2st operativ igång samtidigt?

Permalänk
Medlem

2st operativ igång samtidigt?

Jag tänkte höra om det går att köra 2st operativ samtidigt ifrån samma dator? Kör win7 och whs 2011 på olika burkar och tänkte om man kan slänga ihop dom?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja eller annan VM-lösning, men virtual box är enkel att få att fungera

Permalänk
Medlem

Spännande, skall genast läsa igenom vad det är för något, tack för svaren!

Permalänk
Medlem

VMware Player skulle kunna funka, beror lite på vad du vill åstadkomma:

http://www.vmware.com/products/player/overview.html

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Jag highjackar tråden lite lätt och frågar om det är möjlig att köra windows7 samt windowsxp samtidigt,
Och använda Vpn anslutning på tex windowsxp och inte på windows7.

Vilket iså fall skulle ge mig två olika ipnummer via samma dator?

Eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madmoremax:

Jag highjackar tråden lite lätt och frågar om det är möjlig att köra windows7 samt windowsxp samtidigt,
Och använda Vpn anslutning på tex windowsxp och inte på windows7.

Vilket iså fall skulle ge mig två olika ipnummer via samma dator?

Eller hur funkar det?

Ja,
I varje fall i Vmware fusion kan du ställa in så att klient OS:et får ett eget ip-nummer.

Det räcker med ett nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Dock måste du ha flera nätverkskort för att varje maskin skall få ett unikt IP ut på nät... Annars blir det bara en intern routing...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabbe72:

Dock måste du ha flera nätverkskort för att varje maskin skall få ett unikt IP ut på nät... Annars blir det bara en intern routing...

utveckla gärna, vad jag vet så kan man tex bygga en router av en dator som bara har 1 nätverkskort,
och som sagt så kan jag få ett unikt ip för värd OS och ett annat unikt ip för klient OS:et i VMware.

Permalänk
Medlem

Virtualbox är bra, om inte bättre än Vmware Player just nu. Det finns både 3d och 2d acceleration för windows, för linux fungerar endast 3d acceleration. Jag upplevde att Vmware Player fungerar bra, men det kan kännas lite mindre responsivt imo.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

utveckla gärna, vad jag vet så kan man tex bygga en router av en dator som bara har 1 nätverkskort,
och som sagt så kan jag få ett unikt ip för värd OS och ett annat unikt ip för klient OS:et i VMware.

Well... Så långt som jag kommer ihåg (vi hade en ubuntu låda som stod och vm:ade 4 st 2003 maskiner) och det var inget problem att ha olika IP på dem så länge som du var på det interna nätverket då man anropade dem på separata portar på hostens enda ip... Men så fort vi var tvungna att RDP:a in i dem blev det problem att anropa dem utifrån. Lösningen blev två separata nätverkskort.

Slutsats 1: Vi har "VM" alltså datorn den som vi kör VM på, med ett nätverkskort och två maskiner "1" och "2". Det som händer är att man anropar "VM" på 100.0.0.1 och kan i "VM" routa så att "1" nås på 100.0.0.10 och "2" nås på 100.0.0.20 internt inom "VM". Inga problem.

Slutsats 2: Däremot när man skulle nå "1" från annan dator så blev det lite struligare därför monterade vi in några fler kort och struntade i den fristående routern vi hade och skötte all routing via "VM". 1 kort till modemet, ett kort till switchen. På så sätt kunde "VM" ta hand om all trafik och sköta kommuniktationen internt med separata ip och utifrån via vårt inkommande ip 54.bla.bla.bla och en enkel portforward. Hade vi låtit routern ta hand om det hade det inte gått. Alltså anser jag att du behöver flera kort....

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"