"Nätverkssladden är ej inkopplad" Vad händer?

Permalänk
Medlem

"Nätverkssladden är ej inkopplad" Vad händer?

Hej,

Jag har börjat få ett väldigt irriterande problem. När jag sitter vid datorn så bara dör min Connection till modemet helt plötsligt och det står att jag inte har någon nätverkskabel ansluten vilket jag givetvis har. Jag har testat med andra sladdar för att se om det glappar men det har inte löst något..

Jag får tillbaka min "connection" när jag går in på Enhetshanteraren - högerklickar på nätverksdrivrutin väljer "Disable" och sen "Enable". Då funkar internet igen.. Går jag in i "Event Viewer" så får jag följande felmeddelande

"Realtek PCIe GBE Family Controller is disconnected from network."

Har även fått ett felmeddelande som säger:

"Name resolution for the name 219.7.75.206.in-addr.arpa timed out after none of the configured DNS servers responded."

Använder mig bara av Ipv4 och där har jag satt DNS servern till automatiskt om det spelar någon roll..
Om någon har haft liknande eller samma problem och funnit en lösning hade jag uppskattat det enormt. Eller om någon har tips på vad jag kan försöka göra. Vad som bör tilläggas är att problemet sker lite då och då, dvs ibland händer det var minut och ibland händer det med 30 min - 5hs mellanrum..

Mvh

Permalänk
Medlem

Edit: Det händer efter bara 30 sekunder när jag startar spelet World of Warcraft... Väldigt skumt beteende, vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem

Du far skriva ın dın gateway pa adressfaltet sa kommer du in i routerns ınterface. Dar har du DNS ınstallningar som du kan kolla ifall dom stammer eller inte med din İSP, eller om den delar ut DNS öht eftersom du har det installt pa automatiskt. Finns val nat förslag om att du kanske bör uppdatera din routers firmware men det vettefan, kan ju testa det med.

Kan du pinga 127.0.0.1 ?

Permalänk
Medlem

Ja givetvis kan jag pinga min egen dator. Det hade jag väl kunnat även om jag inte haft någon anslutning?

Jag testade byta DNS till googles dvs For IPv4: 8.8.8.8 and/or 8.8.4.4.

Men det verkade inte göra någon större skillnad..

Permalänk

Det finns en vist med att pinga 127.0.0.1. Då ser du om nätverkskortet svarar överhuvudtaget. Men jag tror inte du har så allvarliga problem

Första frågan är om du har uppdaterat drivrutinen till nätverkskortet?

Ett annat problem kan vara att nätverkskortet och din router inte kommer överens om hastigheten mellan dem. Du kan alltid prova att ändra nätverkskortet från "Auto Negotiation" till tex "1.0 Gbps Full Duplex" eller lägre.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat de nyaste drivrutinerna - funkade inte :/..

Jag testade ändra Auto negotiation till 10mbs för ett tag sen och då funkade det i några dagar men nu har det börjat krångla igen..

Permalänk

Det kan ju vara routern som har problemet på sin sida. Det blir ju samma effekt om den strular med nätverksgränsnittet

Permalänk
Medlem

Som sagt, testa med att kolla ifall du kan uppdatera firmware till routern aven om det ar lite langsökt.

Permalänk
Medlem

Installerade en uppdatering till firmware men det blev ingen skillnad nu heller... Sjukt skumt är detta.

Kan vara Routern ja. Har ingen annan router att testa med så kan inte utesluta att det är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konneman:

Installerade en uppdatering till firmware men det blev ingen skillnad nu heller... Sjukt skumt är detta.

Kan vara Routern ja. Har ingen annan router att testa med så kan inte utesluta att det är det.

Testat utan router? alltså direkt t modemet...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

Ja det funkar inte heller... Fan vad irriterande detta är

Permalänk
Medlem

har fått lite felmeddelande som kanske säger mer för någon här än vad det gör för mig.

"The IP address lease 192.168.1.80 for the Network Card with network address 0x000000000030 has been denied by the DHCP server 192.168.1.254 (The DHCP Server sent a DHCPNACK message)."

"The client was unable to validate the following as active DNS server(s) that can service this client. The server(s) may be temporarily unavailable, or may be incorrectly configured. 192.168.1.254"

"Realtek PCIe GBE Family Controller is disconnected from network."

"Name resolution for the name isatap.lan timed out after none of the configured DNS servers responded."

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem, tyvärr inte den vackraste lösningen, men..

http://www.inet.se/produkt/5401703/d-link-dge-528t-10-100-100...

Annars kan du ju testa att använda ICKE-senaste drivrutinerna för att se om det löser problemet.
Av ditt ovan postade felmeddelande hade jag kikat på routern, men eftersom du sa att det var samma om du kopplade förbi den så... Har jag ingen bättre tippning än defekt NIC.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av konneman:

har fått lite felmeddelande som kanske säger mer för någon här än vad det gör för mig.

"The IP address lease 192.168.1.80 for the Network Card with network address 0x000000000030 has been denied by the DHCP server 192.168.1.254 (The DHCP Server sent a DHCPNACK message)."

"The client was unable to validate the following as active DNS server(s) that can service this client. The server(s) may be temporarily unavailable, or may be incorrectly configured. 192.168.1.254"

"Realtek PCIe GBE Family Controller is disconnected from network."

"Name resolution for the name isatap.lan timed out after none of the configured DNS servers responded."

Har du satt statisk ip i routerns dhcp server?

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

Vart kan jag kolla det?

Permalänk
Medlem

oftast har routern 192.168.0.1 som ip, skriv in d i webbläsarn så kmr du t routerns interface med alla olika inställningar...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Rekordmedlem

Realtek har ett mer avancerat diagnostikprogram att ladda hem på sin hemsida, det kan ibland bättre info om vad som händer om man har strul med deras kretsar, ladda hem o prova det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vart bor du förresten ? Jag vet att när jag bodde i Malmö så hade jag problem med uppkoppling till nätet ett tag, hittade varken fel på router, nätverkskortet eller något annat. Ringde min ISP men de bad mig ringa MKB (fastighetsbolaget, hoppas ni aldrig behöver hjälp för dom är helt efterblivna) och fick reda på att dom hade pillat med en massa inställningar som hade lett till felet.

Permalänk
Skrivet av encor3:

oftast har routern 192.168.0.1 som ip, skriv in d i webbläsarn så kmr du t routerns interface med alla olika inställningar...

192.168.1.254 lär han ha.

Permalänk
Medlem

Active DHCP Server
IP Pool Starting Address 192.168.1.64 Pool Size 32

DNS Server

First DNS Server From DHCP Server 192.168.1.254
Second DNS Server none
Third DNS Server none
--------------------------
Har jag rätt dhcp inställningar då?

Permalänk
Medlem

AN TCP/IP

IP Address 192.168.1.254
IP Subnet Mask 255.255.255.0

och en fråga till, ska jag ha igång Active Dynamic DNS eller inte?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat kabeln via realteks diagnostikprogram, det kan mäta på kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konneman:

Active DHCP Server
IP Pool Starting Address 192.168.1.64 Pool Size 32

DNS Server

First DNS Server From DHCP Server 192.168.1.254
Second DNS Server none
Third DNS Server none
--------------------------
Har jag rätt dhcp inställningar då?

Skrivet av konneman:

AN TCP/IP

IP Address 192.168.1.254
IP Subnet Mask 255.255.255.0

och en fråga till, ska jag ha igång Active Dynamic DNS eller inte?

Är inte helt säker men det som slår mig här är att din DNS servers ip adress o din egen ip e samma, tror d kan va felet... antingen ändrar du dns ip t goggles, 8.8.8.8 alt. 8.8.4.4 eller din egen ip t nått annat än .254...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat kabeln via realteks diagnostikprogram, det kan mäta på kabeln.

Jag har testat med 3 olika kablar mrgaffe. Eller diagnostikprogrammet kontrollerar andra saker kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av encor3:

Är inte helt säker men det som slår mig här är att din DNS servers ip adress o din egen ip e samma, tror d kan va felet... antingen ändrar du dns ip t goggles, 8.8.8.8 alt. 8.8.4.4 eller din egen ip t nått annat än .254...

För mig är den inte samma? Men det kanske den är om dom bara slutar på olika siffror. Ska testa ändra min DNS till googles nu och se om det funkar!

Går inte att ändra dns'n när jag loggar in i en webbläsare. Dock kan jag ändra det på IPv4 inställningar. Men det har jag testat förut och det har inte hjälpt något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konneman:

Jag har testat med 3 olika kablar mrgaffe. Eller diagnostikprogrammet kontrollerar andra saker kanske?

Det ska även kunna kontrollera ditt NIC. Föreslår att du fixar hem detta och testar att köra det innan du går vidare med något annat.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Vad som också bör tilläggas är ju att problemet ligger i datorn och inte i Routern, då jag kan spela Online på min ps3 24/7 utan några problem. Börjar tro att nätverksadeptern möjligtvis pajjat på moderkortet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av konneman:

Vad som också bör tilläggas är ju att problemet ligger i datorn och inte i Routern, då jag kan spela Online på min ps3 24/7 utan några problem. Börjar tro att nätverksadeptern möjligtvis pajjat på moderkortet..

Och det är ju detta Realtec programmet kollar... Och isåfall har jag länkat ett vettigt alternativ längre upp i tråden.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Och det är ju detta Realtec programmet kollar... Och isåfall har jag länkat ett vettigt alternativ längre upp i tråden.

Jag hittar inte på Realteks hemsida var jag kan ladda ner Diagnostic programmet.. Så om någon vill länka det så hade det varit jätte bra.

Permalänk
Medlem

http://www.lmgtfy.com/?q=realtec+diagnostic+tool

Där hittar du några varianter, någon lär passa dig.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8