Det handlar inte bara om storleken på chippet utan också hur transistorerna och de olika delarna i chippet är sammankopplade och många andra saker.
Jag har skrivit om detta flera gånger men jag är lite trött på att läsa samma saker om och om igen.
Vid övergången till 40nm så hade AMD (Eller det var väl fortfarande ATi då?) redan gjort en krympning av sin tidigare arkitektur och lärt sig hur TSMCs 40nm process fungerade, dess styrkor och dess brister.
När de sedan designade chippen med nästa arkitektur så tog dom allt dom lärde sig då med sig och det blev en väldigt smärtfri övergång, eller ja, så smärtfri den kunde varit med TSMCs process vid det laget.
Nvidia däremot hade inte kollat upp processen tillräckligt och de hade underdimensionerat en grej då TSMCs process inte höll tillräckligt hög kvalitet på den delen så man var tvungen att göra den kraftigare. Det var den största anledningen till att GTX480 blev så försenat.
Det är extrem ingenjörskonst i miniformat att designa och bygga chip, det är extremt många saker som måste stämma till 100%, och visst, ett större chip är svårare av flera anledningar.
Det är också därför jag har varit mer förtjust i AMD/Atis designfilosofi de senaste åren.
Det var också därför jag föredrog Nvidias designfilosofi gentemot 3DFX när det begav sig.