Permalänk
Medlem

Hjälp med trådlöst nätverk!

Hej!

Jag har 100/10 Mbit från comhem.
Jag använder deras modem/router Netgear som ger ut upp till 400mbit i signalhastighet.
Jag får ut nära 100mbit när jag använder kabel, men via trådlöst kommer jag bara upp i c:a 50 mbit/s.
Signalhastigheten från mitt trådlösa nätverkskort tar emot av en hastighet på c:a 150mbit/s genom mina väggar.
Min fråga är; varför kommer jag inte upp i 100mbit via trådlöst nätverk?
(Jag har provat att köra mitt moden utan NAS funtion och kopplat in en annan N-draft router med samma resultat, samt testat ett annat nätverkskort utan att komma över 50mbit).

Permalänk
Medlem

trådlöst är bara skit det alltid långsamt skaffa sladd mycket stabillar och snabbare

Permalänk
Medlem

Tack för ett helt onödigt svar.
Det var inte din åsikt jag var ute efter, utan ett svar på min fråga.

Permalänk
Medlem

50mbit är ganska representativt för draft-N. Du kan inte räkna med så mycket mera.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

Jag testade att byta kontrollkanal på routern från "1" till "13" och nu kommer jag upp i nära 65mbit/s.
Det låter som om det är fullkomligt möjligt att komma upp i 100mbit via trådlöst nätverk. Frågan är bara hur?
Jag vore tacksam om någon som är kunnig inom området postar ett svar och inte ni "lallare" som kommer med meningslösa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macno:

Jag testade att byta kontrollkanal på routern från "1" till "13" och nu kommer jag upp i nära 65mbit/s.
Det låter som om det är fullkomligt möjligt att komma upp i 100mbit via trådlöst nätverk. Frågan är bara hur?
Jag vore tacksam om någon som är kunnig inom området postar ett svar och inte ni "lallare" som kommer med meningslösa inlägg.

Signalen störs inte bara av väggar utan även microvågsugnar m.m. därför kan du få olika hastigheter när du byter "kanal" - alltså var på spektrat din router skickar signalen. Sänder ingen annan på just den "kanalen" betyder det färre störningsmoment o då oxå snabbare överföring...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk

Jag vet att på min router så finns det i wireless settings val för vilken hastighet det körs i i mitt fall 54, 150 eller 300. Leta runt på routern och se om det finns ngt liknande. Vad är det för router du har? Står det nått nummer eller så?

Permalänk

Han har länkat till Netgear Wireless-N WNDR3700 Dual Band i sitt första inlägg.

Själv tycker jag att Encor3 gett bästa svaret än så länge.

Trådlöst nätverk har alltid handlat om glädjesiffror. Precis som när man var 15 och körde moppe, den gick alltid fortare när man var pissnödig, hade hemlängtan och körde i nerförsbacke.

Hur nära routern har du varit när du har mätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av encor3:

Signalen störs inte bara av väggar utan även microvågsugnar m.m. därför kan du få olika hastigheter när du byter "kanal" - alltså var på spektrat din router skickar signalen. Sänder ingen annan på just den "kanalen" betyder det färre störningsmoment o då oxå snabbare överföring...

"To achieve maximum output a pure 802.11n 5 GHz network is recommended. The 5 GHz band has substantial capacity due to many non-overlapping radio channels and less radio interference as compared to the 2.4 GHz band" (källa)

Vet inte vilken "kanal" 5.0GHz är på din router men d lär stå på Netgears hemsida alt. google =P

Skrivet av Nattmannen:

Själv tycker jag att Encor3 gett bästa svaret än så länge.

Haha lön för mödan =P

Skrivet av Nattmannen:

Hur nära routern har du varit när du mätt?

Klart viktigt i sammanhanget men då gällande "fysiska" hinder ej signalstörningar, bara förtydligade Nattmannen's frågeställningen...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

Testa olika kanaler på routern. Ställ routern öppet ej nära tex strömuttag som ger ifrån sig magnetism. Borde kunna få upp signalen lite men räkna inte med nått underverk. Trådlöst är långsammare än Trådat då störningsfrekvensen är större. Eventuellt om du har utrustning som klarar 5Ghz bandet att det inte ger lika mycket störningar då inte lika många använder det bandet än.

Encor3 hann före i en del av mina tips jag tänkte ge.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Encor3 hann före i en del av mina tips jag tänkte ge.

Haha min dag idag kanske? =P

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av encor3:

Haha min dag idag kanske? =P

Verkar onekligen så... Passa på köp en lott men du har bara dryga 45min på dig.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag har testat att köra min router utan NAS(som modem/switch) och placerade sedan router nummer två(n-draft) precis bredvid min http://www.inet.se/produkt/5400943/d-link-dwa-140-wireless-n och avståndet var inte längre än några centimeter. Det som hände var att signalhastigheten gick upp till runt 300mbit men jag kom ändå inte över 65mbit/s i bredbandstestet.
Jag vet att jag får 100mbit av comhem, min router skickar i 400mbit/s, signalen tas emot i c:a 300mbit/s, men ändå kommer jag inte upp i 100mbit på bredbandskollen.
Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Verkar onekligen så... Passa på köp en lott men du har bara dryga 45min på dig.

F¤n borde inte druckit ikväll då asså =P aja får vänta på nästa tillfälle...

Skrivet av Macno:

Jag har testat att köra min router utan NAS(som modem/switch) och placerade sedan router nummer två(n-draft) precis bredvid min http://www.inet.se/produkt/5400943/d-link-dwa-140-wireless-n och avståndet var inte längre än några centimeter. Det som hände var att signalhastigheten gick upp till runt 300mbit men jag kom ändå inte över 65mbit/s i bredbandstestet.
Jag vet att jag får 100mbit av comhem, min router skickar i 400mbit/s, signalen tas emot i c:a 300mbit/s, men ändå kommer jag inte upp i 100mbit på bredbandskollen.
Varför?

Signalstyrka/mottagning e inte samma som överföringshastighet, iafl inte i windows, tyvärr...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macno:

Hej!

Jag har 100/10 Mbit från comhem.
Jag använder deras modem/router Netgear som ger ut upp till 400mbit i signalhastighet.
Jag får ut nära 100mbit när jag använder kabel, men via trådlöst kommer jag bara upp i c:a 50 mbit/s.
Signalhastigheten från mitt trådlösa nätverkskort tar emot av en hastighet på c:a 150mbit/s genom mina väggar.
Min fråga är; varför kommer jag inte upp i 100mbit via trådlöst nätverk?
(Jag har provat att köra mitt moden utan NAS funtion och kopplat in en annan N-draft router med samma resultat, samt testat ett annat nätverkskort utan att komma över 50mbit).

När tillverkarna säger att den har en hastighet så är det i test miljöer alltså inga störingar alls men i verkligheten så kommer bara trådlösa nätverk bara upp i 25mbit om det är en 300mbit wireless n router så du borde vara ganska nöjd med att du har kommit up i 50 mbit

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macno:

Jag har testat att köra min router utan NAS(som modem/switch) och placerade sedan router nummer två(n-draft) precis bredvid min http://www.inet.se/produkt/5400943/d-link-dwa-140-wireless-n och avståndet var inte längre än några centimeter. Det som hände var att signalhastigheten gick upp till runt 300mbit men jag kom ändå inte över 65mbit/s i bredbandstestet.
Jag vet att jag får 100mbit av comhem, min router skickar i 400mbit/s, signalen tas emot i c:a 300mbit/s, men ändå kommer jag inte upp i 100mbit på bredbandskollen.
Varför?

bara undrar.. vrf kör du inte med kabel?

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Medlem

Det är ju helt orimligt att acceptera 50mbit/s i trådlöst när alla komponenter marknadsförs som kompatibla för enormt mycket mer.
Så ni säger till mig att jag inte kan komma upp i 100mbit trådlöst.
Det ska fungera och jag tänker få det att fungera. Är tekniken tillräcklig så borde det gå.
Återigen till frågan: Hur skall jag göra för att få det att fungera?
Jag vet, genom att ha googlat, att folk har fått så gott som 100mbit via trådlöst (såvida dom inte är som vissa på sweclockers, som säger att dom har 70fps i BF3 på ultra med ett GTX 560 TI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreckE:

bara undrar.. vrf kör du inte med kabel?

På grund av placeringen av nätverksuttaget (comhem uttaget) i väggen så blir det inte estetiskt tilltalande att dra kabeln till min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macno:

Så ni säger till mig att jag inte kan komma upp i 100mbit trådlöst.
Det ska fungera och jag tänker få det att fungera. Är tekniken tillräcklig så borde det gå.
Återigen till frågan: Hur skall jag göra för att få det att fungera?

I perfekta förhållande kan man nå 100Mbps. Mer realistiskt är 50-70Mbps. Kolla denna för tips: http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-basics/30664...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macno:

Det är ju helt orimligt att acceptera 50mbit/s i trådlöst när alla komponenter marknadsförs som kompatibla för enormt mycket mer.
Så ni säger till mig att jag inte kan komma upp i 100mbit trådlöst.
Det ska fungera och jag tänker få det att fungera. Är tekniken tillräcklig så borde det gå.
Återigen till frågan: Hur skall jag göra för att få det att fungera?
Jag vet, genom att ha googlat, att folk har fått så gott som 100mbit via trådlöst (såvida dom inte är som vissa på sweclockers, som säger att dom har 70fps i BF3 på ultra med ett GTX 560 TI).

Teoretiskt kan du det i praktiken betydligt svårare men jag håller med dig "Är tekniken tillräcklig borde det gå."
Prova olika "kanaler" o dra ur/stäng av allt som kan störa signalen (radio, micro osv.) så önskar jag dig all lycka till!!!

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

Eftersom det säkerligen finns 100tals saker som stör i 2.4GHz banden är störningar mycket vanligt. Finns mer saker än man tror trådlösa telefoner, bluetooth, billarm, tv & video dosor samt andra trådlösa nätverk m.m. Så det är inte konstigt att 2.4GHz bandet börjar/är fullt. Så nå upp till dem teoretiska hastigheterna får vi nog fortsätta att bara läsa om.

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe:

Eftersom det säkerligen finns 100tals saker som stör i 2.4GHz banden är störningar mycket vanligt. Finns mer saker än man tror trådlösa telefoner, bluetooth, billarm, tv & video dosor samt andra trådlösa nätverk m.m. Så det är inte konstigt att 2.4GHz bandet börjar/är fullt. Så nå upp till dem teoretiska hastigheterna får vi nog fortsätta att bara läsa om.

+1

källa

ska köra dubbla "kanaler" (2.4GHz + 5.0GHZ) men man kan ju inte alltid lita på vad som sägs/skrivs av tillverkaren... 65Mbps/s anser inte jag som dåligt! Iafl så hade "nöjt" mig me d men förstår hur du tänker, men än sålänge så e inte den trådlösa standarden tillräckligt uitvecklad för att ersätta kabeln men om dennna standard introduceras, o ersätter dagens (vilken den bör/måste göra, så kan d hända "ganska" snart att kabeln e utdaterad...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

All overhead i trådlös ethernet gör att du nästan med en gång kan dra bort 1/4-1/3 från hastigheten för att få ut datahastigheten. Lägg därtill att närliggande kanaler +-2 "stör" varandra. Dessutom går det bara att kommunicera i en riktning i taget och detta är inte helt lätt att uppnå, än mindre med grannätverk, så kollisioner uppstår. Efter varje kollision aktiveras en backoff-timer som gör att den noden inte sänder på "ett tag".
Lägg man ihop alla dessa så inser man att 400Mb/s är en omöjlighet, utan snack. Detta är inte ens en "datahastighet" utan endast och enbart en teoretisk "hastighet" på kanalen.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Rekordmedlem

Länkhastigheten som visas är den fart som hårdvaran kopplar ihop sig med, så den är helt korrekt (men den säger inget om överföringskapaciteten, eller iallafall väldigt lite) den kan tex om man har prylar som har 2 radiodelar vara 150Mbit x2 eller om man har 3 radiodelar bli 150Mbit x 3, de flesta billiga konsumentprylar har 2x2:3 radios, dvd 2 radio delar och 3 antenner (ev så är en av antennerna bortplockad eller krympt så den fungerar dåligt pga platsbrist). bättre modeller har 3x3:3 konfiguration och kan då ge länkhastighet på 450Mbit/s, många företagslaptops har 3x3:3 radio tex via intel centrino 6300, och inga usb donglar har 3x3:3 radio eftersom det inte går att bygga i dem.
Länkhastigheten visar dock bara den hastighet som ditt nät sänder med, det visar inte hur länge ditt nät får sända, eftersom alla delar på eterutrymmet så väntar man på sin tur i etern, så om din granne sänder ut något så väntar dina prylar på sin tur, så även om hastigheten är 300Mbit/s så kanske du bara får sända under 25% av den tiden om det finns 4 nät i närheten och då blir överföringshastigheten 300/4 Mbit/s dvs 75/Mbit/s.
På 2,4 Ghz bandet finns det dessutom mycket prylar som inte använder 802.11 utan bara ses som störningar av nätverksdelarna, typ microugnar och bevakningskameror och media extenders, dessa brukar vara värst ur störsynpunkt.
Det finns dessutom bara 3 kanaler som man bör använda 1, 6, 11 det är de enda som inte stör varandra, och man ska hålla sig till 20Mhz kanalbredd, 40Mhz är bara tänkt för 5Ghz bandet.
Kör man med kanaler som överlappar eller fel kanalbredd i ett område där det finns andra nät så sänker man oftast den verkliga hastigheten pga av all störningar man alstrar, men det kan däremot vara användbart om man inte har andra nät i närheten, typ i en skärmad lokal eller på landet, men i en bostad i en stad är det oftast bara sämre för alla, även om det ibland kan visa bättre värden en stund så kommer problemen när flera börjar nyttja etern.
Ta en titt på nätverken i omgivningen med inssider det visar grafiskt hur näten ligger, men den visar inte störningar, för det krävs en spektrumanalysator.

Mäta nätverkshastighet:
http://www.softpedia.com/get/Network-Tools/Misc-Networking-To...

Guide till iperf:
http://openmaniak.com/iperf.php

För de som vill ha ett grafiskt interface till iperf:
http://www.softpedia.com/get/Network-Tools/Network-Testing/JP...
Det kräver att man har Java JRE
http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/index...

Mäta signalstyrkor och kolla kanaler och angränsande wifinät:
http://www.metageek.net/products/inssider/
http://www.xirrus.com/Products/Wi-Fi-Inspector
De har lite olika finesser och är båda bra att ha i verktygslådan om man ska trimma ett wifinät i win.

Snabbt o enkelt (utan registrering o dyl) ladda upp en skärmdump som kan hjälpa till om man behöver hjälp:
http://forumbilder.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack samtliga för hjälpen!

Jag är väldigt envis, och vägrar ge mig, om det är möjligt att göra bättre.
Men som det nu är så kommer jag upp i 65mbit trådlöst, vilket jag antar att jag får nöja mig med.
Känns tråkigt "att behöva nöja sig" dock, men tydligen är tekniken inte bättre, vilket är en besvikelse.

Återigen: Tack för att ni har bidragit med information!

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan alltid uppgradera dina nätverksprylar om du vill ha bättre fart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan alltid uppgradera dina nätverksprylar om du vill ha bättre fart.

Vad skall jag köpa för att få det att fungera hade du tänkt dig?
Som det är nu har jag ju redan 400mbit/s Router med ett nätverkskort som är anpassat för hastigheten.
Har du något tips på vad jag borde köpa får du gärna berätta det för mig.

Permalänk
Inaktiv

Det framgår inte någonstans om du använder 2.4 eller 5Ghz band (om du har, skyller jag på svagt kaffe). Tvivlar starkt på att du ens kommer i närheten av praktisk hastighet som du önskar, i 2.4GHz.

Vissa goda resultat brukar ha en gemensam nämnare; 5GHz och samma tillverkare på sändare och mottagare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Rekordmedlem

5Ghz är det man ska ha om man vill ha verklig kapacitet om man bor där det finns andra nät, det har kortare räckvidd och flera icke överlappande kanaler vilket ger stora fördelar vad gälller överföringskapacitet, men det kan krävas fler accespunkter eftersom förmågan att gå genom väggar minskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.