill man ju ha prestanda-skjuts därefter?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Varför är det ingen som tillverkar ett moderkort med 2 x intel i7 2600k? Då borde man kunna få grym prestanda till samma pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Hade Bulldozer presterat så här bra så hade du nog inte hävdat att det var ointressant eller hur;) och givetvis så hade FX-8150 kostat mycket mycket mer..Varför inte bara erkänna att Intel har gjort ett jäkla bra jobb som de givetvis vill ta betalt för..jag håller med att det är för dyrt för mig och dig, men om man hade haft råd så hade jag definitivt köpt den..däremot så kommer jag att vänta på Ivy Bridge 1155 som förhoppningsvis kommer att ha likvärdig spelprestanda och PCI-E 3 och drar betydligt mindre ström..

Vet inte om jag hade varit så imponerad då heller om jag ska vara ärlig.
Så lite extra kraft för så mycket mer ström och så mycket mer pengar?
Känns inte som om det är en bra ratio...

IVB kan däremot bli högst intressant.
Där ser vi troligtvis en liten ökning i prestanda, och troligtvis rätt fin sänkning av ström (värme).

Det blir troligtvis min uppgradering från Q9550.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Hade varit intressant och se om det förelåg någon prestandaskillnad i spel när man börjar använda sig av flera grafikkort i CF/SLI, eller åtminstone 6990/590. Tror ni att det hade gjort det?

Ja precis, hade velat se hur det hade artat sig med multi-GPU-tester, speciellt i speltesterna då det användes ett mediokert ( i sammanhanget) grafikkort.
Att ha under tre st grafikkort känns bara så fel i speltesterna; även om det inte är särskilt många som använder sig utav det men för dom så räcker en 2500k/fx 8120 eller kanske en i3/fx-4100.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Man blir ju bra sugen på att uppgradera, skulle vara kul att få fyra minnes kanaler. Plus att jag inte gillar mitt nuvarande moderkort överhuvudtaget.

Bra recension som vanligt sweC!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Alltså fortfarande 2500k som gäller för gamers, exakt lika bra spelprestanda som 2600k/3930K/3960X och kostar bara 1900kr vs 2.7k/5.1k/9k.

Permalänk

Är också nyfiken på varför sweclockers valde ett grafikkort för 3000kr för att maxa dessa cpuer i spel. Inte ens i 1280 verkar det ju bli mer än ett par tre frames i skillnad mellan de starkare alternativen. Säger som en innan mig, varför inte trycka in åtminstone crossfire/sli av 6970/580 eller än hellre 2x590/2x6990/3x580/3x6970? Då borde i alla fall cpu arbeta till max till skillnad emot nu då jag gissar på att Sandy-e legat och halvslumrat i 1080p testerna.

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Varför är det ingen som tillverkar ett moderkort med 2 x intel i7 2600k? Då borde man kunna få grym prestanda till samma pris?

De går ej för cpuerna stöder inte det, man behöver dubbla QPI bussar för att de ska gå och alla sandybridge cpuer saknar detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk

känns som ett måste när arma 3 kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

Alltså fortfarande 2500k som gäller för gamers, exakt lika bra spelprestanda som 2600k/3930K/3960X och kostar bara 1900kr vs 2.7k/5.1k/9k.

Beroende på vilket test man läser är det knappast "exakt lika bra spelprestanda", men ytterst liten skillnad.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att där är två avstängda kärnor.. Hade varit fett att se en 8-core desktop variant från Intel.