Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

båtvarv e de ända jag tror som klarar den dimensionen

Skrivet av mrqaffe:

Man kan ta kontakt med ett varv, de har utrustning och material

Skrivet av Esseboy:

Haha vi har ju Nautor här i min kommun (gör rätt stora segel fartyg ) ganska kännt företag faktiskt

Jag kan nästan säkert garantera att vanliga varv inte klarar av att bocka sådan plåt. Något så tjockt används inte på fartyg. Om det behövs mer styrka någonstans så används balkar, spant och liknande förstärkningar.

I sommras arbetade jag ombord på ett relativt stort fartyg, 190 meter över allt, och jag vill minnas att skrovtjockleken var 8 mm. Och då var det ett fartyg av isklass 1A super, den högsta klassen i det svensk/finska systemet.

Det var tal om vilken den tjockaste plåttjockleken på fartyget var för att något skulle beställas, jag kommer inte håg ifall det var någon typ av genomföring men dom tänkte beställa så att det skulle gå igenom den tjockaste plåten utifall det någon gång skulle behövas, och den var 18 mm.

Det är fortfarande stor skillnad mellan 18 och 25 mm och då var inte heller 18 mm plåten bockad.

Jag tror det är rätt ovanligt över huvud taget att man bockar så tjock plåt, normalt svetsas en skarv i stället. Kan någon komma på något där man kan se en så tjock plåt bockad? (Jag är medveten om att det går att bocka men tror att det är relativt få företag som klarar det.)

Permalänk
Hedersmedlem

en sak är säker, på ett lan så kommer ingen absolut ingen orka stjäla din dator

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Kan vara olika tillvägagångssett med tanke på tjockleken. Aldrig sett eller svetsat själv utan att först fasat av 2/3 av tjockleken på plåten.
Kan vara att Tig annars inte lämpar sig annars.

Med pinne antar jag att du syftar på gas då eller?
Kan tänka mig att frånsvetsning kan funka om man är tålmodig nog att vänta och köra riktigt sakta för att bibehålla värmen hela vägen igenom.

tror lättast blir en kraftig vfog med pinna svets(elektråd) eller den nyare metoden me rörtråd. iofs 10 år sen jag gick på industri o svetsa de metoderna. mycke kan ändrats

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

tror lättast blir en kraftig vfog med pinna svets(elektråd) eller den nyare metoden me rörtråd. iofs 10 år sen jag gick på industri o svetsa de metoderna. mycke kan ändrats

Det låter helt klart som det bästa valet. Får dock vara en grymt brutal vfog med en godstjocklek på 25mm o.0!

Tror jag skall fråga vår svetsguru här på jobbet om jag hittar honom och se vad han säger.
Svetsar ytterst lite jag också. Är annars en pappersvändare till 40% här på jobbet XD men lite drygt 10 år sen jag gick industriinriktning jag me.
Tror vi kör 1.6mm rörtråd i dom lite större robotarna här.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Det låter helt klart som det bästa valet. Får dock vara en grymt brutal vfog med en godstjocklek på 25mm o.0!

Tror jag skall fråga vår svetsguru här på jobbet om jag hittar honom och se vad han säger.
Svetsar ytterst lite jag också. Är annars en pappersvändare till 40% här på jobbet XD men lite drygt 10 år sen jag gick industriinriktning jag me.
Tror vi kör 1.6mm rörtråd i dom lite större robotarna här.

rörtråd e fett att köra sen lägg till robot så e de porr på hög nivå.

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

rörtråd e fett att köra sen lägg till robot så e de porr på hög nivå.

Synd det är kameraförbud imon industrin annars hade jag kunnat fota när dom svetsar en stötfångare till Volvo LV och lägga upp.
Men du får fantisera i stället XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Synd det är kameraförbud imon industrin annars hade jag kunnat fota när dom svetsar en stötfångare till Volvo LV och lägga upp.
Men du får fantisera i stället XD

nu e du bara taskig

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk

När du nu ännu är inne på WoT-linjen, köp/bygg en RC-King Tiger och bygg in datorn i den!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe Nukem:

När du nu ännu är inne på WoT-linjen, köp/bygg en RC-King Tiger och bygg in datorn i den!

http://www.mark-1-tank.co.uk/jpgs/1-4-king-tiger-3226b.jpg

grym men den väger ej 500kg där falerar de hehe

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe Nukem:

När du nu ännu är inne på WoT-linjen, köp/bygg en RC-King Tiger och bygg in datorn i den!

http://www.mark-1-tank.co.uk/jpgs/1-4-king-tiger-3226b.jpg

sen behöver man aldrig skjuts till lan, bara och sitta på sin RC pansar och köra ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Kan vi ge upp den här diskussionen någon gång. Vi kommer aldrig att få se några resultat då bygget aldrig kommer att göras. Bygger du ett chassi som väger >500kg så kommer du i vilket fall aldrig få det ur garaget än mindre in i huset/lägenheten. för att inte tala om kostnader både i material men först och främst maskiner/verktyg.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe Nukem:

hehe de förstår jag. hade bara velat ha en fungerande kanon av nått slag

Skrivet av KRQKAN:

sen behöver man aldrig skjuts till lan, bara och sitta på sin RC pansar och köra ^^

hehe silken entre

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

CNC fräs chassit ur ett solit metallblock Då slipper du bekymra dig över svets/böjning

Permalänk
Skrivet av Nimrood:

Inte för att krossa någons drömmar, men det här projektet kommer aldrig att bli av... Kanske om du använder 5mm plåt som någon tidigare föreslog.

Här är mitt förslag:

Gå och köp, eller tigg till dig ett par småbitar stål 5,10,15 och 25mm tjocka och kolla hur de känns. Slår vad med dig att redan 5mm plåten känns riktigt rejäl.

vill Du att han ska ställa den på dina tår när den är klar eller, har man ett mål så når man det förr eller senare. Sålänge man är tillräckligt motiverad...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

skulle inte rekommendera att skära med gas.

Får du inte "perfekt" låga,hastighet och vinkel så är risken riktigt stor att kanterna blir ruggigt fula.
Ett helvete till projekt till att slipa kanterna sen då det härdar på bra.

Sen om du ska kapa med vinkelslip så räkna med att det kan gå åt ett par skivor, iallafall om du kör med modellen mindre.
Så ta t.ex en 180mm vinkelslip så slipper du förbruka galet många skivor.

Skrivet av RainesX:

Det låter helt klart som det bästa valet. Får dock vara en grymt brutal vfog med en godstjocklek på 25mm o.0!

Tror jag skall fråga vår svetsguru här på jobbet om jag hittar honom och se vad han säger.
Svetsar ytterst lite jag också. Är annars en pappersvändare till 40% här på jobbet XD men lite drygt 10 år sen jag gick industriinriktning jag me.
Tror vi kör 1.6mm rörtråd i dom lite större robotarna här.

Haha ser framför mig när han ska börja svetsa ihop den V-fogen

Kör du 10-15mm med v-fog kör man ändå bara 10 strängar beroende på vilken storlek på pinne och hur bra man är på fylla upp.
Men ett jäkla projekt är det iallfall

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

det gör du inte, nu minns jag inte exakt vad en vanlig bockmaskin ligger på, och den tar kanske 3m och runt 3mm i tjocklek, och vad kan dom ligga på, tror dom pressar med 50-100 ton nu är det taget mellan tummen å pekfingret, men du kan ju räkna snällt på vad du skulle behöva för att bocka 25mm. det måste värmas å sen kan jag inte fantisera om vilka krafter som behövs

Våran kant-press i verkstan tar 4m plåt på 30mm och har ett presstryck på 300ton ;P men när vi bockar 30mm kan vi dock inte använda hela längden (4m) utan det blir typ max detaljer på ½meter då. Behöver vi bocka tjockare plåt så har vi en egenbyggd hållare för bockvertygen till hydralpressen som är på 500 ton. Så att bocka 25mm är inga problem om man vänder sig till dom som kan

Permalänk
Medlem

Haha underbar ide

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Du får ta och fasa av ena sidan om plåten och svetsa där men mycket hög ström. Sen får du svetsa från mottsata sidan också men inte med fullt lika hög ström, bara så fass att du kan tränga in till den förra svetsen.

Gas och mig mag fungerar inte så jättebra utan det får vara tigsvetsning....

Jag skulle nog inte tig-svetsa, jag skulle slipa till en fogberedning och sedan svetsa med mma-svets (även kallat pinne) för att få den tränga in ordentligt

Permalänk
Hjälpsam

Att gjuta ett chassi i armerad betong borde vara gjörligt och måste väll även det klassas som manligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Jag skulle nog inte tig-svetsa, jag skulle slipa till en fogberedning och sedan svetsa med mag för att få den tränga in ordentligt

V-fog och pinne så är saken biff
Bara och stränga upp.

Skrivet av RainesX:

Kan vara olika tillvägagångssett med tanke på tjockleken. Aldrig sett eller svetsat själv utan att först fasat av 2/3 av tjockleken på plåten.
Kan vara att Tig annars inte lämpar sig annars.

Med pinne antar jag att du syftar på gas då eller?
Kan tänka mig att frånsvetsning kan funka om man är tålmodig nog att vänta och köra riktigt sakta för att bibehålla värmen hela vägen igenom.

Pinne = MMA
GAS = GAS

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Synd det är kameraförbud imon industrin annars hade jag kunnat fota när dom svetsar en stötfångare till Volvo LV och lägga upp.
Men du får fantisera i stället XD

Hahaha, kul att höra! vi har samma förbud här på mitt jobb, fast jag jobbar ju på Scania (king of the road! xD) så lite av samma inriktning då...

Skrivet av Toivo83:

skulle inte rekommendera att skära med gas.

Får du inte "perfekt" låga,hastighet och vinkel så är risken riktigt stor att kanterna blir ruggigt fula.
Ett helvete till projekt till att slipa kanterna sen då det härdar på bra.

Håller faktiskt med där! Det hade varit bra mycket bättre med en vattenskärnings maskin jag vet att våran åtminstone klarar upp till 80mm stål med 4000bar vatten och sand

Permalänk
Medlem

Haha herregud vilken humor.

Gör det i glasfiber eller med tunn metall och sen lackerar du och slänger på ett par bandhjul.

Gör också så du kan ha en stol på den så när du är på lan har du den som stol och åker runt med haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hmm kan man med några gas svetsar (och några kompisar) värma stålet och med det samma banka över en rundad betong kant så vinkeln blir fin?

Det kan gå ja:) men tar tid att värma så metallen glöder. Speciellt med en sån tjocklek. Tycker det börjar bli jobbigt att böja plåt runt 1-2mm. 25mm blir inte bara jobbigt utan en utmaning. Har du en rejäl hammare?

Ja över betong går nog, om betongen håller.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det kan gå ja:) men tar tid att värma så metallen glöder. Speciellt med en sån tjocklek. Tycker det börjar bli jobbigt att böja plåt runt 1-2mm. 25mm blir inte bara jobbigt utan en utmaning. Har du en rejäl hammare?

Ja över betong går nog, om betongen håller.

thors hammare borde funka

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

thors hammare borde funka

Den funkar kanon:)

Du måste lägga upp galleri om du sätter igång med det:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Våran kant-press i verkstan tar 4m plåt på 30mm och har ett presstryck på 300ton ;P men när vi bockar 30mm kan vi dock inte använda hela längden (4m) utan det blir typ max detaljer på ½meter då. Behöver vi bocka tjockare plåt så har vi en egenbyggd hållare för bockvertygen till hydralpressen som är på 500 ton. Så att bocka 25mm är inga problem om man vänder sig till dom som kan

Vilken minsta radie kan ni bocka 25mm plåt i 90grader?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Avstängd

Okej nu har ju börjat få lite mer på klart i min förvirrade skalle jag kommer att lägga datorn på sidan (liggande) sen två 90x30cm larfötter under så blir trycket på ytan/cm^2 ungefär 50g borde vara tillräckligt lite för att inte göra märken men får nog sätta playwood under när man ska svänga xD Sen kanske man gör nått litet torn på och laddar med Thunderkings? skulle vara as grymt på nyår och villa avslutning (firas i svenskfinland i slutet på augusti) köra ut datorn med förlängnings kabel och skjuta thunderkings Sen har jag gett upp tanken på att bocka 25mm utan det blir att svetsa på nått sätt bara det håller ihop så är jag nöjd Man kan väl beställa färdigt skurna bitar å det bara är att svetsa ihop skiten så att säga? Annars är 3DMAX 2012 snart nere så blir väl att lära sig det och börja göra prototyper postar allt här sen

Håll igång diskussionen och var trevliga alla idèer är välkomna!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Kan vi ge upp den här diskussionen någon gång. Vi kommer aldrig att få se några resultat då bygget aldrig kommer att göras. Bygger du ett chassi som väger >500kg så kommer du i vilket fall aldrig få det ur garaget än mindre in i huset/lägenheten. för att inte tala om kostnader både i material men först och främst maskiner/verktyg.

Du måste inte vara med i diskussionen

Skrivet av zorki:

hehe de förstår jag. hade bara velat ha en fungerande kanon av nått slag

hehe silken entre

DH sommar 2012 rökridå och

http://watch?v=V92OBNsQgxU

på högsta, det, det är en entré Haha

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fextreme_fa:

Våran kant-press i verkstan tar 4m plåt på 30mm och har ett presstryck på 300ton ;P men när vi bockar 30mm kan vi dock inte använda hela längden (4m) utan det blir typ max detaljer på ½meter då. Behöver vi bocka tjockare plåt så har vi en egenbyggd hållare för bockvertygen till hydralpressen som är på 500 ton. Så att bocka 25mm är inga problem om man vänder sig till dom som kan

verkligen kanske inte helt omöjligt då Men skulle de bli dyrt att få låna en sån kant-press? om man bara ska ha två bockningar 70cm ifrån varan på en 250cm plåt? så det blir 90,70,90 ( kommatecken=bockning 90grader)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...