Har CDON gjort en fuling och försöka lura mig?

Permalänk
Medlem

Går aldrig att avbeställa ngt på cdon, när väl ordern är lagd är det kört.

Permalänk
Medlem

Som flera sagt, kollinumret skapas när fraktsedeln skapas och inte när paketet skickas.
När man skapar en fraktsedel i Pacsoft Online så står det "Elektronisk förhandsinformation mottagen" eller något liknande dvs Posten har tagit emot informationen om leveransen. Sedan hämtar de paketet (skannas INTE vid hämtning) och skannas för första gången vid sortering (kvälls/nattetid) där det sedan skickas vidare till den orten dit det ska. Mao skall CDON ha ett kollinummer så fort de plockat ordern (då jag misstänker att deras system automatiskt skapar fraktsedlar).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Upplevde samma sak när jag beställde där nu i december. Varan fanns i lager men dagen efter var den slut i lager. Varorna packades i 3 dygn och hela leveransen tog nästan två veckor från beställningsdatumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Går aldrig att avbeställa ngt på cdon, när väl ordern är lagd är det kört.

Inte jättekonstigt att det är så men självklart beror på hur flexibelt affärsystemet är. Oftast är det ju så att lagd order ligger.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Störigt. Har själv inte haft så stora problem med cdon, trots att jag handlat hos dem länge.
En gång tog det dock närmare en månad innan jag fick hem en cd jag beställt (Stod att den var i lager och att det inte var import). När jag till sist fick skivan hade jag glömt bort vad det var jag beställt. Alltid kul med överraskningar!

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalkih:

Upplevde samma sak när jag beställde där nu i december. Varan fanns i lager men dagen efter var den slut i lager. Varorna packades i 3 dygn och hela leveransen tog nästan två veckor från beställningsdatumet.

Va?! packades dina bara i 3 dagar?!

Beställde en ny ssd och en mus därifrån, de packades en hel vecka efter jag hade fått varorna med posten!

De måste fan göra någonting åt deras system, som kund är det ett stort intresse med hur det går just med varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Nu är det så här att jag lade en stor order på CDON i måndags och tänkte att det skulle bli trevligt med lite datorbygge till helgen. När jag lade min order fanns alla varor i lager. Dagen efter ser jag på hemsidan att en av varorna slut i lager så jag kontaktar deras kundservice och ber dem ta bort varan och skicka resten så jag hade allt annat innan helgen. Planen var då att lägga en order hos en annan butik som faktiskt hade varan i lager.

Snart får jag ett svar av kundtjänst att varan minsann fanns i lager och att de redan skickat allt. Jag borde ha mitt paket ”inom kort” som de uttrycker sig. Värt att poängtera är att då är fortfarande statusen på min order ”varor packas” som jag frågar dem varför. Till svar får jag ” Det brukar ta lite tid för statusen att uppdateras. Din order har skickats iallafall.”

Eftersom paketet är postat måste det finnas ett kollinummer så jag kan spåra mitt paket och frågar efter det. Till svar får jag ”Det har tyvärr inte uppdaterats med ett kolli-id än.”

Jag fortsätter då fråga efter kollinummer dagen efter men inget svar har jag alls fått idag.
Kan CDON ha bluffat med min beställning och inte alls skickat den för att ”invänta” den sista varan i lager och på så vis inte förlora beställningen på den varan?

Nedan följer konversationen mellan mig och supporten:
Som ni ser är de väldigt snabba på att svara först.

stort företag.. känd för dålig kundservice.. nej dom försöker inte lura dig dom vet bara helt enkelt inte vad dom pratar om

och ja det står att den "packas" i flera dagar för det är första stadiet i deras system när ordern har nått dom dom borde ändra det till "order mottagen" eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

stort företag.. känd för dålig kundservice.. nej dom försöker inte lura dig dom vet bara helt enkelt inte vad dom pratar om

och ja det står att den "packas" i flera dagar för det är första stadiet i deras system när ordern har nått dom dom borde ändra det till "order mottagen" eller nått

Nej. "Varorna packas" är inte första stadiet i deras order system. Det är "ej leverarad" Min order stod på det 5-6 dygn innan den ändrades till "varorna packas".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Det är bara vad jag tror eftersom det skett hos andra butiker förr i tiden som var mindre seriösa och inte hade cash att ha eget lager.

Just detta är ju oerhört smart tycker jag. Varför ha ett laget som kostar om det inte behövs? Visst, jag som konsument får vänta på att få mina saker, men så länge det syns på priserna är det definitivt värt det. Häromveckan köpte jag en 120 GB SSD för drygt 900 kr av dem.

Och förresten det gör väl ändå inte företaget till oseriöst?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av light44:

Om de hade varit ärliga och sagt som det var istället för att ljuga hade jag kanske kunnat haft överseende med detta men inte som det är nu. Nej, CDON har gjort bort sig denna gång.

Som vanligt är det någon ny medarbetare som inte har full koll på systemen och misstolkat och därmed gett felaktig information. Att ett företag medvetet ljuger om sådana saker är extremt sällsynt. Men telefon/mail-nissar är det generellt ganska hög omsättning på och därmed är det ganska troligt att man kommer i kontakt med någon som inte är fullt så skillad som man önskat.

Skulle snarare skylla på att CDON inte har haft tillräckligt med upplärningstid på sina extraarbetare som knäcker extra över jul/nyår från godtyckligt bemanningsföretag.

OBS. Min egna gissning/antagande om hur jag tror det ligger till. Jag har ingen insikt i hur CDON arbetar, men man är/har varit i branchen ett tag.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI