Permalänk
Medlem

Gör allting i "lösa" delar som du kan hänga på och koppla ihop, så den väger sjukt mkt när den är ihop satt, men ska man flytta den får man plocka isär den i flera bitar och går flera gånger!, häng ett stort gammalt hänglås på den med! kommer se nice ut! och så kommer ingen kunna sno varken delar eller hela datorn på LAN ! kan bara bli awsome

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kardizz:

Gör allting i "lösa" delar som du kan hänga på och koppla ihop, så den väger sjukt mkt när den är ihop satt, men ska man flytta den får man plocka isär den i flera bitar och går flera gånger!, häng ett stort gammalt hänglås på den med! kommer se nice ut! och så kommer ingen kunna sno varken delar eller hela datorn på LAN ! kan bara bli awsome

Hmmm kanske man bultar ihop den skulle ju vara grymt kanske nått att tänka på Så gör jag hur stora bultar ska jag ha till 25mm stål då? 10mm kanske? Så får det blir jag bultar ihop skiten Mycket enklare sen kan man ju bära upp delarna enskilt Farsan sa nog att vi kan fixa gängningen av 25mm stål räcker 9st 10-12mm bultar/sida? hur långt in ska bultarna? 2,5cm genom plåt nr1 sen 5cm in i plåt nr2?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Haha NTCJET? oO iPad2 autocorrect ftw "Mycket" skulle det stå.

Behöver ingen uträkning, menade bara på att du ej kan räkna ut EXAKT hur mycket det väger utan att helt enkelt väga det, men en ungefärlig uppskattning kan man alltid göra

Varför skulle man inte kunna det? Så länge konstruktionen är i 100% järn som väger 0.8 gram per kubikcentimeter så ser jag inga andra faktorer som skulle påverka ändring av vikt.

Sedan om man faktiskt genomför och bygger den så är det en helt annan sak. Då kommer den förmodligen inte väga EXAKT 427,6 kg. Det var kanske det du menade?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

ssab ligger faktiskt inte i nyköping utan oxelösund:p

Finns även i Borlänge...

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBoX:

Köp en pansarvagn och sätt datorn i, så kan du köra in på DH. Om någon klagar låser du bara in dig

Haha nä...betalar inte flera miljoner för nått man kan bygga själv

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archeange:

Ni som nu gör uträkningar på tyngden, räknar ni med ventilationshål?

Nja, jag gjorde ett överslag och konstaterade att lådan hamnar i kategorin "jävligt tungt", och där stannade analysen. Hade det legat kring 50-80 kg, dvs så att man eventuellt skulle kunna lyfta/släpa det själv, hade det kanske varit intressant att räkna på detaljerna.

TS: Rekommenderar att du utgår ifrån att lådan ska gå att lasta i/ur diverse fordon utan att det krävs fler personer än som ryms i fordonet, om du förstår hur jag tänker. Enklast är nog en ögla över masscentrum och en liten lyftkran liknande denna:

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghoti:

Nja, jag gjorde ett överslag och konstaterade att lådan hamnar i kategorin "jävligt tungt", och där stannade analysen. Hade det legat kring 50-80 kg, dvs så att man eventuellt skulle kunna lyfta/släpa det själv, hade det kanske varit intressant att räkna på detaljerna.

TS: Rekommenderar att du utgår ifrån att lådan ska gå att lasta i/ur diverse fordon utan att det krävs fler personer än som ryms i fordonet, om du förstår hur jag tänker. Enklast är nog en ögla över masscentrum och en liten lyftkran liknande denna: http://spitzlift.se/images/_manual/800.jpg

Har löst problemet ska bulta ihop chassit och tyngsta delen väger endast 50kg lyfter jag lätt med två handtag på!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

25 mm Plåt Haha, jag har jobbat med 25 mm plåt och det är mycket tyngre än man kan förvänta sig. För att bocka 25 mm krävs en kantpress på runt miljonen.

Man skulle ju kunna skära ut hål i laser-maskin för att lätta på vikten.

Men aludurk eller titan skulle vara häftigt

Gillar sådana här galna projekt, inget är omöjligt-attityden är något jag gillar!

Jag skulle vilja ha ett laptop-chassi urfräst från ett kopparstycke. Bra värmeldningsförmåga.

Visa signatur

HP PAVILION DV6-6141 i7-2630QM @ 2.0Ghz 8 Gb Ram 120 Gb CORSAIR FORCE SERIES 3 AMD HD6770M 2 Gb | Server: Emachines E528 Intel Celeron 900 2.20 Ghz Intel GMA 4500 4 Gb Ram | OS: Mint 12

Permalänk
Medlem

Sitter och fnissar år TS fantastiska skrivkunskaper med sin extrema särskrivning på allt han uttalar sig om

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisbel:

Finns även i Borlänge...

...och Luleå...

Permalänk
Sötast
Skrivet av Relel:

Sitter och fnissar år TS fantastiska skrivkunskaper med sin extrema särskrivning på allt han uttalar sig om

Och på vilket sätt är det roligt?

På samma sätt som att döva ej kan höra, eller kanske som att blinda ej kan se?

Permalänk
Medlem

Haha, me like!
För transporten så rekommenderar jag ngt likt detta: http://forums.atvconnection.com/attachments/polaris/5448d1317...

Två sådana, fast kanske lite smalare. Det hade jag faktiskt kunna tänka mig att ha stående under skrivbordet.

Sen angående snygga svetsfogar.. Det är ju inte så mkt stridsvagn över det? Grova fogar och synliga nitar är the shit.

Fast det börjar bli fasligt mkt jobb, ska du göra det enkelt för dig så köp en M1A2 Abrams, de har redan en rätt så bra dator i sig, och "skalet" ser helt klart ut som en tank.. oh, whait.. (;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Och på vilket sätt är det roligt?

På samma sätt som att döva ej kan höra, eller kanske som att blinda ej kan se?

Ja precis, det är ju ganska hilarious, gött att du håller med

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Metall_chassi
Pansar_plåt
Sommar_jobs
Vinkel_slip
Disk_bråck
Dator_nörd

Esseboy, jag tror aldrig sett nån särskriva så mycket. Kanske borde jobba på det istället för ett chassi så man kan ta dig lite seriöst iaf ?

200kg chassi ye right

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd

Redigerar bort min negativa åsikt.

kör på hårt ist !

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

nej det gjorde han inte, då väger den bara 285,5 kg

Jag får det till 269,3 kg med en stål vikt på 7850 kg /m3 volym.

Det är lätt att räkna skarvarna dubbelt annars om man bara tar yttermåtten (är lådan 2.5cm tjock upptill + nedtill och du har 90cm plåt blir den ju 95cm som längsta mått totalt = fel).

För att få en korrekt beräkning använder jag yttermått minus innermått (900mm * 700mm * 300mm) - (850mm * 650mm * 280mm).

Vill man vidare som tidigare nämnts ha hål för IO och fläktar minskar vikten ytterligare:

Ungefär -3kg för en 200mm fläkt uttag i 10mm sidoplåt (och således ca -8kg om det görs i 25mm stålplåt )

För 140mm fläktuttag borde det bli ungefär hälften så mycket viktbesparing per hål.

Siktar vi på att få det hanterbart skulle jag nog personligen byggt 10mm runtom och 25mm fram (för rätt pansar känsla med skydd framifrån, dessutom det som ofta syns). Vidare med ett uttag för 200mm fläkt fram och ytterligare ett för DVD borde du hamna på en totalvikt runt 185kg, Då väger ingen del över 50kg, vilket är släpbart för 2pers nedmonterat. samt frontplåten är ungefär lika tung som de betydligt större sidoplåtarna.

Dock ifrågasätter jag behovet av ett chassi som är större än 600mm på någon ledd, men det är kanske fel ställe att göra det här på Sweclockers ^^
(Jag skulle nog valt typ 600x600x250 = ca 100kg med 10mm +25mm framplåt).

En annan riktigt cool ideé är ju att sätta på industrifläkt modell jättestörst samt ev rökgenerator (om det är elektroniksäkert) och diesel motorljudshögtalare inuti.

Permalänk
Sötast

Ja.... om du slutför detta så lär du iallfall inte behöva oroa dig för vibrationer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja.... om du slutför detta så lär du iallfall inte behöva oroa dig för vibrationer...

Ser framför mig hur det kommer se ut när han ska på LAN hos någon, släpar ut datorn ur sitt rum, sen när han ska få in den i bilen, lär väll bilen sjunka rätt rejält? ==)?

Edit; tänker på en gammal Volvo 142 med slitna fjädringar o allt ^^

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Relel:

Sitter och fnissar år TS fantastiska skrivkunskaper med sin extrema särskrivning på allt han uttalar sig om

Du verkar ju vara en mogen typ då...

Skrivet av Woods:

Metall_chassi
Pansar_plåt
Sommar_jobs
Vinkel_slip
Disk_bråck
Dator_nörd

Esseboy, jag tror aldrig sett nån särskriva så mycket. Kanske borde jobba på det istället för ett chassi så man kan ta dig lite seriöst iaf ?

200kg chassi ye right

Vet det har lite problem med det...svårt för mej att veta hur det ska va, man hör ju inte det...

Skrivet av Allexz:

Ja.... om du slutför detta så lär du iallfall inte behöva oroa dig för vibrationer...

Haha presis

Skrivet av Ixos:

Jag får det till 269,3 kg med en stål vikt på 7850 kg /m3 volym.

Det är lätt att räkna skarvarna dubbelt annars om man bara tar yttermåtten (är lådan 2.5cm tjock upptill + nedtill och du har 90cm plåt blir den ju 95cm som längsta mått totalt = fel).

För att få en korrekt beräkning använder jag yttermått minus innermått (900mm * 700mm * 300mm) - (850mm * 650mm * 280mm).

Vill man vidare som tidigare nämnts ha hål för IO och fläktar minskar vikten ytterligare:

Ungefär -3kg för en 200mm fläkt uttag i 10mm sidoplåt (och således ca -8kg om det görs i 25mm stålplåt )

För 140mm fläktuttag borde det bli ungefär hälften så mycket viktbesparing per hål.

Siktar vi på att få det hanterbart skulle jag nog personligen byggt 10mm runtom och 25mm fram (för rätt pansar känsla med skydd framifrån, dessutom det som ofta syns). Vidare med ett uttag för 200mm fläkt fram och ytterligare ett för DVD borde du hamna på en totalvikt runt 185kg, Då väger ingen del över 50kg, vilket är släpbart för 2pers nedmonterat. samt frontplåten är ungefär lika tung som de betydligt större sidoplåtarna.

Dock ifrågasätter jag behovet av ett chassi som är större än 600mm på någon ledd, men det är kanske fel ställe att göra det här på Sweclockers ^^
(Jag skulle nog valt typ 600x600x250 = ca 100kg med 10mm +25mm framplåt).

En annan riktigt cool ideé är ju att sätta på industrifläkt modell jättestörst samt ev rökgenerator (om det är elektroniksäkert) och diesel motorljudshögtalare inuti.

Haha nä, hade ju tänkt kunna sitta bredvid också. Annars så räcknade jag ut vikten själv och det ble ungefär 200kg (2st 200mm och 4st 5,25" platser i fronten, 2st nätagg platser i botten och moderkort+14cm fläkt, 8st 12cm platser i toppen för dubbla Quad radiatorer i toppen )

Skrivet av 13ers3rk:

Ser framför mig hur det kommer se ut när han ska på LAN hos någon, släpar ut datorn ur sitt rum, sen när han ska få in den i bilen, lär väll bilen sjunka rätt rejält? ==)?

Har redan sagt att jag nästan alldrig är på LAN... Dessutom skruvar jag ihop chassit med bultar och muttrar så kan bära alla delar skillt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Tack Esseboy, aldrig har jag haft så kul åt någon forumtråd förut! Lite lustigt hur några (ett fåtal) verkar bli provocerade av dig/det här. I övrigt briljant diskussion om vad som är möjligt (det mesta) och omöjligt.

Om du ska satsa stort på bygget så får du väl slänga in lite kosing i förstärkningar av datorhörnan också. Plywoodskivor lät som en bra idé och beroende av golvkonstruktion kanske extra limträbalkar på våningen under Flerskiktade material är grymt starka, gäller ju pansar också förstås!

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonkypete:

Tack Esseboy, aldrig har jag haft så kul åt någon forumtråd förut! Lite lustigt hur några (ett fåtal) verkar bli provocerade av dig/det här. I övrigt briljant diskussion om vad som är möjligt (det mesta) och omöjligt.

Om du ska satsa stort på bygget så får du väl slänga in lite kosing i förstärkningar av datorhörnan också. Plywoodskivor lät som en bra idé och beroende av golvkonstruktion kanske extra limträbalkar på våningen under Flerskiktade material är grymt starka, gäller ju pansar också förstås!

Haha Varsågod roligheterna bjuder jag på

Om man skulle göra Pansar skal till Skärmen,musen,tangentbordet och högtalarna? sen massa durkplåt och sånt i taket och betonggolv med lite plywood och sånt för chassit att köra på, kanske lite Ammunition i här och där? En svag glödlampa och galler för fönstren osv

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M.Frans:

Gillar sådana här galna projekt, inget är omöjligt-attityden är något jag gillar!

Jag skulle vilja ha ett laptop-chassi urfräst från ett kopparstycke. Bra värmeldningsförmåga.

de laptop chassit hade vart grymt

Skrivet av Esseboy:

Haha Varsågod roligheterna bjuder jag på

Om man skulle göra Pansar skal till Skärmen,musen,tangentbordet och högtalarna? sen massa durkplåt och sånt i taket och betonggolv med lite plywood och sånt för chassit att köra på, kanske lite Ammunition i här och där? En svag glödlampa och galler för fönstren osv

bra plan kör hårt:P

tycker du utrycker dej fint nock. har råkat ut för en kriticerare med i en annan tråd som ej uppskattar mitt sätt att skriva eller utrycka sej på. e bara stratta åt dom o beundra energin dom orkar lägga ner på kriticera andra när de e kanske dom sj som borde skaffa sej ett liv o lite drömmar ist.

som sakt fortsätt med de goa tankarna o planeringen så ser jag fram imot att kanske få beundra chassit en dag på dh:P

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

I used to build chassis like this, then I took an arrow in the knee.

Permalänk
Skrivet av Maguro:

I used to build chassis like this, then I took an arrow in the knee.

I used to take arrows to the knee, then I build tankchassies like this.

Visa signatur

-

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker denna tråden kan låsas och att trådskaparen kan återkomma när han köpt allt stål han kommer behöva. Först då ser vi att han menar allvar. Kalla mig gammal och tråkig, men jag tror inte det kommer bli något med detta chassi.
Hade TS varit 40+ med en mekanisk verkstad samt en smärre förmögenhet så hade jag kunnat tro på det.

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solstice^:

Jag tycker denna tråden kan låsas och att trådskaparen kan återkomma när han köpt allt stål han kommer behöva. Först då ser vi att han menar allvar. Kalla mig gammal och tråkig, men jag tror inte det kommer bli något med detta chassi.
Hade TS varit 40+ med en mekanisk verkstad samt en smärre förmögenhet så hade jag kunnat tro på det.

Yea right... Kalla mej naiv men det är oftast dom Naiva som får saker gjort...Varför låsa en tråd som rullar? Ingen pajkastning här inte

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Solstice^:

Jag tycker denna tråden kan låsas och att trådskaparen kan återkomma när han köpt allt stål han kommer behöva. Först då ser vi att han menar allvar. Kalla mig gammal och tråkig, men jag tror inte det kommer bli något med detta chassi.
Hade TS varit 40+ med en mekanisk verkstad samt en smärre förmögenhet så hade jag kunnat tro på det.

Det står inte i forumreglerna att allt som diskuteras skall kunna genomföras? Nyfiken på vilket sätt du kände att du bidrog positivt till diskussionen?

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkypete:

Det står inte i forumreglerna att allt som diskuteras skall kunna genomföras? Nyfiken på vilket sätt du kände att du bidrog positivt till diskussionen?

För mig får ni diskutera vad ni vill. Men om det inte ska genomföras.. Vad är det då för mening med tråden? Går väl att bygga en låda av 100mm stål om man vill det.

Permalänk
Medlem

Intressant idé, hoppas att du lyckas och att vi belönas för peppen med ett redigt galeri!

I dont usually build tankchassis like this, but when i do it, i do it all the time :>

Permalänk

Metallchassi av pansarplåt?

Du är väl medveten om att förutom tyngden så kommer du inte att kunna se tjockleken på chassiväggarna när det är monterat? Kolla på bilder med stridsvagnar så inser du nog att de hade inte sett någon större skillnad om de istället hade 1,5 mm tunt pansar.

Skaffa istället ett stilrent plåtchassi och måla det med lämplig kamouflage. Kanske några bultar som prydnad.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c8/SdKz141-1-...

Skrivet av Esseboy:

AJ disk brock,Rygg skott och disk fraktur

Jösses människa. Hela TRE särskrivningar i den meningen.