Flytta hårddisk med w7 oem till ny dator

Permalänk

Flytta hårddisk med w7 oem till ny dator

Tjenare, det är så här att jag ska köpa en ny dator och jag undrar om jag måste köpa en ny hårddisk och ett nytt OS. Kan man inte bara ta hårddisken ifrån denna dator och sedan koppla in den i den nya datorn? Jag har ett OEM tyvärr, jag har googlat runt och kollat, har sett personer som skriver att det inte skulle gå för att det inte finns några drivrutiner på datorn osv? Kan man på något sätt bara köpa en ny hårddisk eller bara ett nytt OS och installera det på denna hårddisk, eller bäst av allt bara kunna flytta hårddisken med nuvarande w7 och sedan börja spela?
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Bara installera din windows-licens på den nya datorn.

Permalänk
Medlem

Njaee.. Det beror lite på. Din OEM-licens kan knorra lite när du ska aktivera den. En del beror på att den kan vara helt bunden till ditt gamla moderkort men det kan ändå funka om det var lång tid sedan du installerade W i din gamla burk. Tekniskt sett är du egentligen tvungen att köpa en ny licens när du skaffar en helt ny burk då OEM är bundet till EN burk.

Har man dock vissa delar kvar som tex chassit där nyckeln sitter klistrad kan det gå att ringa MS och be om aktivering. De brukar inte vara omöjliga men du bör ha ganska bra argument innan du ringer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Njaee.. Det beror lite på. Din OEM-licens kan knorra lite när du ska aktivera den. En del beror på att den kan vara helt bunden till ditt gamla moderkort men det kan ändå funka om det var lång tid sedan du installerade W i din gamla burk. Tekniskt sett är du egentligen tvungen att köpa en ny licens när du skaffar en helt ny burk då OEM är bundet till EN burk.

Har man dock vissa delar kvar som tex chassit där nyckeln sitter klistrad kan det gå att ringa MS och be om aktivering. De brukar inte vara omöjliga men du bör ha ganska bra argument innan du ringer.

Nej, man ringer inte personlig service utan deras automatiska tjänst och får en ny aktivering.
Gjort det massa gånger utan problem.

Permalänk

Okej, tack för alla svar, så det ska gå att ringa till deras automatiska telefon tjänst och uppge cd nyckeln? Fattar dock inte hur dom kan "låsa" upp mitt Os till ett nytt moderkort?

Läste lite på Microsoft där dom guidar in en för att skriva in ett ID i telefonen, gör man detta innan man planerar på att flytta hårddisken till den nya datorn? eller hur gör man? För man kan ju inte göra efter man har monterat in hårddisken i den nya datorn då förmodligen den inte kommer att kunna logga in på w7 eftersom den inte är aktiverad? Förklara gärna på "barnspråk" då jag inte fattar ett dugg än

Edit2: Har läst ännu mera nu, jag har en "märksdator" en Fujitsu dator, har sett att många skriver att det inte funkar om det är en märksdator som OS OEM är på?

Permalänk
Medlem

Har du en licensnyckel till win7 ska det funka.

Grejen med OEM licens är att den bara får säljas med ny dator men du kan flytta den så länge du bara använder den på en dator. Vad är egentligen en ny dator? Nytt moderkort? Chassi? Hårddisk? etc.

När man byter MB får man gå igenom aktiveringsprocessen och sen funkar det som vanligt igen, man gör det efter installationen av win7.

Du kan ladda ner en fräsch win7 med aktuellt service pack, installera och aktivera över telefoneriet.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av sorkin:

Har du en licensnyckel till win7 ska det funka.

Grejen med OEM licens är att den bara får säljas med ny dator men du kan flytta den så länge du bara använder den på en dator. Vad är egentligen en ny dator? Nytt moderkort? Chassi? Hårddisk? etc.

När man byter MB får man gå igenom aktiveringsprocessen och sen funkar det som vanligt igen, man gör det efter installationen av win7.

Du kan ladda ner en fräsch win7 med aktuellt service pack, installera och aktivera över telefoneriet.

Dator = Moderkort.
Du skriver/hintar om det själv i näst sista meningen:)

Permalänk

Okej tack för svar, men jag har ingen skiva, eller jag har den skiva som jag kan omformatera datorn med som jag fick ifrån Fujitsu när jag köpte datorn, ska jag använda den? Det jag inte fattar är hur ska jag få W7 till den nya datorn då jag inte har en skiva?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av d1stroyer:

Okej tack för svar, men jag har ingen skiva, eller jag har den skiva som jag kan omformatera datorn med som jag fick ifrån Fujitsu när jag köpte datorn, ska jag använda den? Det jag inte fattar är hur ska jag få W7 till den nya datorn då jag inte har en skiva?

Ja då har du en skiva? Det är en återställningsskiva är jag rätt säker på. Använd den och var glad.

Permalänk

Jaså, det fungerar alltså med en återställningsskiva då? Ja om det funkar så är jag tacksam över att jag hade den, tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Vilken version av win 7 kör du?

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

W7 Home Premium OEM.

Permalänk
Medlem

Då kan du låna någon annans skiva eller leta rätt på en ISO på nätet, det enda som är viktigt är licensnyckeln.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

Okej, tackar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av sorkin:

Då kan du låna någon annans skiva eller leta rätt på en ISO på nätet, det enda som är viktigt är licensnyckeln.

Skrivet av d1stroyer:

Okej, tackar.

Han har ju dock en återställningsskiva vad det verkar som så varför inte?