Video: Överklockning med flytande kväve i testlabbet

Permalänk
Medlem

Grymt intressant video Ser gärna fler videor av denna typen.
Kul att se det förklarat ordentligt steg för steg.

Permalänk
Skrivet av AchtungPanzer:

Hur länge håller denne kväve?,
Kan vem som helst göra detta?,
Behöver man något som håller själva 'tuben', uppe inne i chassit?,
Vart kan man köpa nå seriösare grejer än ica näsdukar?

Ica näsdukar funkade ju grymt, så varför köpa något dyrare som kanske ändå inte är bättre?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Haha tyckte väl att man kände igen Jonas från NH, visste inte att han hade gått över till MSI. Bra video, skönt att Mean Machine är så jävla avslappnad!

Permalänk
Medlem

18:00, Jonas vill också pilla lite...

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Har byggt datorer i 15 år och aldrig någonsin har jag använt ESD armband. Har väl sammanlagt byggt ihop, tagit isär och byggt ihop datorer vid >1000 tillfällen så långt. Alla dessa datorer har startat och fungerat länge nog för att kunna påstå att det kvittar helt så länge man inte anstränger sig och tar 5 katter, buntar ihop dom och gnider dom över moderkort tills det smälter...
Det är rent ut sagt farligare att inte städa lådan på 3 månader än att köra utan ESD armband. Har hänt mig fem-sex gånger på 3 år att det säger *POPP* om min andra dator (som jag nästan aldrig städar) och luktar bränt hundhår i hela lägenheten efteråt. Två gånger när den inte ens varit påslagen!

Men den fungerar fortfarande! (minus ETT nätagg som inte alls gillade damm/hundhår tidligen)
Så om något, städa datorn på damm är bra mycket viktigare än att använda ESD band!

Många frågar mig när jag bygger datorer varför jag inte använder band och svaret är alltid detsamma: "Har gjort det i X antal år och aldrig haft problem med det"

Det handlar ju alltså om att inte gå runt och bli statiskt laddad innan man börjar pilla. Det räcker med att röra chassit först eller ett element om man är rädd för det. Sedan är det bara att bygga!

EDIT:
Kan tillägga att min förra dator hade ström som gick i chassit av någon dum anledning som jag inte orkade kolla upp. Varje gång jag rörde chassit fick jag mig en FET pärla. Men datorn fungerade utmärkt trots detta och efter att ha urladdat chassit fick man inga fler stötar. (Bara om man drog fingret över baksidan lite lätt dock. Slog gnistror, det var kul men började kännas i nervtrådarna efter ett tag )

Ja tror på det du säger. Jag tror även att du själv på fullaste allvar tror att ESD inte är något problem. Men du har så fel man bara kan ha. Jag har jobbat som elektronikmontör och jobbar numer med datorer.
Idag 2012 tror jag inte det finns ett enda elektronikföretag som inte kör alla tänkbara skydd mot ESD. Varför lägga så mycket pengar på att allt detta ESD-skydd. Det hade väl räckt att de pratade med dig om katter å kretskort!?! Det blir bara inte hållbart för dem med så många returer de fick förr mycket på grund av just ESD. Buntar ihop 5 kattar och gnider dem över kretskortet... *suck* Det räcker att du i fel kläder (ur komponent synpunkt) rör din arm några millimeter så kan du vara uppladdad med flera tusen Volt. Att din dator hade ström i chassit och ändå fungerade beror på att chassit inte kortslöt något på moderkortet.

Till slut vill jag önska dig lycka till med fortsatt datorbyggande! Vart jobbar du någonstans btw..? vill bara försäkra mig om att jag aldrig beställer nån elektronik därifrån.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Benchande är inte en värld full med fluffiga kaniner och regnbågar där man inte betalar för sig även om man råkar vara halvbegåvad på det som jag. Som exempel kan jag kanske nämna det ursprungliga XPower-kortet jag körde med, jag benchade säkert med det i 30-40 sessioner utan att det tog stryk. Med mitt Marshal är jag uppe i säkert 10-15 sessioner, det sitter nu i min 24/7-burk. Visst kan ESD vara ett problem, men jag har då aldrig upplevt några problem såhär långt, och då har jag exempelvis inte haft några problem att pröjsa 5000:- för ett 580 Lightning för att enbart bencha för det. Just för att det är roligt och/eller kan användas till en tävling.

Har man råd så har man. Oavsett om jag har råd eller inte så skulle jag inte riskera att kortet säger poff dag 1 och sedan vara beredd att hosta upp ytterliggare 5lök för att testa ett nytt. Skall man börja med denna typ av överklockning så tycker jag man bör satsa på nåt gammalt billigt skrälle, åtminstonde till att börja med. Gör alla fel på nåt som inte kostar. Simple as that! Är man sedan sponsrad som du nu är, så behöver man väl egentligen inte tänka så mycket på kostnader.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av elajt_1:

Har man råd så har man. Oavsett om jag har råd eller inte så skulle jag inte riskera att kortet säger poff dag 1 och sedan vara beredd att hosta upp ytterliggare 5lök för att testa ett nytt. Skall man börja med denna typ av överklockning så tycker jag man bör satsa på nåt gammalt billigt skrälle, åtminstonde till att börja med. Gör alla fel på nåt som inte kostar. Simple as that! Är man sedan sponsrad som du nu är, så behöver man väl egentligen inte tänka så mycket på kostnader.

Det är självklart upp till var och en. Jag vill nog ändå påstå att jag lägger en herrans massa pengar på överklockning, då det är i princip som vilken annan hobby som helst. Exempelvis kostar mig kvävet en hel del, det blir närmare 3000:- för en laddning på 100 liter, det går rakt ifrån min egna ficka. Sedan beställde jag nya pottar från Kingpin för någon månad sedan, även det gick på 3000:-, i runda slängar. Blev väl ett 7970 vid lansering, för att nämna några överklockningsrelaterade utgifter på sistone. Jag lägger mer pengar på det här än att köra cross, även om man självfallet ibland får möjligheten att testa lite grejer. Det är dock aldrig fråga om att "få" någonting, kan man erbjuda exponering och resultat är tillverkare i regel intresserade, man får ingenting gratis.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Antingen är det en grymt lång raka eller en helt värdelös bil.
15s för 402m behövs inget speciellt till det.
6s däremot.......nu snackar vi extremt (för att få en vettig jämförelse mot extrem överklockning)

Jag kan inte så mycket om dragracing osv sa bara en random tid. Men kör dem inte typ 1/2 mile runt 15 sec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja tror på det du säger. Jag tror även att du själv på fullaste allvar tror att ESD inte är något problem. Men du har så fel man bara kan ha. Jag har jobbat som elektronikmontör och jobbar numer med datorer.
Idag 2012 tror jag inte det finns ett enda elektronikföretag som inte kör alla tänkbara skydd mot ESD. Varför lägga så mycket pengar på att allt detta ESD-skydd. Det hade väl räckt att de pratade med dig om katter å kretskort!?! Det blir bara inte hållbart för dem med så många returer de fick förr mycket på grund av just ESD. Buntar ihop 5 kattar och gnider dem över kretskortet... *suck* Det räcker att du i fel kläder (ur komponent synpunkt) rör din arm några millimeter så kan du vara uppladdad med flera tusen Volt. Att din dator hade ström i chassit och ändå fungerade beror på att chassit inte kortslöt något på moderkortet.

Till slut vill jag önska dig lycka till med fortsatt datorbyggande! Vart jobbar du någonstans btw..? vill bara försäkra mig om att jag aldrig beställer nån elektronik därifrån.

Haha okej...
Har inte sagt att ESD inte finns och har inte heller sagt att man måste anstränga sig för att bygga upp ESD men vissa tar det på lite väl stort allvar tycker jag. Speciellt med tanke på hur många datorer jag byggt som alla fungerat prima och har kvar datorer som har fungerat i 15 år efter att jag varit och plockat i dom hundratals gånger utan ESD skydd.

Man MÅSTE inte ha ESD band för att skydda sig mot ESD. Det är nog det som är poängen här.
Sedan att elektronikjättar styrs av män som aldrig rör skiten men som bryr sig om pengar och därför kräver allt möjligt trams är en annan sak. Oftast handlar det om att dom blivit sålda på något som t.ex ESD band och jordningsmattor osv.
Det räcker att man jordar sig själv och chassi samtidigt innan man börjar och sedan undviker onödigt statiskt laddande för att slippa ESD problem.

Inkluderat i "undvika" snackar man ju då också om att inte ha fleece tröja på sig utan bomull enbart och inte hålla på och rufsa sig i håret osv.
Så länge du arbetar med datorn hela tiden så häller du ju båda i samma spänningsnivå.

Men ni ESD paranoida verkar ju försöka få det att låta som om det är 100% säkert att saker exploderar bara man andas på dom exhalterat...
Sedan sa jag JOBBAT med, nu jobbar jag med annat serru. Men har ett par fungerande komponenter från tidigt 90 tal du kan få köpa om du vill... Dom har legat i stora dammhögar och burits i byxfickor till och från skolan. Otroligt att dom funkar eftersom ESD är lika med cancer eller vad dom nu säger.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Ok, har inte läst igenom alla kommentarer så...

Men -196ºC på handen? = Isbit i min värld då. Men jag kan ha fel.

Så fort kvävet träffar handen börjar det koka, det bildas ett tunt lager av kvävgas runt handen, som inte leder värme särskilt bra. Det blir en slags isolering. Av samma anledning kan du doppa handen i flytande bly ~400 grader utan att bränna dig, fast den här gången är det fukten på huden som kokar. Vattenånga leder inte heller värme särskilt bra. Jmf, att sitta i en 100 grader C bastu och ta ett dopp i kokande vatten så förstår du skillnaden.

Vad han borde nämnt är att om man har en klocka eller liknande så skall man vara försiktig då det kan göra att små mängder kväve inte rinner av utan blir kvar tills huden har tappat tillräckligt mycket värme för att inte klara av att koka bort, utan kommer i kontakt med huden = köldskada.

Inte trolldom bara fysik. Mkt roligare också.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supremacy:

Kväve i gas form är INTE tyngre än luft vilket är tur för oss eftersom vår atmosfär består av 78% kväve. Gasers densitet är däremot väldigt temperaturberoende det är därför kvävegasen från det flytande kvävet sjunker när det kommer i kontakt med luft i rumstemperatur. När man mäter densitet hos en gas måste man förutom temperatur även ta hänsyn till tryck vilket brukar göras vid 0 grader och 1 atmosfär (101kPa) Vid dessa förhållanden har dessa gaser följande densiteter:
Luft 1293g/L
Kväve: 1251g/L
Syre: 1428g/L
Koldioxid: 1977g/L

Om inte syre o koldioxid var tyngre än kväve skulle vi och gräset vi går på få betydliget svårare att överleva, den som vill testa detta kan göra det genom att bestiga ett högt berg.

Mängden syre på hög höjd är faktiskt marginellt mycket lägre än mängden syre i marknivå. Halten av syrgas i luften är relativt oförändrad upp till ca 20000 meter. Det är istället det lägre partialtrycket hos syret på hög höjd som gör att vi får svårare att syresätta blodet.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem

Nu blir det många poster på raken här men...

Är det ingen överklockare som slagits av idén att kombinera oljekylning och kväveöverklockning? Att ha alla delar av datorn nedsänkta i ett oljebad förutom just potten borde ju skapa en helt perfekt fuktspärr för långa sessioner av överklockning? En liten fläkt (i oljan) riktad mot de delar av potten som är nedsänkt i oljan bör också ge en tillräcklig cirkulation för att kyla samtliga av komponenterna i oljan.

Men jag har faktiskt ingen kolla alls egentligen, men vore kul om någon som sysslar med kväveklockning kunde ge input på förslaget.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem

Mer sånt här! Kör gärna en med vattenkylning också.

Visa signatur

MB: Maximus Formula III | GPU: XFX Radeon 7970 | CPU: Intel i7 860k 2.8Ghz | RAM: XMS3 2x4G 1600Mhz PSU: XFX Core Edition 850W 80+ | Case: Fractal Design Arc Svart | SSD: Corsair SSD Force GT 120GB | HDD: 1TB Western Digital

Permalänk

Intressant "reportage". Visste inte att Emil och Jonas var så oerfarna inom kväveklockningen Har inga som helst problem med att inslaget är lite MSI-färgat eftersom Jonas har varit hos NH tidigare och att jag faktiskt kan tänka själv.

Tack för en trevlig lektion.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Personligen så intresserar detta inte mig särskilt mycket. Kommer antagligen aldrig att försöka mig på sådant här hur som helst. Hade hellre sett ett test av något användbart istället.

Det var en postare tidigare att ni borde köra en liknande guide till vattenkylning - där tror jag att det skulle vara mer relevant.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Haha okej...
Har inte sagt att ESD inte finns och har inte heller sagt att man måste anstränga sig för att bygga upp ESD men vissa tar det på lite väl stort allvar tycker jag. Speciellt med tanke på hur många datorer jag byggt som alla fungerat prima och har kvar datorer som har fungerat i 15 år efter att jag varit och plockat i dom hundratals gånger utan ESD skydd.

Man MÅSTE inte ha ESD band för att skydda sig mot ESD. Det är nog det som är poängen här.
Sedan att elektronikjättar styrs av män som aldrig rör skiten men som bryr sig om pengar och därför kräver allt möjligt trams är en annan sak. Oftast handlar det om att dom blivit sålda på något som t.ex ESD band och jordningsmattor osv.
Det räcker att man jordar sig själv och chassi samtidigt innan man börjar och sedan undviker onödigt statiskt laddande för att slippa ESD problem.

Inkluderat i "undvika" snackar man ju då också om att inte ha fleece tröja på sig utan bomull enbart och inte hålla på och rufsa sig i håret osv.
Så länge du arbetar med datorn hela tiden så häller du ju båda i samma spänningsnivå.

Men ni ESD paranoida verkar ju försöka få det att låta som om det är 100% säkert att saker exploderar bara man andas på dom exhalterat...
Sedan sa jag JOBBAT med, nu jobbar jag med annat serru. Men har ett par fungerande komponenter från tidigt 90 tal du kan få köpa om du vill... Dom har legat i stora dammhögar och burits i byxfickor till och från skolan. Otroligt att dom funkar eftersom ESD är lika med cancer eller vad dom nu säger.

I en tråd som denna så är ESD än känsligare än det hade varit i vanliga fall. Mycket på grund av en högre ström som är en produkt av den ökade spänningen. ESD-skador sker sällan i den formen att det direkt tar kål på komponenter. De kan däremot kraftig försvaga kretsbanorna på ett kort i en cpu, ett minne eller ett grafikkort. Felet behöver mao inte uppstå samma dag, månad eller år.

Men det är klart, de tusentals datorerna som du byggt upp, där har du väl kört alla tänkbara tester för minne, CPU/GPU i nån veckas tid för att vara säker på att maskinerna fungerade som de skulle? Eller du kanske bara startade Windows och var nöjd där? För om Windows startar kan man väl för guds skull inte ha några ESD problem?

Jag lovar dig att du skadat komponenter. Själv har jag garanterat gjort det. Dels på grund av slarv, och dels på grund av okunskap. Har dock läst någonstans att vissa tillverkar på nåt sätt skyddar sina kort från ESD-skador. Om det har något med ytbehandling eller nåt annat att göra är jag dock osäker på.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Nu blir det många poster på raken här men...

Är det ingen överklockare som slagits av idén att kombinera oljekylning och kväveöverklockning? Att ha alla delar av datorn nedsänkta i ett oljebad förutom just potten borde ju skapa en helt perfekt fuktspärr för långa sessioner av överklockning? En liten fläkt (i oljan) riktad mot de delar av potten som är nedsänkt i oljan bör också ge en tillräcklig cirkulation för att kyla samtliga av komponenterna i oljan.

Men jag har faktiskt ingen kolla alls egentligen, men vore kul om någon som sysslar med kväveklockning kunde ge input på förslaget.

Vatten är tyngre än mineralolja, dvs. Om det bildas vatten någonstans som sedan faller i badet så landar det på komponenter.
Det går säkert att lösa men det bästa är nog att kyla själva oljan. Fryspunkten på en "vanlig" mineralolja ligger på -30 men tänk då på att den också blir väldigt trögflytande vid låga temperaturer vilket ytterligare kan spela in om man nu skall köra kväve kylning.

Det bästa jag kan tänka mig är att man kyler hela badet och samtidigt har en extern källa för kylning av CPU samt GPU precis som WapoChill.
Frågan är ju om det ger mer effekt än att direkt hälla flytande kväve i en pot som i videon.

Skrivet av elajt_1:

I en tråd som denna så är ESD än känsligare än det hade varit i vanliga fall. Mycket på grund av en högre ström som är en produkt av den ökade spänningen. ESD-skador sker sällan i den formen att det direkt tar kål på komponenter. De kan däremot kraftig försvaga kretsbanorna på ett kort i en cpu, ett minne eller ett grafikkort. Felet behöver mao inte uppstå samma dag, månad eller år.

Men det är klart, de tusentals datorerna som du byggt upp, där har du väl kört alla tänkbara tester för minne, CPU/GPU i nån veckas tid för att vara säker på att maskinerna fungerade som de skulle? Eller du kanske bara startade Windows och var nöjd där? För om Windows startar kan man väl för guds skull inte ha några ESD problem?

Jag lovar dig att du skadat komponenter. Själv har jag garanterat gjort det. Dels på grund av slarv, och dels på grund av okunskap. Har dock läst någonstans att vissa tillverkar på nåt sätt skyddar sina kort från ESD-skador. Om det har något med ytbehandling eller nåt annat att göra är jag dock osäker på.

Så du menar alltså att jag säkert har ESD skadat mina komponenter som jag haft sedan 90 talet på vilka jag inte märker några som helst effekter.
Vad är den stora grejen då? Skiten fungerar forfarande prima och har flera saker som fortfarande fungerar prima.

Att extremtesta dom är väl lite pointless med tanke på att det inte hur till någon sorts användning jag nyttjar dom till.
Har kört 48 timmars tester på nyare datorer för att kolla stabiliteten på en överklocking. Inga problem alls så långt... Det är först när man försöker "drömklocka" saker som det blir instabilt och hej hå det beror nog mer på att man inte kan få en stabil klockning på dom komponenterna vid en viss gräns oavsett ESD band eller ens Intel labb miljöer.

Hur långt skall man egentligen gå för att testa efter ESD skada... Köra en svets över alla komponenter eller?
Anledningen att vanliga användare inte märker av ESD skador är för att vanliga användare inte utsätter sina komponenter för press dom inte är gjorda att tåla.

Och någon sa att "vi har fått in alldeles för många RMA för att kunna ignorera ESD".
Jasså, det kan inte bero på tillverkaren då? Jag har ju sett hur fler och fler tillverkare tummar på kvaliten under alla åren och vräker ut skumma kretsar som alla uppvisar problem. Så byter man den till en annan tillverkare som inte uppvisar några problem och problemen är lösta.
På sista tiden har tillverkare verkligen börjat tumma med kvaliteten i sina kretsar så det förklarar nog den ökade RMA vågen. Iaf mer än ESD paranoian.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Nu blir det många poster på raken här men...

Är det ingen överklockare som slagits av idén att kombinera oljekylning och kväveöverklockning? Att ha alla delar av datorn nedsänkta i ett oljebad förutom just potten borde ju skapa en helt perfekt fuktspärr för långa sessioner av överklockning? En liten fläkt (i oljan) riktad mot de delar av potten som är nedsänkt i oljan bör också ge en tillräcklig cirkulation för att kyla samtliga av komponenterna i oljan.

Men jag har faktiskt ingen kolla alls egentligen, men vore kul om någon som sysslar med kväveklockning kunde ge input på förslaget.

Nu var jag på väg att skriva att det kommer bildas kristaller i oljan som kommer "spä" ut den mer och mer men vid närmare eftertanke så finns det ingen fukt att kondensera under ytan. Hmmm... Eftersom olja fryser ganska "varmt" i sammanhanget så kan det kondenseras en del på ytan och sedan späs den vägen.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Det kallas Leidenfrost effekten, googla.

tack, nu när jag vet vad det heter kan jag läsa på lite.

Skrivet av conluceo:

Så fort kvävet träffar handen börjar det koka, det bildas ett tunt lager av kvävgas runt handen, som inte leder värme särskilt bra. Det blir en slags isolering. Av samma anledning kan du doppa handen i flytande bly ~400 grader utan att bränna dig.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

1. Flytande kväve ÄR farligt, SPECIELLT när det är idioter som handskas med det. (Och ja du kan kvävas om du 40 liter välter ut i bilen som är relativt tät)
2. 700-800 watt på ett grafikkort, Det hade jag vela se... på en 12v lina blir det 66A. Den kabeln kommer brinna DIREKT! (Tips från coachen är att gå en kurs i grundläggande el-lära samt klippa håret!)
3. ESD-skydd är väll kanske att använda för säkerhets skull. I de flesta fall "går det bra" utan men som sagt, bättre safe then sorry.

Visa signatur

Athlon Palomino 1667 MHz @ 1750 MHz, ASUS A7M266, 768 MB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAnt:

2. 700-800 watt på ett grafikkort, Det hade jag vela se... på en 12v lina blir det 66A. Den kabeln kommer brinna DIREKT! (Tips från coachen är att gå en kurs i grundläggande el-lära samt klippa håret!)
.

Du har uppenbarligen missat länken Jonas postade tidigare. Det är Tin, en av personerna bakom EVGA GTX580 Classified som kommit fram till den siffran. Dessutom är det förstås inte en enda kabel, utan 8 stycken + PCI-E porten som står för den strömmen. Sluta vara respektlös och gå klipp dig själv.

Permalänk

Har några frågor här..
Varför ska man ha flytande kväve.. är det för att ha CPU:n och GPU:n så låg som möjligt?
Måste man fylla på med kväve så ofta eller ligger de kvar hela tiden?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är: kan man använda Lambi?

Permalänk
Skrivet av Vårtan:

Den stora frågan är: kan man använda Lambi?

Ja det kan du.. Den drar år sig bäst vatten och sånd.. och vatten blir det efter frosten.. Eller har jag fel?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Frågan är om han inte gör mer reklam för ica x)
Lätt att jag måste dit och handla ikväll!

Jävligt kul video. Tummen upp för detta !

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Av samma anledning kan du doppa handen i flytande bly ~400 grader utan att bränna dig, fast den här gången är det fukten på huden som kokar.

Stämmer det här verkligen? Jag har gjutit ganska många år med bly och har bränt mig vid ett antal tillfällen. Jag använder iof en legering men det är iaf 90-95% bly.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawavs:

Stämmer det här verkligen? Jag har gjutit ganska många år med bly och har bränt mig vid ett antal tillfällen. Jag använder iof en legering men det är iaf 90-95% bly.

Ja det gör det. Dock ska det vara runt 400-500 grader för bly:t inte ska fastna på handen (man ska inte hålla handen i badet mer än ett par sek för vattnet dunstar fort på handen och man ska ha väldigt blöt hand).

Men skvätter det eller fastnar blyt så funkar det inte och man bränner sig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av kawavs:

Stämmer det här verkligen? Jag har gjutit ganska många år med bly och har bränt mig vid ett antal tillfällen. Jag använder iof en legering men det är iaf 90-95% bly.

Finns flertalet videos där de testar just detta, finns t.o.m ett avsnitt Mythbusters. Skillnaden mot när du bränner dig är att blyet måste vara minst 400 grader, du måste ha fukt på handen och doppa den väldigt fort. När du jobbar med det kan jag tänka mig att du inte är riktigt lika förberedd

Permalänk
Medlem

Så länge det finns vatten att koka och temperaturen är hög nog (i fallet bly) så skpas det en skyddande lufthinna över huden.
Lägg en stor droppe vatten på en VARM platta så ser du effekten. Droppen svävar på luften som skapas.

Samma kan ske om du ställer en blöt kastrull på plattan, den hoppar omkring (lite, inte som en känguru) eller rent av glider av plattan.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jakob.ee.:

Har några frågor här..
Varför ska man ha flytande kväve.. är det för att ha CPU:n och GPU:n så låg som möjligt?
Måste man fylla på med kväve så ofta eller ligger de kvar hela tiden?

Ja det är för att det är ett smidigt sätt att få låga temperaturer.

Ja man måste fylla på hela tiden för det kokar bort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24