Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullis:

Så denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=416828
Skulle funka helt okej som master?

Mjae, säkerligen. Men jag skulle inte snåla något så fruktansvärt på just coreswitchen. Lägg pengar på core och kör lite billigare access.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=484595
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=872212

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Mjae, säkerligen. Men jag skulle inte snåla något så fruktansvärt på just coreswitchen. Lägg pengar på core och kör lite billigare access.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=484595
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=872212

Okej, sjysst!
Nu vet jag vad jag behöver!

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Jag anordnade ett liknande lan i gymnasiet för ca 130 pers. Såhär i efterhand kan jag tipsa dig om vissa "bra att veta" saker.

1. Det är viktigt att dela upp ström-anslutningarna till lanet. Så att du inte bara drar en lång förläningskabel och sätter en massa grenuttag i den. Utan dela upp grenuttagen så att du har ca 5 datorer till varje fas.

Detta är otroligt viktigt för annars kommer strömmen att gå och då sitter ni där utan ström.

2. Vi gick på en it-relaterad skola och våran nätvärks kunnige lärare hjälpte oss med routrar och swtichar. Det var ganska svårt att konfigurera routern men nu kan med det.

3. Kiosk/mat var populärt på lanet så se till att ha det.

Tips:
Energidricka, cola mfl , köp några plattor på öob.
Billys Pizza, köp storpack och låna mikron + frysen från skolköket.
Chocklad typ Snickers mfl.
Chips!

4. Ska ni anordna turneringar så se till att ha planerat det väl så ni inte kör allt på en gång och sen har ni inget att göra resten av tiden. Ha ett bra system där ni kan ta emot anmälningar. Låna gärna en skolprojektor och koppla upp den mot en vägg för att informera om tider och turneringar / kioskpriser mm.

Är du möjligen ifrån Växjö? Teknikum... Låter väldigt väldigt likt det vi har här 1-2 gånger per termin o.o.

OnT Väldigt bra tips där!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är väl bra internet och en j*vla massa ström 230w per dator tror ja dh räknar med.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullis:

Okej, sjysst!
Nu vet jag vad jag behöver!

Dubbelkolla gärna med fler personer som kan ge förslag i klassen 2000kr Tog bara första bästa på prisjakt som exempel.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Som huvudswitch kan jag rekommendera HP Procurve-serien. Kostar en del men fungerar Fan så bra. Bra med en regler/övervakningsbar sombackbone ifall det är någon som gör något dumt på någon annan swtich så kan du iaf kolla vilken port från backbonen som orsaker ev problem. Brukar vara folk som har internetshare å dylikt igång som kan skapa problem. och med +200 pers så kan det ta ett tag att felsöka.
Och som en del ovan skriver, tips att ha 2 routrar är att rekommendera. Tyvärr är väldigt många Mycket beroende av internet. Kan rekommendera någon linuxdist om ni inte har någon Riktig. Ex smoothwall/pfsens, med proxy för att cache samt göra det spårningsbart ifall det visar sig att någon gör något "olagligt" på nätet

Visa signatur

.

Permalänk

Tack för all hjälp!

Permalänk

Jag tycker 230w per dator låter lite, min dator plus skärm tar ca 300w om jag chillgamear lite

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblefrog:

Jag tycker 230w per dator låter lite, min dator plus skärm tar ca 300w om jag chillgamear lite

Visst tar datorer ibland mer, men beroende på hur långt lanet är kanske inte alla spelar hela tiden, samt att många har ganska dåliga datorer.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

275Watt står det på deras sida men tror dom räknar med mera tror dom behöver uppdatera den infon på deras sida.
Då 275W räcker inte långt idag om man har ett highend grafikkort vilket många gamers har idag.

Dock är det nog kanske inte så troligt att exakt alla datorerna på samma fas går på fullt ös samtidigt, kanske därför de räknar lite lågt?

Skrivet av VEmpire:

Mitt HD 6970 drar 300 Watt i full load och idle 140 Watt Så ja...

Kul att du tyckte infon var bra. Bara att fråga om det är något.

Är du säker på att det inte är hela ditt system som drar så mycket?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Avstängd

Adda mig på skype/skicka ett mejl.
albinekblom@skype
albinekblom@gmail.com

Så kan jag hjälpa er att fixa en bokningssida

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

har bara en liten fråga av nyfikenhet vart ska lanet hållas kanske kunde komma:)

Permalänk
Skrivet av luddaaz:

har bara en liten fråga av nyfikenhet vart ska lanet hållas kanske kunde komma:)

Jönköping

Permalänk
Skrivet av _vanilla:

Adda mig på skype/skicka ett mejl.
albinekblom@skype
albinekblom@gmail.com

Så kan jag hjälpa er att fixa en bokningssida

Det här vore underbart, har bara en fråga vilken typ av bokningssystem detta skulle vara, försökte mig på lite php och mysql, men det slutade inte så bra. Men jag antar att det är genom mysql som det kommer vara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av efterBliv:

Det här vore underbart, har bara en fråga vilken typ av bokningssystem detta skulle vara, försökte mig på lite php och mysql, men det slutade inte så bra. Men jag antar att det är genom mysql som det kommer vara?

Liknande detta; http://itglan.eu (jag har gjort denna lite snabbt till skol-lanet)

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk

Jag har nog utrustning som jag kan tänka mig att hyra ut billigt åt er vid intresse.

Har ett gäng kraftfulla gigabit powerconnect-switchar från Dell med interconnect via fiber.
Har utrustning för 150-200 personer.

Kan ev även ordna med router. Har ni ett publikt IP eller hyrt 256 publika adresser (/24)?
Vilka routingprotokoll har ni från leverantören...BGP?