Ubisoft skrotar Ghost Recon Future Soldier för PC på grund av piratkopiering

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Jag är väl medveten om hur utlåningen fungerar, att upphovsrättsinnehavare inte har lagstöd för att neka utlåning av böcker som biblioteket köpt in, och att den kulturpolitiska ersättningen som kallas för biblioteksersättningen bara gäller för svenska författare. Man kan därmed via bibliotek låna en bok, mot upphovsmannens vilja, och utan att upphovsmannen får någon som helst ersättning för det.

Jag hoppas att det här bara var ett slarvigt uttryck från din sida.

Japp. Slarvigt, ostrukturerat och modifierat. Men sen blir man kallad för ett och annat av person och därmed finns det ingen mening med saklighet. Precis som det ska vara...typ.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'TryNotD[oo:

;11648136']

Sen att jämföra nedladdnings-statistik från torrentsidor och tolka det som förlorad försäljning, speciellt på PC, känns lite skevt.

Kollar du på PC så är det lätt och många tankar för att testa och köper sen. Dom som tankar på konsol gör det för att stjäla, dom har ju redan lagt pengarna på att chippa sin konsol - plus sen åker den brända skivan runt bland polarna. På PC bränner man ju inte spelen på skiva utan mountar direkt.

Varför är det skevt? Statistiken från torrentsidorna säger sitt- nämligen att pc-spelaren laddar hem betydligt mer än konsolspelaren. Tyvärr. Vad förstår företagen den statistiken som?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Folk här verkar leva i någon bubbla. Det är ju klart som fan piratkopieringen minskar försäljningen, att tro något annat är ... snurrigt.
Faktum är att utan piratkopiering hade försäljningen varit högre (säger INTE att det råder ett 1:1 förhållande mellan nerladdning och förlorad försäljning men kanske 3:1 eller 5:1, vem vet?), det går inte snurra sig ur oavsett hur mycket man försöker rationalisera (sitt eget fultankande?) det .

Folk som tror att piratkopieringen är orsaken till att spelutvecklare gör dåliga spel lever i en bubbla. Tänk lite! Man har piratkopierat det mesta länge! Förr i tiden spelade alla in film på videoband från tvn eller när man hyrde filmer från videobutiken. Spel på C64/amiga tider kopierades friskt. Nuförtiden kopierar många Photoshop, diverse CAD mjukvaror och massa andra program men utvecklarna klagar inte medan spelutvecklarna skriker PIRATKOPIERING så fort de inte säljer tillräckligt med spel eller nåt som inte går som planerat. Sedan säger folk "jag visste det" osv. Vad fan? Varför ifrågasätter de inte sina produkter? Bra spel säljer! Detta ämne återkommer ju hela tiden och varje gång ser man korkade inlägg där folk tror att allt är piratkopieringens fel och glömmer bort allt annat. Inte konstigt då att många spelutvecklare kan fortsätta släppa portade skitspel och sedan skylla allt på att folk tankar deras spel..

Skrivet av astrob0y:

Varför är det skevt? Statistiken från torrentsidorna säger sitt- nämligen att pc-spelaren laddar hem betydligt mer än konsolspelaren. Tyvärr. Vad förstår företagen den statistiken som?

Statistiken stämmer ju inte. Hur många av de som laddar ner köper spelet? Många gör ju det bara för att spelet släpps på nätet med crack tidigare än originalspelet och man vill ju testa. Jag har själv laddat ner en del spel innan som jag antingen förbokat eller köpt senare bara för att kunna lira det tidigare eller se om det är nåt att lägga pengarna på och då har jag både laddat ner det och köpt det men ändå hamnar i statistiken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Assaissin creed 1 till pc läckte en veckan innan realse, ca 700 000 laddade ner det via de mer populära torrent-sidorna. Pc-spelet sålde i en betydligt mindre upplaga än till konsol-diton.

Japp. nedladdning går hand i hand med försäljning.

Citat:

”Avatar” är inte bara den bäst säljande filmen på bio någonsin, James Camerons sci-fi är dessutom den mest piratkopierade filmen någonsin enligt TorrentFreak.
”Avatar” tog topplaceringen med 21 miljoner nedladdningar sedan 2009.

Citat:

Enligt TorrentFreak, som sammanställt statistik från flera olika sajter, blir Avatar överlägset etta över nedladdade filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Folk som tror att piratkopieringen är orsaken till att spelutvecklare gör dåliga spel lever i en bubbla. Tänk lite! Man har piratkopierat det mesta länge! Förr i tiden spelade alla in film på videoband från tvn eller när man hyrde filmer från videobutiken. Spel på C64/amiga tider kopierades friskt. Nuförtiden kopierar många Photoshop, diverse CAD mjukvaror och massa andra program men utvecklarna klagar inte medan spelutvecklarna skriker PIRATKOPIERING så fort de inte säljer tillräckligt med spel eller nåt som inte går som planerat. Sedan säger folk "jag visste det" osv. Vad fan? Varför ifrågasätter de inte sina produkter? Bra spel säljer! Detta ämne återkommer ju hela tiden och varje gång ser man korkade inlägg där folk tror att allt är piratkopieringens fel och glömmer bort allt annat. Inte konstigt då att många spelutvecklare kan fortsätta släppa portade skitspel och sedan skylla allt på att folk tankar deras spel..

Vänta nu. Har du helt missat att nuförtiden sker piratkopieringen på ett helt annat sätt än då man var tvungen att faktiskt göra en fysisk kopia och sedan ge denna till person i närhet. Spridningen av piratkopierat material sker på en helt annan nivån än under c64/amiga tiden. Utvecklingskostnaden har även den förändrats.
Korkade inlägg... Det är konstigt att folk försöker förklara stöld av någons produkt på olika sätt. Det är samtidigt trist då företag inte får igen det de har investerat i och de får tillslut klappa igen sin verksamhet.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Japp. nedladdning går hand i hand med försäljning.

Skillnad på film och spel.
Men visst, om du vill jämföra piratkopieringen med vad som helst så kan vi nog göra det. Så länge man kan vinkla det till sin fördel.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanex:

Sjukt mycket korkade människor här. Roande.

95% är snarare 20%, och ingen har lust att lägga 600kr på en dåligt presterande konsolport som varar 4 timmar.

Och ja, piratkopiering till xbox360 är minst lika stort som hos pc.

Haha, riktigt löjligt! Det märks att du inte har en aning om vad du snackar om!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Haha, riktigt löjligt! Det märks att du inte har en aning om vad du snackar om!

Glöm nu inte att det finns hemliga torret trackers.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Varför är det skevt? Statistiken från torrentsidorna säger sitt- nämligen att pc-spelaren laddar hem betydligt mer än konsolspelaren. Tyvärr. Vad förstår företagen den statistiken som?

Som jag skrev innan och du tom quotade:
"Kollar du på PC så är det lätt och många tankar för att testa och köper sen. Dom som tankar på konsol gör det för att stjäla, dom har ju redan lagt pengarna på att chippa sin konsol - plus sen åker den brända skivan runt bland polarna. På PC bränner man ju inte spelen på skiva utan mountar direkt. "

Cheferna ser varje nedladdning som en förlorad intäkt, utan att förstå vad varje nedladdning har för praktisk betydelse.

Dessutom kan jag tillägga att mycket PC-nedladdande är ren "hoarding". Spel som aldrig spelas eller ens installeras, utan bara sparas därför att det går. Har sett det i många fall på nära håll.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll om DU tycker att det är omoraliskt att piratkopiera, vissa tycker att det är okej, vissa inte.
Om det var mycket brottslighet i en stad skulle du försöka övertyga tjuvarna om att det är omoraliskt att sno andras saker? Nej, du skulle sätta dig ner och försöka komma på en så bra lösning som möjligt.
Om man kollar på spel som faktiskt lyckas bra på PC så märker man att de oftast utvecklas av spelutvecklare som inte portar ett halv-kasst spel till PC. GSC, Blizzard och Dice spel har sålt ofantligt bra, medan skitspelen som UbiSoft krystar ut säljer som skit.
Varför gör inte UbiSoft som de utvecklarna då? Det vet inte jag, men jag vet att om de gjorde det så skulle deras spel sälja jävligt mycket bättre.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'TryNotD[oo:

;11648207']Som jag skrev innan och du tom quotade:
"Kollar du på PC så är det lätt och många tankar för att testa och köper sen. Dom som tankar på konsol gör det för att stjäla, dom har ju redan lagt pengarna på att chippa sin konsol - plus sen åker den brända skivan runt bland polarna. På PC bränner man ju inte spelen på skiva utan mountar direkt. "

Cheferna ser varje nedladdning som en förlorad intäkt, utan att förstå vad varje nedladdning har för praktisk betydelse.

Dessutom kan jag tillägga att mycket PC-nedladdande är ren "hoarding". Spel som aldrig spelas eller ens installeras, utan bara sparas därför att det går. Har sett det i många fall på nära håll.

Cheferna är de som bestämmer. Tyvärr.
Haha. hoarding av nedladdat material

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Sluta porta spel och gör de rätt så ska du se att fler kommer att köpa de, då en port oftast inte fungerar som det ska och då blir konsumenterna osäker om det är värt pengarna.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Avstängd

de flesta som äger en konsol äger även en pc. tror inte många skaffar mer än ett ex av samma spel, så piratkopiering till pc skadar även försäljningen till konsolerna. Frågan är hur mycket. Säljer dessa spel långt över förväntan fruktar jag att singelplayerspel till pc är historia.

Sen fattar jag inte att vissa orkar debattera i oändlighet om det är omoraliskt att ladda ner. Vissa klarar inte av att se sig själva som något annat än änglar så de blir tvungna att ljuga för sig själva. Så kommer det alltid att vara.

Permalänk

CAD Programet vi använder till vårt företag ger ändå valuta för pengarna, det ingår support, utbildningsmaterial, online kurser mm... När man köper ett spel är det raka motsattsen, det finns inget värde alls i produkten längre. Inga manualer eller liknande längre, bara en skiva i ett plastfodral. Jag vill ha manualer i stil med Heroes III i kartongen. Istället bjussar dom på ett irritationmoment i form av DRM.

Jag köpte Heroes VI (Ubisoft) och var nära att ringa CDON och reklamera ski**n och ångrar innerligt att jag betalade för skräpet. Spelet är det inget fel på, men online läget som fungerar sisådär går en på nerverna...

Sen så får man inte glömma att folk har inte hur mycket pengar som helst, skulle piratkopieringen på spel upphöra så skulle inte folk få några tusen över imånaden att köpa spel för. Nu när vi har tre stora konsoler samt PC så är ju konkernsen hård även där och utvecklingskostnaderna stiger så klart. Spelbranchen hade nog hellre sett att det bara fanns en plattform för en portning blir aldrig bra och det vet dom om. Men att som Ubisoft skylla på Piratkopiering istället är bara patetiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ett spel är intellektuell egendom, inte fysisk egendom.
Om man jämför ett spel med köttbullar så jämför man den intellektuella egendomen i köttbullarna, som är receptet.

Så liknelsen är idiotisk till att börja med, absolut.
Men om man nu gör den så är det intellektuell egendom man pratar om och då är sno recept och piratkopiering samma sak.
Per definition liksom.

Debatten i övrigt kan man säga många saker om men det är jag inte intresserad av att göra.
Om man inte kan skilja på fysisk och intellektuell egendom är diskussionen helt meningslös.

Jag tror inte jag håller med dig där heller.

I ditt köttbulleexempel är själva köttbullarna slutprodukten du vill ha. I spelvärlden är spelet slutprodukten du vill ha.
Ett recept är inte köttbullar. De är en guide till hur du gör dina egna köttbullar, bör väl bäst liknas med möjliga designdokument och kostnadkalkyler för ett spel.
Endast när du går ut och handlar ingredienserna för köttbullarna och går hem och lagar till dem, då får du dina köttbullar.
Men i spelvärlden, så fort du laddat ner din speltorrent så har du spelet/slutprodukten. Det finns inget du som användare behöver göra utöver det för att kunna använda det.

Jag kan inte se spel/film/musik som endast intellektuell egendom, inte på samma vis som ett recept. För det är i sig själva slutprodukten. Sen är det absolut inte heller lika illa som att sno en bil/köttbullepaket/gärdsgård av någon då offren för stölden i de fallen behöver göra något för att ersätta förlorad egendom.

Det är något mellanting där emellan. Och fortfarande, vi har inte på något sätt "rätt" till att ha alla spel vi vill ha, alla serier vi vill ha, all musik vi vill ha. Någon har producerat en gångbar "vara", som de vill ha ett pris för. Vad ger en rätt att tillskansa sig en sådan kopia utan att ge tillbaka till skaparen vad den vill ha, även om det inte innebär någon direkt och omedelbar förlust för denne?

EDIT: Kanske jag kan säga att jag egentligen inte har något problem med att ladda ner ett spel, en film eller musik. Men så fort du brukar det, utan att göra rätt för dig så tycker jag det går över gränsen. Helt ärligt så gör jag det jag med till och från, men jag ser det inte som min rätt att göra, snarare är jag medveten om att jag gör fel och försöker i största möjliga utsträckning göra rätt för mig. Kanske gör det mig till en ännu större hycklare.

Permalänk
Medlem

hur som helst misstänker jag att vi kommer se spelet till pc. det här är nog enbart smutsig marknadsföring. tänker i första hand på siffrorna som används som argument.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Ge oss bättre speltjänster med vettiga priser.
Inga fängelse DRM!

/En som köper sina spel

Permalänk
Medlem

Alla ni snåla skitungar får gärna komma och städa hela min lägenhet. Ni får antingen ett tack eller ett djupt suck som betalning. Men kom ihåg att jag kommer beundrs er för vad ni isf gjort. Det är ju inte mitt problem att ni sliter och jag sedan utnyttjar det. Har ni inte råd för spelen, jobba. Är spelet dåligt? Prova demot..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Glöm nu inte att det finns hemliga torret trackers.

Så ditt argument/bevis för att piratkopiering är minst lika illa för konsol(360) som PC, är att det finns hemliga trackers?

Att det till exempel är sisådär en miljon gånger enklare att piratkopiera till PC, det tycker du inte spelar in?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Så ditt argument/bevis för att piratkopiering är minst lika illa för konsol(360) som PC, är att det finns hemliga trackers?

Att det till exempel är sisådär en miljon gånger enklare att piratkopiera till PC, det tycker du inte spelar in?

Det är mycket lättare att piratkopiera till konsol eftersom det inte finns DRM i samma utsträckning till konsol.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Vänta nu. Har du helt missat att nuförtiden sker piratkopieringen på ett helt annat sätt än då man var tvungen att faktiskt göra en fysisk kopia och sedan ge denna till person i närhet. Spridningen av piratkopierat material sker på en helt annan nivån än under c64/amiga tiden. Utvecklingskostnaden har även den förändrats.
Korkade inlägg... Det är konstigt att folk försöker förklara stöld av någons produkt på olika sätt. Det är samtidigt trist då företag inte får igen det de har investerat i och de får tillslut klappa igen sin verksamhet.

Jag är helt med dig!

Enligt mig finns inget försvarbart argument till att piratkopiera. Folk verkar försöka intala sig allt möjligt för att rättfärdiga att de "stjäl" det någon lagt ner pengar och tid på att utveckla. Tycker ni företag gör skitspel, fine...köp de då inte. Finns som sagt många sätt att bilda sig en bra uppfattning om ett spel utan att först ladda ner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

ärligt talat.....böla!
Det är väl inte så svårt att förstå att dom måste ta till sådana metoder.
Tycker inte det är speciellt jobbigt med diverse aktiveringar, har full förståelse för varför det finns.

Det är Ubisoft som bölar, inte jag. De får ha full förståelse varför jag aldrig kommer köpa deras spel.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är Ubisoft som bölar, inte jag. De får ha full förståelse varför jag aldrig kommer köpa deras spel.

Det drabbar bara dig själv, om du inte är konsol spelare såklart.
Tillslut står vi PC spelare utan bra spel pga. "komplicerad" aktivering som tar hela 5 min.
Nä då laddar vi hellre ner spelet......smart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Jag tror inte jag håller med dig där heller.

Men det är det som är så trevligt med fakta, definitioner och sånt där, det spelar ingen som helst roll huruvida du håller med mig eller inte.
Faktum kvarstår.
Spel är intellektuell egendom.
Köttbullar är fysisk egendom.
Köttbullerecept är intellektuell egendom.

Sen är det inte så att bara för att två saker är intellektuell egendom så behöver de inte ha så många saker gemensamt i övrigt.
Jag menar inte att köttbullerecept och datorspel är samma sak, jag menar att det är helt meningslöst att jämför köttbullar och spel.
Men om man ska göra det, vilket är idiotiskt, så är det intellektuella egendomsbiten av köttbullarna man ska jämföra för att det ska ha någon som helst anknytning med verkligheten.
Det gör det iaf ett litet snäpp mindre idiotiskt, dock fortfarande idiotiskt.

Permalänk
Medlem

gör bättre demos och billigare spel = mer profit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av woobiin:

gör bättre demos och billigare spel = mer profit..

Spelen kan kosta lika mycket som de gör nu, så länge det inte är helt jävla värdelösa som UbiSofts spel som har släppts på sistone.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Det är mycket lättare att piratkopiera till konsol eftersom det inte finns DRM i samma utsträckning till konsol.

Nej nej nej, vänta nu.

Menar du att DRM är ett stort problem för dagens piratkopierare? Ett större problem än de åtgärder man måste ta till för att få ett piratkopierat spel att fungera på en 360? Det är sjukt enkelt att använda sig av piratkopierade spel för PC i dagsläget, så är det faktiskt.

För du är väl medveten om att piratkopiering till konsol inte direkt är lika "plug&play" som till PC? Det krävs en del förarbete, s.a.s., och det är långt ifrån simpelt. Sen finns det risk för att man får sin konsol bannad och blir uteåst från nätlir, det fenomenet existerar inte när det gäller PC.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Spel kan idag kosta 500-600-700 kr

Ska det bli klassfråga vem som ska ha råd att spela?

Sänk priset så köper fler? Se Mindcraft ex...

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Och om "95%" laddar ner deras spel, kanske, bara KANSKE de borde fatta att igen vill ha skiten? :/

Varför laddar man ner skit man inte vill ha? För många hårddiska att fylla upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Vänta nu. Har du helt missat att nuförtiden sker piratkopieringen på ett helt annat sätt än då man var tvungen att faktiskt göra en fysisk kopia och sedan ge denna till person i närhet. Spridningen av piratkopierat material sker på en helt annan nivån än under c64/amiga tiden. Utvecklingskostnaden har även den förändrats.
Korkade inlägg... Det är konstigt att folk försöker förklara stöld av någons produkt på olika sätt. Det är samtidigt trist då företag inte får igen det de har investerat i och de får tillslut klappa igen sin verksamhet.

Tror inte att han försöker säja att det är rätt, snarare att tillverkarna måste göra bra spel istället för att utveckla sketna konsol spel och sedan tro att det kommer att funka utmärkt till PC.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"