Permalänk
Medlem

Modifiera iPhone

Tja.

Har en iPhone 3GS i "vitt" utförande, problemet är ju att den är svart i fram och vit i bak till skillnad från t.ex. 4 och 4GS. Jag har alltså en svart iPhone med vit baksida, som en nolla!

Har sen min första iPod haft uppfattningen att Apple-grejer ska vara vita, så tänkte beställa följande:

http://www.iphonedelar.se/iphone-3/833-iphone-3g-glasskarm-di...
http://www.iphonedelar.se/iphone-3gs/538-iphone-3gs-hem-knapp...
http://www.iphonedelar.se/iphone-3/542-iphone-3g-gs-mute-ljud...

och lite verktyg, var billigt ändå http://www.iphonedelar.se/iphone-3g-verktyg/89-iphone-ipad-ve...

Nu är frågan, tar jag isär iPhonen, får jag aldrig ihop den igen då :D? Såg att ett byte av batteri gick på 600 kronor och ett byte av "hem-knappen" går på 900! Det borde ju implicera att det är ett helvete att byta ut den? Jag är inte dålig på sånt här men jag har aldrig öppnat en iPhone, min tyngsta "modd" var liksom att byta kylare på ett grafikkort eller fläkt i ett nätaggregat, har väl diverse snickarkunskaper och elkunskaper men det garanterar ju ingenting

Någon som gjort det här/någon som vill övertala mig att det är värt det ?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Det behöver inte nödvändigtvis vara ett helvete bara för att det är dyrt att lämna in den. Företaget vill ju självklart ha pengar till att betala anställda, försäkringar osv. Om folk betalar så är det väl klart att man har höga priser.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett klippet om hem-knappen så får jag vibbarna att det här kommer kosta mig en någorlunda väl fungerande mobiltelefon

Skrivet av Chillamore:

Det behöver inte nödvändigtvis vara ett helvete bara för att det är dyrt att lämna in den. Företaget vill ju självklart ha pengar till att betala anställda, försäkringar osv. Om folk betalar så är det väl klart att man har höga priser.

Hehe såg du youtube-klippet?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Jag har gjort det där några gånger. Det enda som numera är orginal på min iphone 3gs är moderkortet. Att lämna in den hade nog sammanlagt gått på mer än 4000 spänn medan jag i dagsläget kanske lagt ut 1000.

Edit: Eeeh, jo det jag tänkte säga är att det inte är speciellt svårt att göra själva grejen, men att det är relativt enkelt att göra sönder nån liten kontakt när man sätter ihop allt igen. Så KÖR!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Jag har gjort det där några gånger. Det enda som numera är orginal på min iphone 3gs är moderkortet. Att lämna in den hade nog sammanlagt gått på mer än 4000 spänn medan jag i dagsläget kanske lagt ut 1000.

Edit: Eeeh, jo det jag tänkte säga är att det inte är speciellt svårt att göra själva grejen, men att det är relativt enkelt att göra sönder nån liten kontakt när man sätter ihop allt igen. Så KÖR!

Och är du en sån där jävel som löder egna kretsar eller är du bara modig ?

Själv har jag lämnat in den hos en vad vi refererade till som "mobil-turk" för att byta typ... USB-mottagargrejen och det gick på låga 700, den delen verkar ändå kosta 500 kr på Internet så.

Edit ^^: Ja jo och går en kontakt sönder är jag ju körd

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Nu kommer en dubbelpost men fuck it. Det enda jag var lite rädd för var 1-2-3 kablarna som håller ihop dom 2 delarna, dom verkade sitta som fläktar sitter på ett moderkort i datorn ungefär. Fast i mindre skala då. 2:00 in i detta klippet http://www.youtube.com/watch?v=EtBAbOuLD6Q&feature=related såg det inte lika läskigt ut right?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Jag lämnade in min telefon (3G) hos en "mobil-turk" för att byta glas på framsidan.. tappat den i gruset hemma med en spricka som följd.

Hur som, Telia skulle ha 1600kr och "mobil-turken" 900kr.. enkelt val tyckte jag, eftersom garantin inte gällde längre (även om detta inte hade gått på garantin..).
Väl i butiken så fick jag rådet att byta ut hela displayen och inte bara glaset, eftersom en del fått problem med det..
Visst, jag vill ju inte ha problem tänkte jag. Nya priset 1400kr.
Nu sitter jag sen ett par år tillbaka med en iPhone som jag inte kan se på i solljus, pga att det är någon förbannad pirattillverkad display som är helt värdelös i solljus. Men jag sparade ju ändå 200kr från en orginal..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

har också bytt mycket saker på 3gs och det är mycket lätt, 4/4s har jag ej hunnit byta något på...

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Bytte front på min 3gs förut, enkelt tyckte jag. Roligt var det okså! Ska tydligen vara aningen knivigare på 4an då man demonterar den bakifrån..

Visa signatur

Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | Intel® Core i5-2500K | Radeon HD 6970 2GB GDDR5 |8 Gig Corsair 1600 Mhz | Cooler Master Silencio 550

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag lämnade in min telefon (3G) hos en "mobil-turk" för att byta glas på framsidan.. tappat den i gruset hemma med en spricka som följd.

Hur som, Telia skulle ha 1600kr och "mobil-turken" 900kr.. enkelt val tyckte jag, eftersom garantin inte gällde längre (även om detta inte hade gått på garantin..).
Väl i butiken så fick jag rådet att byta ut hela displayen och inte bara glaset, eftersom en del fått problem med det..
Visst, jag vill ju inte ha problem tänkte jag. Nya priset 1400kr.
Nu sitter jag sen ett par år tillbaka med en iPhone som jag inte kan se på i solljus, pga att det är någon förbannad pirattillverkad display som är helt värdelös i solljus. Men jag sparade ju ändå 200kr från en orginal..

Ok. Självklart är piratgrejer en risk men jag fick erbjudandet att laga den för 2200 hos Telenor eller 700 hos mobilturren och det funkade så fint så!

Skrivet av Eddsson:

Bytte front på min 3gs förut, enkelt tyckte jag. Roligt var det okså! Ska tydligen vara aningen knivigare på 4an då man demonterar den bakifrån..

Ja, det blir säkert kul Tror jag gör det!

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Jag tror du grejjar det enkelt... 3G/3GS är väldigt enkelt att byta skärm/framsida på. Kontakterna du oroar dig för går att demontera många gånger innan dom går sönder.. Gäller bara att vara försiktig som allt annat känsligt

Kan dock säga som så att ljudlösswitchen blir nog bra mycket jobbigare för dig att byta då den är extra känslig och extra knixig att få till rätt utan att pajja något. Och så sitter det skruvar i konstiga vinklar för att komma åt den!

Bör nämna att jag demonterat/monterat iphone 3G och 3GS ett tiotal gånger, från att alla delar är lösa till en hel telefon. Och det enda jag svurit över är att få till den där knappen varje gång man skall montera tillbaka t.ex "kabelhärvan" i telefonen.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Jag tror du grejjar det enkelt... 3G/3GS är väldigt enkelt att byta skärm/framsida på. Kontakterna du oroar dig för går att demontera många gånger innan dom går sönder.. Gäller bara att vara försiktig som allt annat känsligt

Kan dock säga som så att ljudlösswitchen blir nog bra mycket jobbigare för dig att byta då den är extra känslig och extra knixig att få till rätt utan att pajja något. Och så sitter det skruvar i konstiga vinklar för att komma åt den!

Bör nämna att jag demonterat/monterat iphone 3G och 3GS ett tiotal gånger, från att alla delar är lösa till en hel telefon. Och det enda jag svurit över är att få till den där knappen varje gång man skall montera tillbaka t.ex "kabelhärvan" i telefonen.

Ok, då skippar jag knappen för den funkar faktiskt tillräckligt bra, brorsans mobil å andra sidan går bara att ha i ljudlöst och ändrar man vibrerar den till en gång och hoppar tillbaka dit Därför jag tänkte göra det när jag ändå var igång men då spar jag det tills den går sönder på riktigt

Tack för alla råd allihuupa!

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Skrivet av CoZalon:

Och är du en sån där jävel som löder egna kretsar eller är du bara modig ?

Själv har jag lämnat in den hos en vad vi refererade till som "mobil-turk" för att byta typ... USB-mottagargrejen och det gick på låga 700, den delen verkar ändå kosta 500 kr på Internet så.

Edit ^^: Ja jo och går en kontakt sönder är jag ju körd

Tips: Kolla på ebay. Priserna ligger på mellan 1/5 och 1/10 av svenska priser, så jag är tveksam på det där med 500 kr för den. Det som är jobbigast att byta själv på iphonen är faktiskt glaset eftersom det sitter fastlimmat i dess ram.

( Edit: Skulle glaset gå sönder i dagens läge är det nästan värt att byta hela framsidan på telefonen då det bar kostar 260 spänn för display, glas, touch, hemknapp, ljussensor, högtalare m.m.. ihopsatt. )

Och angående hur mycket teknisk skicklighet man behöver så tror jag att alla vanliga människor klarar av det hela utan problem om man följer de instruktionsvideor som ligger på youtube. Det är inte svårt, men det är viktigt att vara försiktig. Och nej jag löder inga egna kretsar, så oroa dig inte! hade mer eller mindre ingen erfarenhet av liknande saker första gången jag tog isär telefonen.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Tips: Kolla på ebay. Priserna ligger på mellan 1/5 och 1/10 av svenska priser, så jag är tveksam på det där med 500 kr för den. Det som är jobbigast att byta själv på iphonen är faktiskt glaset eftersom det sitter fastlimmat i dess ram.

( Edit: Skulle glaset gå sönder i dagens läge är det nästan värt att byta hela framsidan på telefonen då det bar kostar 260 spänn för display, glas, touch, hemknapp, ljussensor, högtalare m.m.. ihopsatt. )

Och angående hur mycket teknisk skicklighet man behöver så tror jag att alla vanliga människor klarar av det hela utan problem om man följer de instruktionsvideor som ligger på youtube. Det är inte svårt, men det är viktigt att vara försiktig. Och nej jag löder inga egna kretsar, så oroa dig inte! hade mer eller mindre ingen erfarenhet av liknande saker första gången jag tog isär telefonen.

Kan också rekomendera ebay inte för att kvaliten är den bästa men helt klart prisvärt! 70:- brukar de kosta för bara själva glaset med frakt inräknat, så tvivlar inte en sekund på att man kan få hela framsidan för runt 250:- inklusive frakt därifrån. Och då är det ju en baggis att byta ut...

Glaset är enkelt att dra bort om det är helt från början om man har någon värmepistol/hårtork Men som sagt självklart enklare om man har hela framstycket färdigt från början då det bara handlar om att lossa två skruvar och 3 kontakter och sen sätta ihop det igen, bör ta någon som är erfaren ca minuten att byta, men den som är ny och försiktig kanske 10minuter om man vill ta det extra lugnt och inspektera insidan lite innan man smackar ihop den

Jag håller i alla fall med dig till punkt.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Tips: Kolla på ebay. Priserna ligger på mellan 1/5 och 1/10 av svenska priser, så jag är tveksam på det där med 500 kr för den. Det som är jobbigast att byta själv på iphonen är faktiskt glaset eftersom det sitter fastlimmat i dess ram.

( Edit: Skulle glaset gå sönder i dagens läge är det nästan värt att byta hela framsidan på telefonen då det bar kostar 260 spänn för display, glas, touch, hemknapp, ljussensor, högtalare m.m.. ihopsatt. )

Men hur stor är chansen då, att man får en sådan display som jag fick hos "Mobil-turken"? En display som man inte ser någonting på, när man är ute i solen..
Visst om man gör det själv blir det billigt, men kan väl säga som så här, att jag har ångrat mig många gånger och hade gjort det även om det bara kostade 260kr istället för 1400kr.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD