AMD 12.1 Performace Drivers Preview - CrossFireX Custom Profiles

Permalänk
Medlem

Dessa drivrutiner är väldigt bra i BF3!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ingen, de optimeringar som är i drivrutinen är nyare än någon CAP som finns ute.

Okej fan vad bra jag har installerat det och kört med driver sweeper innan och det rullar på mycket finare nu med dessa drivare på BF3 med mina 2 5850 CF,mycket bättre FPS också

Edit: man kan till å med välja cap application med BF3 i control panelen

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Har ni testat de olika crossfire-optionsen som finns? Kör ni på med default för mindre micro stuttering?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blagi:

Har ni testat de olika crossfire-optionsen som finns? Kör ni på med default för mindre micro stuttering?

Får man mindre micro stuttering om man kör med default ? har du testat?

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Får man mindre micro stuttering om man kör med default ? har du testat?

Jag ställer ju den frågan...

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blagi:

Jag ställer ju den frågan...

aha trodde du påpekade att man får det. Men ingen aning, jag har inget iaf när jag spelar det med denna drivaren. Du menar väll när man får gröna färger på bildskärmen av spelet ?

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

aha trodde du påpekade att man får det. Men ingen aning, jag har inget iaf när jag spelar det med denna drivaren. Du menar väll när man får gröna färger på bildskärmen av spelet ?

Nej det är inte det jag menar Googla micro stuttering, eller kolla på frågelådan som sweclockers la upp igår. Där behandlar dem bland annat MS. Sevärt!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Jag ställer ju den frågan...

Skrivet av DeathAdder89:

aha trodde du påpekade att man får det. Men ingen aning, jag har inget iaf när jag spelar det med denna drivaren. Du menar väll när man får gröna färger på bildskärmen av spelet ?

Mycket mindre Microstuttering märker inte ens av det längre

+

C:\Users\Mariusz\Documents\Battlefield 3\settings\PROF_SAVE_profile Redigera med Notepad++

GstInput.TripleBufferingEnable 1
GstInput.DxDeferredCsPathEnable 0
GstInput.ForceRenderAheadLimit 1

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Har någon luskat ut vad de olika CF-settingsen gör och hur dom presterar? Jag menar:

-Default mode
-AFR friendly (vad det nu är?)
-Optimize 1x1 (enda jag testat när jag spelat BF3 och Skyrim).
-Use AMD pre-defined profile

Permalänk
Skrivet av M89:

Mycket mindre Microstuttering märker inte ens av det längre

http://img820.imageshack.us/img820/7715/namnlsr.jpg

+

C:\Users\Mariusz\Documents\Battlefield 3\settings\PROF_SAVE_profile Redigera med Notepad++

GstInput.TripleBufferingEnable 1
GstInput.DxDeferredCsPathEnable 0
GstInput.ForceRenderAheadLimit 1

Ska man lägga till de där inställningarna, för de finns ju inte sedan tidigare i filen? Prövade, men det hjälpte inte ett dugg. Fortfarande massa MS med 5850CF

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M89:

Mycket mindre Microstuttering märker inte ens av det längre

http://img820.imageshack.us/img820/7715/namnlsr.jpg

+

C:\Users\Mariusz\Documents\Battlefield 3\settings\PROF_SAVE_profile Redigera med Notepad++

GstInput.TripleBufferingEnable 1
GstInput.DxDeferredCsPathEnable 0
GstInput.ForceRenderAheadLimit 1

Kan du visa mer tydligare hur man ändrar det text dokumentet ?

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rickard11:

Ska man lägga till de där inställningarna, för de finns ju inte sedan tidigare i filen? Prövade, men det hjälpte inte ett dugg. Fortfarande massa MS med 5850CF

Hur ser ni massa MS ? jag har inte märkt något sådant. :/ det ända jag har fått uppleva är gröna färger i spelet ibland med det försvann redan i 11.11 drivaren ?

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Skrivet av DeathAdder89:

Hur ser ni massa MS ? jag har inte märkt något sådant. :/ det ända jag har fått uppleva är gröna färger i spelet ibland med det försvann redan i 11.11 drivaren ?

80-90 FPS känns som 40 ungefär :s

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rickard11:

80-90 FPS känns som 40 ungefär :s

Okej vad galet. Har du klockat dina 5850 ?

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk

för er med micro stuttering i bf3, skriv in "GameTime.MaxVariableFps 65" i konsollen. all micro stuttering eliminerades för mig med 2 6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av africanherbsman:

för er med micro stuttering i bf3, skriv in "GameTime.MaxVariableFps 65" i konsollen. all micro stuttering eliminerades för mig med 2 6970

är inte det i princip samma som att bocka i v-sync? fast du får 65 fps istället?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Ni som får knasiga problem, har ni provat att ominstallera windows, sedan installera allt på nytt, dvs vara säker på att inga andra drivrutiner ligger kvar och skapar problem...

Det är ju lite konstigt att vissa får problem medans det funkar prima för andra! Dock så kan det ju vara så, precis some dem sade i den nya panelen om crossfire och sli, att dem som har lite svagare grafikkort i crossfire har mer microstuttering än dem med snabbare kort sammankopplade. Verkar ju vara lite konstigt att det är så blandat.

Kanske bara jag som är så pro installera-om-windows, men får aldrig problem med drivrutiner om det inte finns något kvar som kan skapa problem!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Ni som får knasiga problem, har ni provat att ominstallera windows, sedan installera allt på nytt, dvs vara säker på att inga andra drivrutiner ligger kvar och skapar problem...

Det är ju lite konstigt att vissa får problem medans det funkar prima för andra! Dock så kan det ju vara så, precis some dem sade i den nya panelen om crossfire och sli, att dem som har lite svagare grafikkort i crossfire har mer microstuttering än dem med snabbare kort sammankopplade. Verkar ju vara lite konstigt att det är så blandat.

Kanske bara jag som är så pro installera-om-windows, men får aldrig problem med drivrutiner om det inte finns något kvar som kan skapa problem!

Driver Sweeper kan också orsaka problem om den tar bort den viktiga inf filen som inte följer med nyare drivrutinsversioner. Detta tog mig 6 timmar att lista ut igår, efter dussintals ominstallationer med det senaste halvårets drivrutiner efter konstens alla regler så testade jag att installera drivrutinerna från skiva för att sen installera 12.1 utan att avinstallera det gamla, då fungerade det. Faktum är att man inte ska behöva avinstallera den gamla (egentligen).

Permalänk
Medlem

Det var ju inte så smidigt, efter att jag märkte att denna drivrutinen funkade skit bra så installerade jag om windows och körde med bara denna drivrutinen. Funkat bra hittils.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Driver Sweeper kan också orsaka problem om den tar bort den viktiga inf filen som inte följer med nyare drivrutinsversioner. Detta tog mig 6 timmar att lista ut igår, efter dussintals ominstallationer med det senaste halvårets drivrutiner efter konstens alla regler så testade jag att installera drivrutinerna från skiva för att sen installera 12.1 utan att avinstallera det gamla, då fungerade det. Faktum är att man inte ska behöva avinstallera den gamla (egentligen).

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Driver Sweeper kan också orsaka problem om den tar bort den viktiga inf filen som inte följer med nyare drivrutinsversioner. Detta tog mig 6 timmar att lista ut igår, efter dussintals ominstallationer med det senaste halvårets drivrutiner efter konstens alla regler så testade jag att installera drivrutinerna från skiva för att sen installera 12.1 utan att avinstallera det gamla, då fungerade det. Faktum är att man inte ska behöva avinstallera den gamla (egentligen).

Vilken är denna .ini fil då?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

är inte det i princip samma som att bocka i v-sync? fast du får 65 fps istället?

Nej, åtminstone så får det inte samma effekt. Hur det tekniska ser ut vet jag inte, men med MaxVariableFps satt till 59 så slipper jag allt vad MS heter och ingen sirapsmus (vilket jag får med V-Sync). Sätter jag den till 60 (har 60Hz skärm) så får jag enormt mycket screen-tearing.. Med 59 fungerar hur bra som helst!

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Skrivet av M89:

Vilken är denna .ini fil då?

.inf*, råkar man ta bort den med driversweeper så kan du inte installera ,nya drivrutiner sen (utan att dom brakar samman), filen är viktig för registret. Jag felsökte hela kvällen och lästa på olika forum, till slut hittade jag någon som sade att installation av en gammal ati catalyst kan lösa problemet då dessa inkluderad inf medan nyare inte gör det.

TL;DR: installation av drivare från skivan löste problemet, efter det så gick det bra att installera 12.1 igen. (Det hela började med att jag ville testa 11.11b, detta gjorde så allt gick åt helvete).

Permalänk

För mig funkar allt fint med två 6970 men i Afterburner står en av klockorna på noll minnena och fläktar allt jobbar som det ska i alla spel och program som Furemark Benchmark så jobbas det i Crossfire är det nån som sett detta förr kan det vara programmet alltså Afterburner som visar fel ???

Visa signatur

Asus Sabertooth P67, Intel i5 2500 k 8GHZ 1333 dmm3, 6970 x 2 Gigabyte+ Power-color4gb ,
ssd 120gb team x1 , wwc 1000gb 7200spinn,windows 7 64b. Home Premium, Have a Great Day!
Danneman

Permalänk

Får inte mitt att fungera. Kan inte välja nå profiler i CCC. Ser lika ut som förut. Vilken setup i mappen ska man köra?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanSjoberg:

För mig funkar allt fint med två 6970 men i Afterburner står en av klockorna på noll minnena och fläktar allt jobbar som det ska i alla spel och program som Furemark Benchmark så jobbas det i Crossfire är det nån som sett detta förr kan det vara programmet alltså Afterburner som visar fel ???

Jag har typ samma problem med mina 6970, ibland när jag kolla mina kort i CCC overdrive så visar ett kort alla värden, medan det andra kortet visar noll på allt. Sen går jag tillbaka och tittar så visar båda korten alla värden :S
Kan detta vara CCC som spökar eller kan det vara något annat?

Permalänk
Skrivet av Almost_Me:

Får inte mitt att fungera. Kan inte välja nå profiler i CCC. Ser lika ut som förut. Vilken setup i mappen ska man köra?

Den första, rör inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenNo:

Jag har typ samma problem med mina 6970, ibland när jag kolla mina kort i CCC overdrive så visar ett kort alla värden, medan det andra kortet visar noll på allt. Sen går jag tillbaka och tittar så visar båda korten alla värden :S
Kan detta vara CCC som spökar eller kan det vara något annat?

Haft det problemet innan, det var så för mig långt innan jag ens provade dessa drivrutiner. Spökar bara

jag stör mig inte på det i alla fall!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Skrivet av DenNo:

Jag har typ samma problem med mina 6970, ibland när jag kolla mina kort i CCC overdrive så visar ett kort alla värden, medan det andra kortet visar noll på allt. Sen går jag tillbaka och tittar så visar båda korten alla värden :S
Kan detta vara CCC som spökar eller kan det vara något annat?

Grafikkort 2 inaktiveras i Windows.. därför den inte visar alla värden..

För övrigt härligt att denna drivare e bra i BF3.. tycker jag fick sämre prestanda med 11.11..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Haft det problemet innan, det var så för mig långt innan jag ens provade dessa drivrutiner. Spökar bara

jag stör mig inte på det i alla fall!

Nej, jag använder 11.11, inte dessa. såg bara att någon hade något liknande problem.
Bra att höra att det inte är något problem med korten.

Permalänk
Medlem

Varför står det under software att detta är catalyst version 11.9?
Ni säger det är 12.1?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb