Permalänk
Medlem

Tar tillbaka mitt påstående, gick efter "gamla" rykten och var inte medveten om att det framkom nya uppgifter.
De första ryktena sa ju att enbart HD79XX skulle vara GCN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Tar tillbaka mitt påstående, gick efter "gamla" rykten och var inte medveten om att det framkom nya uppgifter.
De första ryktena sa ju att enbart HD79XX skulle vara GCN.

jo, sen kom ett till rykte.
Förstår om det inte lätt att hänga med i svängarna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

jo, sen kom ett till rykte.
Förstår om det inte lätt att hänga med i svängarna.

Hemligeten är väl att alltid kolla vad källan faktiskt säger och inte hur nyhetsrapportören förmedlar det. SweClockers sa ju t.ex. att hela 7000 serien bara skulle vara ommärkta 6000 kort och att 7900 kanske bara skulle vara VLIW4 trots allt. Men läste man källan så såg man snabbt att det bara var hittepå och att källan endast nämnde ett fåtal mobila kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hemligeten är väl att alltid kolla vad källan faktiskt säger och inte hur nyhetsrapportören förmedlar det. SweClockers sa ju t.ex. att hela 7000 serien bara skulle vara ommärkta 6000 kort och att 7900 kanske bara skulle vara VLIW4 trots allt. Men läste man källan så såg man snabbt att det bara var hittepå och att källan endast nämnde ett fåtal mobila kretsar.

Ärligt talat så fäster jag mer tillit när korten hamnar på testbänken:)
Men hoppas så klart på att ryktet stämmer (vill ju inte betala för ett 7950 för att få det nya tekniken).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ärligt talat så fäster jag mer tillit när korten hamnar på testbänken:)
Men hoppas så klart på att ryktet stämmer (vill ju inte betala för ett 7950 för att få det nya tekniken).

Men är själva GCN så viktig egentligen? Kommer du använda det redan denna generationen? Eller du kanske tänker långsiktigt?

Jag hoppas mest att det blir GCN för att man kan göra en direkt jämförelse på effektivitet. Om 7870 är GCN fast med lika många shaders och ROPs så kan man jämföra prestanda och transistortal. Jag tror GCn är snabbare per shader men något långsammare per transistor i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men är själva GCN så viktig egentligen? Kommer du använda det redan denna generationen? Eller du kanske tänker långsiktigt?

Jag hoppas mest att det blir GCN för att man kan göra en direkt jämförelse på effektivitet. Om 7870 är GCN fast med lika många shaders och ROPs så kan man jämföra prestanda och transistortal. Jag tror GCn är snabbare per shader men något långsammare per transistor i spel.

Nja, köper inte nytt graffe varje år precis. Därför jag köpte en I5 och hoppas den håller 3+ år:) vill köpa ett graffe innan cpu:n flaskar gpu:n för mycket.

Som när jag köpte 5770 och hade AMD 6000+ (mitt 8800GT gick sönder och ingen garanti kvar).

Så ja tänkte köpa denna gen ja. När vet jag inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Just GCN är väl bra för DX11-spel och väldigt många nya spel som släpps är just DX11.
Jag tror att HD78XX/HD79XX ligger rätt i tiden!

Permalänk
Hjälpsam

Ni som säger att man skall vänta på Kepler, har ni tänkt på hur mycket snack det varit om Kepler på CES?
Hade Kepler varit på gång hade det givetvis varit fullt pådrag, det skulle förvåna mig om Kepler finns i butik innan sommaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ni som säger att man skall vänta på Kepler, har ni tänkt på hur mycket snack det varit om Kepler på CES?
Hade Kepler varit på gång hade det givetvis varit fullt pådrag, det skulle förvåna mig om Kepler finns i butik innan sommaren.

Dom kanske väntar några dagar? eller så kör dom det nog på cebit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Ni som säger att man skall vänta på Kepler, har ni tänkt på hur mycket snack det varit om Kepler på CES?
Hade Kepler varit på gång hade det givetvis varit fullt pådrag, det skulle förvåna mig om Kepler finns i butik innan sommaren.

Jag skulle tro att Kepler kan ha visats eller åtminstonde presenterats för viss utvald press och att NDA gäller. Tråkigt att det enda Nvidia verkar ha visat upp är just ARM-grejer och inte några grafikkort. Hoppades personligen på att Nvidia skulle börja prata lite i och med lanseringen av HD7970 men fortfarande så är det officiellt otroligt tyst. Hoppas vi inte får vänta tills slutet av året på GTX 680 bara.

Permalänk
Medlem

nVidia är inte så dumma att de låter AMD/ATI vara i rampljuset ensamma.
Och om inte kineserna läcker nåt så ser det mörkt ut för nVidia :/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av borz:

nVidia är inte så dumma att de låter AMD/ATI vara i rampljuset ensamma.
Och om inte kineserna läcker nåt så ser det mörkt ut för nVidia :/

Precis, hade de haft något att prestentera, om än egna benchmarks, bilder, siffor eller vad som helst hade de slängt ut det för att inte AMD ska få leka ensamma i rampljuset med sitt 7970. Avsaknaden av information tyder på att de inte har så mycket att komma med än.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

nVidia är inte så dumma att de låter AMD/ATI vara i rampljuset ensamma.
Och om inte kineserna läcker nåt så ser det mörkt ut för nVidia :/

Kan tyvärr vara så att nVidia inte har något bra att visa upp för tillfället... Kan vara så att de har svårt med 28 nm processen?

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNIX1337:

Kan tyvärr vara så att nVidia inte har något bra att visa upp för tillfället... Kan vara så att de har svårt med 28 nm processen?

De tillverkas i samma fabriker som AMDs grafikkort, och AMDs fungerar. Är nog snarare så att nVidia försöker göra för stora chip som vanligt i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De tillverkas i samma fabriker som AMDs grafikkort, och AMDs fungerar. Är nog snarare så att nVidia försöker göra för stora chip som vanligt i så fall.

Det handlar inte bara om storleken på chippet utan också hur transistorerna och de olika delarna i chippet är sammankopplade och många andra saker.

Jag har skrivit om detta flera gånger men jag är lite trött på att läsa samma saker om och om igen.

Vid övergången till 40nm så hade AMD (Eller det var väl fortfarande ATi då?) redan gjort en krympning av sin tidigare arkitektur och lärt sig hur TSMCs 40nm process fungerade, dess styrkor och dess brister.

När de sedan designade chippen med nästa arkitektur så tog dom allt dom lärde sig då med sig och det blev en väldigt smärtfri övergång, eller ja, så smärtfri den kunde varit med TSMCs process vid det laget.

Nvidia däremot hade inte kollat upp processen tillräckligt och de hade underdimensionerat en grej då TSMCs process inte höll tillräckligt hög kvalitet på den delen så man var tvungen att göra den kraftigare. Det var den största anledningen till att GTX480 blev så försenat.

Det är extrem ingenjörskonst i miniformat att designa och bygga chip, det är extremt många saker som måste stämma till 100%, och visst, ett större chip är svårare av flera anledningar.

Det är också därför jag har varit mer förtjust i AMD/Atis designfilosofi de senaste åren.
Det var också därför jag föredrog Nvidias designfilosofi gentemot 3DFX när det begav sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det handlar inte bara om storleken på chippet utan också hur transistorerna och de olika delarna i chippet är sammankopplade och många andra saker.

Jag har skrivit om detta flera gånger men jag är lite trött på att läsa samma saker om och om igen.

Vid övergången till 40nm så hade AMD (Eller det var väl fortfarande ATi då?) redan gjort en krympning av sin tidigare arkitektur och lärt sig hur TSMCs 40nm process fungerade, dess styrkor och dess brister.

När de sedan designade chippen med nästa arkitektur så tog dom allt dom lärde sig då med sig och det blev en väldigt smärtfri övergång, eller ja, så smärtfri den kunde varit med TSMCs process vid det laget.

Nvidia däremot hade inte kollat upp processen tillräckligt och de hade underdimensionerat en grej då TSMCs process inte höll tillräckligt hög kvalitet på den delen så man var tvungen att göra den kraftigare. Det var den största anledningen till att GTX480 blev så försenat.

Det är extrem ingenjörskonst i miniformat att designa och bygga chip, det är extremt många saker som måste stämma till 100%, och visst, ett större chip är svårare av flera anledningar.

Det är också därför jag har varit mer förtjust i AMD/Atis designfilosofi de senaste åren.
Det var också därför jag föredrog Nvidias designfilosofi gentemot 3DFX när det begav sig.

Självklart så måste man anpassa lite till tillverkningsprocessen, det är ju inte bara att krympa rätt av. Men överlag pressar nVidia gränserna och det förstorar alla problem som kan tänkas uppstå, de vill inte ha onödiga marginaler, ja de vill ha så lite nödvändiga marginaler som möjligt också. Lite fel i marginalerna gör inte så mycket på ett mindre chip. Men på jättechip så blir det större problem.

Och om jag inte minns fel så var väl största anledningen till GTX 480 försening att det blev för många kopplingar mellan alla kluster. Alla kluster fungerade bra, och kopplingarna fungerade i liten skala, men eftersom kopplingarna ökar exponentiellt med andelen kluster så blev det för mycket störningar och läckage när de stoppade in så många kluster och gjorde ett så stort chip.

Oavsett vilket så tror jag vi kan vara överens om att det antagligen inte är tillverkningen som är felet för nVidia, det pekar på svår design.

Permalänk

Det vore tråkigt om nVidia drar sig lite tillbaka nu för att lägga allt krut på ARM, dom kanske ser att det är mer pengar där än på grafikkortsmarknaden, eller också är det panik där nu också hafsar dom ut ett nytt strömhungrigt grafikkort, för där tror jag inte nVidia har något att säga till om, hoppas det blir något bra för jag gillar dessa grafikkortskrig bara det inte blir FÖR bra så man blir tvungen att köpa nytt igen

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och om jag inte minns fel så var väl största anledningen till GTX 480 försening att det blev för många kopplingar mellan alla kluster. Alla kluster fungerade bra, och kopplingarna fungerade i liten skala, men eftersom kopplingarna ökar exponentiellt med andelen kluster så blev det för mycket störningar och läckage när de stoppade in så många kluster och gjorde ett så stort chip.

Ja, det var just dessa kopplingar jag pratade om.

Skrivet av Aleshi:

Oavsett vilket så tror jag vi kan vara överens om att det antagligen inte är tillverkningen som är felet för nVidia, det pekar på svår design.

Ja, jag ville bara lyfta upp att det inte är så att det är TSMCs fel att tillverkningen strular för Nvidia, som många Nvidia fanboys gärna vill få det till.
Att designa ett chip som faktiskt går att tillverka är också en konst.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av turbomaniac:

Det vore tråkigt om nVidia drar sig lite tillbaka nu för att lägga allt krut på ARM, dom kanske ser att det är mer pengar där än på grafikkortsmarknaden, eller också är det panik där nu också hafsar dom ut ett nytt strömhungrigt grafikkort, för där tror jag inte nVidia har något att säga till om, hoppas det blir något bra för jag gillar dessa grafikkortskrig bara det inte blir FÖR bra så man blir tvungen att köpa nytt igen

De kommer inte dra sig ur eftersom deras nisch även på ARM-marknaden är grafiken. Det är grafikkort Nvidia kan och slutar de med det kommer de bli överkörda av Ti, Qualcom och de andra drakarna. Samtidigt finns det fortfarande pengar att tjäna i GPGPU, det vill säga Tessla. Även Quadro kommer sälja även om integrerade grafikkort blir bättre för det kommer dröja väldigt många år innan de kan börja konkurrera med rena CAD-kort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Såg på Neogaf att Doom 4 kommer supporta AMDs teknologi PRT
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=458866

Twitter från Carmack:
https://twitter.com/#!/ID_AA_Carmack/status/15751217974937190...

PRT teknologi (bild lånad från Neogaf-länken ovan)

Det är positivt tycker jag. Ny teknologi och ett kommande spel som stödjer det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bra jobbat av AMD här.
Det enda jag skulle vilja se är hur korten presterar tillsammans med en systemsetup som vanliga svensson har råd med, typ i7-2600k eller den billigaste socket 2011 prollen.
Det är ju inte många som sitter med den setupen som detta testsystem har.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Bra jobbat av AMD här.
Det enda jag skulle vilja se är hur korten presterar tillsammans med en systemsetup som vanliga svensson har råd med, typ i7-2600k eller den billigaste socket 2011 prollen.
Det är ju inte många som sitter med den setupen som detta testsystem har.

En i5-2500k är nästan lika snabb som en i7 3960X när bara 4 trådar används. Många spel klarar inte av att hantera fler än 4 trådar. Alltså får du nästan samma prestanda med en i5 2500k eller i7 2600k som med en i7 3960X.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem

Om jag förstått anno 2070's DRM rätt så får man bara göra typ 4 hårdvaruändringar. hur löste redaktionen detta? känns ju inte som de köpte en hög licenser.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kogster:

Om jag förstått anno 2070's DRM rätt så får man bara göra typ 4 hårdvaruändringar. hur löste redaktionen detta? känns ju inte som de köpte en hög licenser.

Som det faktiskt står i informationstexten för testet använder vi spelets demoversion.

(Fotnot: Ubisoft har förövrigt släppt lite på kraven efter kritiken, och grafikkortet (bara grafikkortet) kan nu bytas oändligt antal gånger.)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som det faktiskt står i informationstexten för testet använder vi spelets demoversion.

(Fotnot: Ubisoft har förövrigt släppt lite på kraven efter kritiken, och grafikkortet (bara grafikkortet) kan nu bytas oändligt antal gånger.)

ok tack, undrade hur ni löst det

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Vilket 560Ti använde ni i testet? 1GB eller 2GB varianten?

Permalänk

vad HD6990 & GTX590 prestera med LGA 1366 i sli & cf

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk

Irriterar mig på att de flesta mjukvaruföretag föredrar CUDA vs OpenCL. Någon som vet om det beror på att CUDA är tillgängligt ur programmeringsynpunkt än OpenCL eller är det så att Nvidia sponsrar lite vid sidan? Adobe Premiere är ett bra exempel.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk

Insåg nyss att det, till skillnad från 7950 recensionen, inte finns någon mätning av ljudnivån. Varför inte?