Sverige skrev under ACTA-avtalet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mahasj:

Hur stor del av världens befolkning tycker att det är acceptabelt att fildela upphovsrättsskyddat material?
Anser du att lagstiftningen i vissa arabstater är bra där mannen, mer eller mindre, äger kvinnan? Där är det en stor del av den manliga befolkningen som anser sig ha rätten till att äga kvinnan. Är det då, enligt dig, en bra lagstiftning med tanke på att det är en stor del av den manliga befolkningen som tycker att äga kvinnan är helt korrekt?

En stor del tycker det är acceptabelt.
De som har stört problem med fildelning är Hollywood för dom har inte tillräckligt med pengar och vill tjäna ännu mer vilket är helt förståeligt.. Och du kan inte använda det där exemplet med kvinnor i arabstater för de flesta kvinnorna där verkar inte tycka det är fel så som det är.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2600K @ 4.5GHZ - Asus P8p67Pro - Gainward GTX 970 Phantom - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - Kingston SSD 120GB - WDC 1TB - Seagate Barracuda 2TB - Windows 10 Preview build

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mahasj:

Ok, så jag antar att du inte vill tjäna mer pengar? Så om du jobbar för ett företag och företaget erbjuder dig en högre lön så skulle du tacka nej? Hur stor andel av världens befolkning tror du skulle tacka nej till mer pengar?

Om JAG skulle tjäna summan som folket där gör, så skulle jag fan inte bry mig om en person med en månadsinkomst på 1050:- (Gymnasieleve) skulle ladda ner filmer. Det enda man gör om man stoppar fildelning är att folk med mindre pengar blir fattigare, och folk med mer pengar blir rikare.

Skrivet av mahasj:

Hur kan du veta att kvinnorna inte verkar tycka att det är fel? Kanske är så att det är männen som utövar sin makt mot kvinnorna? Kvinnorna kanske inte ens vet om något annat system, är det inte då väldigt svårt att tycka något annat? De har blivit hjärntvättade från födelsen att de är mindre värda och deras enda syfte i livet är att behaga mannen. Anser du då att kvinnorna har fri- och rättigheter? Förövrigt, se mitt inlägg till Musketör.

Jag ställer samma fråga till dig, hur kan du veta att dom tycker det är fel? Tänk om alla kvinnor i Sverige skulle bli gladare om vi bestämde över dom. Vi kan aldrig veta for sure.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2600K @ 4.5GHZ - Asus P8p67Pro - Gainward GTX 970 Phantom - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - Kingston SSD 120GB - WDC 1TB - Seagate Barracuda 2TB - Windows 10 Preview build

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mahasj:

Så du tror verkligen att en städare på Hollywood tjänar flera miljoner? Tror du att de som sminkar skådespelarna tjänar flera miljoner? Att de människor som bygger upp alla kulisser, gör alla specialeffekter, distribuerar alla filmer till resten av världen tjänar flera miljoner? De människor som lagar lunch till skådespelarna, tror du att de tjänar miljoner? Du inser inte att en del av de pengar som Hollywood får in på sina filmer går till dessa anställda, dvs de som har en någorlunda normal lön? Vilka tror du kommer att drabbas först om Hollywood inte får in tillräckligt med pengar? Kan det vara så att det är de "mindre betydande" som drabbas och blir arbetslösa på grund av att vissa anser att de har rätten till att fildela upphovsrättsskyddat material?
Du ska inte tro att alla som jobbar på ett företag tjänar flera miljoner. Det är några på toppen som tjänar miljoner (beroende på företaget), sen är det ett stort antal andra anställda som har en normal lön, som är beroende av att företaget går bra = får in pengar till sin verksamhet.

Okej städerna, dom som jobbar med kulisserna etc kommer alltså få mindre pengar påstår du? Då kanske skådespelaren med huvudrollen som får 50 miljoner dollar kanske bara ska få 49 miljoner. För en miljon dollar kan du täcka alla dom eller har jag fel? Hehehehehehe, det var inte så svår lösning eller hur.

Och jag tänker inte ens diskutera det andra med dig för det kommer bara bli en stor politik/religion diskussion.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2600K @ 4.5GHZ - Asus P8p67Pro - Gainward GTX 970 Phantom - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - Kingston SSD 120GB - WDC 1TB - Seagate Barracuda 2TB - Windows 10 Preview build

Permalänk

Det är väll bara att ta vara på tiden med internet om skiten inte stoppas....

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mahasj:

Nej, jag påstår inte att de kommer få mindre pengar. Jag påstår att de kommer att bli arbetslösa, det är så det fungerar i de flesta företag. När det blir sämre tider, alltså att företag inte får in tillräckligt med pengar, så blir folk uppsagda. "Betydelselösa" personer kommer att få gå först.

Du kommer inte särskilt långt på en miljon dollar. Bara för att någon anställd kanske har 30000 kr i månaden (360000 kr om året) så betyder inte det att företaget endast behöver betala 360000 kr om året för den personen. Det är skatter, det är moms, det är arbetsgivaravgifter etc. För mer information kan du läsa här: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsgivar...
Sen är det en massa andra utgifter ett företag har, inte bara lön till de anställda.

Du behöver inte diskutera. Det räcker bara att läsa nyheter så får man överblick över hur kvinnor har det i mellanöstern.
Edit: Här har du förresten ett dagsaktuellt fall i Afghanistan om kvinnors rättigheter: http://svt.se/2.22584/1.2694027/fodde_en_dotter_-_mordades

30000 i månaden för att vara städare eller något annat som inte kräver intellekt, aa det låter ju hur troligt som helst. Tack för att du bevisade att man inte behöver lägga ner tid på dig. Du verkar inte leva i verkligheten.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2600K @ 4.5GHZ - Asus P8p67Pro - Gainward GTX 970 Phantom - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - Kingston SSD 120GB - WDC 1TB - Seagate Barracuda 2TB - Windows 10 Preview build

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Tyvärr kras, fortfarande skitsnack, enligt min åsikt.

Vad du ursprungligen kallade för skitsnack, och nu återigen, är alltså följande:

"Du påstår att fildelarna inte blir offer av den här typen av lagstiftning, men det blir de, lika mycket som alla andra människor. Vidare tror du, felaktigt, att kvinnan är att likställa med "bolagen" i jämförelsen, men det stämmer inte heller. I själva verket är kvinnan att likställa med fildelarna."

1. Ifall du har en lagstiftning som drabbar alla människor, så kommer även per definition fildelarna att drabbas. Detta är en självklarhet som inte går att komma ifrån.

2. Fildelarna och kvinnan spelar samma roll i liknelsen, eftersom de utgör den part som direkt eller indirekt provocerar fram en respons.

Intressant att detta så kallade "skitsnack" är så lätt att förklara med enkel logik.

Däremot var din invändning mindre logisk eftersom den försökte göra gällande att eftersom filmbolaget är ett brottsoffer när det gäller fildelning, så skulle de även vara offer i andra vitt skilda sammanhang, som i liknelsen, trots att det inte längre gällde fildelning. Att du efter något sådant kallar mina logiska självklarheter för skitsnack för att kontra med mindre logiska resonemang är att kasta sten i glashus.

Skrivet av mahasj:

Och det är där vi är oense, om jag nu förstår din liknelse rätt. Annars får du förtydliga vad du menar.
Jag anser inte att fildelarna har provocerat fram en vidrig respons från upphovsrättsinnehavarna. Fildelarna har brutit mot lagen där brottet har varit riktat mot upphovsrättsinnehavarna. Detta i sin tur medför att upphovsrättsinnehavarna försöker med alla tänkbara lagliga medel förhindra ett fortsatt lagbrott, som innebär att de, eventuellt, förlorar miljontals kronor på den illegala nedladdningen. Och då kommer vi tillbaks till det jag skrev i mitt första inlägg, att det är fildelarna som man ska skylla på att sådana här avtal kommer till. Att skylla på regeringen, EU, USA m.fl. är att skylla på fel grupp.

Fildelarna har genom sin handling provocerat fram en vidrig respons, vilket även antyds i din text när du skriver att fildelarnas handling "medför att". Och återigen, ansvaret för all lagstiftning som införs ligger aldrig på den part som provocerar fram den, utan alltid på de politiker som genomför den. Därmed är det aldrig fel att skylla vidrig lagstiftning på den grupp som faktiskt bär ansvaret för införandet. Det är faktiskt politikernas ansvar att stifta lagar som gynnar samhället, och gör lagarna inte det så är det just politikerna som man skall klaga på.

Skrivet av mahasj:

Om du blir utsatt för ett brott dagligen så är jag rätt säker på att du skulle vända dig till polis, myndighet, stat etc för att försöka få ett stopp på det pågående brottet. Och du måste kunna ha den rätten att försöka få ett slut på det brott som du blir utsatt för, annars lever vi i ett rättslöst samhälle. Likaså måste upphovsrättsinnehavarna ha den fulla rätten att kunna förhandla fram ett avtal (förändring av lagar t.ex.) som innebär att den illegala nedladdningen stoppas/minskas.

Eftersom jag inte påstått att upphovsrättsinnehavare inte skulle ha rätten att påverka politiker så skippar jag denna text.

Skrivet av mahasj:

Att fildelarna skulle, eventuellt, provocera upphovsrättsinnehavarna är fullkomligt irrelevant. Upphovsrättsinnehavarna är utsatta för ett brott, och i ett icke rättslöst samhälle så har upphovsrättsinnehavarna rätten till att försvara sin egendom inom lagens regelverk. Klarar inte lagens regelverk av att förhindra brottet så måste man kunna förhandla fram avtal som, t.ex., ACTA, SOPA, PIPA. Sen kan det innebära att de avtal som förhandlas fram är allt annat än bra, vilket dock också är fullkomligt irrelevant i din liknelse.

Att fildelarna genom sin handling, direkt eller indirekt, provocerar fram en vidrig lagstiftning är relevant i det sammanhanget där liknelsen kom till, alltså inte det sammanhanget som du målar upp ovan. Vidare är både provokationen och avtalens vidrighetsgrad absolut relevant för min liknelse, eftersom den första motsvarar de upplevda handlingarna från kvinnans sida och den andra motsvarar den vidriga responsen i liknelsen.

Själva poängen med liknelsen, för liknelsen i sig är mindre viktig, är att du skuldbelägger fel part. Att en lagstiftning blir vidrig kan på inget sätt betraktas vara provokatörens fel, utan ansvaret för det ligger med största solklarhet på politikerna som utformar och sjösätter lagstiftningen.

Skrivet av mahasj:

Bara för att du anser saker betyder inte det per automatik att du har rätt.

Vilket jag aldrig påstått.

Skrivet av mahasj:

Det är din åsikt att fildelarna har provocerat fram en respons. Min åsikt är en hel annan, som jag beskrivit ovan. Så, om vi nu ska skriva på det sätt som du skriver, så kvarstår faktum att fildelarna har brutit mot lagen och inte provocerat fram något alls.

Faktum är att fildelarna har provocerat fram den här lagstiftningen, direkt eller indirekt, vilken även den text som du hänvisar till ovan anspelar på. Om du stör dig på ordvalet provokation så är det inte mitt problem, för det är ett korrekt språkbruk från min sida.

Skrivet av mahasj:

Det upphovsrättsinnehavarna gör är att försöka skydda sin egendom, precis som du skulle skydda din egendom om du blev utsatt för ett brott.

Skippar även att bemöta det här påståendet eftersom responsen är irrelevant i sammanhanget.

Skrivet av mahasj:

Min fråga är verkligen inte irrelevant för diskussionen. Min fråga, och ditt svar, innebär att jag får reda på mer om dig som person och var du står, eller inte står, i vissa frågor. Därmed kan jag också dra vissa slutsatser hur den fortsatta diskussionen kommer att utvecklas.

Jo frågan var fullkomligt irrelevant eftersom den i själva verket var en halmgubbe från din sida, ett solklart argumentationsfel och därmed ointressant för diskussionen. Jag upplyste dig även om orsaken till denna irrelevans i mitt bemötande.

Skrivet av mahasj:

Se vad jag har skrivit ovan så har du även mitt svar till din fråga.

Du menar där du envist hävdar att ingen provokation skett, trots att du anspelar på det i din egen text?

Skrivet av mahasj:

Det är vad du anser kras, men din åsikt behöver inte vara den rätta.

Precis, min åsikt behöver inte vara rätt, men i det här fallet är det uppenbart att du målade upp en bild som inte stämmer.

Du påstod att jag inte skulle se någon skillnad mellan en person som bryter mot en lag och en person som inte gör det, vilket är direkt felaktigt och något som jag aldrig påstått. Utöver det så gör du ett påstående att detta skulle vara tragiskt, vilket medför att det hela blir en solklar halmgubbe från din sida, ett uppenbart argumentationsfel som är ointressant för diskussionen.

Sedan i samma stycke så fortsätter på samma spår, genom att angripa mitt, av dig fabricerade, sätt att se på fildelare, genom att påstå att en gärningsman skulle bli ett offer när han blir lagförd för sitt brott, vilket är något jag absolut inte har skrivit. Ytterligare en halmgubbe från din sida med andra ord.

Skrivet av mahasj:

Det är hur enkelt som helst att ställa upp sina egna satser och bevisa att man har "rätt", och anklaga andra att ha fel. Du bygger upp hela ditt resonemang på att du anser att upphovsrättsinnehavarna blir provocerade av fildelarna och svarar med en vidrig respons, vilket jag anser vara ett feltänk. Upphovsrättsinnehavarna blir inte provocerade, de blir utsatta för ett pågående brott och försöker med alla tänkbara lagliga medel att skydda sin egna egendom. Det är inte en vidrig respons, det är så ett rättssamhälle ska fungera, enligt min åsikt.

Fast nu har jag aldrig påstått att den vidriga responsen skulle utgöras av att upphovsrättsinnehavare försöker förmå politiker att göra något åt lagbrotten, varvid din invändning blir irrelevant för mitt resonemang.

Skrivet av mahasj:

Så långt kan jag ge dig rätt, att ditt resonemang inte bygger på felaktiga premisser under de förutsättningar du ställer upp. Dock anser jag att de förutsättningar som du ställer upp är felaktiga, och därmed faller hela ditt resonemang, precis som att du anser att mitt resonemang faller utifrån de förutsättningar som du har ställt upp.

Nej, det resonemanget som du nyss bemötte bygger inte på mina förutsättningar, bortsett från ifall du anser det vara mina förutsättningar att man bör tillskriva folk vad de faktiskt skriver i motsats till vad man tror att de skriver. Att du sedan anser att dessa förutsättningar, att tillskriva folk vad de faktiskt skriver, skulle vara felaktiga får stå för dig.

Skrivet av mahasj:

Vad har du för bevis för att lagen drabbar alla människor? Har du någon källa på det? Eller har du snappat upp information som många andra har delat med sig utav, utan att själv gå till källan och läsa ACTA-dokumentet?
Att den översta lagstiftningen inte drabbar alla män beror helt på hur man ser det. Den drabbar alla män på ett sådant sätt att en man kan inte misshandla en kvinna utan att straffas för det. Om man vill hårdra det så innebär det att mannens fri- och rättigheter blir inskränkta.

Det där blev ett syftningsfel från min sida då jag egentligen inte var ute efter att åsyfta en specifik lagstiftning, utan en typ av lagstiftning eller lagförslag. För att tydliggöra det ytterligare så lägger jag in ett citat från dig längre bak i denna diskussion.

"Män misshandlar kvinnor => lag mot kvinnomisshandel
Nedladdning av upphovsrättsskyddat material => ACTA, SOPA, PIPA etc"

Skrivet av mahasj:

Du bygger upp ditt resonemang på felaktiga grunder, anser jag. Se vad jag redan har skrivit ovan.

Lått oss analysera den text som du invänder mot.

Först påstod jag:

"Mitt resonemang kring den liknelse som är föremål för vår diskussion har på inget sätt förnekat det faktum att fildelare som laddar hem upphovsrättsskyddat material utan tillåtelse begår ett lagbrott."

Det existerar som sagt inga felaktiga grunder i det påståendet, eftersom jag aldrig påstått att fildelare som laddar hem upphovsrättsskyddat material utan tillåtelse inte skulle begå ett lagbrott.

Så då borde din invändning handla om nästföljande mening:

"Faktum är att mitt resonemang är helt fristående av huruvida det är olagligt att utföra den här handlingen, varvid det blir en omöjlighet för mig att bygga mitt resonemang på felaktiga premisser på det sätt som du försöker måla upp."

För att bättre illustrera kommande resonemang så är det bäst att citera den text som jag bemöter:

"Det enda du har visat är att du inte förstår att fildelare utför ett brott, vilket medför att hela ditt resonemang bygger på felaktiga premisser."

Se där. Du anklagar mig för att bygga mitt resonemang på felaktiga premisser, genom att presentera en nidbild som är en produkt av vad du tror att jag har skrivit, snarare än vad jag faktiskt har skrivit. Förutom att återigen bygga upp ett resonemang på felaktiga premisser så har du här presenterat en halmgubbe, ett solklart argumentationsfel som är ointressant för diskussionen.

Faktum är att jag aldrig påstått att fildelare som laddar hem upphovsrättsskyddat material utan tillåtelse inte skulle begå ett lagbrott, ej heller har jag skrivit någon text som skulle antyda detta. Din invändning måste därför betraktas som irrelevant.

Skrivet av mahasj:

Du verkar ha helt missat poängen.

Din poäng med följdfrågorna är irrelevant för diskussionen, eftersom följdfrågorna är irrelevanta, eftersom det i sin tur rör sig om följdfrågor till en halmgubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Och det är där vi är oense, om jag nu förstår din liknelse rätt. Annars får du förtydliga vad du menar.
Jag anser inte att fildelarna har provocerat fram en vidrig respons från upphovsrättsinnehavarna. Fildelarna har brutit mot lagen där brottet har varit riktat mot upphovsrättsinnehavarna. Detta i sin tur medför att upphovsrättsinnehavarna försöker med alla tänkbara lagliga medel förhindra ett fortsatt lagbrott, som innebär att de, eventuellt, förlorar miljontals kronor på den illegala nedladdningen.

Men det är här du begår en fatal tankevurpa. Du påstår att de försöker med lagliga medel men det är ju inte sant, de öser ner pengar för att påverka politiska beslut för att göra deras annars olagliga metoder lagliga. Något som i sig faktiskt borde vara olagligt då vi lever i ett demokratiskt land där medborgarnas åsikt är vad som borde väga tyngst. Att den som med mest pengar har makten att påverka politiken och göra sin röst mer värd än andras det är om något att betrakta som brottsligt.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Vet inte om det varit uppe i tråden än, men iaf..

http://www.facebook.com/events/332489143440319

Visa signatur

50,000 native americans used to live here... Now it's a burgertown.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Nu är jag rätt jäkla trött här, så det här kommer bli väldigt komprimerat.

Ok.

Skrivet av mahasj:

Känns som jag redan har svarat på denna fråga, om man nu läser vad jag skriver. Ja, hos vissa.

Frågan är dock på vad du grundar påståendet att dessa människor inte skulle protestera även mot eventuell minskad yttrandefrihet?

Skrivet av mahasj:

Självklart förnekar jag inte det.

Bra.

Skrivet av mahasj:

Såvitt jag vet så har jag inte förnekat det någonstans i mina inlägg.

Och jag har inte påstått motsatsen.

Skrivet av mahasj:

Däremot har jag skrivit vad jag tror utifrån den erfarenhet jag har av fildelning, och från vissa svar i denna tråd. Du kan själv börja från sida ett i denna tråd och därefter säga om du verkligen tror att alla här protesterar mot ACTA p.g.a. eventuella kränkningar av deras yttrandefrihet, eller om de anser att deras fildelning hotas.

Jag läste själv den här tråden ändå från början och kan inte minnas att jag sett någon person yttra sig om eller på något sätt antytt att fildelningen skulle vara i farozonen. Dessutom är idén att fildelningen skulle vara hotat rätt långsökt med tanke på vilken teknik som finns tillgänglig och fildelningens historia. Och även ifall du sett någon person som skulle ha ansett att fildelningen kunde vara hotad, så kommer du likväl inte veta ifall denna person även protesterar mot eventuella inskränkningar av yttrandefriheten, samt vad som är viktigast för just denna person.

Skrivet av mahasj:

Lilla kras,

Är det ett inslag av härskartekniker här?

Det är i vart fall ett solklart personangrepp som inte hör hemma i en saklig diskussion.

Skrivet av mahasj:

jag har inte skrivit att jag vet, eller inte vet, av vilken anledning fildelare väljer att protestera. Jag har skrivit vad jag tror, du vet, en åsikt. Om du inte håller med min åsikt, bra! Men försök inte påstå att jag har skrivit att jag vet att alla fildelare protesterar p.g.a. att de ser ACTA enbart som ett hot mot deras fildelning.

Fast nu har jag inte försökt påstå eller faktiskt påstått att du skulle ha skrivit att du "vet att alla fildelare protesterar p.g.a. att de ser ACTA enbart som ett hot mot deras fildelning.", varvid din invändning är irrelevant. Ifall du skulle försöka hålla detta mot mig så skulle det bli en ytterligare i raden halmgubbar från din sida.

Skrivet av mahasj:

Se vad jag skrev i mitt förra inlägg, så kanske du förstår.

Vad du möjligtvis har skrivit i ett tidigare inlägg förändrar på inget sätt det faktum att du presenterar halmgubbar och personangrepp.

Skrivet av mahasj:

Lite mer utförligt hur du tänker hade varit mer intressant att veta.

Det är skrivet två stycken nedanför.

Skrivet av mahasj:

Vad bra! Då vet jag ytterligare lite mer om dig.

Ja, du vet att jag inte påstått att människors fri- och rättigheter skulle inskränkas av att man begår ett lagbrott, vilket var vad din märkliga fråga gick ut på.

Skrivet av mahasj:

Hur ser verkligheten ut då, enligt dina ögon?

Att du inte har koll på vad andra tidigare skrivit är inte mitt problem. Eftersom jag skrev:

"Jag beskrev helt enkelt hur verkligheten ser ut, varvid det inte går att läsa in några som helst personliga åsikter huruvida jag anser att det bör se ut. "

så får du helt enkelt gå tillbaka och läsa den text som du bemötte.

Skrivet av mahasj:

Vilken självklarhet är det jag ska godta?

Jag skriver en mening och ställer en följdfråga, och sedan undrar du vilken mening som åsyftas?

Skrivet av mahasj:

Är det att människor ska få kopiera och distribuera information som de har köpt från upphovsrättsinnehavarna hur de själva vill, eller att upphovsrättsinnehavarna ska själva kunna bestämma över hur deras material som de säljer till enskilda individer ska få hanteras? Har du köpt en produkt och godkänt avtalet mellan dig och upphovsrättsinnehavaren så har du bundit dig till att följa de regler som upphovsrättsinnehavaren har ställt. Om du inte godtar avtalet, då köper du heller inte produkten. Var det svaret på din fråga?

Och eftersom du inte vet vilken mening som åsyftas, trots att det bara finns en kandidat, så kommer du och ställer upp motsatsförhållanden som inte har ett dugg att göra med min mening och efterföljande följdfråga.

Skrivet av mahasj:

Jag visste redan när jag skrev den delen att du med stor sannolikhet skulle komma med något sådant (ganska tröttsam ursäkt faktiskt).

Ifall du anser det vara en tröttsam ursäkt att insistera på att man använder korrekta termer i en diskussion, så får det stå för dig. Och ifall du nu redan innan visste att dina irrelevanta "kopiering är stöld"-liknelser skulle synas, så varför gjorde du inte en korrekt jämförelse redan från början?

Skrivet av mahasj:

Jag hade dock hoppats att du skulle tänka lite längre än så.

Det finns ingen mening att bemöta och diskutera en liknelse som diskvalificerar sig själv på så fundamentala grunder.

Skrivet av mahasj:

Det handlade inte om kopiering likställt med stöld, nu när du trodde det. Det handlade om brott och rätt, brottslingen (fildelare) vs brottsoffer (upphovsrättsinnehavare).

Eftersom du jämförde en stöld av allt innehåll i ett hus med kopiering av intellektuella verk, så handlade jämförelsen bevisligen om den felaktiga kopplingen att stöld är att likställa med kopiering.

Ifall du vill diskutera "brott och rätt", så gör det för sig utan att dra in irrelevanta och fundamentalt felaktiga jämförelser.

Skrivet av mahasj:

Men om du vill så kan du byta ut de materiella sakerna till att någon kopplar upp sig mot ditt elnät och utnyttjar din el, gratis, där du får stå för kostnaden. Dock som jag precis skrev, så handlade inte det inlägget om att likställa kopiering med stöld av materiella ting.

Så jag ska byta ut stöld av materiella ting mot stöld av materiella ting? Ja, det lär ju göra skillnad...

Skrivet av mahasj:

Helt rätt, min åsikt. Precis som du har många åsikter.
Beror på vilken forskning man vänder sig till.

Godtar du det faktum att det inte finns något samlat stöd i nuvarande forskning som skulle stödja din personliga åsikt om att "något måste göras åt fildelningen"?

Skrivet av mahasj:

Hela dina inlägg genomsyras av dina personliga åsikter, därav min kommentar om att jag noterade dina personliga åsikter. Så återigen drar du fel slutsats.

Du läste alltså inte vad jag skrev? Vad du försökte notera som en personlig åsikt var i själva verket inte en personlig åsikt.

Skrivet av mahasj:

Mitt svar var på din kommentar: "Det enda man kan göra är att begränsa fildelningens omfattning genom att konkurrera med bra tjänster.", varvid jag svarade på att det redan finns bra tjänster. Trots det fortsätter fildelningen. Det är faktiskt väldigt svårt att konkurrera med något som är gratis.

Så ditt svar var bara avsett som en liten notis att det nu finns många bra tjänster, och att fildelningen fortsätter?

För vad du skrev förändrar på inget sätt rimligheten i mitt påstående.

Skrivet av mahasj:

Det har jag redan förklarat i mitt inlägg innan. Du bygger dina slutsatser på felaktiga grunder.

Jag ställde ingen fråga, så ditt svar här ter sig högst märkligt. Kan du vara mindre kryptisk och föra ett faktiskt resonemang istället?

Skrivet av mahasj:

När det redan finns bra tjänster, och trots det så fortsätter fildelningen, så får man ta till "kontroversiell" och "oönskad" lagstiftning. Behöver dock inte betyda på att det kommer att påverkar alla människor negativt. Det är bara ett skrämseluttryck från din sida. Eller har du bevis för det? Tänk nu ett steg längre innan du kommer med SOPA, PIPA, ACTA etc.

Nej, för "kontroversiell" och "oönskad" lagstiftning är på inget sätt motiverat för att bekämpa ett brott i klass med snatteri. Sedan för att effektivt kunna bekämpa fildelningen så behöver man ytterligare inskränka människors fri- och rättigheter. Det är ett faktum som inte går att komma bort från.

Permalänk
Medlem

Vilka långa inlägg folk skriver här...
Jag hatar personligen sånt här när politikerna går bakom ryggen på folket helt allvarlig! Det är inte första gången det händer heller ipred, fra osv. trodde seriöst det va en demokrati vi bodde. Förstår att lagändringar sker utan folkets tycke men när det är så stor målgrupp som drabbas så borde de ha en folkomröstning, jag hade velat det i alla fall. Dessutom kan detta leda till censurering av Internet ala Kina fast å andra sidan så kanske det inte blir så vem vet. Men min poäng är att jag inte vill att nån myndighet kontrollerar materialet på nätet eller civilbefolkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Vad är det för lag vi har som kränker människors fri- och rättigheter?

För det första har vi ju upphovsrätten som godtyckligt skänker ut statligt sanktionerade monopol, varvid upphovsmännen får rätt att inskränka människors fri- och rättigheter, och detta sker utan att någon längre tycks klara av att motivera existensberättigandet av detta monopol. Sedan är det även ett monopol som på senare tid har tappat mer och mer respekt bland medborgarna i världens alla länder.

Skrivet av mahasj:

Hur ställer du dig till företagens rätt till sina egna produkter?

Det monopol som upphovsrätten skänker ut till upphovsmännen är högst villkorat, eftersom det är medlet som förr ansågs vara rätt för att uppnå syftet med upphovsrätten, att kulturmaximera samhället. Ifall samhället anser att monopolet inte längre skulle behövas för att uppnå syftet med upphovsrätten, så kan det med enkelhet tas bort, eftersom upphovsmännens viljor aldrig varit ett relevant som beslutsunderlag.

Skrivet av mahasj:

Ska inte företag få ha några rättigheter?

För att ifall de inte åtnjuter ett monopol som inskränker människors fri- och rättigheter så har de inte längre några rättigheter alls? Ifall du svarar nej på denna fråga så blir din fråga irrelevant för diskussionen.

Skrivet av mahasj:

Är det bara den enskilda individen som ska få ha rättigheter till bekostnad av företagen?

Eftersom det enda syftet med lagstiftning är att ge allmännytta, så är det också den enda giltiga avvägningen när lagstiftning skapas. Ifall det ger mer allmännytta att ge enskilda individer rättigheter på bekostnad av företag, som i fallet med personuppgiftslagar och dylikt, så är det självklart en rimlig väg att gå. Företag får helt enkelt anpassa sig efter rådande förutsättningar.

Skrivet av mahasj:

Förstår du vad det innebär om företag inte skulle få ha några rättigheter till sina egna produkter?

Fast nu är detta på inget sätt aktuellt, varvid din fråga blir tämligen överdriven och irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Om du ser det som härskarteknik så får det stå för dig. Om du ser det som ett solklart personangrepp, så får det också stå för dig. Jag kan dock säga att det inte var menat som ett personangrepp, och kan bara beklaga att du upplever det som det.

Att du argumenterar oschysst och brukar dig av härskartekniker, i det här fallet förlöjligande, är ju uppenbarligen inget han får stå för utan det är något du får stå för. På samma viss om du envisas med att i början av de flesta meningar skriva ut hans forumnamn också det ett retoriskt knep. Sluta göm dig bakom en ridå, stå för vad du gör fegis.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Hedersmedlem

hjälp till att Stoppa ACTA (namninsamling) över 1 miljon hittils! Eu går nu igenom lagförslaget (ACTA) i bryssel och om tillräckligt många namninsamlingar kommer in så har vi chansen att stoppa dom!

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Det är lika stor chans att stoppa detta som Sveinfelds eu-pakt.. tyvärr
men jag skriver ändå under...

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj @ Musketör:

Tanken var mer på att visa den moral som vissa fildelare har. De protesterar för egen vinnings skull, enligt min åsikt, där motstående part blir drabbad.

Drabbad juridiskt på sin höjd, däremot finns fortfarande inget underlag för att de skulle drabbas ekonomiskt. Vidare protesterar faktiskt alla protestanter för sin egen vinnings skull, alla för att de vill hävda att deras rättigheter är viktigare än att ständigt komma med nya lagförslag om ineffektiv fildelningsbekämpning på bekostnad av alla människors fri- och rättigheter, och detta för ett brott i klass med snatteri.

Skrivet av mahasj @ Musketör:

Anser du att lagstiftningen i vissa arabstater är bra där mannen, mer eller mindre, äger kvinnan? Där är det en stor del av den manliga befolkningen som anser sig ha rätten till att äga kvinnan. Är det då, enligt dig, en bra lagstiftning med tanke på att det är en stor del av den manliga befolkningen som tycker att äga kvinnan är helt korrekt?

Kriteriet som presenterades i Musketörs resonemang var faktiskt en stor del av världens befolkning. Därför, så vida du inte hävdar att en stor del av världens befolkning skulle finna det acceptabelt för män att äga kvinnor, vilket skulle vara en enorm bedrift för övrigt med tanke på att omkring 50% av världens befolkning är kvinnor, så blir din motfråga irrelevant då den bygger på felaktiga premisser.

Skrivet av mahasj @ Musketör:

Du tycker inte att bara för att en stor(?) del av världens befolkning anser sig ha rätten till att fildela upphovsrättsskyddat material kränker inte det ett företags rättigheter till sitt egna verk?

Den enda anledningen till att fildelning kan kränka en upphovsrättsinnehavares rättigheter är på grund av dagens lagstiftning. Om dessa rättigheter tas bort så är det inte längre möjligt att kränka upphovsrättsinnehavarens rättigheter.

Sen är din fråga till Musketör irrelevant i vilket fall som helst, eftersom han/hon på inget sätt yttrat någon åsikt om att fildelning av upphovsrättsskyddat material inte skulle kränka upphovsrättsinnehavarens nuvarande rättigheter.

Skrivet av mahasj @ Musketör:

Eller menar du att är man en minoritetsgrupp (som företag är) så har man inga rättigheter utan ska lyda och rätta sig efter vad den stora massan tycker och tänker, d.v.s. ren demokrati? Tror du att ren demokrati skulle fungera i ett samhälle?

När det gäller demokrati så har företag överhuvudtaget inget alls där att göra. Sedan ska självklart företag rätta sig efter de förhållanden och lagar som gäller på marknaden. Eftersom syftet med all lagstiftning är allmännytta så får företag faktiskt finna sig i ifall lagstiftning ändrar förutsättningarna för företaget, som t.ex. i fallet med personuppgiftslagarna.

Skrivet av mahasj @ Musketör:

Om vi nu hade infört en lagstiftning i hela världen som säger att fildela upphovsrättsskyddat material inte är ett lagbrott, för att blidka en "stor" del av världens befolkning, tror du att det hade varit några företag som hade vågat satsa på att utveckla spel, skapa film, ta fram nya artister e.t.c.?

Självklart. Ta t.ex. Valve som exempelvis framgångsrikt lanserade sig i Ryssland, trots att landet enligt de flesta är ett av de ställen med mest piratkopiering. Personen bakom Valve har även uttalat att han inte anser piratkopieringen vara något stort problem för spelbranschen.

Dessa tre branscher har för övrigt gått bra trots över 10 års fildelning. I vilket fall som helst så har vi att välja på att leva med fildelningen och kriminalisera miljontals med människor eller att leva med fildelningen. Den kommer inte att gå bort av sig själv, och kommer inte att kunna bekämpas och samtidigt bevara människors fri- och rättigheter.

Skrivet av mahasj @ Musketör:

Eller hade du nöjt dig med hemmasnickrade spel som Tetris och Pac-Man?

Faktum är att det finns hyfsat avancerade MMORPGs tillgängliga som är helt gratis att spela. Vidare finns det en betalningsvilja bland människor som jag beskriver mer ingående längre ner. Din jämförelse i vilket fall som helst helt verklighetsfrånvänd.

Skrivet av mahasj:

Hade du nöjt dig med privatinspelade filmer, typ som de "filmer" som läggs upp på youtube?

Biobesökare drar in stora summor pengar. Dessutom har nya biorekord slagits under denna långa period med massiv fildelning. Huruvida de fortfarande kommer att kunna betala ut 80 miljoner dollar till en enskild skådespelare låter jag däremot vara osagt.

Skrivet av mahasj @ Musketör:

Det kan inte vara så för att man ska kunna få uppleva den kvalitén (definitionsfråga såklart) på filmer som de stora filmbolagen släpper, eller spel med enormt bra grafik och spelupplevelse, så krävs det att företagen får ha kvar en del rättigheter till sina egna verk?

Inte nödvändigtvis. Det finns uppenbarligen en vilja bland folk att betala för produkter och tjänster som de gillar och vill stödja. Besöker man t.ex ett spelforum så kan man se många som väljer att betala för sina spel enbart av den anledningen. Sedan finns det även forskning som visar på denna köpvilja.

Skrivet av mahasj @ Musketör:

Detta innebär såklart att människors fri- och rättigheter kommer att inskränkas till viss del i form av upphovsrätten, för att kunna skydda en minoritetsgrupps fri- och rättigheter.

Absolut inte. Människors fri- och rättigheter inskränks av det monopol som upphovsrätten skänker till upphovsrättsinnehavarna och som tidigare betraktades vara det rätta medlet för att uppnå syftet med upphovsrätten, dvs att kulturmaximera samhället. Syftet med detta monopol var aldrig att gynna enskilda individer på bekostnad av alla andra. Det är med andra ord inget självändamål.

Skrivet av mahasj @ Musketör:

Man tycker ju att ett första varningstecken att något inte fungerar längre är när spelbolag börjar överge PC-marknaden p.g.a. piratkopieringen. Men som vanligt så skyller fildelarna ifrån sig och anklagar bolagen för att vara giriga, inte göra tillräckligt bra spel e.t.c. Fildelarna kan naturligtvis ha rätt, men de kan också lika gärna ha fel. Och är det så att fildelarna har fel, så är det fildelarna som har det största ansvaret när det tillslut blir att alla sitter och spelar Tetris på en 16-kärnig CPU.

Storspel säljer som smör, även på PC. Gör man bra spel och respekterar sina kunder så kommer möjligheten finnas att tjäna pengar. Din jämförelse med Tetris är fortfarande helt verklighetsfrånvänd.

Skrivet av mahasj @ Musketör:

Du tycker inte idéen om att man ska ha rätt att fildela upphovsrättsskyddat material, enbart för att en stor del av världens befolkning (hur stor den delen nu är) anser det vara ett acceptabelt beteende, verkar vara en idiotisk idé?

Det finns faktiskt inte speciellt många skäl att fortsätta på den inslagna banan.

En rätt stor andel sysslar regelbundet med denna aktivitet, acceptansen har vuxit enormt på senaste tiden, inga samband har i oberoende forskning funnits för fildelningen och de påstådda ekonomiska skadorna, den går inte att komma åt så vida man inte kraftigt inskränker människors fri- och rättigheter, lobbyister försöker ständigt övertyga politiker om att lagstiftning i den riktningen skulle vara okej, och slutligen, ingen tycks längre klara av att motivera existensen av detta statligt sanktionerade monopol som inskränker människors fri- och rättigheter.

Det enda som återstår är i princip en viss oro över hur framtida produktion av kultur kommer att utvecklas. Antingen tar man ett steg framåt och moderniserar upphovsrättslagarna eller så fortsätter man att kriminalisera fildelarna med tandlös lagstiftning. I vilket fall som helst så kommer fildelningen att fortsätta, och förmodligen växa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenix:

Det är lika stor chans att stoppa detta som Sveinfelds eu-pakt.. tyvärr
men jag skriver ändå under...

har lite förhoppningar, 6 miljoner protesterade mot SOPA respektive PIPA och detta lades ned i alla fall för tillfället och SOPA samt PIPA hade mycket mer donationer och supportrar än vad ACTA har.

30 000 som protesterar i polands gator! låt göra samma i sverige den 04.02.12 i stockholm (Sergels Torg) jag tom kommer protestera dock 60 mils resväg.. men man gör vad man kan tackar för skickad namninsamling.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj @ Musketör:

Nej, jag utgår inte hela tiden ifrån en juridisk ståndpunkt. Hela mitt förra inlägg till dig genomsyrades av frågor som vad du anser är rätt och fel; vad som är moraliskt rätt. Anser du att det är moraliskt rätt att ta bort rätten för företag till sitt egna verk så att fildelare ska kunna ladda ner gratis film/spel/musik utan att företagen kan göra något åt det? I slutänden kommer detta leda till att företaget kommer att gå i konkurs vilket i sin tur kommer att leda till att fler mindre företag, som är i beroende av det större företaget, kommer att gå i konkurs/få svårt att fortsätta sin verksamhet. Detta i sin tur medför att oskyldiga människor, som du och jag och många andra, blir arbetslösa. Enligt vad jag tror. Anser du då att du har en större rätt till företagens verk trots att du är medveten om konsekvenserna för ett flertal oskyldiga människor?

Pengar är en ändlig resurs och därmed har människor ändligt med pengar att spendera på kultur. Att de inte spenderar dessa pengar på företag X betyder inte att de inte spenderar det på företag Y. Att försöka få det att se ut som om "oskyldiga människor" skulle drabbas blir därmed oerhört långsökt.

Angående huruvida det är moraliskt rätt att ta bort det statligt sanktionerade monopolet från upphovsrättsinnehavare, så är det definitivt det ifall det anses vara allmännyttigt.

Skrivet av mahasj @ Musketör:

Det är inte min uppgift att säga till vilken gräns individens integritet ska kränkas för att företag ska få ha rätten till sitt egna verk, eller hur det ska kontrolleras att lagarna efterlevs. Diskussionen, utifrån vad jag vill veta av dig, är om du anser att det är moraliskt rätt att du ska få fildela upphovsrättsskyddat material utan att behöva ta ställning till hur det kommer att påverka företaget och tusentals andra som är beroende av detta företags fortlevnad, som i slutänden även kommer att drabba dig på ett eller annat sätt? (Edit: Enligt min personliga åsikt då naturligtvis.)

Som jag beskrev ovan så är pengar en ändlig resurs och ifall de inte spenderas på företag X så betyder det på inget sätt att de inte spenderas på företag Y.

Skrivet av mahasj @ Karzan:

Tror du att en individ som jobbar på ett företag, får lön av det företaget, vill att det företaget ska behöva bli utsuget på grund av att folk inte är beredda på att betala för de produkter som företaget utvecklar, produkter som trots allt används i stor utsträckning?

Förmodligen vill nog denna individen att företaget skall tillverka så pass bra produkter så att folk kommer att vilja betala för dom.

Skrivet av mahasj @ Karzan:

Ok, så jag antar att du inte vill tjäna mer pengar? Så om du jobbar för ett företag och företaget erbjuder dig en högre lön så skulle du tacka nej? Hur stor andel av världens befolkning tror du skulle tacka nej till mer pengar?

Jag tror han syftade på det sättet som de vill tjäna mer pengar på, men det får du fråga honom om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Det är vad du ANSER kras att fildelarna blir ett offer, precis lika mycket som att alla andra människor också blir ett offer är en ÅSIKT från din sida. Hela ditt resonemang hänger på att fildelarna och alla andra är ett offer för den typen av lagstiftning om ACTA "innebär". Till att börja med kras, nej alla kommer inte att drabbas av ACTA.

Ifall en lagstiftning skall vara effektiv mot fildelningen så krävs det att den är kontroversiell och att den drabbar alla människor. Detta är en självklarhet med tanke på var fildelningen sker, dvs i människors privata kommunikation. Ifall en lagstiftning inte berör människors fri- och rättigheter så är den inget hot för fildelningen, och heller inte värd att diskutera.

Motsatt så behöver inte en lagstiftning som berör människors fri- och rättigheter innebära ett hot mot fildelningen för den delen. Däremot så kommer en sådan lagstiftning i vilket fall som helst drabba enskilda människor, oavsett huruvida de betraktas som brottslingar. Detta är ofrånkomligt.

Ifall vi klistrar in ett citat från dig här:
"Nedladdning av upphovsrättsskyddat material => ACTA, SOPA, PIPA etc"

Så ser vi ett antal lagförslag eller typer av lagstiftningar som alla varit kontroversiella och berört fri- och rättigheter, och detta i ett försök att vara ett uns effektiva mot fildelningen. De förslag som förekommit gällande dessa lagförslag har onekligen varit av den naturen att de skulle drabba alla människor.

Skrivet av mahasj:

Nej fildelarna kommer inte att bli ett offer, för de UTFÖR ett BROTT, och därmed kommer de också att få svara för konsekvenserna av deras handlande.

Den kausalitet som du presenterar existerar inte. Huruvida de utför brott är fullkomligt ovidkommande för det faktum att de kommer att drabbas på exakt samma sätt och av samma orsaker som alla andra människor ifall de utsätts för den typ av lagstiftning som jag beskriver ovan.

Skrivet av mahasj:

En man som misshandlar kvinnor i ett rättslöst samhälle blir inte ett offer när en lag om kvinnomisshandel införs. Han blir en brottsling och får ta konsekvenserna av det också.

Jo, ifall den lagstiftningen är utformad på ett sätt som drabbar alla människor, men inte nödvändigtvis är effektiv för det egentliga syftet.

Skrivet av mahasj:

Återigen kras, det är vad du anser. Fildelarna bryter mot lagen, vilket inte kvinnan gör. Fildelarna provocerar inte fram någon respons alls. De, återigen, bryter mot lagen. De nuvarande lagarna klarar inte av att förhindra det pågående brottet som fildelarna utför, därför försöker man ändra lagarna så att man kan komma åt fildelarna. Det har inte med provokation att göra, det har med att göra att den nuvarande lagstiftningen är svår att tillämpa på den form utav brott som fildelare utför.

Jag har redan förklarat för dig att huruvida den provocerande parten bryter mot lagen är fullkomligt irrelevant i sammanhanget. Vad de har gemensamt och vad som är den relevanta delen i liknelsen är att de direkt eller indirekt har provocerat fram en vidrig respons, som de på inget sätt kan ställas till svars för. Det faktum du har att förhålla dig till är att det är den part som initierar responsen som är den enda som kan bära ansvaret för den, inte offren för responsen.

Jag har även förklarat för dig tidigare att den vidriga responsen som åsyftas i fallet fildelning på inget sätt skulle vara att man via lagstiftning försöker att bekämpa ett lagbrott. Den vidriga responsen sker ifall man försöker bekämpa fildelningen på bekostnad av alla andra. Det är en enorm skillnad.

Skrivet av mahasj:

Dina självklara logiska självklarheter bygger på den bild som du har målat upp framför dig, som är felaktig.

Så frågan blir ständigt, varje gång du kommer med dessa substanslösa påståenden, vilka logiska självklarheter har du problem med?

1. "Ifall du har en lagstiftning som drabbar alla människor, så kommer även per definition fildelarna att drabbas. Detta är en självklarhet som inte går att komma ifrån."

2. "Fildelarna och kvinnan spelar samma roll i liknelsen, eftersom de utgör den part som direkt eller indirekt provocerar fram en respons."

3. "Det faktum att filmbolagen är ett offer i ett sammanhang, behöver inte nödvändigtvis inte betyda att de är det i andra vitt skilda sammanhang."

Är det möjligtvis 1, 2 eller 3?

Eller är det den som du ursprungligen kallade för skitsnack?

"Du påstår att fildelarna inte blir offer av den här typen av lagstiftning, men det blir de, lika mycket som alla andra människor. Vidare tror du, felaktigt, att kvinnan är att likställa med "bolagen" i jämförelsen, men det stämmer inte heller. I själva verket är kvinnan att likställa med fildelarna."

Jag har med väldigt tydliga och logiska resonemang visat rimligheten med detta påstående. För ett mer ingående resonemang kring den här typen av lagstiftning hänvisar jag till toppen av denna kommentar.

Skrivet av mahasj:

Igen, de har inte provocerat fram någonting alls. Att du anser att det är en vidrig respons är din personliga åsikt. Det finns ett flertal människor som inte anser att det är en vidrig respons utan en nödvändighet för samhällets bästa. Utan kras, det är din personliga åsikt att det är en vidrig respons, inget annat.

I fallet med liknelsen så är den vidriga responsen när det gäller fildelningen den typ av lagstiftning som kommer att drabba alla människor, vars typ går att läsa mer om längst upp i denna kommentar.

Att du har en åsikt att denna typ av lagstiftning som ämnar att bekämpa ett litet brott på bekostnad av alla människor på något outtalat sätt inte skulle vara en vidrig respons får du själv stå för, men ifall du ämnar att föra ett resonemang som går ut på att detta på något outtalat sätt skulle vara för samhällets bästa så bör du nog börja med att lägga fram några trovärdiga argument för den tesen.

Skrivet av mahasj:

Ska jag ta det igen? Det är din personliga åsikt att det är en vidrig respons, att fildelarna har provocerat (igen något du anser) fram något. Fildelarna har inte provocerat fram något, de bryter mot lagen. Lagstiftningen måste ändras eftersom den nuvarande lagstiftningen har svårt för att komma åt denna typ av brott. Det har inget med provokation att göra. Det har att göra med att den nuvarande lagstiftningen är felaktig.

Huruvida de bryter mot lagen är fullkomligt irrelevant för det faktum att de direkt eller indirekt har provocerat fram en respons, som går ut på upphovsrättsinnehavare och politiker börjat försöka införa den typen av lagstiftning som jag beskrev längst upp i kommentaren, och som kommer att påverka alla människor.

Precis som du nämnde så kan nuvarande lagstiftning inte bekämpa fildelningen. Eftersom vissa politiker nu är beredda att frångå sedvanlig lagstiftningsförfarande för att seriöst överväga den typen av lagstiftning som jag beskrev längst upp i min kommentar och som kommer att påverka alla, så blir det uppenbart att en provokation har ägt rum. Sådana drastiska och kontroversiella förslag skulle sannolikt inte bubbla upp i annat fall.

Skrivet av mahasj:

Tjatigt, men det är din personliga åsikt att lagstiftningen blir vidrig.

Nu är du faktiskt off-topic, eftersom vad den texten som du bemöter faktiskt handlar om är poängen med liknelsen, dvs att du skuldlägger fel part.

Skrivet av mahasj:

Nej, de har inte provocerat fram något, för lagen om upphovsrättsbrott finns redan i lagtexten. Lagstiftningen kan inte bemöta den typen av brott som fildelare utför, därför försöker man anpassa lagen så att den blir bättre på att komma åt, och döma, fildelare som begår upphovsrättsbrott. Det har inte med provokation att göra, det har med utveckling att göra.

Nu försöker du att komma med en icke existerande kausalitet igen. Det faktum att upphovsrättsbrott redan regleras i en lagtext förändrar på inget sätt mitt påstående om att en provokation har skett.

Återigen så har jag aldrig påstått att den vidriga responsen som åsyftades i liknelsen skulle vara likställt med att man via lagstiftning försöker bekämpa brott. Istället utgörs den vidriga responsen av att vissa politiker seriöst överväger att frångå sedvanliga lagstiftningsförfaranden och istället stifta lagar av den typen som jag beskriver längst upp i kommentaren och som kommer att drabba alla. En sådan lagstiftning som drabbar alla skulle sannolikt aldrig ens övervägas som en lösning för att bekämpa ett småbrott så vida inte en provokation har skett.

Om du stör dig på ordvalet provokation så är det inte mitt problem, för det är ett korrekt språkbruk från min sida.

Skrivet av mahasj:

Återigen, vad du anser.

Det råder inga tvivel om att det rörde sig om en halmgubbe från din sida, ett solklart argumentations fel och därmed ointressant för diskussionen.

Här är vad du skrev:

"Jag skriver det igen: Fildelningen av upphovsrättsskyddat material som man inte har någon rätt till är att bryta mot lagen. Ska det verkligen behöva vara så svårt att förstå?"

Efter som jag aldrig påstått att fildelning av upphovsrättsskyddat material utan tillåtelse inte skulle vara olagligt, så är det de facto en halmgubbe som du konstruerar och sedan angriper mig för. Inte nog med detta, eftersom du sedan skriver att det minst är andra gången du skriver detta, så innebär det att det här är som ett minimum andra gången som du presenterar just den här halmgubben.

Skrivet av mahasj:

Det är vad du anser kras, att jag anspelar. Då läser du in saker enligt din egna övertygelse i min text (precis samma misstag som jag har gjort).

Det är vad jag frågar dig eftersom jag ställde en direkt fråga till dig som du valde att inte besvara. Eftersom du allt för ofta skriver så tvetydiga texter som svar, så blir det en nödvändig att ställa vissa frågor. Ta t.ex. den text som var föremål för min fråga:

"Se vad jag har skrivit ovan så har du även mitt svar till din fråga."

Den är allt annat än specificerad.

Skrivet av mahasj:

Och igen, det är vad du anser kras, inget annat.

Det förefaller som om detta har blivit som ett slags standardsvar för dig så du slipper motivera vad du skriver.

Gräver man en bit tillbaka så kommer man till ditt ursprungspåstående:

"En kvinna som blir misshandlad har inte brutit mot någon lag. En privatperson som fildelar upphovsrättsskyddat material bryter mot lagen. Om du fortfarande inte ser skillnaden då kan jag bara säga att det är tragiskt.
Ditt sätt att se en fildelare på är lika dumt som att säga att det är våldtäktsmannen som är ett offer när han blir bestraffad för att han bryter mot lagen."

Återigen så gömmer det sig en halmgubbe bakom ditt intetsägande "standardsvar". Här kommer du i själva verket med två halmgubbar, även om jag var snäll med dig den gången i mitt bemötande och endast gav dig en vänlig varning.

Intressant är dock det faktum att du hittills inte lyckats motbevisa, eller ens försökt så vitt jag kan komma ihåg, någon av dina halmgubbar.

Skrivet av mahasj:

Jag påstod inte att du skulle se någon skillnad mellan en person som bryter mot lagen, och en person som inte gör det. Jag gjorde en antydan till det, och antydde att om du inte såg skillnaden på det så vore det tragiskt. Det är stor skillnad på att antyda något och att verkligen påstå att det är så.

Återigen så rör det sig om den här texten:

"En kvinna som blir misshandlad har inte brutit mot någon lag. En privatperson som fildelar upphovsrättsskyddat material bryter mot lagen. Om du fortfarande inte ser skillnaden då kan jag bara säga att det är tragiskt.
Ditt sätt att se en fildelare på är lika dumt som att säga att det är våldtäktsmannen som är ett offer när han blir bestraffad för att han bryter mot lagen."

Du gjorde här två påståenden som inte hade någon grund, och du kritiserade även mig för båda.

1. "Om du fortfarande inte ser skillnaden då kan jag bara säga att det är tragiskt."

Du kan kalla det för vad du vill, ett påstående eller en antydan, vad som är uppenbart är att du åsyftar något som jag aldrig skrivet och sedan kritiserar mig för det, vilket gör det till en halmgubbe.

2. "Ditt sätt att se en fildelare på är lika dumt som att säga att det är våldtäktsmannen som är ett offer när han blir bestraffad för att han bryter mot lagen."

Ett liknande resonemang kan föras här.

Skrivet av mahasj:

Vidrig respons enligt vad du anser.

Som jag förklarat ovan i denna kommentar. Den vidriga responsen är i det här fallet när politiker seriöst överväger att frångå sedvanlig lagstiftningsförfarande och istället stifta lagar, av den typen som beskrivs längst upp i den här kommentaren och som påverkar alla, i ett försök att bekämpa småbrott. Det är ett mycket bra exempel på vidrig respons, för att inte säga oproportionerlig.

Skrivet av mahasj:

Då kanske det är dags att skriva vad du anser, och inte anser, i klartext?

Ifall du har funderingar så får du faktiskt uttrycka dom i klartext.

Skrivet av mahasj:

Felaktigt uttryck utav mig där, nu när du har förtydligat vad du menar, och inte menar. Dock bygger du upp ditt resonemang på vad du själv anser är en provokation och en vidrig respons, vilket fortfarande i slutänden fallerar såtillvida om man inte håller med i vad du säger om provokation, offer och vidrig respons.

Nu har jag upprepat samma resonemang angående provokation och respons ett flertal gånger i den här kommentaren, plus att helst vill lägga mig för natten nu, så jag hänvisar till mina resonemang längre upp i kommentaren.

Skrivet av mahasj:

Det du har påstått, av vad jag kan utläsa av vad du skriver, är att fildelare är ett offer för en ny lagstiftning som är tänkt att stärka den nuvarande lagstiftningen som även den (den nuvarande alltså) innebär att fildelare utför ett brott. Fildelarna är då alltså inte ett offer utan en brottsling där lagstiftningen får nya metoder för att komma åt problemet.

Vid fallet av den typ av lagstiftning som påverkar alla och som beskrivs närmare längst upp i den här kommentaren, så kommer fildelaren att bli ett offer av exakt samma anledning som alla andra människor.

Skrivet av mahasj:

Eftersom du då anser att fildelare är ett offer, hur kan du påstå att du inte har påstått att fildelare inte skulle begå ett lagbrott?

Eftersom det på inget sätt är ett kriterium att inte vara en brottsling för att kunna räknas som ett offer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Jag har inte påstått att någon person här har påstått att fildelningen skulle vara i farozonen. Jag påstod att vissa personer är rädda för att åka dit för fildelningsbrott, därav protesterar de mot lagstiftning som ACTA.

Det fanns här ingen anledning att bli defensiv, eftersom jag aldrig påstod att du skulle ha påstått detta. Låt mig klistra in den relevanta texten från din sida:

"Du kan själv börja från sida ett i denna tråd och därefter säga om du verkligen tror att alla här protesterar mot ACTA p.g.a. eventuella kränkningar av deras yttrandefrihet, eller om de anser att deras fildelning hotas."

Du ställde upp ett motsatsförhållande här, om än tvivelaktigt, varvid jag har en naturlig anledning att upplysa dig om att jag inte kan "minnas att jag sett någon person yttra sig om eller på något sätt antytt att fildelningen skulle vara i farozonen"

Inte heller fyller följande text den funktion som du försvar dig mot:

"Och även ifall du sett någon person som skulle ha ansett att fildelningen kunde vara hotad, så kommer du likväl inte veta ifall denna person även protesterar mot eventuella inskränkningar av yttrandefriheten, samt vad som är viktigast för just denna person."

Skrivet av mahasj:

Om du ser det som härskarteknik så får det stå för dig. Om du ser det som ett solklart personangrepp, så får det också stå för dig. Jag kan dock säga att det inte var menat som ett personangrepp, och kan bara beklaga att du upplever det som det.

Oavsett huruvida jag upplever det vara ett personangrepp eller huruvida det var din mening, så kvarstår faktum att det rör sig om ett solklart personangrepp från din sida. Det naturliga vore i det sammanhanget att beklaga att du presenterade det, istället för att beklaga att meddebattörerna möjligen kan uppleva ett solklart personangrepp som ett personangrepp.

Skrivet av mahasj:

Du anser att min invändning är irrelevant, d.v.s. "Men försök inte påstå att jag har skrivit att jag vet att alla fildelare protesterar p.g.a. att de ser ACTA enbart som ett hot mot deras fildelning". Samtidigt anklagar du mig för att inte ha några grunder för mitt påstående om den huvudsakliga konsekvensen, ifall jag nu inte förnekar möjligheten till att även fildelare ska kunna protestera mot ACTA. Jag har inte heller påstått något annat heller, utan jag skrivit vad jag tror. Så din fortsatta diskussion är helt irrelevant, eftersom jag redan har skrivit att mina grunder baseras på vad jag tror när jag läser vad vissa har skrivit i denna tråd.

Öh, nej. Jag har sannerligen inte anklagat dig "för att inte ha några grunder för mitt påstående om den huvudsakliga konsekvensen". Du får läsa texten igen.

Skrivet av mahasj:

Det är vad du anser.

Självklart anser jag att "Vad du möjligtvis har skrivit i ett tidigare inlägg förändrar på inget sätt det faktum att du presenterar halmgubbar och personangrepp.". Jag finner nämligen det sambandet vara oerhört logiskt, eftersom fokuset låg vid det tillfället på dina halmgubbar, vilka är fristående din övriga text.

Skrivet av mahasj:

Då får jag väl skriva i klartext då: Hur verkligheten ser ut enligt dig ja. Din verklighet behöver inte vara likadan hur en annan ser verkligheten på.

Jag tror det var vid den här texten från min sida som den här diskussionen härstammade:

"Beror din förvirrade text där i slutet på att du inte satt dig in i vad upphovsrätten i själva verket innebär?

Upphovsrätten skänker godtyckligt ut statligt sanktionerade monopol till upphovsrättsinnehavarna. Dessa monopol i sin tur ger upphovsmännen rätten att inskränka människors fri- och rättigheter för egen vinnings skull.

Vad du har att välja på här är mer frihet till alla människor, eller godtyckliga monopol till enskilda på bekostnad av alla människors friheter. Det går i det här fallet helt inte att kombinera de båda."

Skrivet av mahasj:

Jag vet precis vad som åsyftas. Hade du läst, och förstått mitt svar, så hade du också vetat svaret på din fråga.

Du vet vad som åsyftas och likväl ställer du upp motsatsförhållanden som inte har ett dugg att göra med min mening och efterföljande följdfråga?

Här är min text igen ifall du får lust att svara på frågan:

"Människors fri- och rättigheter inskränks i och med att upphovsrättsinnehavarna får rättigheten att hindra folk att, med egen utrustning som de själva äger, kopiera och distribuera viss information. Godtar du denna självklarhet?"

Skrivet av mahasj:

Kanske för att jag hade hoppats på att du skulle tänka ett steg längre?

Tänka ett steg längre än att använda för diskussionen korrekt språkbruk?

Skrivet av mahasj:

Jo, kanske om man vill utvidga sin privata sfär så kan det faktiskt finnas en anledning till att börja fundera hur andra lagar fungerar än att bara ha ett tunnelseende.

Funderationer kring hur andra lagar fungerar har väldigt lite att göra med huruvida man bemöter liknelser som diskvalificerar sig på de mest fundamentala grunder.

Skrivet av mahasj:

Återigen, försök tänka några steg framåt, istället för att försvara din rätt till fildelning på alla sätt du kan, som jag får intrycket att du gör.

Det räckte alltså inte med föregående halmgubbar och personangrepp från din sida?

Vilket hursomhelst på inget sätt förändrar det faktum att du jämförde en stöld av allt innehåll i ett hus med kopiering av intellektuella verk, varvid jämförelsen bevisligen handlade om den felaktiga kopplingen att stöld är att likställa med kopiering.

Skrivet av mahasj:

Enligt din åsikt.

Jag anser självklart att ifall man vill diskutera ett särskilt ämne, så bör man göra det utan att dra in irrelevanta och fundamentalt felaktiga jämförelser, exempelvis som dessa "stöld är likställt med kopiering"-liknelser.

Skrivet av mahasj:

Så du anser att el är materiella ting?

El utgörs av vandrande elektroner, dvs vandrande materia.

Skrivet av mahasj:

Då antar jag att du också anser att nollor och ettor är materiella ting?

Självklart, i de fall som rör en binär representation i materiella ting, t.ex. i fallet cd-skivor. Om du däremot syftar på intellektuella verk så är svaret givetvis nej.

Skrivet av mahasj:

Det är en direkt konsekvens av att du jämför el som materiella ting.

El utgörs av vandrande elektroner, dvs vandrande materia. Binära representationer i materiella ting som cd-skivor är materiella. Intellektuella verk är aldrig det.

Skrivet av mahasj:

För när någon utnyttjar ditt elnät så förlorar du ingenting. Det enda som händer är att din elräkning blir högre.

Om du har betalat för något som någon annan stjäl så har du de facto förlorat någonting.

Permalänk
Entusiast

Innan folk klankar ner på mitt tyckande, så vill jag starkt poängtera att jag är emot våra politikers sätt att hantera saken bakom våra ryggar.

Nu till ämnet: Sverige skriver under ACTA-avtalet.
Först och främst, så har ACTA inte en primär roll att cencurera eller förhindra information. Den primära rollen är att skydda varumärken. Glöm inte det.
Sedan kan man tycka vad man vill angående varumärkesskydd och copyright, men vi kan alla hålla med om att all form av utveckling och produktion skulle stanna helt om det inte vore för att folk kan skydda sina idéer, skapa företag runt dem och leva på dem.

Tyvärr är det många som inte respekteerar detta, missbrukar avtalen och begår brott mot licenser, som indirekt eller rent direkt påverkar alla andra. Slutresultatet blir allt oftare att personerna bakom ursprunget ger upp, slutar vidareutveckla och lägger ner produktionen.
Där sitter vi alla andra, med en stulen halvfärdig idé som dragits runt i smutsen. (Det finns tydligen människor, även här på sweclockers, som tycker att det är rätt väg att gå)

Nu har det poängterats och tagits upp, att ACTA, med flera andra luddiga avtal såsom SOPA, PIPA med flera, har stora brister och riskerar att missbrukas bortom sans och vett.
Det finns en oskriven "lag": Om det kan missbrukas, kommer det att missbrukas.

Så frågan är: Vad kan göras för att lära våra politiker att inte skriva under luddiga avtal som kan missbrukas? Och vad för alternativ finns det? Vad för annat alternativ vill du (Ja, du ja! ) ha istället för ACTA?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Det är vad du anser, att jag brukar mig av härskartekniker. Som jag redan förklarat, så var inte det menat som ett personangrepp. Och jag beklagade över om kras tog det på det sättet.
Jag skriver inte ut hans namn i början av de flesta meningar. Det är väldigt sällan faktiskt jag har skrivit ut hans namn i mina inlägg. Jag har dock börjat göra det på sistone, inte som ett retoriskt knep, utan för att jag respekterar hans åsikter. Hade jag gått till personangrepp så hade jag börjar kalla kras för att vara helt dum i huvudet, hjärndöd och diverse fula namn. Precis som det bemötande jag fick när jag började ge mig in i denna debatt, eller påstå saker som jag inte hade gjort. Därav kan mina inlägg i början mot kras till viss del vara påverkade av det bemötande jag fick från andra i början, vilket är olyckligt.
Så nej, jag försöker inte gömma mig bakom en ridå, utan det är du som har missuppfattat.
Förövrigt så tycker jag att kallar man någon person vid hans/hennes namn så är det ett tecken på respekt. Men det kanske har ändrats på senare tid?

Men du förstår, det är inte vad jag anser det är så det är. Jag ser att du har svårt att skilja på åsikter och vad som faktiskt är. Säger du samma sak när du blir stoppad av polisen för fortkörning också? "Skulle jag ha kört för fort? Tssk, nej du herr polisman... det är vad DU anser!" ta dig i kragen och sluta vara en jäkla fegis. Du uttryckte dig nedlåtande och oavsett vad du nu hade för avsikt så A: Du använde dig av en teknik för att förminska någon annan, precis samma teknik som använts av män för att förminska kvinnor, "Men lilla vän... du vet ju faktiskt inget om det här så gå och ställ dig vid spisen". Och B: oavsett vad du nu tycker om saken så är det ett personangrepp.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Även jag har skrivit under protesten, så får vi väll se hur långt det räcker...

Men det känns som att även jag kommer kunna säga "det var bättre förr" till mina barn...

Permalänk
Medlem

Både bra och dåligt, det är piraternas fel detta.

Permalänk
Hedersmedlem

ACTA - a global treaty - could allow corporations to censor the Internet. Negotiated in secret by a small number of rich countries and corporate powers, it would set up a shadowy new anti-counterfeiting body to allow private interests to police everything that we do online and impose massive penalties -- even prison sentences -- against people they say have harmed their business.

governments of four fifths of the world’s people were excluded from the Anti-Counterfeiting Trade Agreement (ACTA) negotiations and unelected bureaucrats have worked closely with corporate lobbyists to craft new rules and a dangerously powerful enforcement regime. ACTA would initially cover the US, EU and 9 other countries, then be rolled out across the world. But if we can get the EU to say no now, the treaty will lose momentum and could stall for good.

The oppressively strict regulations could mean people everywhere are punished for simple acts such as sharing a newspaper article or uploading a video of a party where copyrighted music is played. Sold as a trade agreement to protect copyrights, ACTA could also ban lifesaving generic drugs and threaten local farmers' access to the seeds they need. And, amazingly, the ACTA committee will have carte blanche to change its own rules and sanctions with no democratic scrutiny.

http://www.avaaz.org/en/eu_save_the_internet_spread/?rc=fb&pv...

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Skrivet av visnus:

Vilka långa inlägg folk skriver här...
Jag hatar personligen sånt här när politikerna går bakom ryggen på folket helt allvarlig! Det är inte första gången det händer heller ipred, fra osv. trodde seriöst det va en demokrati vi bodde. Förstår att lagändringar sker utan folkets tycke men när det är så stor målgrupp som drabbas så borde de ha en folkomröstning, jag hade velat det i alla fall. Dessutom kan detta leda till censurering av Internet ala Kina fast å andra sidan så kanske det inte blir så vem vet. Men min poäng är att jag inte vill att nån myndighet kontrollerar materialet på nätet eller civilbefolkningen.

För det är ju inte så att regiringen eller något kläd-varumärke äger servrarna. Stop ACTA...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Jag skrev ett mail till samtliga av våra politiker i EU, fick svar från endast en: Carl Schlyter, tänkte ta och copy/paste.

Hej Qwerty,

Tack för att du bryr dig. EU-parlamentet har makten att stoppa avtalet men det kommer bara ske om det blir en offentlig debatt och människor som du påverkar mina kollegor. Glöm inte att uppvakta även Riksdagen då även den måste rösta om avtalet eftersom det även innehåller straffrättsliga sanktioner (ja jag vet, det är sjukt) som inte EU kan bestämma över. Jag har i två års tid bekämpat både hemlighetsmakeriet och innehållet i ACTA-avtalet.

Följ min kamp mot ACTA på min blogg och fortsätt din.
Med vänlig hälsning,
Carl Schlyter

---

Så Ni allesammans som är emot ACTA, ta och börja skriv till alla politiker samt till media.
Har själv skrivit till politikerna som sitter i EU samt till Aftonbladet, SvD och DN. Skicka vidare länken till Avaaz till alla ni känner osv för att stoppa denna pest.

L8rs

Visa signatur

| Intel i7-3930K - 4.2Ghz | Asus P9X97 PRO | Corsair XMS3 Vengeance- 1866Mhz | ASUS GTX 670 DCU2 4GB | NXZT Haze90 - 1000W | Corsair Hydro H80 | CM Storm Sniper Black Edition | W7 x64 Ultimate | Benq G2412HD + LG 32'' LED-TV

Permalänk
Medlem

fy fan

Sverige borde skämmas...

Permalänk
Medlem

de här video klippet beskriver precis vad acta är http://www.youtube.com/watch?v=N8Xg_C2YmG0

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oggeui:

de här video klippet beskriver precis vad acta är http://www.youtube.com/watch?v=N8Xg_C2YmG0

Tyvärr inte.

Enligt den videon, är varenda kotte på den här planeten, och nästa, kriminella, då vi alla tagit del av recept och annat icke licensierat materiell.
Det stämmer inte. då ACTA, enligt vad som är skrivet, gäller licensierat materiell.
Vad jag vet är varken min mors kakrecept , mina kusiners egenskapade musik, eller mina vänners hemgjorda kötbullar, licensbelagda.

Jag vågar till och med påstå att den där videon är ren FUD.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Innan jag ens börjar kommentera dina inlägg så skulle jag vilja veta vad det är i upphovsrätten som godtycklig skänker ut statligt sanktionerade monopol, varvid upphovsmännen får rätt att inskränka människors fri- och rättigheter?

Upphovsrätten skänker ut monopol till upphovsmännen som går ut på att de får rätten att hindra människor från att utöva sina fri- och rättigheter att exempelvis kopiera och distribuera information med hjälp av ting som de faktiskt äger.