Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dylanator:

Hitta nån gammal Briggs & Stratton 3,5hk som drar en fläkt?

Lövblås, eller ta bort kåpan på en gräsklippare o bara sätta upp en varning om att inte köra in fingrarna?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade lite tråkigt, så jag tog mig friheten att räkna ut exakt hur mycket en järn chassi i 90x70x30cm med 2,5cm tjock plåt väger.

427,6 KG

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Homogen blyklump och karva bort det som du inte vill ha grymt lätt att forma sen

Visa signatur
Permalänk
Sötast
Skrivet av vikham:

Hade lite tråkigt, så jag tog mig friheten att räkna ut exakt hur mycket en järn chassi i 90x70x30cm med 2,5cm tjock plåt väger.

427,6 KG

Fel.

Du räknade ut ungefär hur ntcjet det väger, inte exakt.

Permalänk
Medlem

Se till att montera larv hjul på den med fjärr kontroll och skaru på tex DH montera en stol på den också skulle vara skit kul och se någon som sitter på en metall låda i en stol och KÖR in på DH

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vikham:

Hade lite tråkigt, så jag tog mig friheten att räkna ut exakt hur mycket en järn chassi i 90x70x30cm med 2,5cm tjock plåt väger.

427,6 KG

Räcknade du bort 15mm på sidorna eftersom jag bara kör 10mm där?

Skrivet av Haptic:

Se till att montera larv hjul på den med fjärr kontroll och skaru på tex DH montera en stol på den också skulle vara skit kul och se någon som sitter på en metall låda i en stol och KÖR in på DH

Kan jag göra men måste först hitta en lastbil att köra till sverige med

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Räcknade du bort 15mm på sidorna eftersom jag bara kör 10mm där?

nej det gjorde han inte, då väger den bara 285,5 kg

Permalänk
Medlem

Not sure if trolling or just overextending.

Ont. Cool idé, en burk med larvhjul och pansar måste vara den ultimata lan maskinen. Om vi ska vara realistiska dock, så kommer ett chassi på 200kg+ bli lite... Svårhanterligt, överväg 5mm plåt med aliminumram? Blir betydligt lättare och samma look.

Permalänk
Medlem

snacka om trolltråd -.-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

nej det gjorde han inte, då väger den bara 285,5 kg

Hur blir det med 15mm på baksidan?

Skrivet av Fusy:

Not sure if trolling or just overextending.
Im just super Creative
Ont. Cool idé, en burk med larvhjul och pansar måste vara den ultimata lan maskinen. Om vi ska vara realistiska dock, så kommer ett chassi på 200kg+ bli lite... Svårhanterligt, överväg 5mm plåt med aliminumram? Blir betydligt lättare och samma look.

Nja kanske till 24/7 datorn Men tänkte ju ha upp till 3 system i den här burken eller kanske femtioelva hårddiskar full med "viktig" data?

Skrivet av KsKz_91:

snacka om trolltråd -.-

Du behöver inte vara med men du är välkommen att diskutera

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

kom ihåg lyftögla för traverskran och "hål" för gaffeltruck bara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

kom ihåg lyftögla för traverskran och "hål" för gaffeltruck bara

Skickades från m.sweclockers.com

ska nog vara några Heavy duty handtag på ovansidan

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

ska nog vara några Heavy duty handtag på ovansidan

När hade du tänkt börja bygga den istället för att försvara dig emot alla som tror du trollar?

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av limited_edition:

När hade du tänkt börja bygga den istället för att försvara dig emot alla som tror du trollar?

Vet inte, men tar nog några år har påpekat det några sidor tillbaka...Man måste väl ha nånstans att bolla idèer?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Vet inte, men tar nog några år har påpekat det några sidor tillbaka...Man måste väl ha nånstans att bolla idèer?

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Avstängd

Vadå är inte forum till för att diskutera i? Jaha då får vi väl stänga sweC då då...Gallerier och Byggloggar är ju det enda som ska finnas enligt majoriteten tycks det :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Med osmium blir det en ordentlig utmaning för det gillar inte syre

Edit: giftigt som fan

Mjä, det är endast i pulverform som den oxiderar i rumstemperatur, och det är bara då den är giftig. Fast man ska nog inte slicka på mitt chassi.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt med all jag kan/orkar inte så OP kan inte heller attityd här på swec. Om nu Esse vill bolla lite idéer här så varför inte? Verkar inte som ett projekt man bara hoppar in med huvudet före.

Men älskar idén då även ett chassi på "bara" 100kg är "strax" över standarden^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Fel.

Du räknade ut ungefär hur ntcjet det väger, inte exakt.

Va? Ntcjet? Du kan få min uträckning om du vill.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av KsKz_91:

snacka om trolltråd -.-

Hahahahah

Ont: Det skulle vara jävligt ballt om du genomförde detta projekt. Kan tänkte mig att du skulle kunna få sponsorer om du visar upp lite ritningar samt metallen du skall bygga med.

Permalänk
Medlem

ABB ställer nog upp med plåten så

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Avstängd

Kanske de Kommer nog att planera in i minsta detalj innan jag börjar iaf

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Fick lite mardrömmar när du sa det där. Jäklar vilket jobb för ett helt chassie. tänk sen att göra detta på insidan när du är fixat alla plåtar och skall lägga tex framsidan med tak, botten, sida och baksida på plats o.0

Sen kan man ju i och för sig definiera om hela begräppet stationär när man är klar XD enda som kan vara värre är om man bultar fast respektive chassie i golvet

Du kan svetsa själva stommen från utsidan, du får en fog att fylla och det går att få runda fina kanter.
Om man nu kör kant mot kant och inte överlappar bitarna.

men lägger han dom bara |_| utan spalt/fog så skulle jag nog satsa på diskretta punker men svetsen.
stommen får att köra helt, men själva mindre detaljerna punkta bra upp skiten.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Sötast
Skrivet av vikham:

Va? Ntcjet? Du kan få min uträckning om du vill.

Haha NTCJET? oO iPad2 autocorrect ftw "Mycket" skulle det stå.

Behöver ingen uträkning, menade bara på att du ej kan räkna ut EXAKT hur mycket det väger utan att helt enkelt väga det, men en ungefärlig uppskattning kan man alltid göra

Permalänk

Låter som en cool idé som det framförts tidigare... Även vissa smärre problem med konstruktion har framförts. MEN vart ska du ställa eländet? Hoppas du har datorn i källaren eller bor i en en plans villa. För jag tror inte att den som designade huset tänkte på att någon kanske vill ställa in ngt på 30x60 (höjden är rätt oviktig i sammanhanget) som väger ~0.5Ton. Du kan nog glömma allt vad trappor heter också... De flesta person hissar brukar också lägga av runt 480-500kg. Går ju iofs plocka isär/ge fan i att sätta ihop de och bulta/svetsa ihop det på plats också.

PS ge upp alla idéer på att ställa det på ngra fötter eller dyl. http://hypertextbook.com/facts/2003/JackGreen.shtml
Och där handlar det om normal stora människor och all vikt på en liten yta:)
DS

Just a thought:)

Permalänk

brukar inte svara på inlägg, men det var något lite annorlunda.

tycker om ideen, bygger själv hellre rejäla saker i massivt än små klena som går sönder direkt och även om massivt redan är massivt så finns mer massivt av storleken större, vilket 25mm är i förhållande till 5mm. Brukar däremot tänka på förflyttning av möbeln (vilket ett chassi på ett halvt ton blir). Men det sagt menar jag då att skruva ihop chassit hade varit enklare vid förflyttning. Svetsa ihop det i garaget o sen transportera hem är kanske aningen ansträngande. Delar på 100kg går däremot lätt att förflytta och sedan sättas ihop på plats, det förblir däremot inget man prioriterar att ta med på lan. . . utan att vilja framstå som en glädjedödare. se det som en IKEA-möbel, en helt vanlig möbel, men i 25mm stål,

Ni som nu gör uträkningar på tyngden, räknar ni med ventilationshål? eller de kanske inte behövs överhuvudtaget om man nu inkorporerar kylning i sidorna. Blir det inte varmt ganska fort även med den massa stål att värma upp först inuti? Lite luftgenomströmning behövs väll? Hur är luckan, eller öppningen tänkt? gångjärn eller det svetsas också när alla datordelarna är installerade inuti? Kan du inte starta ett kall efter sponsorer? Är intresserad av att detta blir av.

Hur skulle ett lätt chassi byggas då? med en vikt på 500gr istället för 500kg. Utan att för den saken skull släppa efter på endast stabilitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Archeange:

brukar inte svara på inlägg, men det var något lite annorlunda.

tycker om ideen, bygger själv hellre rejäla saker i massivt än små klena som går sönder direkt och även om massivt redan är massivt så finns mer massivt av storleken större, vilket 25mm är i förhållande till 5mm. Brukar däremot tänka på förflyttning av möbeln (vilket ett chassi på ett halvt ton blir). Men det sagt menar jag då att skruva ihop chassit hade varit enklare vid förflyttning. Svetsa ihop det i garaget o sen transportera hem är kanske aningen ansträngande. Delar på 100kg går däremot lätt att förflytta och sedan sättas ihop på plats, det förblir däremot inget man prioriterar att ta med på lan. . . utan att vilja framstå som en glädjedödare. se det som en IKEA-möbel, en helt vanlig möbel, men i 25mm stål,

Ni som nu gör uträkningar på tyngden, räknar ni med ventilationshål? eller de kanske inte behövs överhuvudtaget om man nu inkorporerar kylning i sidorna. Blir det inte varmt ganska fort även med den massa stål att värma upp först inuti? Lite luftgenomströmning behövs väll? Hur är luckan, eller öppningen tänkt? gångjärn eller det svetsas också när alla datordelarna är installerade inuti? Kan du inte starta ett kall efter sponsorer? Är intresserad av att detta blir av.

Hur skulle ett lätt chassi byggas då? med en vikt på 500gr istället för 500kg. Utan att för den saken skull släppa efter på endast stabilitet.

Bra bra BRAAA!!! Nån som tänker NÅja hade väl tänkt att ha 2st 200-230mm fläktar i fronten så där blir det ganska mycket lättare, på baksidan ska ju moderkortsplåten (ska ha 9st PCI-platser) samt en 140mm fläkt ha ett hål. I båtten hade jag tänkt göra rum för 2-3agg ett ska isåfall vara på insidan med förlängningskabel så det får ström. så där blir det två 10x15cm hål sen ska chassit bara ha 25mm stål i tak,front och botten sidorna ska vara 10mm och baken ska vara 15mm sen kanske man gör några små fläktplatser på sidorna om det blir snyggt Lådan ska ju dekoreras kraftigt för att få den i PANSAR-stil

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Nu har jag räknat lite och lådan kommer att hamna på plus minus 200kg Borde nog gå bra sido plåtarna väger ju endast 50kg styck xD

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Bra bra BRAAA!!! Nån som tänker NÅja hade väl tänkt att ha 2st 200-230mm fläktar i fronten så där blir det ganska mycket lättare, på baksidan ska ju moderkortsplåten (ska ha 9st PCI-platser) samt en 140mm fläkt ha ett hål. I båtten hade jag tänkt göra rum för 2-3agg ett ska isåfall vara på insidan med förlängningskabel så det får ström. så där blir det två 10x15cm hål sen ska chassit bara ha 25mm stål i tak,front och botten sidorna ska vara 10mm och baken ska vara 15mm sen kanske man gör några små fläktplatser på sidorna om det blir snyggt Lådan ska ju dekoreras kraftigt för att få den i PANSAR-stil

Pansar-stilen håller jag med om men bygget har fått en helt ny vändning tycker jag, det handlar inte längre om stål i 25mm, utan endast topp. Vidare, står du fast vid måtten 70x90x30 så blir ju 25mm-stålet som topp en vikt som inte skapar balans. ha den i botten hade gjort den stabilare, vad nu 200kg behöver stå stabilare vet jag inte. Basen är viktigast utgår jag alltid ifrån. Vill även påpeka att 2-3 aggregat utvecklar en del värme, har egentligen ingen aning om det men de har ofta aggregaten högt upp i datorerna, vad jag har sett, har kanske helt fel igen. Vad jag minns från skolan så stiger varm luft, aggregatet utvecklar mest värme och är även minst känsligt för värmen, jämfört med grafikkort och processor. Hål i topplattan skulle då utgöra en naturlig luftning. Att ha 3 aggregat i burken dessutom gissar jag är tillräckligt för att värma plåten genom, utgående från att rummet "the thing" befinner sig i har vanlig rumstemperatur. men. . . så vet jag ju inte så mycket om datorer och el och värmeutveckling.

En tanke jag kom på, som kanske liknar ett chassi jag sett tidigare. En stabil bottenplatta i 15mm, en 25mm sida inte ända ut i kanten, typ som ett upp och ner-vänt T men inte centrerat då. Sedan bygga vidare på det för att få något pansarliknande. resterande delar kan göras i 5mm utan att för den saken skull tappa pansarkänsla över det, du spar i peng och i vikt. vill man ändå så kan man köra på 10mm. Något osymmetrisk är nock så mycket attraktivare. Motivering till detta bygg, pansarvagnar har bra skydd fram, mindre bak för att spara på vikten. därav min oförståelse till 15mm stål bak såsom du beskriver. Dessutom hade jag ändrat från höjd, längd, bredd 70x90x30 till 90x70x30 eller ännu hellre 100x60x30. Det gör mer en möbel av den, eftersom den ändå är stor och otymplig och skulle ta mindre golvplats kommer den nu ta sin plats ur estetisk synvinkel. Därav vikten av tyngre golvplatta så att den står stabilt.

Blev lite sugen på att själv fixa ihop ngt sådant. Har däremot inte utrymme till det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Archeange:

Pansar-stilen håller jag med om men bygget har fått en helt ny vändning tycker jag, det handlar inte längre om stål i 25mm, utan endast topp. Vidare, står du fast vid måtten 70x90x30 så blir ju 25mm-stålet som topp en vikt som inte skapar balans. ha den i botten hade gjort den stabilare, vad nu 200kg behöver stå stabilare vet jag inte. Basen är viktigast utgår jag alltid ifrån. Vill även påpeka att 2-3 aggregat utvecklar en del värme, har egentligen ingen aning om det men de har ofta aggregaten högt upp i datorerna, vad jag har sett, har kanske helt fel igen. Vad jag minns från skolan så stiger varm luft, aggregatet utvecklar mest värme och är även minst känsligt för värmen, jämfört med grafikkort och processor. Hål i topplattan skulle då utgöra en naturlig luftning. Att ha 3 aggregat i burken dessutom gissar jag är tillräckligt för att värma plåten genom, utgående från att rummet "the thing" befinner sig i har vanlig rumstemperatur. men. . . så vet jag ju inte så mycket om datorer och el och värmeutveckling.

En tanke jag kom på, som kanske liknar ett chassi jag sett tidigare. En stabil bottenplatta i 15mm, en 25mm sida inte ända ut i kanten, typ som ett upp och ner-vänt T men inte centrerat då. Sedan bygga vidare på det för att få något pansarliknande. resterande delar kan göras i 5mm utan att för den saken skull tappa pansarkänsla över det, du spar i peng och i vikt. vill man ändå så kan man köra på 10mm. Något osymmetrisk är nock så mycket attraktivare. Motivering till detta bygg, pansarvagnar har bra skydd fram, mindre bak för att spara på vikten. därav min oförståelse till 15mm stål bak såsom du beskriver. Dessutom hade jag ändrat från höjd, längd, bredd 70x90x30 till 90x70x30 eller ännu hellre 100x60x30. Det gör mer en möbel av den, eftersom den ändå är stor och otymplig och skulle ta mindre golvplats kommer den nu ta sin plats ur estetisk synvinkel. Därav vikten av tyngre golvplatta så att den står stabilt.

Blev lite sugen på att själv fixa ihop ngt sådant. Har däremot inte utrymme till det.

hmm Nu hade jag ju börjat fundera på att ha chassit liggandes med ena sidan neråt så skulle det vara 25mm front och sidor och 15mm bak (10mm botten och topp)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...