AMD Radeon HD 7970 i Crossfire

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Att jämföra med någonting som inte finns går ju inte heller så jag kan inte se logiken i det du skriver. För stunden är AMD herre på täppan.

Precis vad jag tänkte. Inte AMD fel att Nvidia tar tid på sig att få ut sina nya kort.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Hur är strömförbrukningen i CF med 7970?

I princip samma som 6970.

http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Känns som om de blir att köra på ett till 560 Ti om inte 770/780 presterar mycket bättre än 7970, och sedan invänta nästa generation Nvidia, speciellt med tanke på att jag kör i max 1080P

Min gissning är att Nvidia först kommer lansera GK104, ersättaren till dagen GTX 560ti ur Kepler-serien. Kommer inte förvånas om det presterar i klass med 7970 till ett konkurerande pris dess utom(Ryktet). Den som lever får se och om jag var du skulle jag ligga lite lågt med tanke på detta inlägg av Andreas i tråden från 7970-testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Precis vad jag tänkte. Inte AMD fel att Nvidia tar tid på sig att få ut sina nya kort.

Finns ingen konsument som har 7970 i handen heller.

Permalänk
Skrivet av BiffenL:

Finns ingen konsument som har 7970 i handen heller.

Nej men den existerar i alla fall uppenbarligen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nej men den existerar i alla fall uppenbarligen.

Ja på pappret för konsumenten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BiffenL:

Ja på pappret för konsumenten.

Det som räknas är väl att det finns så pass mycket att folk kan recensera det? För övrigt verkar ju i alla fall begränsade mängder ha levererats till butiker (se forumet) även om de inte säljs ännu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BiffenL:

Finns ingen konsument som har 7970 i handen heller.

Vi får helt enkelt se vad som sker när Nvidia väl lanserar kepler men det som jag ser som mest sannolikt är att 7970 kommer vara ohotad herre på täppan under upp emot ett halvår (troligare 3 - 5 månader) för att sedan bli ett av de bäst presterande korten. Huruvida Nvidia lyckas lansera Kepler på ett bättre sätt än Fermi eller ej vet vi inte. Därtill, om man tittar på de senaste generationerna grafikkort, så kommer antagligen Nvidias variant dra betydligt mer ström och låta mer men då också prestera mer/betydligt mer. Den som lever får se helt enkelt men just nu så är 7970 det bästa alternativet rent prestandamässigt (går dock ej att få tag på än och vi får se hur det är med tillgängligheten i februari - minns 5000-serien...).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Montalva:

Varför är swec flera dagar efter med CF resultaten? Tycker denna sida och företag är ganska överlägset dom flesta andra sidor, synd att Sverige inte är så centralt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Nyår + Jul? Vissa har mer tid än andra

Skrivet av DefconEagle:

Vet inte varför vissa är så hypade över hd7970 eller snarare över hela 7-serien. De jämförs med nvidias nuvarande generation, vilket ger ett ganska orättvist resultat. Om man däremot väntar tills nvidia släpper ut deras nästa generation grafikkort, kan man då börja snacka jämförelse. Klart att nästa generation grafikkort bör vara bättre än nuvarande. Det kallas tekniksk framgång

Om nu inte Sweclockers kan se in i framtiden så är det väl ganska svårt att jämföra en serie med en som inte existerar än.. Sedan är väl denna recension mest till för att bevisa HUR MYCKET bättre den nya generationen är.

Skrivet av BiffenL:

Ja på pappret för konsumenten.

Men i fysisk form hos Sweclockers.. Det är ju mer än vad man kan säga om Nvidias motsvarighet.

Skrivet av Setesh:

Vi får helt enkelt se vad som sker när Nvidia väl lanserar kepler men det som jag ser som mest sannolikt är att 7970 kommer vara ohotad herre på täppan under upp emot ett halvår (troligare 3 - 5 månader) för att sedan bli ett av de bäst presterande korten. Huruvida Nvidia lyckas lansera Kepler på ett bättre sätt än Fermi eller ej vet vi inte. Därtill, om man tittar på de senaste generationerna grafikkort, så kommer antagligen Nvidias variant dra betydligt mer ström och låta mer men då också prestera mer/betydligt mer. Den som lever får se helt enkelt men just nu så är 7970 det bästa alternativet rent prestandamässigt (går dock ej att få tag på än och vi får se hur det är med tillgängligheten i februari - minns 5000-serien...).

Kan ju även bli som Fermi.. De hastar ut ett grafikkort som presterar nästan likvärdigt med AMDs motsvarighet men drar mer ström och kostar mer..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ja, nu blir det väl CF för mig.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nån som vet när de kommer några spel titlar som behöver all denna kraft?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Inget grafikkort i världen är värd dom pengarna dock. Man har ju satt prissättningen utifrån prestandasynpunkt i förhållande till förra generationens grafikkort. Så gjorde man aldrig förr om åren. Nytt grafikkortssläpp innebar mer prestanda för pengarna. Kommer spendera några år till på Quake Live istället Och kanske köpa en ordentlig systemkamera istället?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:

Vi får helt enkelt se vad som sker när Nvidia väl lanserar kepler men det som jag ser som mest sannolikt är att 7970 kommer vara ohotad herre på täppan under upp emot ett halvår (troligare 3 - 5 månader) för att sedan bli ett av de bäst presterande korten. Huruvida Nvidia lyckas lansera Kepler på ett bättre sätt än Fermi eller ej vet vi inte. Därtill, om man tittar på de senaste generationerna grafikkort, så kommer antagligen Nvidias variant dra betydligt mer ström och låta mer men då också prestera mer/betydligt mer. Den som lever får se helt enkelt men just nu så är 7970 det bästa alternativet rent prestandamässigt (går dock ej att få tag på än och vi får se hur det är med tillgängligheten i februari - minns 5000-serien...).

Inte omöjligt(borsett från ljudnivån som är upp till partnertillverkarna att hålla nere). Dock så tror jag GK104 kommer bli en succé även om det inte kommer vara snabbare än 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Håller med, det känns som ett orealistiskt pris med tanke på att det presterade sämre än hd6990 och nvidias flaggskepp trotts att det är single gpu.
En prislapp på max 4000-4500kr är mer realistiskt och säkerligen/gissningsvis inom vinstgräns för producenterna.

jo det var min tanke med. lite mer realistiskt pris. tanke på dessa priserna kommer jag nog hoppa över hd7970 och vänta till nvidia släppt sin nya serie, å kanske välja nvidia beroende på prestanda/pris då, lär nog inte vara ensam om det heller. så amd tappar ju försäljning isåfall.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av BiffenL:

Ja på pappret för konsumenten.

Som sagt de finns i en viss volym vilket Nvidia inte kan skryta med.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det hela känns nästan riggat, AMD och Nvidia turas ständigt om att leda i prestandatoppen.

F.Ö. Är denna skalning rätt bra gjord av AMD, samt bara första versionen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Kan ju även bli som Fermi.. De hastar ut ett grafikkort som presterar nästan likvärdigt med AMDs motsvarighet men drar mer ström och kostar mer..[/QUOTE]

Sant.

Permalänk
Inaktiv

Herregud

Vilket monster

Permalänk
Skrivet av snozan:

Nån som vet när de kommer några spel titlar som behöver all denna kraft?

Större skärm med högre upplösning eller fler skärmar brukar ju suga ut kraft ^^

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte betala 10.000kr för dessa korten när jag sitter på ett 6950, men kanske köper jag ett till 6950 när 7000 serien har funnits på marknaden ett tag!

Men jag gillade resultaten! Alltid kul att utvecklingen går framåt och alltid lika kul att kolla på swecs tester/diagram

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Att jämföra med någonting som inte finns går ju inte heller så jag kan inte se logiken i det du skriver. För stunden är AMD herre på täppan.

Jag syftade mer på hur överhypad den egentligen är. Att en ny generation släpps är i de fkesta fall en självklarhet att den bör vara bättre. Det är något att verkligen kunna förvänta om du förstår lite klarare nu

Sen att Sweclockers gör en recension av den och jämför med dagens kort är inget jag är kritisk till...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DefconEagle:

Jag syftade mer på hur överhypad den egentligen är. Att en ny generation släpps är i de fkesta fall en självklarhet att den bör vara bättre. Det är något att verkligen kunna förvänta om du förstår lite klarare nu

Sen att Sweclockers gör en recension av den och jämför med dagens kort är inget jag är kritisk till...

När du skriver det på det sättet så kan jag gärna hålla med. Mycket av hypen tror jag kommer från AMD's marknadsavdelning. Dom vill att det ska vara på detta sättet och de har en viss makt att styra medierna för att främja egna intressen. Det var inte annorlunda när Bulldozer släpptes men då var produkten inte tillräckligt bra för att leva upp till hypen. Med 7970 lyckas de nog bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Nån som vet när de kommer några spel titlar som behöver all denna kraft?

Tänkte ungefär samma tanke. Behövs all denna kraft?

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Tänkte ungefär samma tanke. Behövs all denna kraft?

Finns väl inget som heter "för mycket kraft"

(Att det blir svårt att försvara ekonomiskt är en annan frågeställning)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Antagligen skulle t.ex. Civ V inte visa på någon väsentlig förhöjd prestanda med 7970CF med sänkta inställningar.
Om du kollar dom 3 snabbaste korten i multigpu och lägsta testet så ser du att prestandan är identisk, vilket tyder på att CPU har nått sitt max, runt 90-95 fps, och man kan väl tryggt påstå att GTX 480 inte är lika snabbt som GTX 580, normalt sett.

I just Civ5 förlorar AMD en hel del på att de ännu inte har stöd för DX11 multithreaded rendering

Permalänk
Medlem

förhandsboka på indomo?

5195:- känns som ett pris som stämmer nu vid release

http://www.indomo.se/17471-Gigabyte-HD7970-3GB-GDDR5-925Mhz?r...

Permalänk
Skrivet av Setesh:

Med tanke på att det ryktas om/har läkt information från tillverkare om att det skall komma fabriksöverklockning upp till 1335 Mhz så tror jag det också tills något annat mer trovärdigt säger annorlunda.

Var väl vattenkylt kort det?
Verkar som att det finns duktigt med överklockningsutrymme dock.

Hur som helst.. Tri-Fire http://vr-zone.com/articles/amd-radeon-hd-7970-tri-fire-results/14406.html

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

hahah helt sjukt! Måste köpa mig ett par av dessa! - Nä just ja, jag har ju inte råd

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad cdon tar för 7970 så är det ju ganska intressant att snegla på 3xGTX580... Det är ju nästan samma pengar men tyvärr inte energimässigt

Permalänk
Medlem

G O D I S !

Tomten var sen förra året
Denna lilla pryl blir de å spana efter, å he e säkert.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.