Seagate varnar för brist på hårddiskar till i slutet av 2012

Permalänk
Melding Plague

Seagate varnar för brist på hårddiskar till i slutet av 2012

Det kan dröja länge innan hårddiskproduktionen är tillbaka på normala nivåer. Seagates vd Stephen Luczo varnar för brist på lagringsenheter under de närmaste tolv månaderna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sålde inte Samsung sin hårddisk verksamhet?

Permalänk
Medlem

Det var ju en trist nyhet

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Permalänk
Medlem

Är rätt glad nu att jag inte sålde mina 2x Seagate 1TB 7200RPM 32MB och 2x Seagate 750GB 7200RPM 32MB för en månad sedan, får väl dubbelt så mycket pengar för dom nu, fast är det brist till slutet av 2012 så kanske det inte är en så bra idé att sälja alla diskar utifall jag behöver en hehe

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

samsung har sålt sin hårddisk verksamhet men det händer inte på en dag

och jag tror inte seagate förstår hur mycket hårddiskar folk har hamstrat up också

Permalänk
Medlem

Worst case scenario - för att få fler diskar sålda nu, känns det som.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Hmm, bra läge för SSD att slå igenom dådå Hoppas dem sjunker i pris ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Hmm, bra läge för SSD att slå igenom dådå Hoppas dem sjunker i pris ännu mer.

Hoppas på det samma.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Aj fan! Inte alls bra detta.
Tror de flesta behöver diskar inom ett år :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Priserna på enheterna i försäljningskanelen

haha, jag vet att det är dålig humor, men försäljningskanelen! haha

Skrivet av SayZk:

Sålde inte Samsung sin hårddisk verksamhet?

Skrivet av harith:

samsung har sålt sin hårddisk verksamhet men det händer inte på en dag

det är väl ändå rätt länge sen de sålde av den? borde inte seagate ha tagit över verksamheten nu? såvitt jag vet blev affären klar i april

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Aaaaah, jag som ska köpa rigg snart! Har inte lust att betala den summan som är nu!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Avstängd

ssd kommer inte sjunka i pris för att mer folk köper dem =(.

inte fören hdd produktionen åker igång igen så kommer ssd sjunka med 30-40% i pris

Permalänk
Medlem

Man undrar ju hur det blir med alla laptops om ett par månader, kommer de alla marknadsföras som om SSD är något nytt?

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Skrivet av Granter:

ssd kommer inte sjunka i pris för att mer folk köper dem =(.

inte fören hdd produktionen åker igång igen så kommer ssd sjunka med 30-40% i pris

Troligtvis sant, däremot så kommer utvecklingen gå framåt om omsättningen ökar. Vilket lär leda till större diskar till bättre priser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av harith:

samsung har sålt sin hårddisk verksamhet men det händer inte på en dag

och jag tror inte seagate förstår hur mycket hårddiskar folk har hamstrat up också

Man har ju hamstrat, men vi är mindre än 1% av hela marknaden. Så... priserna kommer att gå upp. ^^

Permalänk
Medlem

Över 50 öre per GB 2012 kan de ju köra upp nånstans. Låt utvecklingen gå framåt istället.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Kan nog snarare bli SSD-brist också. Tänk på att SSD inte har någon volymproduktion att tala om jämfört med HDD, skulle t.ex. Dell och HP byta ut någon enstaka procent av sina diskar mot SSD skulle det blir megakaos och brist på SSD på en gång. Faktum är att jag hört lite (lösa) distributörsrykten att detta redan är på gång...

Skrivet av RepZi:

Hmm, bra läge för SSD att slå igenom dådå Hoppas dem sjunker i pris ännu mer.

Permalänk
Medlem

jag är inte alls Glad .... typiskt att man måste uppgradera sig NU ett måste för mig IAF kan någon linka en bra disk ??

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Önskar att det här kunde få mjukvaruutvecklarna att tänka till. Utrymmet på min Windows-partition bara krymper och krymper >,< Allting utöver komprimeringsformer av olika media borde se till att optimeras så att de tar mindre plats!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Kan nog snarare bli SSD-brist också. Tänk på att SSD inte har någon volymproduktion att tala om jämfört med HDD, skulle t.ex. Dell och HP byta ut någon enstaka procent av sina diskar mot SSD skulle det blir megakaos och brist på SSD på en gång. Faktum är att jag hört lite (lösa) distributörsrykten att detta redan är på gång...

De som tillverkar ssds borde vara lite ju kommunicera med datortillverkarna och se om så är fallet och börja producera max i fabrikerna redan nu. Har man kunder som vill handla men inte har något att sälja i lager går man ju miste om pengar.
Det hela beror på hur mycket det går att öka produktionen utan att bygga en ny fabrik. Kan de inte öka volymerna när efterfrågan ökar kommer de garanterat inte sänka priserna.

Permalänk
Skrivet av zwete:

Man undrar ju hur det blir med alla laptops om ett par månader, kommer de alla marknadsföras som om SSD är något nytt?

Skulle inte förvåna mig. skulle heller inte förvåna mig om de kallade SSD:erna för super snabba hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Det som han egentligen säger

"Vi tar nu tillfället i akt att tjäna mer pengar på hårddiskförsäljning"

// Lazze

Permalänk
Inaktiv

jocke92: Logistik helt enkelt. Det läggs ju prognoser numera, men naturkatastrofer är lite svår att prognosticera. De fabriker som inte kör på maxkapacitet skulle kunna tjäna multum med pengar genom att rampa upp produktionen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starric:

haha, jag vet att det är dålig humor, men försäljningskanelen! haha

Jag har ändrat i artikeln nu, men tänk i fortsättningen på det som framgår av http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/796599-....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Det som han egentligen säger

"Vi tar nu tillfället i akt att tjäna mer pengar på hårddiskförsäljning"

// Lazze

Tror detsamma, nu passar de nog på att öka marginalerna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Det som han egentligen säger

"Vi tar nu tillfället i akt att tjäna mer pengar på hårddiskförsäljning"

// Lazze

Tror jag inte.

Isf skulle seagate och andra ta tillfället i akt och utnyttja deras svaghet och erövra marknaden.

Inte för att jag vill ha seagate men de flesta känner inte till hur kassa de är.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Har 1TB intern, sen 1TB extern. Får klara mig på det, tänker inte betala dessa hutlösa priser. Blir en SSD till våren tror jag iaf.

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk

Puh, tur att jag hann köpa 2 st 2 TB diskar för 2000 spänn totalt innan katastrofen!

Visa signatur

i5 750 @ 3.2 GHz | P7P55D |Corsair 8gb DDR3 1600MHz | Nvidia MSI GTX 560TI | Zalman 600W PSU | Samsung 840 240gb SSD | 3st Samsung 1tb | Corsair 650D | Arctic cooling freezer 7 rev 2

http://www.inet.se/artikel/6101343/f...kop-over-500kr

Permalänk
Medlem

Hmm....

Jag skulle tydligen ha satt ihop den där nya NAS:en i höstas med fyra 2TB diskar när de kostade 500 spänn stycket... Men neeeejjj, det var ju ingen brådska...

Vilken ångest om jag inte får plats med alla nya avsnitt av Castle och White Collar, förbannade HD format som tar sån plats! Vad göra? Börja bränna till DVD igen? Ack grymma värld!

Visa signatur
Permalänk

12 månader! De kan skruva upp produktionen och leverat bort bristen långt tidigare om hade velat! Men varför inte. Tjäna extra pengar så länge de kan.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !