Sapphire Radeon HD7970 på Prisjakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;11796593']Bara 3 utgångar? Jag trodde det klarade 6 skärmar, eller krävs det 2 kort för det?

Blir väl ändå 4 utgångar? 1dvi 1 hdmi och två mini-dp.
Sen skall väl senaste dp klara två skärmar per utgång?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Blir väl ändå 4 utgångar? 1dvi 1 hdmi och två mini-dp.
Sen skall väl senaste dp klara två skärmar per utgång?

Har för mig det är tre skärmar per dp...

EDIT: japp:
http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/radeon-hd68...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Har för mig det är tre skärmar per dp...

EDIT: japp:
http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/radeon-hd68...

oh shit, till och med det o.0!

EDIT: där ser man

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

http://www.indomo.se/17471-Forhandsbokning

Såg inte texten dom lagt in, igår!

"Förhandsboka ditt HD 7970 här.

Specifikationerna släpps den 9:e januari."

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Skrivet av segafreaks:

http://www.indomo.se/17471-Forhandsbokning

Såg inte texten dom lagt in, igår!

"Förhandsboka ditt HD 7970 här.

Specifikationerna släpps den 9:e januari."

Synd att man inte får veta vilken tillverkare det är och dess specifikationer. Skulle dom skriva ut denna information och hur många dom har på lager så skulle nog jag boka ett direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Synd att man inte får veta vilken tillverkare det är och dess specifikationer. Skulle dom skriva ut denna information och hur många dom har på lager så skulle nog jag boka ett direkt.

Tillverkaren kommer med störtsa säkerhet vara amd och specs kommer vara stock till referensdesign.
Eventuell kylare som kan komma att variera.

I det läget tycker jag inte det spelar någon roll vilkens klisterlapp som sitter på kortet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Tillverkaren kommer med störtsa säkerhet vara amd och specs kommer vara stock till referensdesign.
Eventuell kylare som kan komma att variera.

I det läget tycker jag inte det spelar någon roll vilkens klisterlapp som sitter på kortet.

Jag bryr mig inte om märket i sig, endast de varierande specifikationerna de olika tillverkarna har, olika frekvenser, kylningar osv.

Permalänk
Medlem

Tycker att man får ut mer kräm av att köra 2 st 6990/590 i sli jmf med att köra 2 st 7970CF. Är detta ett vettigt steg att ta?

Det kommer ändå att bli micro stuttering på dom båda alternativen? Är det någon som vet hur det blir med strömförbrukningen, jag har ett 750W-strömaggregat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gi:

[Gurra;11796593]Bara 3 utgångar? Jag trodde det klarade 6 skärmar, eller krävs det 2 kort för det?

Ska väl räcka med ett kort. Men har du verkligen behov av så många skärmar?

Sen är det ju två miniDP portar så fyra fysiska utgångar totalt antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag bryr mig inte om märket i sig, endast de varierande specifikationerna de olika tillverkarna har, olika frekvenser, kylningar osv.

Första leveransen innan dom olika tilverkarna börjar producera egna tvivlar jag på att specs kommer variera. Det brukar inte vara förrens någon vecka efter release som det händer något på den fronten. Men man kan ju inte veta helt säkert förens man är där.

Skrivet av Kiton:

Tycker att man får ut mer kräm av att köra 2 st 6990/590 i sli jmf med att köra 2 st 7970CF. Är detta ett vettigt steg att ta?

Det kommer ändå att bli micro stuttering på dom båda alternativen? Är det någon som vet hur det blir med strömförbrukningen, jag har ett 750W-strömaggregat?

med 750w fixar du inte dubbla 6990 eller 590. Två 7970 borde gå hyffsat precis.
Jag hade nog tagit två 7970 franför två 6990 dels pga att det är nya och för att det borde bli marginelt billigare.
Sen vet jag inte hur pass illa ms blir med 4 gpu i stället för 2 gpu. Vill dock minnas Jonas och Emil sa på en frågelåda att det ibland var lite mindre ms med fler gpu än 2.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Ja, men i butik betalar vi 1:9/10 Och ja vi har högre moms, men inkl vår moms så ska det vara 1:8 i dem flesta fallen.

Om korten tillverkas i USA tillkommer också fraktkostnader.

Dessutom betalar väl alla svenska företag inblandade i kedjan högre löner till sina anställda än amerikanska (pga högre skatt osv) vilket leder till högre priser.

+ Det faktum att ett företag som säljer på USA marknaden har sådär 30ggr större kundbas.

Moms är knappast den enda skillnaden hursomhelst.

Permalänk
Skrivet av Kiton:

Tycker att man får ut mer kräm av att köra 2 st 6990/590 i sli jmf med att köra 2 st 7970CF. Är detta ett vettigt steg att ta?

Det kommer ändå att bli micro stuttering på dom båda alternativen? Är det någon som vet hur det blir med strömförbrukningen, jag har ett 750W-strömaggregat?

Ett 750W fixar två 7970 ganska lätt faktiskt. I Sweclockers test så drog hela deras system med 7970CF 588W vid full belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ett 750W fixar två 7970 ganska lätt faktiskt. I Sweclockers test så drog hela deras system med 7970CF 588W vid full belastning.

Tänk på att de ej har överklockat sin CPU särskilt mycket, inte överklockat grafikkorten något och de skjuter upp rätt mycket i strömförbruking när man gör det. De har inga extra hdd's inkopplade eller några extra usb enheter. Testet utfördes även i 3D Mark Vantage, som inte drar så värst mycket på ditt system, om du tex skulle köra BF3 MP i 20min så drar det förmodligen mer än Vantage.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Skrivet av Mormis:

Tänk på att de ej har överklockat sin CPU särskilt mycket, inte överklockat grafikkorten något och de skjuter upp rätt mycket i strömförbruking när man gör det. De har inga extra hdd's inkopplade eller några extra usb enheter. Testet utfördes även i 3D Mark Vantage, som inte drar så värst mycket på ditt system, om du tex skulle köra BF3 MP i 20min så drar det förmodligen mer än Vantage.

Dom hade processorn på 4ghz och överklockade grafikkort utan ökning på spänning drar inte mer ström eftersom ingen mer ström tillförs. En mekanisk hårddisk drar i runda slängar 10-20W så har du ett system som min i signatur och tre mekaniska hårddiskar som jag har så lär det in gå åt så mycket mer än 650-700W vilket är långt under de 750W som nätagget tillför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Dom hade processorn på 4ghz och överklockade grafikkort utan ökning på spänning drar inte mer ström eftersom ingen mer ström tillförs. En mekanisk hårddisk drar i runda slängar 10-20W så har du ett system som min i signatur och tre mekaniska hårddiskar som jag har så lär det in gå åt så mycket mer än 650-700W vilket är långt under de 750W som nätagget tillför.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2620?k=4b9ceb4cf1405...
Där ser man att deras överklockning av 7970 drar ~20w mer.
http://assets.vr-zone.net/14308/powerusage.jpg
Där drar deras 30w mer.

Strömförbrukning ökas definitivt vid överklockning av dina grafikkort och detta är inte ens xfire. Sen är deras CPU enbart överklockad 13%, vilket är rätt lite.

Jag säger inte att ett 750W(Självklart beroende på märke och kvalitet) inte klarar av ett 7970 xfire system, utan bara om du sitter och ska välja ett nätagg till din nya dator, ta 850W för lite svängrum.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RainesX:

Blir väl ändå 4 utgångar? 1dvi 1 hdmi och två mini-dp.
Sen skall väl senaste dp klara två skärmar per utgång?

Tackar tackar. Givet köp för mig isf. Kör nämligen med 6+ skärmar och det är lite klurigt med 3 nvidia-kort, speciellt när jag delar en massa data och texturer mellan dem.

kan man få analog signal ur dem? Det är nämligen 4 touch screens på vga

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

dom e ju riktigt grymma,
nissarna som klockade 7970 till 1.7 ghz har testat o köra quad fire

Ser ut som det blev ett rekord!

http://www.guru3d.com/news/amd-hd7970-quadfire-scores-32728-p...
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?278155-Qua...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Om korten tillverkas i USA tillkommer också fraktkostnader.

.

Korten tillverkas i Kina för en produktionskostnad av cirka 1200:-/st, AMD gör storkovan på dessa kort kan jag säga...

Finns inget som tillverkas i USA numera nästan, all tillverkning sker i Kina för det ger störst profit åt företagen.

Permalänk

Vilka är på att storma webhallen eller inet när de öppnar för kortet? haha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Korten tillverkas i Kina för en produktionskostnad av cirka 1200:-/st, AMD gör storkovan på dessa kort kan jag säga...

Finns inget som tillverkas i USA numera nästan, all tillverkning sker i Kina för det ger störst profit åt företagen.

som Nvidia då.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Korten tillverkas i Kina för en produktionskostnad av cirka 1200:-/st, AMD gör storkovan på dessa kort kan jag säga...

Finns inget som tillverkas i USA numera nästan, all tillverkning sker i Kina för det ger störst profit åt företagen.

Du får tänka på att produktionskostnaden är inte det enda kostnaden ett företag har. Du har även utvecklingskostnader, administrativa kostnader, fraktkostnader, mervärdesskatt, skatt, marknadsföring, återförsäljarnas inköpspris med mera.

Permalänk

Var nyss på webhallen, på hyllan var det ett hd7970

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: För att vara exakt så var det ett sapphire, enligt butikskillen så fick man köpa det

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Men varför dyker dom inte upp på webben?

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Var nyss på webhallen, på hyllan var det ett hd7970

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: För att vara exakt så var det ett sapphire, enligt butikskillen så fick man köpa det

Vad kostade det då?

Permalänk
Skrivet av segafreaks:

Men varför dyker dom inte upp på webben?

Vet faktiskt inte.

Skrivet av zAjben:

Vad kostade det då?

Vet faktiskt inte skulle frågat vad dom tog för det.

Jag la knappt märke till det först men sen när han skulle hämta mitt modekort så tittade jag på hyllan 1 sapphire hd 7970 var där, frågade: Jasså så ni har fått in hd 7970? Svar: Ja, vill du köpat? Jag: Tyvärr inte har inte pengar

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Har för mig det är tre skärmar per dp...

EDIT: japp:
http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/radeon-hd68...

om jag tolkar http://www.vesa.org/wp-content/uploads/2011/01/ICCE-Presentat... rätt så är det upp till 10 1280*768 skärmar på 1st DP 1.2. eller upp till fyra 1920*1080.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;11798758']Tackar tackar. Givet köp för mig isf. Kör nämligen med 6+ skärmar och det är lite klurigt med 3 nvidia-kort, speciellt när jag delar en massa data och texturer mellan dem.

kan man få analog signal ur dem? Det är nämligen 4 touch screens på vga

Finns alltid display port adaptrar. jag skulle letat efter en dp 1.2 hub med vga anslutningar eller nya skärmar(men misstänker att det senare vore svindyrt)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Moderator
Moderator

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1070613

Priserna ligger mellan 5-5400 ser det ut som.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lan:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1070613

Priserna ligger mellan 5-5400 ser det ut som.

Akta er för ClickOK!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Detta är seriöst som julafton... Väntar på att få beställa ett. Fick i julklapp att morsan betalar 3/4 av kortet.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*