Permalänk
Medlem

Datorn starar om sig gång på gång.

Hej

Det är så att jag har ett problem med min dator, den starar om sig gång på gång. Hinner inte komma in till windows, försöker gå in i bios och är inne max 10sek sen starar den om sig. Vet någon vad felet kan vara ?

intel i5 760
gigabyte p55-ud4
8gb ram
nvidia 260gtx
cooler master 750w nätagg.

Permalänk
Medlem

Har den alltid vart sån? Nyköpt? Nymonterad?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Nej har aldrig varit så här innan, sakerna är 1.5-2år gamla

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat med 4st olika moderkort, hade några polare över och fungerade inte med någon startade fortfarande om sig efter 10-20sek. Bifogar 2st bilder är processorn stekt?

Permalänk
Medlem

Provat med att byta nätdelen? Kommer du in i BIOS?

Prova sätta i processorn i en helt annan dator?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Har testat nätdelen i en annan dator och den fungerade utan problem, har inte satt processorn i en annan dator men i x antal olika moderkort och samma sak händer, jag kommer in i bios med efter cirka 10-15sek så startas datorn om igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pönig:

Har testat nätdelen i en annan dator och den fungerade utan problem, har inte satt processorn i en annan dator men i x antal olika moderkort och samma sak händer, jag kommer in i bios med efter cirka 10-15sek så startas datorn om igen.

Låter som processorn är skadad. Prova om du kan i annan dator.
Annars kontakta butiken om garanti ärende. Du borde ha 3 års garanti på processorn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått tillbaka den ifrån komplett och de sa att det inte var något som helst fel på processorn. Testade med mina 2st moderkort men blev samma sak, blir så frustrerad vad kan vara fel egentligen. Det knäpper till i nätaggregatet när datorn startar om efter 10-15 sek ? Är helt paff.

Edit: Kan meddela att jag strippa ner till det minimalaste, moderkort, nätagg + cpu händer fortfarande samma sak. Hur stor är sannolikheten att både mb korten är sönder ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pönig:

Nu har jag fått tillbaka den ifrån komplett och de sa att det inte var något som helst fel på processorn. Testade med mina 2st moderkort men blev samma sak, blir så frustrerad vad kan vara fel egentligen. Det knäpper till i nätaggregatet när datorn startar om efter 10-15 sek ? Är helt paff.

Är det smuts på prollen på bilden? Det dära bruna.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

Nej det är inte smuts, men konstig nog är det borta nu när jag fick tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kommit lite längre, försöker installera windows men fastnar direkt på windows is loading files... Kan inte heller upp/nedgradera bios. Blir snart tokig.

Permalänk
Medlem

På bilden ser det ju ut som att piggarna i sockeln har bränt ytan på processorn. Har du ens undersökt socklarna på de båda moderkorten? Komplett verkar ha rengjort processorn när de testade den, men det ser mer ut som om det är moderkortet som är kass. Speciellt om man nu kan lita på att komplett har gjort en riktig undersökning.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Ja, jag har undersökt det är inget fel på dem. Testade dessutom ett helt nytt mobo idag, annat nätaggregat andra minnen är samma sak. Datorn startar om sig. Så nu har jag bytt moderkort, ram minnen, nätaggregat allt förutom processorn som komplett sa tydligt att det inte var något fel på den? Några tips ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pönig:

Ja, jag har undersökt det är inget fel på dem. Testade dessutom ett helt nytt mobo idag, annat nätaggregat andra minnen är samma sak. Datorn startar om sig. Så nu har jag bytt moderkort, ram minnen, nätaggregat allt förutom processorn som komplett sa tydligt att det inte var något fel på den? Några tips ?

Ja, har du möjlighet så bör du ju faktiskt ändå testa en annan processor.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Hej!

Hade typ samma problem som dig och testade med allt jag kunde komma på. Men problemet blev bara värre och värre, och till slut startade inte datorn alls.
Testade då med ett annat nätagg och datorn startade galant.

Har nu bytt ut mitt nätagg Corsair HX750 på garanti (tack Dustin!) och datorn fungerar som den ska igen. Nätagget var ca 2-2,5 år gammalt.

Visa signatur

/RobbZ

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker också det låter som att nätagget kan vara boven.

Sedan så behöver ju inte CPU'n vara ok bara för att Komplett säger det. Har själv haft problem med minnen som inte funkade i min dator. Säljaren sa att de var ok i deras test. Men efter att jag stod på mig och de skickade minnena till tillverkaren så visade det sig att det visst var fel på dem.
Tex så kan man ju fundera på om Komplett har testat CPU'n med Windows eller om de bara bootat något testskiva. Behöver inte vara samma sak.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Pönig:

Nu har jag kommit lite längre, försöker installera windows men fastnar direkt på windows is loading files... Kan inte heller upp/nedgradera bios. Blir snart tokig.

Du har inte testat byta hårddisken?
Det kan också vara boven i det hela..
Sätt i hårddisken i en annan dator och formatera om den helt, och sen testa installera om datorn.
Funkar det inte då så skulle jag testa att slänga i en annan hårddisk.
Funkar det inte då heller så skulle jag också tro att det är nätagget.

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tycker också det låter som att nätagget kan vara boven.

Sedan så behöver ju inte CPU'n vara ok bara för att Komplett säger det. Har själv haft problem med minnen som inte funkade i min dator. Säljaren sa att de var ok i deras test. Men efter att jag stod på mig och de skickade minnena till tillverkaren så visade det sig att det visst var fel på dem.
Tex så kan man ju fundera på om Komplett har testat CPU'n med Windows eller om de bara bootat något testskiva. Behöver inte vara samma sak.

han hade ju testat nätagget i en annan dator.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat med en annan processor någon i3 det fungerade, men det konstiga är att datorn startar normalt när jag tagit av kylaren ? noctua d14 då startar den upp in i windows men inte annars? Hur f*n går det här ihop ?

Permalänk
Medlem

Update: Den fungerar ibland att bota in i windows men jag kan inte installera om windows då stänger den av sig direkt eller hänger sig :/ Orkar snart inte längre :/ Verkar ju som allt är fel på denna burk.

Permalänk
Medlem

Låter hel mysko tycker jag, med tanke på att du har testat med andra moderkort, minnen och nätagg. Samt något jag tycker är lite konstigt hur kan allt bara börja krångla? Skall bli intressant om du löser det, lycka till.

Permalänk
Medlem

Hej igen, tar en liten update igen. Nu har jag som sagt testat, 3st olika moderkort, 4st olika minnen, 2st olika grafikkort, flera olika diskar och 2st olika nätaggregat. Efter en diskussion med kompletts support så påstår de att jag hade fel minnen. Jag menar jag har ju haft systemet rullandes i 2 år. Så jag beställde corsair 16gb 1600mhz cl9 1.5v. Det fungerade inte heller by deafult, systemet håller fortfarande på och startar om sig. Nu efter jag ändrar vcore voltage på processorn till cirka 1.32v så kan jag bota in i windows men det står bara registrerat 12gb ram och kan bara använda 7.99 i windows. Då kan ju inte processorn utnyttja alla kanaler. Vad är det här för fel egentligen.

"Kan även notera att jag testade ladda ner cpu-z och inne på fliken memory så är det tomt i textfälten på # slot3"

Enda felet jag kan se är processorn, att systemet stänger av sig hela tiden för att skydda processorn för att den inte får tillräckligt med ström. Det fungerar ju när jag ökar vcoren. Om så är fallet så är ju fortfarande processorn defekt? Har nu skickat två mail till komplett men de har inte svarar ännu (konstigt). Får jag inget svar på måndag ringer jag och kräver att jag skall få pengarna tillbaka eller en helt ny processor att åtminstone testa? Vad tror ni?

Tacksam för alla svar.

Trevlig helg
Pönig