Förslag på antivirus skydd?

Permalänk
Inaktiv

Förslag på antivirus skydd?

Tja!

Hade tänkt att installera ett nytt fräscht virusskydd, men finns ju som sagt en hel del att välja emellan
så jag tänkte därför kolla med er här på sweclockers vad ni tycker fungerar bra, och om det
är värt att slänga ut en liten peng för att få något vettigt?
Vad rekommenderar ni?

Tack på förhand!

Permalänk

Om du har Telia i huset/lägenheten så "Telia Säkersurf"
Annars går "Avats free" utmärkt bra.
http://www.avast.com/en-se/index

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Skrivet av 940606:

Tja!

Hade tänkt att installera ett nytt fräscht virusskydd, men finns ju som sagt en hel del att välja emellan
så jag tänkte därför kolla med er här på sweclockers vad ni tycker fungerar bra, och om det
är värt att slänga ut en liten peng för att få något vettigt?
Vad rekommenderar ni?

Tack på förhand!

Kör själv med dessa utan problem.

Avast! Free Antivirus.
och ZoneAlarm 2vägs brandvägg.

Visa signatur

CPU: Intel i7 2600K 4,5GHz 1,332V, LLC 75%, Offset -0,005V
GPU: Asus R9 290
MB: Asus P8P67 Deluxe
RAM: Corsair Vengence LP 4x4GB 1600MHz
SSD: Samsung SSD Basic 840-Series 250GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk
Medlem

AVG

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Vill man betala så kan jag rekommendera Nod 32. Jag kör det och är kanonnöjd! Programmet är smart och förhindrar det den ska och drar lite av datorns prestanda.

Vill man köra gratis så skulle jag nog rekommendera Microsoft Essentials.

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem

AVG fungerar bra

Permalänk
Medlem

hemma kör vi med Microsoft Essentials och känns som den funkar bra

Permalänk
Medlem

Avira Antivir. Finns en free-version också förutom Professional. Drar ingen prestanda när man disablat realtime scan till skillnad från nästan alla andra och hittar också det mesta. Har fått bättre resultat än NOD32 på senare år. Disablar man Norton, NOD32, AVG, Panda, you name it, så hackar ändå musen till i spel av realtimescans eller vad det nu är som gör att det ändå små-rycker då och då även efter man disablat det. Avira är det helt av med och det är bara att köra sitt CoD, CS, eller vad som...

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Entusiast

Sunt förnuft 2.0 och Avast. Med dem två installerade kommer du långt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Men snälla - SÖK!!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

MSE + Peerblock

Permalänk
Medlem

Microsoft Security Essentials eller Panda Cloud är överlägsna

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Betala:
Nod32 (finns inget bättre!?)

Gratis (I ordning av hur bra de är, enligt mig):
Cloudantivirus
(Ja, det är Panda som ligger bakom. Deras betalantivirus suger getröv, men det här är helt otroligt bra! )

Avira Antivir (Väldigt bra, men installerar ask.com, inte direkt spyware men inte långt ifrån)

AVG (Bra, men har många false positives.)

Avast (Bra, fult interface, extremt mycket false positives.)

Comodo (På papper, riktigt bra! I verkligheten; segt som sirap. Har även brandväggar etc.)

Antispyware:
Finns bara ett program enligt mig: malwarebytes Anti-malware (Finns som betal, och gratis)

Andra gillar:
superantispyware (Gratis, eller betal)

Mjukvarubrandvägg:
Onlinearmor (Skön brandvägg, som även visar vilka program som använder vilka portar etc.
Det som är borttaget från gratisversionen, är inget som man saknar, eller ens önskar att man hade.
Vete fan hur de tänkt =P Men jag tackar, och använder!)

Zone Alarm (Har dock försämrats genom åren och känns bloatat.)

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk

Norton 360, dyrt som satan dock!

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Inaktiv

Härligt med alla svar. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Nod 32, funkar mycket smidigt. Tar inte mycket kraft från datorn. Gör inte mycket väsen av sig heller bara fungerar som det ska tyst i bakgrunden.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Generellt tips gällande "false positives".
Låt inte antalet falska träffar skrämma. Det är bättre att ett AV gör lite för mycket väsen av sig, än för lite.
Trots allt kan man be de flesta antivirus-programmen att ignorera en träff, om man verkligen känner att det är en falsk träff.

Själv har jag stött på dåliga antivirus-program som inte rapporterade eventuellt misstänkta infektionsrisker, och resultatet blev sjuk datormed följd av ominstallation och smärre förluster.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Avira Antivir (Väldigt bra, men installerar ask.com, inte direkt spyware men inte långt ifrån)

Går att välja att inte installera Ask.com toolbar vid installationen. Dyker upp någon popup ibland efter install, men går även då att välja "nej tack" till ask-toolbar. Dyker aldrig upp popups när du har ett program i helskärmsläge dock, så lugna puckar där iaf.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

Använd exakt vad du vill. Google är din vän. Bara att söka. Finns sådär några miljarder med sidor om vilken som är "bäst". Själv kör jag med MSE+Zonealarm free+WOT addon till browsern. Sedan får man en riktigt elaking i datorn är det bara att formatera. Finns ingen annan utväg. Därför försök ha backup på dina viktiga filer.

Permalänk
Hedersmedlem

Använder sunt förnuft och AVAST free och W7 brandvägg + kör några ggr per månad MBAM.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Gäller det Windows 7?

Då är det bara att installera Microsoft Essentials och köra på. Den plus inbyggda brandväggen är allt som behövs, ingen större vits att betala för bloatware längre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Gäller det Windows 7?

Då är det bara att installera Microsoft Essentials och köra på. Den plus inbyggda brandväggen är allt som behövs, ingen större vits att betala för bloatware längre.

Håller helt med BengansBlogg. Jag kör också MSE, fungerar mycket smidigt.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk

Jag använder W7 sen 2009 nångång och alltid använt Avast. Nyfiken som jag är installerade jag MSE för 3 månader sen. Kan rekommendera det programmet om man inte är en avancerad användare. Det skannar snabbt och är alltid uppdaterat. Det fungerar perfekt till t ex. min mor. Men jag kräver lite mer inställningsmöjligheter, plus att jag saknade webbskyddet som fanns i Avast men inte i MSE. Så jag installerade Avast igen.

AVG osv. har inte ens kommit på tanken hos mig, och har aldrig testat dom så kan ej uttala mig om dom.

/A

Visa signatur

|Dator|Skärm|Tangentbord|Mus|Högtalare|Bredband|Antivirus|Brandvägg|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Gäller det Windows 7?

Då är det bara att installera Microsoft Essentials och köra på. Den plus inbyggda brandväggen är allt som behövs, ingen större vits att betala för bloatware längre.

Fungerar utmärkt till XPoch Vista också, så länge man har en giltlig licens. Använder det på alla mina datorer nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Avira är väldigt bra, men detta detectar ALLTING, vilket kan vara lite störande när du ska ladda ner crack eller en vanlig dll fil, också kan blocka spel för att köras

Själv har jag nod 32, går riktigt bra. Tar inte mycket kraft och detectar bara det som är nånting, riktigt nöjd

Fast såklart så måste du vara försiktig med allting du laddar ner

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Medlem

microsoft essentials...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

Smaksak vad man vill ha för antivirus, finns många fullgoda gratisversioner ute och då tycker jag personligen bäst om AVG Free som jag kompletterar med Ad-Aware Free som jag brukar köra någon scan med lite då och då, just in case. Har varit med om att Ad-Aware hittat sådant som vanliga antiviruset inte hittat. Men testa dig fram själv bland de olika gratisversionerna och så vilket du föredrar gällande gränssnitt etc. Går du in på http://download.cnet.com/ och söker efter gratis antivirus till ditt OS (antar att du kör Windows?) så finns alla möjliga alternativ att välja på, brukar ofta vara vidarelänkat till respektive bolags hemsida , där du kan ladda ner installfilen... Körde dock under många år med ESET NOD32 som är outstanding och enligt mig överlägset bäst, kostar dok därefter och har slutligen gått över till gratisversioner som duger gott och väl för mig...

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

Microsoft Security Essentials eller Panda Cloud är överlägsna

Microsoft Security Essentials funkar utmärkt! dessutom helt gratis och integrerat i Windows.
Kan av egna erfarenheter avråda från Telias F-secure och Norton eftersom båda använder enormt med resurser. F-secure krångar även ganska ofta med Windows 7.

Nä, använd minimjuksegna program, gjorda för sitt egna program. Betala inte onödiga pengar för ingenting.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard