Permalänk
Entusiast

Idé: När lådan väl är byggd, svetsa fast en rejäl ankarkätting som du sedan sätter fast ett fotfäste i.
Datorn blir då din fotboj, och det skall <cencur> till att kasta ut dig från ett lanparty

Snilleblixt: Bygga en sån här låda?... varför inte bara "modda" ett kassaskåp modell rejäl?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

För mig får ni diskutera vad ni vill. Men om det inte ska genomföras.. Vad är det då för mening med tråden? Går väl att bygga en låda av 100mm stål om man vill det.

Därför att det är roligt?

Allt behöver inte vara seriöst och inte heller genomföras. Diskutera fritt och kasta ideer runt sig samt kommer med helgalna ideer kan vara roligt också ibland och inte bara att titta igenom alla hyperseriösa byggen som tex sack's tråd "By Hannes" (no offence sack ^^)

Hoppas dock innerligt att TS kommer genomföra bygget för det hade vart skitroligt att se hanns lösningar på div problem som kommer uppstå i och med tyngd etc.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Varför? O.O

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Decimater66:

Varför? O.O

Because I can Why not? Liksom varför vara negativ och göra som alla miljoner andra? Om jag bygger ett sånt chassi så är det inte många i världen som har ett snarlikt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Because I can Why not? Liksom varför vara negativ och göra som alla miljoner andra? Om jag bygger ett sånt chassi så är det inte många i världen som har ett snarlikt

Den kommer ju väga massivt kul om du ska på lan

Visa signatur

| Chassi: Obsidian 650D | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | CPU: Intel Core i7 930 2,8 GHz | CPU Kylare: Corsair H50 | RAM: Corsair Dominator 6GB | Grafikkort: Sapphire Radeon 5870 | Systemdisk: Corsair F60 60 GB SSD | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Decimater66:

Den kommer ju väga massivt kul om du ska på lan

VARFÖR I HELVETE skulle jag gå på Lan med ett sånt chassi?!?!?! Dessutom har väll de flesta internet numera? Då kan man vara hemma och snacka via Xfire eller skype...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog ingen i världen som har ett chassi byggt av koskit heller, och det är betydligt enklare och billigare att hantera än 25mm stål...

Nu har jag iallafall kontribuerat på ett positivt sätt i tråden, var unik - modda med koskit...

Grejen är den, att vissa projekt är inte menade att genomföras, de är just tankelekar, och hade du sagt 5mm plåt överallt så hade jag sett en realistisk bild av att det skulle kunna genomföras, men tjockare än 10mm så blir det helt enkelt MYCKET besvärligare att bearbeta samt vikten av chassit.

OM man ska bygga ett chassi med 25mm godstjocklek i väggarna, så föreslår jag att man hör av sig till mitt jobb (järngjuteri) och får ett kostnadsförslag på vad det skulle kunna kosta att gjuta ett i gjutjärn, och då med tanke på vikten ca 500kg + ingjut samt matare, så landar du på kanske 8000-10 000:- och då har du fortfarande bara betalat för järnet, och inte sanden, härdare, uppslagning, rensning, bearbetning, samt att du har inte betalat för en modell, vilket du säkerligen kan göra själv om du har insikt i furansandsformning, men modellen är ju också en kostnad man får tänka på, så jag skulle gissa att du hamnar utan tvekan över 25 000 kronor med allt inräknat.

Det är bara mina tankar med 10 år i järngjuteribranschen... och innan dess gick jag en verkstadsutbildning i gymnasiet på 3 år, så jag har iallafall ett hum om vad metallbearbetning innebär...

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem

Detta är en budget och kontaktfråga.

Ingenting är omöjligt, men att genomföra detta kommer vara väldigt, väldigt kostsamt. Det är roligt att drömma, men om du vill genomföra det så förespråkar jag realism.

Steg 1: Mät ut hur mycket 25 mm metall som behövs för dina ändamål och titta priset. Samtidigt gör du en budget för projektet. 25 000 kronor är enligt mig på underkant. Materialkostnaden för detta kommer inte att vara problemet, utan tillverkningsprocessen. Skulle gissa på en 50 000 - 70 000 kronor, utan alltför mycket kunskap inom metallindustrin. Behandling av den här typen av material är ingenting du kommer klara av på egen hand, du behöver riktigt maskineri.

Steg 2: Gå till ett företag som kan sina saker och hör med dem hur de skulle ta och göra detta. Skulle gissa att sidoplåten måste vara mycket tunnare, annars kommer du inte kunna avlägsna den utan industriella maskiner.

Efter det...tja, en pengafråga helt enkelt. Du kommer ju inte kunna ha skrället på någon övervåning, eller ens undervåning om den är byggd av "normala" material. På rak arm - ett illusoriskt projekt, men att drömma är kul :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av Solstice^:

Det är nog ingen i världen som har ett chassi byggt av koskit heller, och det är betydligt enklare och billigare att hantera än 25mm stål...

Nu har jag iallafall kontribuerat på ett positivt sätt i tråden, var unik - modda med koskit...

...

lol
grymt svar

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solstice^:

Det är nog ingen i världen som har ett chassi byggt av koskit heller, och det är betydligt enklare och billigare att hantera än 25mm stål...

Nu har jag iallafall kontribuerat på ett positivt sätt i tråden, var unik - modda med koskit...

låter som du satt grund iden för ditt nästa projekt:P

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Janav:

Detta är en budget och kontaktfråga.

Ingenting är omöjligt, men att genomföra detta kommer vara väldigt, väldigt kostsamt. Det är roligt att drömma, men om du vill genomföra det så förespråkar jag realism.

Steg 1: Mät ut hur mycket 25 mm metall som behövs för dina ändamål och titta priset. Samtidigt gör du en budget för projektet. 25 000 kronor är enligt mig på underkant. Materialkostnaden för detta kommer inte att vara problemet, utan tillverkningsprocessen. Skulle gissa på en 50 000 - 70 000 kronor, utan alltför mycket kunskap inom metallindustrin. Behandling av den här typen av material är ingenting du kommer klara av på egen hand, du behöver riktigt maskineri.

Steg 2: Gå till ett företag som kan sina saker och hör med dem hur de skulle ta och göra detta. Skulle gissa att sidoplåten måste vara mycket tunnare, annars kommer du inte kunna avlägsna den utan industriella maskiner.

Efter det...tja, en pengafråga helt enkelt. Du kommer ju inte kunna ha skrället på någon övervåning, eller ens undervåning om den är byggd av "normala" material. På rak arm - ett illusoriskt projekt, men att drömma är kul :).

Så du tror faktiskt att golvet inte håller för 200kg? Tror nog att vårt hus är byggt av trä, inte papp Jo det kommer nog att kosta (speciellt om jag ska ha färdigt skurna hål...Men men när man får in lite pengar så kanske det blir nåt Sen börjar vi med Trä slöjd efter Nyår i skolan så får se om det blir att bygga samma chassi i trä då för att se om måtten blir bra och så

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solstice^:

Det är nog ingen i världen som har ett chassi byggt av koskit heller, och det är betydligt enklare och billigare att hantera än 25mm stål...

Nu har jag iallafall kontribuerat på ett positivt sätt i tråden, var unik - modda med koskit...

Grejen är den, att vissa projekt är inte menade att genomföras, de är just tankelekar, och hade du sagt 5mm plåt överallt så hade jag sett en realistisk bild av att det skulle kunna genomföras, men tjockare än 10mm så blir det helt enkelt MYCKET besvärligare att bearbeta samt vikten av chassit.

OM man ska bygga ett chassi med 25mm godstjocklek i väggarna, så föreslår jag att man hör av sig till mitt jobb (järngjuteri) och får ett kostnadsförslag på vad det skulle kunna kosta att gjuta ett i gjutjärn, och då med tanke på vikten ca 500kg + ingjut samt matare, så landar du på kanske 8000-10 000:- och då har du fortfarande bara betalat för järnet, och inte sanden, härdare, uppslagning, rensning, bearbetning, samt att du har inte betalat för en modell, vilket du säkerligen kan göra själv om du har insikt i furansandsformning, men modellen är ju också en kostnad man får tänka på, så jag skulle gissa att du hamnar utan tvekan över 25 000 kronor med allt inräknat.

Det är bara mina tankar med 10 år i järngjuteribranschen... och innan dess gick jag en verkstadsutbildning i gymnasiet på 3 år, så jag har iallafall ett hum om vad metallbearbetning innebär...

Du var mej då en jäkel till Pessimist xD (No offense) Att gjuta chassit blir det nog inget av då det blir alldeles för dyrt...Sen har jag istället tänkt skruva/bulta ihop chassit med 10mm bultar istället för att svetsa (som skulle bli as jobbigt...) Då kan man ju skruva isär chassit när man vill flytta det lite enklare T.ex kan man skruva bort sidoplåtarna så väger chassit vips ~100kg mindre 100kg borde man väl kanske klara om man är två? Sen att det blir dyrt är ju en bi-sak! Varför så negativ? Inget blir bättre av att man är sur och butter!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du var mej då en jäkel till Pessimist xD (No offense) Att gjuta chassit blir det nog inget av då det blir alldeles för dyrt...Sen har jag istället tänkt skruva/bulta ihop chassit med 10mm bultar istället för att svetsa (som skulle bli as jobbigt...) Då kan man ju skruva isär chassit när man vill flytta det lite enklare T.ex kan man skruva bort sidoplåtarna så väger chassit vips ~100kg mindre 100kg borde man väl kanske klara om man är två? Sen att det blir dyrt är ju en bi-sak! Varför så negativ? Inget blir bättre av att man är sur och butter!

Känns som lite John bauer stuk över tråden. Men:
Ska bli intressant att se hur du har tänkt dig att skruva ihop 25mm gods med 10mm bult.

Permalänk
Medlem

Skruva fast sidoplåtar? Jag pysslar mycket med trim av bilar. Säg mig en SKRUV som orkar hålla 100kg. Isf snackar vi bultar. 8.8 minst och tjocklekar på minst 10mm.
Konceptet med chassit är häftigt. Men 25mm stål? Du pissar i motvind helt klart
lycka till iaf

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av XrOo:

Skruva fast sidoplåtar? Jag pysslar mycket med trim av bilar. Säg mig en SKRUV som orkar hålla 100kg. Isf snackar vi bultar. 8.8 minst och tjocklekar på minst 10mm.
Konceptet med chassit är häftigt. Men 25mm stål? Du pissar i motvind helt klart
lycka till iaf

Fransk träskruv?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Känns som lite John bauer stuk över tråden. Men:
Ska bli intressant att se hur du har tänkt dig att skruva ihop 25mm gods med 10mm bult.

Åtminstone jag antog att han självklart menade en M10 skruv. För det är ju trots allt diametern som är "huvuddimensionen" på skruv, längden är ju mindre viktig, så länge tillräckligt många gängor går i så fungerar det, är skruven för lång så går det att sätta distanser ut till skallen.
(Det finns till och med tillämpningar där man avsiktligt väljer en "för lång" skruv för att sedan sätta en distanshylsa, detta för att få en längre töjning av skruven vid det bestämda åtdragningsmomentet.)

Skrivet av XrOo:

Skruva fast sidoplåtar? Jag pysslar mycket med trim av bilar. Säg mig en SKRUV som orkar hålla 100kg. Isf snackar vi bultar. 8.8 minst och tjocklekar på minst 10mm.
Konceptet med chassit är häftigt. Men 25mm stål? Du pissar i motvind helt klart
lycka till iaf

M64 är en standarddimension på en skruv med metrisk gänga och en diameter på 64 mm. Oavsett diametern så är ett sådant fästelement en skruv. En bult är en "ogängad cylindrisk kropp att användas vid sammanfogning, med eller utan skalle."

Citeringen är hämtad från wikipedia för att jag ansåg att de hade den bästa formuleringen. Men Nationalencyklopedin, min kurslitteratur och mina lärare från universitetet säger samma sak.

En 8.8 M10 ska tåla ungefär 37000 N skjuvkraft, det motsvarar ungefär att du hänger 3,7 ton på en vägg. Däremot behövs det ju fler för att det ska sitta rakt och så, men en skruv räcker för hållfastheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Skruva fast sidoplåtar? Jag pysslar mycket med trim av bilar. Säg mig en SKRUV som orkar hålla 100kg. Isf snackar vi bultar. 8.8 minst och tjocklekar på minst 10mm.
Konceptet med chassit är häftigt. Men 25mm stål? Du pissar i motvind helt klart
lycka till iaf

Hahaha...Ingen av plåtarna väger 100kg...Dessutom tänkte jag ha 9st bultar vid varje skarv!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hahaha...Ingen av plåtarna väger 100kg...Dessutom tänkte jag ha 9st bultar vid varje skarv!

hehe underbart projekt o längtar tills man kan se en en start på den

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Skruva fast sidoplåtar? Jag pysslar mycket med trim av bilar. Säg mig en SKRUV som orkar hålla 100kg. Isf snackar vi bultar. 8.8 minst och tjocklekar på minst 10mm.
Konceptet med chassit är häftigt. Men 25mm stål? Du pissar i motvind helt klart
lycka till iaf

Du värkar då inte särskilt påläst om maskinelement iallafall!!
efter som att du säger att en skruv inte skulle kunna klara 100kg, 1kN är inte särskilt stor kraft för en skruv om man räknar skjuvning) och du skiljer på bult och skruv men anger bulten med hålfastheten 8.8.
En skruv har gängor och det har inte en bult!
En bult är en ogängad cylindrisk pinne, ibland fjädrade och ibland konisk.

Edit: läste vidare och såg att det redan kommenterats

Permalänk
Medlem

Som redan påpekats två gånger så är skjuvhållfastheten i en skruv mycket hög. Här är en enkel förklaring om TS vill läsa på lite själv: http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=177

Permalänk
Medlem

Det behöver man inte vara heller tydligen
Vi köper in bultar MED gäng från grossist.
Och på de ordrarna står det bult. Inte skruv.

Ett bra exempel är toppblocksbultar.
Hursom. Bra med klarhet. *tummen upp*

Hursom är idén dödfödd. Fast sen kan man gå på triss-version. Plötsligt händer det.

Enligt verktygsläran så är en skruv något som skruvas IN i något. En bult (med gäng) något man kan skruva PÅ

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Kan tilläga att det bara är vi svenskar som kör på det där.
Då man i utlandet, anser att ALL maskinskruv över M6 vara en bult.
Dvs resten av världen. Men inte här.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Kan tilläga att det bara är vi svenskar som kör på det där.
Då man i utlandet, anser att ALL maskinskruv över M6 vara en bult.
Dvs resten av världen. Men inte här.

Just de, Tycker att en skruv på 10mm kallas en skruv En skruv tycker jag att är 5mm max sen är det bultar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

En snabbkoll av skruv på wikipedia skriver dessutom detta om bult: "Dessa gängor är för skruvar som låses med mutter, skruvas in i en hylsa etc, det vill säga fd bultar." alltså före detta bultar. Med andra ord är det något som har ändrats på senare tid av någon märklig anledning. Ungefär som att det nu är ok att säga dataspel enligt nationalenceklopedin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

S Isf snackar vi bultar. 8.8 minst och tjocklekar på minst 10mm.

En bult har inga gängor, är det gängat är det skruv, diameter spelar ingen roll

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Varför inte bygga i titanplåt? Visst det är dyrt men skitsnyggt.

Permalänk
Medlem

Jag kan iaf säga att jag skulle följa detta bygge 24/7 och ned nött F5 knapp

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Bult eller skruv. Allvarligt hur många tror att han ska bulta(nita) ihop lådan för att den enkelt ska gå att skruva isär.

Jag skulle tagit minst m12 endast för utseendets skull då hela lådan ska handla om overkilldimensioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

En bult har inga gängor, är det gängat är det skruv, diameter spelar ingen roll

I vartenda land förutom Sverige så är allt över M6 med gänga en bult.
Därav topplocksBULTAR. Svenska läran är dubbelsidug. Läser du fordon och verkstadslära så är ovan rätt.
Läser du bygg/industri fel.
Hört talas om vagnbult? Slå upp det. Sen kan du leka besser.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

I vartenda land förutom Sverige så är allt över M6 med gänga en bult.

Det där är ju inte det enda som är upp-och-nervänt här. Vi är väl de enda som envisas med att skriva datum som ÅÅMMDD? Trots att det är fullständigt ologiskt i alla normala, vardagliga sammanhang. Finns det något annat land som använder ett komma för att separera heltalen från decimalerna och något så dumt som ett _mellanrum_ för att gruppera heltalen i tusental?