Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ghoti:

Jag vet inte det jag, en låda på 300 kg har ju ett visst "challenge accepted"-värde!

haha sant:) tänk om han har svetsat ihop hela burken efter delarna är imonterade. omg vilket jobb de skulle varit o tagit isär det..

men vilket fall som, så verkar detta projekt inte riktigt seriös i så fall kan inte personen vara riktig klok med att göra en såpass tung låda haha

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Helskön Tråd (minus pessemisterna)..

Skulle nog inte ens tänka över 5mm plåt själv...
Eller kanske 2,5mm (eller så) kolfiberförstärkt stål :P...

Och drar du på nåt sätt med dig en sån fet låda till DH så är Wagners "Ride of the Valkyries" ett deffenetivt måste på ett par åtminstonde hyffsade högtalare... Skulle dock rekomendera att förvarna att försvaret att det inte handlar om en invasion XD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

<3
Om du är en tjej, vill du gifta dig med mig

lessen att göra dej besviken.

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Haha va fan, dagens tråd! Nej men tycker du ska köra i vanlig plåt och satsa mer på en schysst gravering ist. Vist vore det coolt med pansar men det väger som fan och kostar därefter.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

om du är 15 år hur kan dina föräldrar låta dig lägga 5000 på ett chassi ? mina skulle inte göra det =(
kul ide iallafall även om jag tror att det är dumt att köra på mer än 10 eller 5 mm plåt ( blir tjökt ändå). dessutom borde du kanske tänka igenom designen lite du verkar inte riktigt ta till dig problemen.

och BTW bara jag som tror detta är en troll tråd

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Haha va fan, dagens tråd! Nej men tycker du ska köra i vanlig plåt och satsa mer på en schysst gravering ist. Vist vore det coolt med pansar men det väger som fan och kostar därefter.

fick nyss en nice ide. att piffa min lilla låda bitfenix colossus me durkplåt. har lite aluminium 3-5 durk liggandes. bara de de redan tunga chassit lär bli ännu tyngre

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Stål är för veklingar, kör med Wolfram, starkt o tungt, det är manligt.

Om han är så kåt på stål så kan man ju tipsa om Inconel-625. Volfram är för fjollor, riktiga män har osmium-chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Du får fixa någon sorts ihålig konstruktion som ger illusionen av riktigt tjock plåt, limma plåt på plywood och få till finishen runt kanterna så att man inte ser materialövergången eller något. Man får metallkänslan mitt på men utan att det blir orimligt.

Precis det jag tänkte föreslå, samma känsla men den behöver inte väga 100kg. Vill du att det ska se riktigt äkta ut kan du väl ha ett hål i sidan där man ser en liten bit av en riktig tjock plåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Om han är så kåt på stål så kan man ju tipsa om Inconel-625. Volfram är för fjollor, riktiga män har osmium-chassin.

Med osmium blir det en ordentlig utmaning för det gillar inte syre

Edit: giftigt som fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

fick nyss en nice ide. att piffa min lilla låda bitfenix colossus me durkplåt. har lite aluminium 3-5 durk liggandes. bara de de redan tunga chassit lär bli ännu tyngre

Bygg ett helt eget chassi från grunden?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Om han är så kåt på stål så kan man ju tipsa om Inconel-625. Volfram är för fjollor, riktiga män har osmium-chassin.

om man ska gå på manlighet funkar väll annars uran bra. men det kanske inte är så nyttigt i längden

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Bygg ett helt eget chassi från grunden?

tyvärr har jag inte ekonomin till de. kan sä som så här. finner jag ej jobb innom en månad e jag fuckt sälja hus mm

annars hade jag redan gjort de

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

om man ska gå på manlighet funkar väll annars uran bra. men det kanske inte är så nyttigt i längden

Uran i sig är ingen fara. Det är när det används som det blir farligt. Oanvänt Uran kan man ta i med händerna utan vidare. Det är väldigt svagt radioaktivt.

OT: Galen idé. Stöldsäkert om inte annat. Hoppas verkligen du genomför detta. Skulle vara coolt att se.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

När(om) det här chassit blir färdigt så vill jag se det på en våg:D

Visa signatur

Stationära: Fractal Design - Arc # Intel core i5 2500k # Asus p8p67 # Corsair Vengeance 2*2Gb # Asus 6870 dc # Corsair HX 650W # Förberedd för ssd(Coming soon.................in Arc)
Bärbara: skärm 17". Cpu: 1,9Ghz intel certino. Gpu: Nvidia 6100. Hdd: 80Gb
Modda det som går och det som inte kan moddas ska moddas lite till

Permalänk
Medlem
Skrivet av xaljon:

När(om) det här chassit blir färdigt så vill jag se det på en våg:D

hehehe coolt jag med

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

om du är 15 år hur kan dina föräldrar låta dig lägga 5000 på ett chassi ? mina skulle inte göra det =(
kul ide iallafall även om jag tror att det är dumt att köra på mer än 10 eller 5 mm plåt ( blir tjökt ändå). dessutom borde du kanske tänka igenom designen lite du verkar inte riktigt ta till dig problemen.

och BTW bara jag som tror detta är en troll tråd

Men vad skulle meningen med det vara, om han skulle försöka lägga det på en mer genomförbar nivå så skulle det bara sluta med ett halv-jättetungt chassi.
Bara otympligt och inget att minnas för eftervärlden, hellre gå ut stort och tvingas ge upp än att vara så realistisk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Landkreuzer_P._1500_Monster

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dookie95:

om man ska gå på manlighet funkar väll annars uran bra. men det kanske inte är så nyttigt i längden

Osmium har faktiskt högre densitet ;).

Skrivet av Neroth:

Uran i sig är ingen fara. Det är när det används som det blir farligt. Oanvänt Uran kan man ta i med händerna utan vidare. Det är väldigt svagt radioaktivt.

Aaa. Det är väl bara den lättaste isotopen av Uran som man inte bör ha liggandes runt husknuten om jag inte missminner mig. Övriga former av ämnet är ganska harmlöst.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag tycker Swec borde ha en trams-tråd. Kan vara riktigt kul att läsa sånt här på nätterna

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Fy fan vad underbart att ha ett chassi på 0,5 ton!
När Nordkorea kärnvapenbombar världen är det bara kackerlackorna och den datorn som överlever.

Glöm inte twinkies och 3310:an. Dom överlever dom med.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Glöm inte twinkies och 3310:an. Dom överlever dom med.

Twinkies lärde jag mig av Family Guy och Zombieland, men 3310:an? Nog för att den överlever iPhonen men...

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

När jag läser denna tok tråden blir jag sugen på att fortsätta med mitt betong chassi igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Tänkte inte så långt.
Likström, ljusbåge, pinne right? Men det är väl för tunnare material. man får väl inge breda svetsar med det eller minns jag fel?
Tänkte på andra pinnar... som man använder med gas ^^

Bredare kan du få beroende på hur mycket du pendlar och hur tjock pinne.

T.ex strängar du dom tre i botten med 2.5
Sen lägger upp med 3.2 så är det inga problem.

sen finalen pendlar du med en 4a.

Finns ju med om du kör i PA läge kan man t.om fläska på med en 6-8 pinne om man har en riktigt stort att fylla.
Kör man som sagt botten + två strängar kan du fylla upp med det man behärskar.

Allt handlar om att föra en jämn fart mellan pendladet så fixar man det.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

om du har 8000 kr att lägga på stål varför inte leja något förtag till att göra lådan åt dig?

Permalänk
Medlem

Enligt wikipedia så har svarta hål högst densitet, bygg ditt chassi av det http://en.wikipedia.org/wiki/Density#Densities_of_various_mat...

Men pga vissa svårigheter att hantera svarta hål kan du ju köra med osmium som tidigare förslaget.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Så när dyker byggloggen upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Haha, åh. "Mucka" "Puttefnask"
Du var allt söt du ja.
Dags att gå och lägga sig kanske grabben?

Jag är absolut inte pessimist, du verkar däremot rätt naiv ifall du själv tror på att du ska fullföra detta.

Låt grabben vara nu.
Tänk om t.ex. Bill Gates, Steve Jobs m.fl. hade lyssnat på alla skeptiker, vad tråkig världen skulle se ut...

Esseboy, kör hårt! Grymt underhållande tråd, håll den vid liv och skapa en bygglogg

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Rekordmedlem

Vi kan ju bli realistiska ? i materialvalen, Wolfram är ett bra alternativ, känner en som gjort en fjärrkontroll av det, den tog närmare en vecka i maskintid, billgt....
Inconell är ju en utmärkt legering, har pillat med den i samband med tillverkning av seriösa motorer
Guld är betydligt mer lättbearbetat, och rätt tungt också, så varför inte det skulle säkert gå att sälja lådan till nån arabisk scheik när den är klar också.
Beryllium eller Plutonium kunde vara nått om man vill ha olämpliga ämnen med en viss giftighet, och som representerar olika ändar på densitetskalan. men dyrt o unikt skulle det bli.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

du får väll ringa ABB el. Wärtsilä här i Vaasa, fråga om du får hyra truck av dom, så du kan köra runt med den mellan rummen / lan

edit: stavfel

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Bredare kan du få beroende på hur mycket du pendlar och hur tjock pinne.

T.ex strängar du dom tre i botten med 2.5
Sen lägger upp med 3.2 så är det inga problem.

sen finalen pendlar du med en 4a.

Finns ju med om du kör i PA läge kan man t.om fläska på med en 6-8 pinne om man har en riktigt stort att fylla.
Kör man som sagt botten + två strängar kan du fylla upp med det man behärskar.

Allt handlar om att föra en jämn fart mellan pendladet så fixar man det.

Fick lite mardrömmar när du sa det där. Jäklar vilket jobb för ett helt chassie. tänk sen att göra detta på insidan när du är fixat alla plåtar och skall lägga tex framsidan med tak, botten, sida och baksida på plats o.0

Sen kan man ju i och för sig definiera om hela begräppet stationär när man är klar XD enda som kan vara värre är om man bultar fast respektive chassie i golvet

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Kryll:

När jag läser denna tok tråden blir jag sugen på att fortsätta med mitt betong chassi igen

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2010/02/13/38687.jpg

Där finns det potential, vibben låna du av tjejen till det där projektet va???

Eller varför inte en absolut gettolåda i använd formplyfa(plywood) d.v.s. formolja, betongdoft och gamla staghål!!
Knalla över till närmsta bygge och fråga efter använda frånkap!
Stomme/hörnförstärkning av 90-graders hörnplåt till gips!
Hitta nån gammal Briggs & Stratton 3,5hk som drar en fläkt?
Generator från Biltema ihop med deras egen linje av nätagg???

Okej nu hamna jag långt från järn/stål och andra legeringar, men jag håller med om att vi får tramsa lite på SweC, finns värre saker än att
låta fantasin skena lite på ett hårdvaruforum

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.