Statens medieråd lanserar upplysningkampanj om datorspelande

Permalänk
Medlem

Många verkar missa att mediarådet försöker skildra många olika perspektiv.
Jag blev riktigt imponerad av den här filmen, jag tycker den var skitbra.

Någonting som verkligen skrämmer mig är på vilket sätt vissa fokuserar på familjens etniska bakgrund, ni äcklar mig.

Jag tycker filmen på ett väldigt bra sätt visar på glappet mellan unga och äldre vad gäller datorspel. Jag tyckte oron och ogillandet från pappan kändes varmt om än mossigt och konservativt.
Det visar på hur viktigt det kan vara för föräldrar att försöka sätta sig in i vad sina barn håller på med om dom är oroliga. "Du spelar roll" som kampanjen säger.
Att ha en förälder klagar så mycket på någonting som för barnen är självklart skapar ett avstånd och en misstro vilket i sin tur kan skada både relationen i sig och barnens utveckling.

Jag tycker det är tragiskt vilken otroligt låg nivå de flesta här håller...

Permalänk
Citat:

92% utav alla ungdomar

Är dem sköna eller? Vet så satans många som inte spelar. Dem måste mena "aktivitet datorn" eller vad?

Detta gör mig halvt sur för de driver detta som något extremt negativt. Jag har skrivsvårigheter & lässvårigheter, om det inte vore för online spel så skulle jag aldrig klarat grundskolans engelska, tvivlar på svenskan där med.

Det sägs ju att "svenskar" har en bra "grundengelska", inte är det bara pga skolan inte..

Om dem vill få fram att "kunskapen minskas bland svenska ungdomar" är det ju fan inte datorspel som gör det. Det är alla nedskärningar bland skolorna så som t.ex. maten, gör att elever går hungriga på dagarna (tro mig, alla dagar går det inte att käka i skolor). Och det får man ju fan tänka själv på, hur är du efter att inte ha käkat på hela dagen? Jag blir iaf mindre koncentrerad och irriterad.

Permalänk
Skrivet av Thes:

Visst är det något som går snett, vad jag har förstått så lär vi oss mindre och mindre. Det är fler och fler som har problem med matematik och bla svenska. Men om det beror på spelande vet jag inte, jag tvivlar på det. Någon timmes spelande om dagen ser inte jag som något problem, däremot att bli fast och prioritera spelande framför allt annat kan väl inte vara så bra.

Den enda problemet jag ser med spel är att vissa prioriterar det över tex skolan. Det beror dock allra oftast på att det inte är intresserade av skolan, och skulle de inte spelat dator i stället, så kanske de skulle ha varit ute och spelat fotboll i stället för att göra läxan, eller bara sitta och läsa harry potter i stället för att göra läxan, eller något annat.

Det är precis samma sak med folk som säger att det är dåligt att använda datorer i skolan, för att det är för frestande att tex sitta på facebook på lektionen. Är man inte intresserad av lektionen, så lyssnar man inte. Alla har en egen vilja, och väljer vissa att spela i stället för att lyssna, så är det deras eget bekymmer. Att vissa gör det valet ska inte förstöra alla möjligheter som faktiskt finns med att använda datorer i skolan, för de som är intresserade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Spela roll är en mikrodokumentär som gör nedslag i en svensk familj där spelandet är utbrett bland barnen.

Skulle nog inte kalla de en Svensk familj.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

[QUOTE="Thes;12010461"]

Skrivet av Thailandur:

Gillar att dem tar sekvensen från BF3 där det är som blodigast/sorgligast.

...och sen snabbt byter till en scen där lillasystern sitter och skrattar. Det tog ett par sekunder för mig att fatta att hon inte satt och såg på just den filmen medan hon blev intervjuad.

Permalänk
Medlem

vänta bara till virtual reality kommer

"barn har sex med virtuella människor i ert hem!!!"

Permalänk
Medlem

Jag är mera oroad över hur många som sysslar med hockey, fotboll, gymnastik, golf och tennis. Varna för "hockey-förälder-syndromet" istället...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

För det första
Spel ÄR beroendeframkallande, jag kan känna ett sug att spela även fast jag inte egentligen vill.

För det andra
Det finns INGEN koppling mellan fiktiv våld i spel och våld i verkligheten .

Varför ska staten göra en sån här undersökning? Är ju bara slöseri med skattepengar, Gör bara en tråd på swec och få ressultaten på en gång

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Håller med, aldrig att det är 92% utav alla ungdomar.

Och när skall dessa diskussioner ta slut, ena sekunden blir man en serie mördare när man skjuter folk i ex BF3, andra sekunden påverkar det inte alls.

Att spela "Dator spel " Är väll nästan som att titta på en film, du påverkas ju inte någe mer negativt av att spela ex BF3 än att kolla på någon krigsfilm med blod-scener " In my opinion."

Detta är skitsnack enligt mig.

Trofasen att intervjuerna skedde på ett internet-café.

Undersökningen har antagligen gått till genom att de först frågar folk "har du någonsin spelat ett dator eller tv-spel", och när 92% svarar ja, så skriver de "92% av alla ungdomar spelar dator eller tv-spel"

Permalänk
Medlem

En sak som jag kom överens med mina barn, var att om dom ska spela 3h så får dom sitta med ett valritt "nyttoprogram" i 30min-1h, typ Photoshop!
Min tös på 18 är i stort sett grafiker p g a av det systemet!
Jag är själv 45 o spelar dagligen och ser inte problemet att barnen gör det med.

Att blanda spelandet med något lärorikt program som en morot funkar jättebra!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Visst kan datorspel till stor del vara ett okonstruktivt tidsfördriv, speciellt om man blir beroende. Jag vet att jag kastade bort mycket av min tid i högstadiet och gymnasiet på datorspel när jag kunde gjort något betydligt mer konstruktivt. Vet även andra som har fått problem med skolan eller sina privatliv för att de har fastnat i nåt MMORPG eller dyl.

Samtidigt är förbud idiotiskt, och hade inte fungerat att genomföra. Föräldrar får ta sitt ansvar i uppfostran och erbjuda x timmar med datorspel i utbyte mot y timmar med fysisk aktivitet, läxor etc. Den enklaste utvägen brukar dock vara att inte ta ansvar för uppfostran av sina barn och skylla på diverse saker som filmer, spel etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Är dem sköna eller? Vet så satans många som inte spelar. Dem måste mena "aktivitet datorn" eller vad?

Detta gör mig halvt sur för de driver detta som något extremt negativt. Jag har skrivsvårigheter & lässvårigheter, om det inte vore för online spel så skulle jag aldrig klarat grundskolans engelska, tvivlar på svenskan där med.

Det sägs ju att "svenskar" har en bra "grundengelska", inte är det bara pga skolan inte..

Om dem vill få fram att "kunskapen minskas bland svenska ungdomar" är det ju fan inte datorspel som gör det. Det är alla nedskärningar bland skolorna så som t.ex. maten, gör att elever går hungriga på dagarna (tro mig, alla dagar går det inte att käka i skolor). Och det får man ju fan tänka själv på, hur är du efter att inte ha käkat på hela dagen? Jag blir iaf mindre koncentrerad och irriterad.

Så jävla sant. pga dyselexi som skolan inte insåg förens i 8an så har jag knappt lärt mig engelska och svenska i skolan. hur har jag lärt mig? spelat så sjukt mycket spel. blir trött av medias fokus på spel som negativ och alla spel är skujtspel enligt dom.........

I see a shitstorm coming
tragiskt att mina föräldrar inte kommer inse att spel hjälper mer än det skadar (om det skadar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thailandur:

Gillar att dem tar sekvensen från BF3 där det är som blodigast/sorgligast.

Ja, för det första så kan man ju stänga av "blodet" som förövrigt är stört dåligt gjort i bf3.
Och att välja just detta, i princip denenda close up'en av det är ju bara elakt.

Den här filmen skulle visa flera synvinklar, jag såg så gott bara negativa saker som dom försökte framhäva?

Skrivet av Ant3:

Allt detta är ett klassiskt exempel av " De vi inte förstår är vi rädda för. Alltså är de "Farligt" och måste göras något åt. "

Lägg pengarna på skola och omsorg istället för onödiga efterblivna "undersökningar" om hur "farligt" eller "dumt" spelandet är.

Håller me, för fan, alla pengar de lagt på detta kunde det säkert anställts en extra lärare, eller fler.
Gett lärare utbildningar eller en skola nya skolböcker.

Vad händer med landet lagom?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Det jag tror de flesta äldre inte fattar idag är hur djupt rotat spelandet har blivit. Datorspel är inte längre en subkultur som riktar sig till barn och de mest inbitna nördar, det är en del av vår kultur idag. Att 92% spelar spel är ungefär som att säga att 92% såg på tv för en generation sedan. Men med det sagt så tycker jag inte att det är något fel att belysa de faktiska problem som finns med spel, speciellt när de går till överdrift och inte minst för barn, bara man gör distinktionen att datorspel i sig inte är dåligt det är när det går till överdrift.

Permalänk
Medlem

lul. SVT är lika oberoende som diktaturpropaganda. Mer vinklat reportage får man leta efter.

Permalänk
Skrivet av Jearom:

Som småbarnsförälder/spelfantast så har jag tänkt en del på det här, och jag har kommit fram till att jag kommer följa de åldersrekommendationer som står på spel och film ganska hårt. Man märker ganska fort att småttigngarna inte fattar vad som händer när dom ser vad jag spelar... Frågor som "Vilka är dom Onda?" kommer ganska fort upp...

...idag är det mest LEGO-spel på Wii och spel på bolibompawebben som gäller. Det ska bli kul när jag kan lira BF och lite mmo med grabben när han blir äldre

Barnen kan ju inte veta vad spelet går ut på om dom aldrig får sätta sig in i det. Om jag skulle ta hem en tjejkompis så skulle hon också ställa samma frågor, just för att hon inte är insatt.

Jag började själv spela Duke Nukem 3D när jag fortfarande gick i blöja, ändå så mår jag psykiskt bra och för att inte tala om engelskan. Man märker vilka som inte spelar och kollar på mycket engelsk film väldigt lätt. Angående beroende så är det väl rätt klart att man blir beroende, älskar du att spela t.ex. fotboll varje dag så är det klart att det blir en omställning om någon tar ditt intresse ifrån dig.

Känner att den här texten vart lite plottrig men det finns som sagt mycket positivt med spelande ex. samarbete och språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Många verkar missa att mediarådet försöker skilda många olika perspektiv.
Jag blev riktigt imponerad av den här filmen, jag tycker den var skitbra.

Någonting som verkligen skrämmer mig är på vilket sätt vissa fokuserar på familjens etniska bakgrund, ni äcklar mig.

Jag tycker filmen på ett väldigt bra sätt visar på glappet mellan unga och äldre vad gäller datorspel. Jag tyckte oron och ogillandet från pappan kändes varmt om än mossigt och konservativt.
Det visar på hur viktigt det kan vara för föräldrar att försöka sätta sig in i vad sina barn håller på med om dom är oroliga. "Du spelar roll" som kampanjen säger.
Att ha en förälder klagar så mycket på någonting som för barnen är självklart skapar ett avstånd och en misstro vilket i sin tur kan skada både relationen i sig och barnens utveckling.

Jag tycker det är tragiskt vilken otroligt låg nivå de flesta här håller...

Bra inlägg Kilroy! Och visst är det tragiskt!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

En sak som jag kom överens med mina barn, var att om dom ska spela 3h så får dom sitta med ett valritt "nyttoprogram" i 30min-1h, typ Photoshop!
Min tös på 18 är i stort sett grafiker p g a av det systemet!
Jag är själv 45 o spelar dagligen och ser inte problemet att barnen gör det med.

Att blanda spelandet med något lärorikt program som en morot funkar jättebra!

varför är inte du min pappa :/ bra och smart system du har/hade

Permalänk
Skrivet av Exigo:

All Engelska jag har lärt mig utav spel är ju verkligen onödigt, helvete vad jag ångrar mig.
Spel har nog lärt mig mer Engelska än vad skolan har gjort..

Håller med dig fullständigt, finns inget man lär sig mer engelska i än just spel!

Permalänk
Medlem

Tycker det ändå är svårt att sätta sig in i ämnet då det flesta studier handlar om unga. När jag började spela tv-spel så var det inte så mycket skjutspel. Det var Super Mario och sköna nes spel. Efter det var det PS1 och där fanns det inte heller så mycket skjutspel för min del.

För min del har tv-spel ändrat mitt liv. Pga tv-spel så har livet blivit mycket bättre. Liksom istället för att vara ute och hitta på bus och sånt (vilket är lätt till i unga åldrar) så gjorde jag inget jag ångrade. Jag träffade en kompis som introducerade mig till tv-spel och just Nintendo som är lite mer barnvänligt. Sen efter det har vi varit jättebra kompisar. Jag har träffat massa nya kompisar via det intresset. Sen har tv spel lett till tyngre grejer(droger) nä skoja bara. Istället har jag fått upp ett intresse för datorer och teknik. Jag har lärt mig engelska, blivit bra på att lösa pussel osv. Gått en hyfsad svår utbildning och ska utbilda mig till att bli programmerare. Kunde nästan valt vilken utbildning som helst. Jag fick i alla fall upp intresset för datorer vilket jag inte ångrar alls då det nu finns en sån stor marknad för det. Så är jätteglad för den person jag blivit och ser inget dåligt alls med att spela.

Dock måste man variera sig, går jättebra att växla mellan spel och naturen. Så gäller hitta en bra balans så ser jag inget dåligt alls med tv- och datorspel

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

A i engelska, allt tack vare spel och Internet.

Permalänk
Medlem

Ja herregud ja. Vore det inte för mitt datorspelande i tidigt ålder skulle jag aldrig ha min nära på modersmål-engelska jag både talar och skriver. Jag skulle aldrig hade ha vänner som följt mig livet ut och jag skulle heller inte haft det självförtroende jag nu besitter. Jag träffade min flickvän över internet i mina tonår och jag fick upp intressen för ny litteratur, klassisk och gammal musik genom spelandet.

Spelandet och internet har gett mig mycket och även lärt mig mycket om respekt och om att tygla mitt eget ego. Det finns mycket sensmoral i dagens spel, du kanske inte hittar de i Call Of Duty men de flesta spel har emotionella konsekvenser som kan påverka dig och ditt liv. Så att tv-spel är försumbart? Knappast. Det är en otroligt egoistisk och ogenomtänkt kommentar.

Till föräldrar; Stötta era barn i deras spelintresse men sätt rimliga gränser och introducera andra hobbies och sysselsättningar i deras liv. Ni kommer inte få något positivt resultat om ni motarbetar era barn och tvingar dem till att avstå från något de tycker är kul.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att många tycker här att spelandet inte är ett problem. Det bevisar bara hur många som är beroende av spel idag.
Ni som motsätter mitt påstående, ge mitt ett bra svar på följande påstående:

- Varför har kunskapsnivån i engelska, svenska och matematik (grundämnena) sjunkit avsevärt mycket under de sista åren, där den svenska eleven tar bottenplats i kunskapssammanställningar? Men vi har fler smartphones, datorer, internet och plattor som skall hjälpa oss med att lösa våra problem

Permalänk
Medlem

Jag tror inte spel i sig är någon stor fara för unga. Ingen av dom jag känner som växt upp med tv- och datorspel har hittills visat några "farliga" symptom (tillskillnad mot dom klasskompisar som söp och knarkade 5 dagar i veckan).

Däremot tror jag kombinationen av spel/internet och ouppmärksamma eller oengagerade föräldrar kan vara skadligt.
Det finns mycket på internet och i vissa spel som barn säkert kan må dåligt av att uppleva. Folk online har ju en tendens att vara
rätt extrema på alla möjliga sätt.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Spel spelar roll, statens medieråd spelar troll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av balo15:

Fantastiskt att många tycker här att spelandet inte är ett problem. Det bevisar bara hur många som är beroende av spel idag.
Ni som motsätter mitt påstående, ge mitt ett bra svar på följande påstående:

- Varför har kunskapsnivån i engelska, svenska och matematik (grundämnena) sjunkit avsevärt mycket under de sista åren, där den svenska eleven tar bottenplats i kunskapssammanställningar? Men vi har fler smartphones, datorer, internet och plattor som skall hjälpa oss med att lösa våra problem

Hur kan du fastställa att vi är spelberoende enbart utav vår åsikt om att spelandet inte är ett problem? Själv spelar jag allt mindre och mindre spel eftersom det inte ger mig någon tillfredsställning längre. Så något beroende existerar inte här.

Är en kille/tjej som föredrar att spela fotboll mesta delen av sin tid beroende av sporten? Din jämförelse bär ingen grund och är lika ihålig som en schweiz ost. Du vill få det att se ut som att spelandet och vår tidskonsumtion med tekniska prylar är bidragande till en fallande statistik i Sveriges utbildning för unga. Newsflash för dig, folk som har intressen vid sidan skolan som att festa på vardagar/helger och hobby/elitintressen i sport är lika bidragande till den fallande statistiken i sådana fall. Och du tar inte åtanke över bristen på disciplin och respekt i skolan, lärare och elever idag samt den tydliga bristen på kompetens hos denna generations lärare.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Många verkar missa att mediarådet försöker skilda många olika perspektiv.
Jag blev riktigt imponerad av den här filmen, jag tycker den var skitbra.

Någonting som verkligen skrämmer mig är på vilket sätt vissa fokuserar på familjens etniska bakgrund, ni äcklar mig.

Jag tycker filmen på ett väldigt bra sätt visar på glappet mellan unga och äldre vad gäller datorspel. Jag tyckte oron och ogillandet från pappan kändes varmt om än mossigt och konservativt.
Det visar på hur viktigt det kan vara för föräldrar att försöka sätta sig in i vad sina barn håller på med om dom är oroliga. "Du spelar roll" som kampanjen säger.
Att ha en förälder klagar så mycket på någonting som för barnen är självklart skapar ett avstånd och en misstro vilket i sin tur kan skada både relationen i sig och barnens utveckling.

Jag tycker det är tragiskt vilken otroligt låg nivå de flesta här håller...

Riktigt bra skrivet och jag håller helt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balo15:

Fantastiskt att många tycker här att spelandet inte är ett problem. Det bevisar bara hur många som är beroende av spel idag.
Ni som motsätter mitt påstående, ge mitt ett bra svar på följande påstående:

- Varför har kunskapsnivån i engelska, svenska och matematik (grundämnena) sjunkit avsevärt mycket under de sista åren, där den svenska eleven tar bottenplats i kunskapssammanställningar? Men vi har fler smartphones, datorer, internet och plattor som skall hjälpa oss med att lösa våra problem

Om de falerar på engelska så kan jag lova att de inte är gamers eller att det åtminstone inte beror på spel. Jag har lärt mig all engelska från spel i stort sett och har MVG ända upp till C.

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ionesco:

lul. SVT är lika oberoende som diktaturpropaganda. Mer vinklat reportage får man leta efter.

Väldigt sant tyvärr, men man måste vara bra skön på kontoret om man verkligen tror SVT gör oberende TV då motsatsen bevisas ständigt, de är färgade såväl politiskt som på andra plan. Ska man ha oberoende får man hålla sig till nätet, SVT är imo helt poänglöst.

Permalänk
Avstängd

Ska dom inte uppmana vuxna som sitter på Facebook och spelar bland annat Slotomania och spammar sönder hela "feeden" med "shares" att SLUTA SPELA SKITEN!

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB