Köparens guide till nätaggregat

Permalänk
Hedersmedlem

nej det blir ett till o börja med sedan blir det 2 i cf

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

tkopp1 du verkar ju kunna mest så varför fråga om råd(?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem

jag har nämt att jag kan lite (ganska mke) ett 6970 drar 377w i max belastning sweclockers test 2 st drar ca 750 har andra komponenter med procesorn drar 125 sedan har jag tex mina dvd läsare.....

sägar 900w vid max belastning på systemet.....

1000w med ca 90% det e väll inte så jävla svårt hade du ig i matte när du gick i skolan eller?

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

jag har nämt att jag kan lite (ganska mke) ett 6970 drar 377w i max belastning sweclockers test 2 st drar ca 750 har andra komponenter med procesorn drar 125 sedan har jag tex mina dvd läsare.....

sägar 900w vid max belastning på systemet.....

1000w med ca 90% det e väll inte så jävla svårt hade du ig i matte när du gick i skolan eller?

Du kommer aldrig komma i närheten av 900w vid spel.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

jag har nämt att jag kan lite (ganska mke) ett 6970 drar 377w i max belastning sweclockers test

En hel dator med ett 6970 i burken drar 377W från väggen.
Men jag orkar inte argumentera. Inte lönt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

jag har nämt att jag kan lite (ganska mke) ett 6970 drar 377w i max belastning sweclockers test 2 st drar ca 750 har andra komponenter med procesorn drar 125 sedan har jag tex mina dvd läsare.....

sägar 900w vid max belastning på systemet.....

1000w med ca 90% det e väll inte så jävla svårt hade du ig i matte när du gick i skolan eller?

Men snälla nån... nej så funkar det inte.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Hej Tror ni att ett 9600gt och en amd phenom x2 955 kan köras på ett 300wat HP agg? Har två hårddiskar också

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem

Du kan se ett exempel på watt för ett helt system med 9600GT här:
http://www.tweaktown.com/reviews/1328/msi_geforce_n9600gt_oc_...

300W borde kunna funka.. Hoppas HP agget är bra kvalitet och har inbyggda skydd mot överlast etc.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Vet inte ritkigt vart jag skulle vända mig men men...
Det är så att jag har ett nätagg jag tänkte använda mig utav på 420 W (http://www.inet.se/produkt/6909475/ace-rawdeal-plus-420w).
Men problemet är att det finns tydligen ingen form av strömmatning för PCI-express från det.

Jag undrar nu om det går att på något sätt lägga till det?
Vill verkligen hålla det så billigt som möjligt så jag försöker att undvika att köpa ett nytt nätagg..
Men går det att på något sätt fixa stöd för ström av PCI-express?

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Vet inte ritkigt vart jag skulle vända mig men men...
Det är så att jag har ett nätagg jag tänkte använda mig utav på 420 W (http://www.inet.se/produkt/6909475/ace-rawdeal-plus-420w).
Men problemet är att det finns tydligen ingen form av strömmatning för PCI-express från det.

Jag undrar nu om det går att på något sätt lägga till det?
Vill verkligen hålla det så billigt som möjligt så jag försöker att undvika att köpa ett nytt nätagg..
Men går det att på något sätt fixa stöd för ström av PCI-express?

Tacksam för svar!

De finns adaptrar för det de brukar man dessutom få med diverse grafikkort standar är 2 molex till 1 Pci-e 6 pin. Dem går även att köpa löst http://www.inet.se/produkt/8600923/adapter-2x4-pins-12v-till-... men frågar man runt så kan man säkert hitta någon som kan skänka några (de används ju extrem sällan idag). Jag har en drös hemma som jag skulle kunna ge bort tex.

Så så mycket om själva frågan nu till något egentligen betydligt viktigare. Jag avråder dig starkt från att använda det nätagget över huvud taget läs bland annat detta http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a... För dryga 300kr får du dessutom ett nytt agg som är bättre och säkrare att använda.

Hur ser den tänkta hårdvana ut i övrigt?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av MichaSWE:

De finns adaptrar för det de brukar man dessutom få med diverse grafikkort standar är 2 molex till 1 Pci-e 6 pin. Dem går även att köpa löst http://www.inet.se/produkt/8600923/adapter-2x4-pins-12v-till-... men frågar man runt så kan man säkert hitta någon som kan skänka några (de används ju extrem sällan idag). Jag har en drös hemma som jag skulle kunna ge bort tex.

Så så mycket om själva frågan nu till något egentligen betydligt viktigare. Jag avråder dig starkt från att använda det nätagget över huvud taget läs bland annat detta http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a... För dryga 300kr får du dessutom ett nytt agg som är bättre och säkrare att använda.

Hur ser den tänkta hårdvana ut i övrigt?

Hahaha, jo jag såg sågningen av nätaggen Köpte denna för 3 år sen då jag inte kunde så mycket om datorer, "faan vilket bra pris" tänkte man..
Men det går alltså att göra så, men man får väll kanske ta och köpa sig ett nytt nätagg trots allt...
Vilket nätagg skulle du i såna fall rekomendera som inte kostar mer än en 500 kr?

Startelvan är absolut inget monster som behöver mycket ström, sitter på denna : http://www.pricerunner.se/pi/223-2653239/Stationaera-datorer/...

Men jag har kollat på lite bättre grafikkort och såg att jag måste byta nätagget först, som jag hade sen tidigare, och sen upptäckte jag att denna inte gick att köra med PCI-express.

Men har du något bra tips på en prisvärd, bra PSU så dela gärna med dig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Hahaha, jo jag såg sågningen av nätaggen Köpte denna för 3 år sen då jag inte kunde så mycket om datorer, "faan vilket bra pris" tänkte man..
Men det går alltså att göra så, men man får väll kanske ta och köpa sig ett nytt nätagg trots allt...
Vilket nätagg skulle du i såna fall rekomendera som inte kostar mer än en 500 kr?

Startelvan är absolut inget monster som behöver mycket ström, sitter på denna : http://www.pricerunner.se/pi/223-2653239/Stationaera-datorer/...

Men jag har kollat på lite bättre grafikkort och såg att jag måste byta nätagget först, som jag hade sen tidigare, och sen upptäckte jag att denna inte gick att köra med PCI-express.

Men har du något bra tips på en prisvärd, bra PSU så dela gärna med dig!

Vilket grafikkort är det du kollat på?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av MichaSWE:

Vilket grafikkort är det du kollat på?

Jag har inte sett ut något speciellt ännu, men vill samtidigt inte lägga flera tusen på ett grafikkort till en så pass svag dator.
Men jag har kollat lite på ett GTX 550 ti, HD 6770. Grafikkort runt 1000-lappen.
Kanske har tips där också?

edit: Kollat runt lite, skulle detta nätagg funka? Såg även att den fått en "Sweclockers prisvärd" medalj!
http://www.webhallen.com/hardvara/68573-xion_axp_powersupply_...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Jag har inte sett ut något speciellt ännu, men vill samtidigt inte lägga flera tusen på ett grafikkort till en så pass svag dator.
Men jag har kollat lite på ett GTX 550 ti, HD 6770. Grafikkort runt 1000-lappen.
Kanske har tips där också?

edit: Kollat runt lite, skulle detta nätagg funka? Såg även att den fått en "Sweclockers prisvärd" medalj!
http://www.webhallen.com/hardvara/68573-xion_axp_powersupply_...

Absolut men kolla på cdon i stället så får du 5% rabatt med om du lägger in koden SWEC1203 http://cdon.se/hemelektronik/300w-500w_axp_500w_version_2.20_...

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av MichaSWE:

Absolut men kolla på cdon i stället så får du 5% rabatt med om du lägger in koden SWEC1203 http://cdon.se/hemelektronik/300w-500w_axp_500w_version_2.20_...

Där ser man!
Då kör man väll på det nätagget som det ser ut just nu.

Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

nätagg

Hej tänkte uppgradera till http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649116 + GTX 560 vilket nätagg rekomenderas? har ett 380W liggandes men det känns som man behöver mer?

Permalänk

Tror det rekomenderas att ha ett nätagg på minst 500W för att driva ett GTX 560.
På Inet så står det ibland vad som rekomenderas, vet dock inte hur säkert det är men i alla fall,

Permalänk
Medlem

jo på webhallens sida så står de 500W rekomenderas för GTX 560, 400W för uppgpaketet men jag fixade just ett 750W agg som räcker bra : P.

Permalänk
Medlem

Min dator med överklockad 1100T (till 3,8ghz och lite voltökning) och ett 6970 kör på ett Antec 750w. Eventuellt får jag hem ett 6990 och sätter in för trifire. Är det funkis tro? Nätagget är lite gammalt..

Permalänk

Hejsan,

Jag lär få ett ASUS ROG GTX 580 på posten snart, men sitter med gammalt nätagg (Corsair 450W), så behöver nytt.

Jag har en i5 2500k, två mekaniske HD's, en SSD. Jag tänker inte att clocka. Dock sitter allt i ett gammalt Antec P180 chassi som kan kräva sladdar av en viss längd, så om någon har erfarenhet med det.. Budgetgräns runt 1000 kronor, men gärna billigare. Jag är tacksam för rekommendationer ni kan ge eftersom jag inte riktigt har koll själv.

/Dansken

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanskenHuddinge:

Hejsan,

Jag lär få ett ASUS ROG GTX 580 på posten snart, men sitter med gammalt nätagg (Corsair 450W), så behöver nytt.

Jag har en i5 2500k, två mekaniske HD's, en SSD. Jag tänker inte att clocka. Dock sitter allt i ett gammalt Antec P180 chassi som kan kräva sladdar av en viss längd, så om någon har erfarenhet med det.. Budgetgräns runt 1000 kronor, men gärna billigare. Jag är tacksam för rekommendationer ni kan ge eftersom jag inte riktigt har koll själv.

/Dansken

Ett vx 450w kommer orka det där välbyggt agg med hög kvalite klarade cirka 580w som nytt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Ett vx 450w kommer orka det där välbyggt agg med hög kvalite klarade cirka 580w som nytt

Verkligen? Skönt att höra! Jag kollade, och det är ett Corsair VX 450 aggregat (dock 4 år gammalt eller så)

Om det inte räcker till enddå, finns det risk att göra någon skada på grafikkortet?

Tack så mycket för hjälpen!

/Dansken

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanskenHuddinge:

Verkligen? Skönt att höra! Jag kollade, och det är ett Corsair VX 450 aggregat (dock 4 år gammalt eller så)

Om det inte räcker till enddå, finns det risk att göra någon skada på grafikkortet?

Tack så mycket för hjälpen!

/Dansken

Det är byggt på en bra seasconic plattform bra ripple värden / stabila spänningar och byggt med 105 c bästa japanska kondingar så det åldras inte fort. Men har du kört agget 24/7 i en varm låda kan det vara bra att byta men annars ska det gå utan problem. Dock får du kolla om du behöver 1 6 pin och en 8pins kabel till graffikortet eller 2 st 8 pins. På vx 450 så sitter det bara en 6 pin kabel så du får köpa adaptrar som kopplas in via molex

Om nätagget skulle gå sönder så har de skyddsfunktioner som gör att det inte ska ta med sig andra saker men har man otur kan även ett kvalitets nätagg ta med sig saker. Angående om grafikkort kan gå sönder så är det oftast att komponenter går sönder när nätagget går sönder eller av ripple nivån är så hög och det blir det av dåliga svullna kondingar.

Men du behöver nog inte oroa dig jag öppnade upp mitt nätagg som snart gått närmare 24/7 i 4 års och det var inget tecken på någon svullen kondning

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem

Hej på er allihop ett lite generellt inlägg som kanske kan hjälpa några av er vidare.

När jag rekommenderar psuer åt andra så brukar en av de största myterna vara att, större är alltid bättre. Det som man brukar få förklara då är att nej man skall ha en så bra anpassad psu som möjligt detta innebär att man i frågan om effekt, skall se vart på effektivitetskurvan man hamnar vid de mest typiska lasterna.

En grej som förvånansvärt många inte vet är att effektivitetskurvan på en psu ser ut som en båge med bäst effektivitet oftast runt 50% sedan går den ner både vid lägre och högre effektuttag. Så optimalt är att man har ett system som vid standard Windows användning håller sig runt i alla 15%, gaming under 50% och hardcore benching runt 60% (man vill gärna undvika högre än 80% Pga extremt väsen,värme och att det är rätt bra att ha lite marginal med tanke på åldrande etc) .

Detta är naturligtvis väldigt generellt effektivitetskurvorna ser lite olika ut så man får kolla så det passar. Varför är det då så bra med en effektiv psu? Jo det främsta argumentet som brukar föras fram är att det sparar några kronor på elräkningen och är bra för miljön. Detta är naturligtvis en bonus som ej skall föraktas. Jag tycker dock personligen att det främsta argumentet är att desto högre effektivitet psun har desto mindre av värme ger den ifrån sig. detta i sin tur ger inte bara ett svalare system utan även indirekt ett tystare då det krävs mindre kylning. Så resultatet av en effektiv psu är mindre, värme mindre oväsen, lägre strömförbrukning (vilket i sin tur även är bra för miljön).

Sedan får man inte glömma att det även krävs både goda ingenjörskunskaper för att designa och bra komponenter för att bygga ett effektivt nättagg så även om 80% certifieringen inte är ett kvalitetsmärke i sig så kan man ändå utgå från att ett nättagg som klarar de högre klasserna knappast är dynga. Man bör av flera anledningar hellre ha en psu med hög kvalitet än en budget psu med mer watt.

Sist men inte minst för er som sitter på lite äldre psuer glöm inte bort att de faktiskt åldras lite samt att en del äldre agg inte riktigt har samma fördelning på linorna. Det som man i regler får kolla på idag snarare än bara den total max belastningen är att man kan få ut tillräckligt med effekt på 12V linan/linorna. (grafikkort, cpu)

Hoppas det kan vara till hjälp

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Computerless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riiikard:

Yes inga problem. Men jag rekommenderar ett annat inte värt pengarna för ett snålbygge som cx serien är titta på antingen xfx 450 eller 550w där har du ett mycket bättre agg.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Min dator med överklockad 1100T (till 3,8ghz och lite voltökning) och ett 6970 kör på ett Antec 750w. Eventuellt får jag hem ett 6990 och sätter in för trifire. Är det funkis tro? Nätagget är lite gammalt..

Oj, trifire på 750w låter lite snålt. http://www.hardocp.com/article/2011/04/11/amd_radeon_69906970...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Yes inga problem. Men jag rekommenderar ett annat inte värt pengarna för ett snålbygge som cx serien är titta på antingen xfx 450 eller 550w där har du ett mycket bättre agg.

Men då vi pratar inbyggd grafik så kommer han inte ens klara att belasta CX agget till hälften, så båda de aggen är väldigt overkill. Om det inte finns planer på att köpa ett grafikkort senare då är det en annan sak. Kan dock hålla med om att det finns roligare agg än CX (dem är faktiskt rätt ok också för budget byggen).

Jag skulle föreslå:

http://www.inet.se/produkt/6909525/fractal-design-integra-400... både billigare och bättre om du frågar mig

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

En grej som förvånansvärt många inte vet är att effektivitetskurvan på en psu ser ut som en båge med bäst effektivitet oftast runt 50% sedan går den ner både vid lägre och högre effektuttag. Så optimalt är att man har ett system som vid standard Windows användning håller sig runt i alla 15%, gaming under 50% och hardcore benching runt 60% (man vill gärna undvika högre än 80% Pga extremt väsen,värme och att det är rätt bra att ha lite marginal med tanke på åldrande etc) .

Detta är naturligtvis väldigt generellt effektivitetskurvorna ser lite olika ut så man får kolla så det passar.

Jag håller generellt med om allt du säger, men kan väl egentligen tycka att du tar i lite i överkant med dina tumregler. Att köpa agg så den under normal spel-last ligger under 50% kan nog anses att överdimensionera utan någon större vinst IMHO. Visst toppar effektkurvan oftast nånstans runt ca 50%, men den droppar oftast relativt lite efter det, förutom möjligen de sista 10-20 procenten. Vill man optimera och hålla budgeten nere tycker jag man kan pressa marginalerna en bit till utan att oroa sig, men visst bör man kolla upp tex fläktkurvan. Vissa agg är ju som du säger dimensionerade så att fläkten fjuttar på ordentligt över en viss nivå. (En del seasonicbyggen kan vara så tex)
Det är värt att tänka på att ett agg idlar under en rätt stor del av sin livstid. Överdimensionerar man sitt agg, så tappar man kontinuerligt några watt där mest hela tiden, pga sämre effektivitet vid låg belastning. (även om det är rätt marginellt i det stora hela)
Att låta agget nå säg 80% belastning under hardcorebenchning med furmark + prime eller liknande tycker jag inte är något man ska känna sig orolig över, om man köpt ett vettigt agg som klarar vad det specats för. (agget ska ju faktiskt klara leverera sin spec utan att falla i bitar!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Men då vi pratar inbyggd grafik så kommer han inte ens klara att belasta CX agget till hälften, så båda de aggen är väldigt overkill. Om det inte finns planer på att köpa ett grafikkort senare då är det en annan sak. Kan dock hålla med om att det finns roligare agg än CX (dem är faktiskt rätt ok också för budget byggen).

Jag skulle föreslå:

http://www.inet.se/produkt/6909525/fractal-design-integra-400... både billigare och bättre om du frågar mig

Jo du har helt rätt i att det inte belastas mycket men varför inte lägga till några tior till ett bra seasonic byggt agg? Våre jag han så skulle jag köpa xfx 450w eller fsp 460 om man ändå ska köpa budgett agg

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d