Prioritet på nätverkanslutningarna

Permalänk
Medlem

Prioritet på nätverkanslutningarna

Hello folks!

Testar ett mobilt bredband 4G. Fungerar klockrent. Dock har jag problem med prioriteten på nätverken. Har en NAS kopplad till mitt ADSLmodem/router och modemet kopplat till datorn med kabel. Om jag går in under nätverksanslutningar (Win7) och går in under avancerat och ändrar prioriteten för nätverken och väljer att ha det mobila bredbandet som prio1 och mitt NIC som prio2 så fungerar det inte riktigt som jag vill. Så fort jag aktiverar mitt nätverkskort för anslutningen med kabel så tar den över all internettrafik.

Det jag vill nå är att jag vill kunna köra min uppkoppling via 4G men ladda ned filer till NAS:en. Är detta möjligt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomoteph:

Hello folks!

Testar ett mobilt bredband 4G. Fungerar klockrent. Dock har jag problem med prioriteten på nätverken. Har en NAS kopplad till mitt ADSLmodem/router och modemet kopplat till datorn med kabel. Om jag går in under nätverksanslutningar (Win7) och går in under avancerat och ändrar prioriteten för nätverken och väljer att ha det mobila bredbandet som prio1 och mitt NIC som prio2 så fungerar det inte riktigt som jag vill. Så fort jag aktiverar mitt nätverkskort för anslutningen med kabel så tar den över all internettrafik.

Det jag vill nå är att jag vill kunna köra min uppkoppling via 4G men ladda ned filer till NAS:en. Är detta möjligt?

sätt statisk adress på datorn och hoppa över default gateway. Då har datorn bara en gateway via 4g att välja på.

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1069173... kanske kan hjälpa, kolla guiden jag hittade när jag fick lite hjälp att leta åt rätt håll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.