Sapphire Radeon HD7970 på Prisjakt

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon HD7970 på Prisjakt

Jag märkte att det första HD7970-kortet verkar dykt upp på Prisjakt.
Inte så värst mycket info som är angivet där än även om det finns att få tag på från andra håll.
Ser i alla fall att det är utrustat med 3GB minne av typen GDDR5 plus 1 st HDMI, 2 st Displayport-portar samt DVI.

En butik som säljer för pris 6409:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1070613

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

CDON brukar oftast va skapligt billiga, så ser ut som kortet kommer ligga runt det där priset

Permalänk

Oj det var dyrt tycker jag nästan 13 lax om man vill köra cf.:o

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3nn05:

CDON brukar oftast va skapligt billiga, så ser ut som kortet kommer ligga runt det där priset

Får se hur de andra tillverkarna väljer att göra.

Skrivet av Gunner357:

Oj det var dyrt tycker jag nästan 13 lax om man vill köra cf.:o

Japp... trodde inte det skulle bli så mycket. Men mycket kan hända. Hur som helst är det i alla fall ett bra kort.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk

Ja ska man köpa ett sådant kort kommer iallafall jag bara ha råd med ett kort urk :S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

typisk svensk prissättning.. helt åt helvete.

Permalänk
Medlem

Det är - tyvärr - mini DP och inte vanlig DP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitoc:

typisk svensk prissättning.. helt åt helvete.

Vi har väl en av typ världens mest konkurrenskraftiga marknader när det gäller elektronikprylar, så vad har du rökt på senaste tiden?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Vi har väl en av typ världens mest konkurrenskraftiga marknader när det gäller elektronikprylar, så vad har du rökt på senaste tiden?

Hög skatt.

Permalänk

CDONs pris är nog mer av en gissning, tror inte AMD (eller kanske Saphire?) gett ut några fasta siffror till återförsäljarna än. För som jag förstått det så är det oftast tillverkarna som sätter priserna (mer eller mindre).

Permalänk
Medlem

Ouch, där var min smärtgräns nådd. Blir att se sig om efter ett annat om det landar på 6500

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Ouch, där var min smärtgräns nådd. Blir att se sig om efter ett annat om det landar på 6500

Skickades från m.sweclockers.com

När konkurrensen ökar sjunker priserna.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Referenskorten släpps ju närsom, men när tror ni det börjar komma oc versioner, annan kylning m.m?

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem

Det är nog fan snudd på för dyrt för mig med. Smärtgränsen går nog runt 5.5-6k.

Permalänk

Dom får sänka priset med minst 1500kr annars finns det inte många som har råd med dom här korten. O andra sidan är det inte så stor efter frågan på 7000 korten för dom är för dyra så kanske priset sjunker också vem vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Vi har väl en av typ världens mest konkurrenskraftiga marknader när det gäller elektronikprylar, så vad har du rökt på senaste tiden?

Dom första utpriserna på grafikkort får ofta ett felpris förhållande till dollarn. Pratar inte om all elektronik i denna post.

Se lite av fredags panelen och kom igen

Permalänk

Attans så dyrt, nu får vi verkligen hoppas att det blir lägre pris än sådär!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Får se hur de andra tillverkarna väljer att göra.

Japp... trodde inte det skulle bli så mycket. Men mycket kan hända. Hur som helst är det i alla fall ett bra kort.

Frågan är om det är 6500 kr bra...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Kommer med största säkerhet inte bli så högt
Skulle gissa på att det sjunker med 6-700 så fort kortet vart ute ett par dagar till en vecka. Just nu så slänger dom upp ett pris dom gissar på som folk får boka till.

Alltid svindyrt när man vill vara först med det bästa.

Min smärtgräns går tyvärr redan vid 4500kr så för mig är det kört i alla fall fram tills sommaren

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Tillgången kommer vara sämre än efterfrågan i början då kan man ha galna priser.
Så snart första delen av marknaden är mättad kommer priserna gå neråt.
Kommer troligen dyka mera när "OC-versionerna" kommer ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är sugen på ett nytt grafikkort, men det priset är alldeles för högt för min smak.. hoppas priserna på GTX580 sjunker istället.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

En polare på webhallen har fått in AMD och Sapphire-kort och de snackas om 5500kr vid release.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

De två modellerna sapphire skulle släppa var båda överklockade modeller så det är möjligt att detta är en av dessa OC modeller. Jag tror fortfarande att ett referenskort med referens klockfrekvens hamnar på runt 5-5,5kkr.

Permalänk
Medlem

Vänta på CDON's nästa erbjudande och köp ett GTX580 för ca 3500:-. Det är bra mycket mer prisvärt än ett 7970 för 5500:- eller till och med 5000:-. Tycker det är viktigt att konsumenterna visar att det är ett oacceptabelt högt pris i dagsläget, speciellt för den prestanda som kortet har och att den är byggd med en mindre tillverkningsteknik. 4000:- borde det kosta, inte mer.

Har haft många AMD/ATI gfx/cpu genom åren, men jag börjar bli mer och mer anti dem. Nu verkar det som de var bäst på, nämligen prisvärdhet, försvinna också.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Vänta på CDON's nästa erbjudande och köp ett GTX580 för ca 3500:-. Det är bra mycket mer prisvärt än ett 7970 för 5500:- eller till och med 5000:-. Tycker det är viktigt att konsumenterna visar att det är ett oacceptabelt högt pris i dagsläget, speciellt för den prestanda som kortet har och att den är byggd med en mindre tillverkningsteknik. 4000:- borde det kosta, inte mer.

Har haft många AMD/ATI gfx/cpu genom åren, men jag börjar bli mer och mer anti dem. Nu verkar det som de var bäst på, nämligen prisvärdhet, försvinna också.

Tillgång och efterfrågan, korten kommer troligen sälja bra trots dess höga pris så att några klagar skiter AMD fullständigt i. Jag håller med dig att priset troligen blir för högt men det är ju faktiskt du i slutändan som väljer om du vill köpa eller inte.

Permalänk
Medlem

Priset är sjukt högt! Den som inte tycker det är ju väldigt konstig:D

Hoppas priset sänks med 1000kr minst!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Vänta på CDON's nästa erbjudande och köp ett GTX580 för ca 3500:-. Det är bra mycket mer prisvärt än ett 7970 för 5500:- eller till och med 5000:-. Tycker det är viktigt att konsumenterna visar att det är ett oacceptabelt högt pris i dagsläget, speciellt för den prestanda som kortet har och att den är byggd med en mindre tillverkningsteknik. 4000:- borde det kosta, inte mer.

Har haft många AMD/ATI gfx/cpu genom åren, men jag börjar bli mer och mer anti dem. Nu verkar det som de var bäst på, nämligen prisvärdhet, försvinna också.

Tycker också att detta pris var lite väl dyrt. Ångrar mig nästan lite att jag inte la en beställning på gainward:s GTX 580-kort. En av dagarna under cdon:s rea kostade det inte mer än 3300 kr. I sammanhanget känns det billigt.

Permalänk
Medlem

När ska ni fatta att när ordentligt med återförsäljare har de i lager så sjunker de priset rejält. Sandlåda här med massa nojjiga barn.

Permalänk

Håller med. Det var ett jävla liv när Iphone 4s skulle släppas och priser började dyka upp på prisjakt. Priserna kommer sjunka.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Avvaktar...

EDIT - Nu försvann sidan med grafikkortet på CDON Måste vart någon morgontrött person i farten

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9