Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Bästa CPU Kylaren?

Som rubriken lyder den bästa cpu kylaren, lägg gärna hänsyn till ljudet, kvaliten, priset osv

Permalänk
Medlem

Noctua alla dagar i veckan, du kan inte få något bättre än så!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Håller med jonnti. Om du vill ha luftkylare så rekommenderar jag Noctuas NH-D14. Kanonbra kylare. Klarar av att kyla allt verkar det som kyler min i5 750 på 4Ghz utan problem. runt 37 i idle och runt 55-60 grader i BF3. Kör min med 3 st 120mm Scythe Slipstream 1600rpm.

Edit: Ljudet kan du få ner mycket med D14 också. Skaffa bara fläktar som är tysta som inte snurrar så snabbt, så kyler den tillräckligt bra ändå om inte har överklockat till max. Tror min maxtemp låg på 40 grader i spel i originalklock, dvs 2,66ghz.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Noctua alla dagar i veckan, du kan inte få något bättre än så!

Skrivet av Almost_Me:

Håller med jonnti. Om du vill ha luftkylare så rekommenderar jag Noctuas NH-D14. Kanonbra kylare. Klarar av att kyla allt verkar det som kyler min i5 750 på 4Ghz utan problem. runt 37 i idle och runt 55-60 grader i BF3. Kör min med 3 st 120mm Scythe Slipstream 1600rpm.

Edit: Ljudet kan du få ner mycket med D14 också. Skaffa bara fläktar som är tysta som inte snurrar så snabbt, så kyler den tillräckligt bra ändå om inte har överklockat till max. Tror min maxtemp låg på 40 grader i spel i originalklock, dvs 2,66ghz.

Får den plats i en Define R3 chassi?

Fläktar som jag har kollat på är Gentle Typhoon, skulle tydligen vara bäst av sitt slag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

Får den plats i en Define R3 chassi?

Fläktar som jag har kollat på är Gentle Typhoon, skulle tydligen vara bäst av sitt slag.

Den får plats i Define R3 då jag har ett sådant.

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk
Skrivet av Kanarya:

Får den plats i en Define R3 chassi?

Fläktar som jag har kollat på är Gentle Typhoon, skulle tydligen vara bäst av sitt slag.

Jo dom fläktarna ska vara bra. Men jag valte inte dom för att jag tycker dom är skitfula tycker Slipstream kyler väldans bra.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Sett till priset så skulle min röst gå till Antec Kühler H2O 620. Kostar 429kr hos cd.on just nu. Vet dock inte hur fläktstyrningen fungerar med denna, eller om det går att få bra kylning på lågt varvtal.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

H2O 920... Lister lite mer men kyler grymt och är relativt tyst.. Kostar lite mer men är värt det..:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14 är väl bra kvalitet och är med i toppen, men jag skulle föredra Silver Arrow framför den, då den får samma resultat vid kylning, men är runt 50kr billigare och enligt de flesta tystare. Dessutom PWM-styrda fläktar.

Annars har man ju Phanteks om man som jag kan lägga ut en extra 50-lapp, eller vad det blir, på att få en som kyler aningens mer och har matchande färger med chassi/moderkort X) Inga PWM-styrda fläktar, men de går rätt så tyst på sina 1100-1200 RPM

Vill du klå de tre i kylning är det väl Corsair H100 som gör det, med sin dubbelradiator, men då får du betydligt högre ljudnivå om du ska ha den höga kylförmågan, samt ett mycket högre pris, särskilt om du ska ha 4 fläktar i push-pull.

Antec 920 och de andra enkelradiatorerna halkar efter i både kylning och ljudnivå.

EDIT: Tycker man priset spelar mer roll så är väl t.ex. H620 bra, men ska du byta ut fläktarna så är det ingen idé, då hamnar du ju på samma pris som någon av de tre stora i alla fall.

HR-02 Macho verkar som ett bra billigt alternativ, lägre, men fortfarande maffig, en fläkt av samma tysta typ som Silver Arrow till någon hundralapp eller två mindre.

Tänk på att för de kylarna som folk säger "Köp till tysta fläktar av märke x" så tillkommer det nån hundring per extra fläkt på priset vilket är ett minus.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har en Antec Kühler 620 med två st GT1150rpm fläktar, och den är näst intill ljudlös. CPUn ligger på ~27 grader, 50 grader efter 8h prime95 i 4.5ghz

Permalänk
Medlem

När jag skulle köpa ny burk så var jag först inne på luftkylare, men valde en sluten vattenkylare. Kör Corsair H60 PnP med två stycken Scythe Gentle Typhoon 1450 rpm. Är väldigt nöjd. Låter ingenting (viktigt för mig) och håller CPUn kyld väl. Idlar runt 30 och ligger på 45-50 grader i full load, i5-2500k @ 4.8GHz!

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag begriper verkligen inte varför Silver Arrow inte är mer populär. Det enda jag kan tänka mig är någon slags bandwagon-effekt för noctuas dh-14, där den rekommenderas enbart med anledning att den är populär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag begriper verkligen inte varför Silver Arrow inte är mer populär. Det enda jag kan tänka mig är någon slags bandwagon-effekt för noctuas dh-14, där den rekommenderas enbart med anledning att den är populär.

Ja, det verkar vara så.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Noctua NH-D14 är väl bra kvalitet och är med i toppen, men jag skulle föredra Silver Arrow framför den, då den får samma resultat vid kylning, men är runt 50kr billigare och enligt de flesta tystare. Dessutom PWM-styrda fläktar.

Annars har man ju Phanteks om man som jag kan lägga ut en extra 50-lapp, eller vad det blir, på att få en som kyler aningens mer och har matchande färger med chassi/moderkort X) Inga PWM-styrda fläktar, men de går rätt så tyst på sina 1100-1200 RPM

Vill du klå de tre i kylning är det väl Corsair H100 som gör det, med sin dubbelradiator, men då får du betydligt högre ljudnivå om du ska ha den höga kylförmågan, samt ett mycket högre pris, särskilt om du ska ha 4 fläktar i push-pull.

Antec 920 och de andra enkelradiatorerna halkar efter i både kylning och ljudnivå.

EDIT: Tycker man priset spelar mer roll så är väl t.ex. H620 bra, men ska du byta ut fläktarna så är det ingen idé, då hamnar du ju på samma pris som någon av de tre stora i alla fall.

HR-02 Macho verkar som ett bra billigt alternativ, lägre, men fortfarande maffig, en fläkt av samma tysta typ som Silver Arrow till någon hundralapp eller två mindre.

Tänk på att för de kylarna som folk säger "Köp till tysta fläktar av märke x" så tillkommer det nån hundring per extra fläkt på priset vilket är ett minus.

Det bästa svaret som jag sett, då alla verkar rekommendera nh-d14 när TS frågar efter den bästa kylaren...
Visst är den jätte bra men inte bäst.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Jag begriper verkligen inte varför Silver Arrow inte är mer populär. Det enda jag kan tänka mig är någon slags bandwagon-effekt för noctuas dh-14, där den rekommenderas enbart med anledning att den är populär.

Detta har jag faktiskt också undrat och även frågat i en hel del trådar...
Men dh-14 är mer populärt och många okunniga rekommenderar den eftersom de inte vet bättre än så.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

Silver arrow.
Antec 620 kyler bra för priset men hade inte velat riskera att ha en sån i min dator.
Archon får inte plats i ditt chassi tyvärr, annars hade det nog varit ett bra val.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=628604 just nu ifall man tar hänsyn till priset

Permalänk
Medlem

På tal om okunnighet, varför har ingen nämnt Thermalright Archon???
Slår alla tidigare nämnda luftkylarna...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd

Mugen III

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Vilken kylare är bäst beror på vad man värderar högst. Här är iaf en tabell över hur bra en del olika kylare kyler:

Tagen från TweakTown's Corsair Hydro Series H100 Extreme Performance Liquid CPU Cooler Review

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowjolt:

Detta har jag faktiskt också undrat och även frågat i en hel del trådar...
Men dh-14 är mer populärt och många okunniga rekommenderar den eftersom de inte vet bättre än så.

http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/thermalright... kolla round three , där så börjar d14 dra ifrån så det bara rasslar om det! 20grader kallare .. annars är det väl dött lopp dem båda i mellan det skiljer ju bara någon halvgrad då de inte belastar den lika hårt med normalklock typ..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/thermalright... kolla round three , där så börjar d14 dra ifrån så det bara rasslar om det! 20grader kallare .. annars är det väl dött lopp dem båda i mellan det skiljer ju bara någon halvgrad då de inte belastar den lika hårt med normalklock typ..

Orealistiskt, skulle tro att det är dålig testmetodik som ligger bakom resultatet snarare än skillnaden mellan dem. Alla andra recensioner har haft minimala skillnader som varit till D-14 eller Silver Arrows favör.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Här brukar jag titta för att få ett snabbt hum:

http://www.frostytech.com/top5heatsinks.cfm

Klickar man in sig i test för någon av de som är märkta med "NEW" så kan man i de recensionerna komma till två listor, en med AMD och en med två Intel, dock är detta oklockade system, men de har med både kylning och ljudnivå i samma lista så man kan lätt jämföra bägge.

Tar Aegir's test som exempel på lista (en av de nyare recensionerna som de gjort)

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=2572&page=4
http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=2572&page=5

EDIT: En annan fördel som man får för de extra pengarna med Phanteks som jag har är förresten att högre minnen får plats, förutsatt att man ha brett nog chassi att flytta upp fläktarna några snäpp, då själva kylflänsen sitter högre upp på värmerören än på de andra två. Bara en liten fotnot.
http://i43.tinypic.com/w0qfrs.png

Archon förresten, den kostar mer än Silver Arrow, är en cm högre, man får bara med EN fläkt av samma typ, vill man köra Push-pull får man alltså köpa en svåråtkomlig TY-140 som dessutom kostar mer. Sen är det inte alla test där den faktiskt slår de andra, här t.ex. testar de allihop med orginalfläktar, samma fläktar 1,2,3 fläktar m.m.
http://www.vortez.net/articles_pages/thermalright_archon_cpu_cooler_review,12.html

En fördel med den är dock att man får bättre plats för höga minnen ifall man redan har såna, har man inte det ser jag ingen anledning då LP-minnen fungerar lika bra, kyflänsarna gör mer nytta som radiostörningsdämpare än faktisk kylning på DDR3-minnen idag ändå.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Cooler Master Hyper 212+ är riktigt bra för det billiga priset! Dock komplicerad installation.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

skulle jag köpt en idag hade det blivit:

http://www.webhallen.com/hardvara/140056-phanteks_ph-tc14pe_c...

(finns i 4 olika färger )

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

skulle jag köpt en idag hade det blivit:

http://www.webhallen.com/hardvara/140056-phanteks_ph-tc14pe_c...

(finns i 4 olika färger )

Det är ju som om nån har ''CTRL+C'' på NH-D14 sen ''CTRL+V'' sen satt dit lite färger på kylarn typ likadan xD

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Det är ju som om nån har ''CTRL+C'' på NH-D14 sen ''CTRL+V'' sen satt dit lite färger på kylarn typ likadan xD

Kontaktytan är mer finputsad. Noctua har ju sin speciella skrovliga yta.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ska man klistra in en jämförelse så vore det bra om den var något aktuell....

Mugen 3 rekommenderade någon i en tråd som frågar efter BÄSTA kylaren. Den är bra men långt ifrån bäst.

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/scythe-mugen...

Där finns relevant information om de flesta (alla?) nyare kylare. Även ljudljämförelse och även om inte Archon är #1 på kylningen i alla test så piskar den corsairs H-serie på fingrarna i (o)ljud/prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Kontaktytan är mer finputsad. Noctua har ju sin speciella skrovliga yta.

Sant.

Jag ska snart lappa min N14 så man tjänar några grader extra

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Avstängd

Dyrare: Noctua NH-D14 650kr (cdon tror jag har den billigt)
Billigare: Antec kuler h2O 400kr (har jag sett)

Finns ju CM kylare för ~200kr med som funkar.