Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rykte: Radeon HD 7970 innehåller 2 048 streamprocessorer, över 4 md transistorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är nog bara femtionde kommentaren om det här nu, tror inte det räcker riktigt än!

Kan inte mer än hålla med dig, speciellt när det inte ens är AMD som gått ut med uppgifterna utan det fortfarande rör sig om ett ej konfirmerat rykte. Fattar egentligen inte varför det ens blev en stor grej av antalet transistorer i konsument versionen av Bulldozer, processorn presterar ju varken bättre eller sämre för det.

Klart är dock att både Nvidia och AMD precis som vanligt kommer använda TSMC som leverantörer så vi får hoppas att TSMC nu har bättre ordning på den nya 28nm noden än vad man hade vid införandet av 40nm eller för den delen vad GF verkar ha med 32nm.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det var då ett väldigt gnäll om drivrutinerna. Ja AMD hade lite trassel med drivrutinerna för fyra år sedan. 4000-serien hade ett irriterande problem där vissa råkade ut för slumpmässiga BSOD och AMD hade ingen aning om vad problemet var. Det var dock bara ett fåtal som drabbades och jag var en av dem. Vad Nvidia-laget inte säger högt är att Nvidia hade ett liknande problem som drabbade ett fåtal. Nu har jag inte råkat ut för det på ett par år så det är antagligen löst.

Sen hade Nvidia bättre skalning i SLI än AMD hade med crossfire innan 5000-serien. Då kom AMD ikapp och gick i vissa fall om.

Det där med trasslande drivrutiner drabbar båda lagen och då speciellt direkt efter lanseringar då korten är nya. Brukar även trassla när nya spel kommer då optimerade drivrutiner saknas.

Slutsatsen är alltså att båda lagens drivrutiner sedan länge är lika bra eller lika dåliga. Vill ni hylla Nvidia kan ni ju ta upp de riktiga fördelarna som Nvidia har istället för några påhittade.

Instämmer helt! Jag tror att mycket av problemen ligger hos användarna också. För hög klock, för lite ventilation, för lite kunskap och för mycket crackade EXE.filer. Jag menar båda sidor har haft problem genom åren, alla kommer väl ihåg Nvidias GTS8600 som hade dåligt lödtenn och ATIs HD4xxx buggar. Jag har personligen, tack och lov, aldrig haft problem med Nvidia eller ATI som inte varit lösta efter några timmars pillande.

Idag sysslar jag inte med Highend delar längre. Jag jagar så tysta delar som möjligt, med minsta möjliga värmeutveckling, men som får jobbet gjort. Nvidia är tyvärr inget alternativ då.

Permalänk

Frågan som jag ställer mig i mitt inre är om Adobe kommer stödja den nya generationens AMD-kort bättre i exempelvis Adobe Premiere som varit dominerat av Nvidia och CUDA. Har det inte skrivits en hel del om att dessa nya kort ska fokusera på GPGPU?

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

Gå med på vad du vill, 2 miljarder är ~66.666 % mer än 1.2 miljarder.

Det stämmer, men nu var inte fallet att det var åt det hållet man räknat fel, det var detta han ville påpeka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Halvledarteknik menar du, jag har Har gjort flera wafers i renrum.

Själv tycker jag det ska bli jättespännande hur AMDs nya arkitektur presterar och hur Kepler blir.

Kommer inte köpa något nytt förrän bägge är släppta och har fått gå ner lite i pris.

Förbered dig på en lång väntan. Läckta roadmaps visar förmodligen inget annat än mellanklassare från nVidia 2012, med en dubbel framåt hösten. Det som förmodades bli GTX680 är nerlagt redan innan det gått i produktion.
GTX480 gick inte att producera i säljbara mängder med alla shaders aktiverade, och det såg förmodligen ännu värre ut för 28nm GTX680. Först 2013 med andra generationens 28nm vågar sig nVidia på att släppa toppkortet, och då blir förmodligen namnet GTX780.

Och för ovanlighetens skull har PR-maskineriet hos nVidia inte dragit igång en dementeringskampanj, vilket talar för sanningshalten, eller så har de fullständigt bytt strategi, vilket knappast är troligt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Vad pratar du om? Som jag förstår det så är det många som har problem med drivrutiner, dock verkligen inget jag märkt något av?
Har kört med 5770 -> 2x 5770 -> 5850 ->6950 över en period av...2 - 2½ år (när 5770 släpptes, har för mig det var sent '09?) så har jag inte haft ett enda problem med något av de grafikkort jag haft
Nu vet jag att det antagligen inte är samma med mobila varianter, men med våran laptop som kör ett 250M (inte 100)..som...ja, aldrig funkar.
Kan tycka att den borde klara 720p tillsammans med en Athlon II, men nejdå...bildspel, tillsammans med krasher runt var 30 min så håller jag inte riktigt med. -.-´

Edit*
Sen om man ska vända på det, hur bra funkar BF3 till 560 Ti? har en kompis som kör ett 570 (förvisso..) men problemen för honom blev så illa att han tillslut sålde sitt kort och köpte 2 st 6870. Han har inte haft ett enda problem nu

Jag har haft GTS250→GTS250x2→HD5850→HD5850x2 och nu ett GTX560 ti. Drivrutinerna har fungerat bra med alla korten men mest problem var med 5850. Dubbla skärmar orsakade extremt flimmer av och till eftersom klocken var för låg i 2D-läge, enkelt att åtgärda genom att manuellt klocka upp men så ska det inte behöva vara enligt mig. Nvidia-drivisarna till BF3 har aldrig krånglat för mig, de enda problemen jag har haft med krascher åtgärdades med bios-uppdatering så jag kan inte säga till 100% att problemet låg i drivrutinen.

Angående BF3 så är jag extremt nöjd med både prestanda och stabilitet. Som du ser i signaturen så har jag dessutom pressat kortet ganska hårt men det är stenstabilt och ger mig 50+fps i nära nog alla situationer på high med aa och max af aktiverat. Din kompis hade nog otur

Att din laptop presenterar film som bildspel är förresten föga relevant till ämnet..

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Förbered dig på en lång väntan. Läckta roadmaps visar förmodligen inget annat än mellanklassare från nVidia 2012, med en dubbel framåt hösten. Det som förmodades bli GTX680 är nerlagt redan innan det gått i produktion.
GTX480 gick inte att producera i säljbara mängder med alla shaders aktiverade, och det såg förmodligen ännu värre ut för 28nm GTX680. Först 2013 med andra generationens 28nm vågar sig nVidia på att släppa toppkortet, och då blir förmodligen namnet GTX780.

Och för ovanlighetens skull har PR-maskineriet hos nVidia inte dragit igång en dementeringskampanj, vilket talar för sanningshalten, eller så har de fullständigt bytt strategi, vilket knappast är troligt.

Gör som vana att referera till dina källor när du påstår sånt här, tack.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Förbered dig på en lång väntan. Läckta roadmaps visar förmodligen inget annat än mellanklassare från nVidia 2012, med en dubbel framåt hösten. Det som förmodades bli GTX680 är nerlagt redan innan det gått i produktion.
GTX480 gick inte att producera i säljbara mängder med alla shaders aktiverade, och det såg förmodligen ännu värre ut för 28nm GTX680. Först 2013 med andra generationens 28nm vågar sig nVidia på att släppa toppkortet, och då blir förmodligen namnet GTX780.

Och för ovanlighetens skull har PR-maskineriet hos nVidia inte dragit igång en dementeringskampanj, vilket talar för sanningshalten, eller så har de fullständigt bytt strategi, vilket knappast är troligt.

Du har fel.

Annars kan du gärna hänvisa till dina källor.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk

XFX 5870 till salu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

Du har fel.

Annars kan du gärna hänvisa till dina källor.

Låter som något som han har snappat upp från Semiaccurates fanboy infekterade forum.

Förövrigt angående diskussionen om drivrutiner så jobbade jag förut med att fixa konsument datorer och där så var det problem på mjukvaru sidan med NVDIA ungefär en gång för var femte ATI/AMD problem. Själv har jag kört med både NVIDIA och ATI/AMD och aldrig haft något problem med någondera. Så olika kan det vara.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rullekorn82:

Instämmer helt! Jag tror att mycket av problemen ligger hos användarna också. För hög klock, för lite ventilation, för lite kunskap och för mycket crackade EXE.filer. Jag menar båda sidor har haft problem genom åren, alla kommer väl ihåg Nvidias GTS8600 som hade dåligt lödtenn och ATIs HD4xxx buggar. Jag har personligen, tack och lov, aldrig haft problem med Nvidia eller ATI som inte varit lösta efter några timmars pillande.

Idag sysslar jag inte med Highend delar längre. Jag jagar så tysta delar som möjligt, med minsta möjliga värmeutveckling, men som får jobbet gjort. Nvidia är tyvärr inget alternativ då.

Jag tror även att en vanlig orsak till buggar är för många gamla drivrutiner staplade på varandra. Avinstallation, driver sweeper och sedan nyinstallation kan göra hela skillnaden. Det är ju för många som inte ens bryr sig om att avinstallera innan de slänger på nya drivrutiner och då riskerar man att gammal skit blir kvar i ett hörn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Autotragisk:

Frågan som jag ställer mig i mitt inre är om Adobe kommer stödja den nya generationens AMD-kort bättre i exempelvis Adobe Premiere som varit dominerat av Nvidia och CUDA. Har det inte skrivits en hel del om att dessa nya kort ska fokusera på GPGPU?

Det ligger ju helt på Adobe och om de väljer att fixa något som liknar Mercury fast för en API som finns till AMDs kort. Helst borde de ju använda OpenCL så det blir oberoende av tillverkare. Har hört rykten om det men tyvärr inte sett något konkret. Får se vad de hittar på till CS6.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Stämmer detta så är det ju goda nyheter för AMD, så länge 79xx-serien inte blir en bulldozer. Det känns dock osannorligt, AMD's gpu-team verkar vara på hugget. Man får väl hoppas att de får in lite kassaflöde av detta försprånget, och investerar en del av pengarna på att förbättra bulldozer ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skäggig legend

Nu låter jag ganska negativ här, men som alltid tror jag att AMD kommer vara "bäst i test" med denna, men sen kommer nvidia ta tillbaka det med sin nya serie. Men det ser trevligt ut må jag säga! Jag kommer hoppa över denna gen och satsa på "8970" ev "GTX 780" då mitt 6970 tuffar på som det ska och har aldrig haft några problem med det Jag är ingen fanboi utan tar det jag känner passar mig bäst för stunden.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Stämmer detta så är det ju goda nyheter för AMD, så länge 79xx-serien inte blir en bulldozer. Det känns dock osannorligt, AMD's gpu-team verkar vara på hugget. Man får väl hoppas att de får in lite kassaflöde av detta försprånget, och investerar en del av pengarna på att förbättra bulldozer ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppenbar risk att det blir en ny HD2900/Bulldozer, fast att ta saker med lite salt är alltid bra oavsett åt vilket håll info indikerar:
http://www.techsweden.org/nyhet/W2FU-radeon-hd-7000-inte-full...
Han har dock haft rätt ang Bulldozer så finns inget än som tyder på att han ej har rätt om HD79x0.
Enda fördelen AMD har är som sagt att dom får in lite cash innan fakta hittar ut om prestandan då vissa köper direkt innan mera seriösa test från trovärdiga källor testat med vettiga scenarios, dvs 2560x1600++ med godis på max då det är enda sättet att testa dagens top of the line kort när medelklasskort utan problem tuggar igenom medelmåttiga 1920x1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Uppenbar risk att det blir en ny HD2900/Bulldozer, fast att ta saker med lite salt är alltid bra oavsett åt vilket håll info indikerar:
http://www.techsweden.org/nyhet/W2FU-radeon-hd-7000-inte-full...
Han har dock haft rätt ang Bulldozer så finns inget än som tyder på att han ej har rätt om HD79x0.
Enda fördelen AMD har är som sagt att dom får in lite cash innan fakta hittar ut om prestandan då vissa köper direkt innan mera seriösa test från trovärdiga källor testat med vettiga scenarios, dvs 2560x1600++ med godis på max då det är enda sättet att testa dagens top of the line kort när medelklasskort utan problem tuggar igenom medelmåttiga 1920x1080.

Fast att den skulle dra så mycket mer som han påstår går ju inte direkt ihop med bilder med 8+6pin strömförsörjning...

Om prestandan är bra lär detta bli en fin kassako för AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut vill ja säga.. Undra va nvidia har att komma med?.. Betydligt snabbare än 6970..

Permalänk
Medlem

Ser ut som priset kommer bli bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Fast att den skulle dra så mycket mer som han påstår går ju inte direkt ihop med bilder med 8+6pin strömförsörjning...

Om prestandan är bra lär detta bli en fin kassako för AMD

Skickades från m.sweclockers.com

8+6 pin är inte skrivet i sten än, finns lödpunkter för 8+8 pin så oavsett om det blir 300w med 8+6 eller 375w med 8+8 pin och om det stämmer till enkelsiffrig prestandaökning så blir det ett nytt HD2900/Bulldozer. Sen vet vi ju att det går att dra betydligt mera ström än vad antalet pinnar enligt standarden medger vilket är orsaken till att man förstärker med molex/SATA strömkontakter avsedda för PCI-e kontakterna så man skonar 24-pins kontakten när man drar betydligt mera än avsett över PCI-e. Brände ett X58 Classified(the one and only Classified, inte nåt senare hopkok med 3:a efter namnet) på detta dyra viset.

Men som du säger blir det en kassako oavsett hur det presterar då det alltid finns folk som köper endera märket även med futtiga procents ökning och prislapp långt över befogat. Mera att folk vill vara först med 28nm kort oavsett prestanda eller drivrutiners mognad.
Vad som sen är hög förbrukning för 28nm processen behöver inte vara hög för 40nm processen men "alla" förväntar sig lägre förbrukning och betydligt mera prestanda så det räcker med att man missar ena av detta för att bli ett nytt HD2900/Bulldozer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Jävlar, fick ångest när jag såg specs..

Frågan är vad fan man ska göra med sina GTX580 kort, behöver egentligen inte byta ut men dom har bara 1.5GB minne vilket är fail för triple monitor, och så fort 7000 serien släpps kommer väl GTX580 prisrasa, dvs inte värt ett piss begagnat längre.

I feel you alltså, det är synd att en bra speldator kostar en liten förmögenhet för de flesta av oss unga människor.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av mangemongen:

I feel you alltså, det är synd att en bra speldator kostar en liten förmögenhet för de flesta av oss unga människor.

Fast du får ju en bra speldator för under tio papp? Eller du måste kunna köra allt i 2560*1600 med maxade inställningar och 120fps+ eller?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det räcker inte med nya drivrutiner en gång i månaden med eventuella buggfixar mellan? Själv brukar jag hoppa över massa drivrutiner och bara ta de som faktiskt verkar göra något vettigt för det är så omständigt att uppdatera drivrutiner ordentligt. Orkar ju inte bråka med det en gång i veckan.
Sen är mycket tätare en sanning med modifikation. Nvidia har släppt 14 drivrutiner i år och AMD har släppt 11. Sen har jag inte orkat räkna alla specialdrivare för diverse spel som de skickade ut i mängder.

Som sagt, ska du påpeka skillnaderna kan du väl välja något vettigt.

Om du ska påpeka något alls kan du ju läsa vad man skriver först kanske?
Om du hade läst vad jag skrev hade du fått ditt svar.
Var inte direkt så att jag bara sa "för att drivrutinerna suger apa för amd och nvidia är allt guld och gröna skogar hos!"

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

I feel you alltså, det är synd att en bra speldator kostar en liten förmögenhet för de flesta av oss unga människor.

mmmm... min kostar säkert 5000:-... en SPELdator kostar inte så mycket... en SKRYTdator däremot... (kastar lite ved på elden )

Allt handlar om krav, jag VILL förstås också ha en dator med eyefinity 27" trifire osv men är det nödvändigt för att spela spel flytande? nej, inte det inte mitt gtx 275 tuffar på riktigt bra och kommer göra det ett tag till, däremot börjar 9850:in bli lite trött kanske, satte istället in en ssd, FANTASTISK prestadaboost!

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett enkärnigt kort som klarar bf3 med 80-100 fps på ultra/high. Man kan ju alltid hoppas att "7970" kan klara de. Är väl inte så troligt dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast du får ju en bra speldator för under tio papp? Eller du måste kunna köra allt i 2560*1600 med maxade inställningar och 120fps+ eller?

120fps i allt på medium i 1080p

Permalänk
Discokungen
Skrivet av mangemongen:

120fps i allt på medium i 1080p

Fast då funkar ju 570 utan problem..? Eller vilka spel skulle det inte funka på? Jag ser inte poängen med 120Hz-skärmar än bara, IPS all the way.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

8+6 pin är inte skrivet i sten än, finns lödpunkter för 8+8 pin så oavsett om det blir 300w med 8+6 eller 375w med 8+8 pin och om det stämmer till enkelsiffrig prestandaökning så blir det ett nytt HD2900/Bulldozer. Sen vet vi ju att det går att dra betydligt mera ström än vad antalet pinnar enligt standarden medger vilket är orsaken till att man förstärker med molex/SATA strömkontakter avsedda för PCI-e kontakterna så man skonar 24-pins kontakten när man drar betydligt mera än avsett över PCI-e. Brände ett X58 Classified(the one and only Classified, inte nåt senare hopkok med 3:a efter namnet) på detta dyra viset.

Men som du säger blir det en kassako oavsett hur det presterar då det alltid finns folk som köper endera märket även med futtiga procents ökning och prislapp långt över befogat. Mera att folk vill vara först med 28nm kort oavsett prestanda eller drivrutiners mognad.
Vad som sen är hög förbrukning för 28nm processen behöver inte vara hög för 40nm processen men "alla" förväntar sig lägre förbrukning och betydligt mera prestanda så det räcker med att man missar ena av detta för att bli ett nytt HD2900/Bulldozer.

Det var hemskt, försöker du starta ett flamewar? Hatar du verkligen AMD så mycket att du litar på den enda källan som delar din uppfattning i dagsläget? Visst, risken finns att snubben har rätt, men du verkar ju ha bestämt dig för att AMD är korkade!

Så vitt jag minns är det samma ingenjörsteam som ligger bakom GCN-arkitekturen som skapade 4870, som var en enorm succé för AMD, deras första riktigt konkurrenskraftiga kort på länge.

Bulldozer failade av många anledningar, som inte är applicerbara på 79xx-serien. Grafikingenjörerna är inte samma folk som gör processorerna. Ledningen tog dumma beslut ang. bulldozer, ett projekt som var överhypat och som höll på länge internt. GCN har mycket kortare utvecklingstid, vilket ofta betyder att det presterar som tänkt.

Slutligen: varför bestämma sig för att en produkt är värdelös innan nån ens har testat den? Själv väntar jag på recensionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det var hemskt, försöker du starta ett flamewar? Hatar du verkligen AMD så mycket att du litar på den enda källan som delar din uppfattning i dagsläget? Visst, risken finns att snubben har rätt, men du verkar ju ha bestämt dig för att AMD är korkade!

Så vitt jag minns är det samma ingenjörsteam som ligger bakom GCN-arkitekturen som skapade 4870, som var en enorm succé för AMD, deras första riktigt konkurrenskraftiga kort på länge.

Bulldozer failade av många anledningar, som inte är applicerbara på 79xx-serien. Grafikingenjörerna är inte samma folk som gör processorerna. Ledningen tog dumma beslut ang. bulldozer, ett projekt som var överhypat och som höll på länge internt. GCN har mycket kortare utvecklingstid, vilket ofta betyder att det presterar som tänkt.

Slutligen: varför bestämma sig för att en produkt är värdelös innan nån ens har testat den? Själv väntar jag på recensionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle jag hata endera sidan när jag skiter i vad jag har sålänge det presterar vad jag har behov av och jag vanligtvis köper det värsta singelGPU i som finns när det köps i flertal? Har ju haft AMD på den tiden dom var bäst på CPU, haft 5970 då det vara bäst mm.
Har ej påstått annat än att det blir flopp om inte dom (höga) förväntningar uppfylls och flopp eller ej är det ju komiskt nog fansen/köparna som bestämt genom mycket höga förväntningar, inte jag som är neutral i frågan.
Jag skiter skenheligt i hur 79x0 presterar då jag inte har behov att uppgradera GPU-sidan än på ett tag så jag har ej bestämt att den är skit eller hit men levererar den ej vad som förväntas av fansen blir det ju "skit" oavsett hur man än vänder på steken för att försköna det hela.

Att sen samma person som tidigare haft rätt sticker ut hakan med nytt påstående som mycket väl kan stämma eller vara fullkommligt hopdiktat och göra 79x0 till samma flopp som 2900 (eller hit som 4xx0 n är det överraskade) var när det ej levererade vad som förväntades av det. Jämförelsen med 79x0 är mycket applicerbar då fakta är att BD ej levererade främst pga att man sålde den som 8 kärning när man borde sålt den som 4 kärning med avancerad HT och att Intels Core i7 CPU existerar. Att lita på tredepartskälla är alltid lika korkat som att lita blint på slides från resp tillverkare och som jag sa vad det med ett lass salt man bör ta det hela men jag förväntar mig ingen dunderskillnad mot nuvarande generation som vissa andra tycks göra och du vet mycket väl att det finns dom som köper rött eller grönt oavsett hur det presterar då dom går efter pris snarare än ren prestanda och just nu är ju AMD valet vad gäller pris. Om 7970 presterar kanske man får anledning att omvärdera beslutet att invänta fler alternativ men behovet att uppgradera finns dock inte och kommer inte nergradera under 3GB Vram heller utan mycket god anledning.

Permalänk
Medlem

Om det skulle komma upp i prestandan jag hoppas på vilket är runt 6950cf vilket inte är omöjligt med krympning och allt så blir det deffinitivt ett köp. Inte för att 5850cf är för svagt men mer för att crossfire har sina problem. Spel som inte fungerar i crossfire innan profiler. Spel som får microstuttering och annat skit så vore det skönt med ett singelkort som är kraftigare.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell