Riksdagen röstade ja till datalagringsdirektivet

Permalänk
Medlem

Vi skulle ju kunna använda tekniken till att samla uppgifter om svenska folket och sälja informationen till företag och på så vis betala både böter och kostnaden för tekniken och kanske till och med gå profit? Låter ju inte orimligt med tanke på alla hemsidor, appar, avtal vi redan frivilligt accepterat ute på nätet. Se min ironi, men samtidigt - vad är skillnaden?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laimolaito:

Känns gött att de faktisk följer vad de har skrivit om den mänskliga rättigheten på regeringens egna sida om de mänskliga rättigheterna... *host* http://www.manskligarattigheter.gov.se/extra/pod/?id=18&modul... "Skyddet för den enskildes privat- och familjeliv har tolkats av de organ som övervakar rättigheterna så att det innefattar en skyldighet för staten att inte bara avhålla sig från ingrepp i privat- och familjelivet, utan också att effektivt skydda enskilda mot ingrepp från både statliga myndigheter och enskilda personer."

Kålsuperi på hög nivå ja.......pga. vadå? Pengar....

Skrivet av shady93:

http://svtplay.se/v/2749681/gomorron_sverige/21_3_16_05

jag tycker att det är kul att centern väljer eu framför sina väljare är i Sverige.

och jag vet inte hur riktags partierna rekryterar oss yngre väljare. jag som kommer att väja för första gången i nästa val. ja jag vet inte vem man ska välja för alla partierna vakar ju strunta i vad vi vanliga svenskar tycker och vill. så det kommer ju bli så att man inte kommer att rösta alls.

Skrivet av fue:

Det handlar ju inte om USA, eller något sådant.

Det är DIREKTIV ifrån EU, som skulle ha införts redan 2007, Sverige har fått betala massvis med böter till EU för detta.

EUs domstol KRÄVER att alla medlemsländer inför detta.

Så.. Spelar ingen roll hur dem röstade idag..

Precis som han nämnde ngr minuter in i inslaget, så jag är inte förvånad att det röstades igenom idag då förhalandet av det har kostat en slant.....

Skrivet av sweloop64:

japp, 8 spänn per svensk för något man inte infört på 5 år... attans vad dyrt.

Skall vi vara snälla och räkna på 8.5M invånare?
8*8500000=68000000.........jo det vart rätt dyrt du.....dock nämnde han i gms att det rör sig om miljoner i VECKAN som bara rinner bort......

Permalänk
Skrivet av Lonefox:

Kålsuperi på hög nivå ja.......pga. vadå? Pengar....

Precis som han nämnde ngr minuter in i inslaget, så jag är inte förvånad att det röstades igenom idag då förhalandet av det har kostat en slant.....

Skall vi vara snälla och räkna på 8.5M invånare?
8*8500000=68000000.........jo det vart rätt dyrt du.....dock nämnde han i gms att det rör sig om miljoner i VECKAN som bara rinner bort......

Vi borde gå ur EU, låta folket bestämma med direktdemokrati. Finns bättre alternativ men inget som reinfeldt med gänget är sugna på antar jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jesper943:

Vi borde gå ur EU, låta folket bestämma med direktdemokrati. Finns bättre alternativ men inget som reinfeldt med gänget är sugna på antar jag.

Folkets vilja är det sista regeringen är intresserad av så här mellan valkampanjerna, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Riktigt fult. Tragiskt att se Sverige efterapa USA så jäkla mycket med högerpolitiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Lol på alla som tror att det här kommer att påverka någons bredbandspriser. Det det blir 25kr per svensk internetanvändare. Straffavgifterna från EU för att inte implementera direktivet hade säkerligen blivit minst lika stora.

det är din matte som är skrämmande nästan >_< kostar lite drygt 36M per år vi inte hade infört skiten i straff så att säga. branchen räknar med 1 miljard för implementering (DN.se)... plus diverse driftskostnader som alla hamnar på dig som konsument + någon % i vinst oxå så klart... tar man bort driftskostnaden ur ekvationen och bara ser till själva implementeringen för 1 miljard så tar det 30 år innan vi "tjänar" på det... bah lixom. kanske blir 25kr per internetanvändare men sen tillkommer kanske 50kr för att du använder mobilen oxå...

Sen rent generellt verkar folk allt för fokuserade på internet och din isp och nästan glömt att detta även gäller telefoner... woppie jag vill verkligen att staten ska veta exakt vart jag är hela tiden... sen lagra det i 6 månader. sen hoppas vi på att någon hackar denna fina databas... så får vi se hur roligt folk som inte tycker detta är något problem tycker att det är. tänk er att någon tar ert kreditkort * 100 i irritationsvärde när du kommer fram till att crappy AB skickar ut 1B reklammeddelanden till dig konstant med affärer kring där du precis varit. wohooo!

nej jag gillar inte detta. alla ni som för argument som "rent mjöl i påsen så inget att oroa mig för" glömmer ju att detta direktiv i princip slår bort den största stöttepelaren i internationell lag... du är oskyldig till motsatsen bevisats... den 1:a maj blir alla skyldiga till motsatsen bevisats.. gl hf i princip.

Sen har jag en fråga.. hur fan kan den implementeras redan 1:a maj? massa lagar och regler man läser om börjar gälla 1-1½år efter beslutet... detta ska alltså implementeras efter 1 månad med vad jag får anta är en massiv investering i hårdvara från leverantörernas sida, samt infrastrukturen för att behandla detta.

sen som slutpunkt får jag väll tillägga att jag är jävligt less på att man lägger in att man ska bekämpa barnporr som argument för att få igenom allt idiotiskt. Barnporr ska bekämpas på alla sätt och vis men i många fall känns det som att man lägger bara till det som argument för att politikerna inte ska kunna säga nej... för säger de nej är de pedofiler i princip... bah bekämpa barnporr och sluta gå diverse organisationers vägar...

Permalänk
Medlem

Så operatörerna kommer få större kostnader pga detta och i slutändan så kommer vi konsumenter få högre priser, så vi ska betala för att bli övervakade? tack antar jag....

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd

Är det partierna med makten som är dumma i huvudet? Behöver Piratpartiet fler röster, kanske Sverigedemokraterna?

Dålig stil, trodde jag inte.

Permalänk
Medlem

Seriöst, vad skall vi göra ?

1) Jag funderar på att byta ISP från Telia till Bahnhof. Hjälper det verkligen, de är väl också tvungna att övervaka mig enligt den här "lagen" ?

2) Om det är dags att anonymisera sig bakom VPN, vilken tjänst rekommenderar ni här på Sweclockers ? Kostnaden är inte så jätteviktig för mig, jag vill har en starkt krypterad tjänst som gör jobbet, och som leveraras av något indepentbolag som man kan lita på och som inte säljer ut mig.
Är Anonine bra ? Eller är Ipredator bättre ? Kanske dold.se ? Någon som har erfarenheter ?

För övrigt, angående folkomröstningar:
Det är väldigt sällan vi har folkomröstningar i det här landet (tyvärr). Det är politikerna som bestämmer när och om vad vi skall ha folkomröstningar. Och när vi haft en folkomröstning, så behöver man inte följa resultat, för det är ändå bara "rådgivande" (inte bindande).

För övrigt, angående att "EU kräver det här": Det är EU-parlamentarikerna som röstat för fördraget i första hand, därför så "måste" vi genomföra det här nu (eller betala böter på sikt, eller lämna EU etc.). Om fler vettiga politiker satt i EU-parlamentet så skulle EU inte komma med såna här direktiv. Och våra svenska partier utser några av dem. Så jo, det spelar i alla fall roll hur man röstar. Kom ihåg det här nästa gång det är dags.

Permalänk

and there goes my privacy and money....

"Hela kostnaden för övervakningen, som kan uppgå till en miljard kronor, läggs dock på operatörerna och i slutändan kunderna."
läggs dock på operatörerna och i slutändan kunderna
slutändan kunderna
kunderna

!£@%¤!
så man ska betala för detta
är inte detta någon form av kollektiv "bestraffning"
dom som är lagliga och köper alla filmer, spel & program ska betala extra för att inte andra gör det

EDIT:

Citat:

lagra trafikuppgifter

[irony]detta kommer ju inte fylla databaserna snabbt [/irony]

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Men snälla ni alla internet krigare, lägg ner
Svenska folket har blivit buttraped (sry mods) genom åren och va har vi gjort, inget. Förutom gnälla på internet och DETTA vi det enda vi är bra på. Kolla andra länder där protester, demonstrationer osv osv gjordes så att regeringar/politiker fick tänka om. Och här i Sverige, jodå vi skriver/gnäller av oss på diverse forum. Yeap, 2 thumbs ups. Så lägg ner allt och ta emot som duktiga vovvar vi är. (det gör jag oavsett vilken pajas jag röstar på).
Politiker´s motto: gör som jag säger inte som jag gör

Permalänk
Medlem

Beslutet visar hur infekterat det är uppe i dom politiska topparna. Lagen strider mot deklarationen om mänskliga rättigheter där det bland annat står att: "Var och en har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet." Det är väl ingen frihet om staten får rätt att spionera på sina medborgare. Dom snackar att den ska använda till brottsbekämpning. Men vid brottsbekämpning så behöver man väl inte göra ett helt lands befolkning till en möjlig misstänkt, det låter ju inte riktigt klokt?
Jag undra hur det är ställt med den psykiska hälsan politikerna? Man kan nästan tro att dom lider av någon form av paranoid psykos...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laimolaito:

Det handlar inte bara om det. Tänk dig att de spenderar över 200 miljoner kronor som kunde ha gått till väldans massor med annat nyttigt i samhället! Men så spenderar de pengarna för att införa ett direktiv som kommer att öka antalet som åker fast för att ladda ner med några ynka små siffror, helt obetydliga siffror skulle jag tro. Känns inte som att de kommer vinna något på att ta fast lite fler personer om de ens kommer att lyckas med det.

Till exempel så har jag själv gått på en skola som hade det riktigt jävla dåligt ställt ekonomiskt och jag vet flera skolor som också har det så. Varför inte försöka förbättra skolor, sjukvård m.m. alltså saker som faktiskt spelar en stor roll i samhället?

min nuvarande skola har inte böker till alla. och bökerna är ifrån 94-97

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo666:

Beslutet visar hur infekterat det är uppe i dom politiska topparna. Lagen strider mot deklarationen om mänskliga rättigheter där det bland annat står att: "Var och en har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet." Det är väl ingen frihet om staten får rätt att spionera på sina medborgare. Dom snackar att den ska använda till brottsbekämpning. Men vid brottsbekämpning så behöver man väl inte göra ett helt lands befolkning till en möjlig misstänkt, det låter ju inte riktigt klokt?
Jag undra hur det är ställt med den psykiska hälsan politikerna? Man kan nästan tro att dom lider av någon form av paranoid psykos...

V och MP och några ut C röstade emot.. Du kan ju gissa hur PP skulle ha röstat om de setat i riksdan.. Det finns vettiga politiker, enda problemet är att de behöver fler röster. Hoppas att du och alla andra tänker på det på valdan. Jag är själv fritidspolitiker, och vi som är emot censur behöver fler röster (uppenbarligen, eftersom sånt här går igenom).

Permalänk
Medlem

Vem har bestämt att politiker ska få bestämma allt? Om det blir val om vi ska ha politiker, är det politikerna som ska bestämma det då ?
Varför ska vi anpassa oss till deras värdelösa beslut. Tycker Svenska politiker inte har någon stake och kan tydligen inte tänka själva utan måste gå med på det som låter bra och det andra röstat på.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Vilken tur att vi har folkvalda som verkligen står upp för sitt folk och har deras bästa som främsta mål!

Eller hur var det nu? Just det så var det, folkvald var ju bara en fin titel så att man kan sova gott när man gör som man själv vill.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldskool:

Seriöst, vad skall vi göra ?

1) Jag funderar på att byta ISP från Telia till Bahnhof. Hjälper det verkligen, de är väl också tvungna att övervaka mig enligt den här "lagen" ?

2) Om det är dags att anonymisera sig bakom VPN, vilken tjänst rekommenderar ni här på Sweclockers ? Kostnaden är inte så jätteviktig för mig, jag vill har en starkt krypterad tjänst som gör jobbet, och som leveraras av något indepentbolag som man kan lita på och som inte säljer ut mig.
Är Anonine bra ? Eller är Ipredator bättre ? Kanske dold.se ? Någon som har erfarenheter ?

För övrigt, angående folkomröstningar:
Det är väldigt sällan vi har folkomröstningar i det här landet (tyvärr). Det är politikerna som bestämmer när och om vad vi skall ha folkomröstningar. Och när vi haft en folkomröstning, så behöver man inte följa resultat, för det är ändå bara "rådgivande" (inte bindande).

För övrigt, angående att "EU kräver det här": Det är EU-parlamentarikerna som röstat för fördraget i första hand, därför så "måste" vi genomföra det här nu (eller betala böter på sikt, eller lämna EU etc.). Om fler vettiga politiker satt i EU-parlamentet så skulle EU inte komma med såna här direktiv. Och våra svenska partier utser några av dem. Så jo, det spelar i alla fall roll hur man röstar. Kom ihåg det här nästa gång det är dags.

Jag tycker anonine funkar bra & har bra hastigheter iaf.

Permalänk
Medlem

Säg vad man vill men Sverige är inte ett fritt land. Alla tycker synd om Nord Korea, vi är nog inte långt ifrån. Nu är det ju bara ACTA som saknas. Hoppas den kommer snart.

Dold text
Skrivet av Nembo:

"Hela kostnaden för övervakningen, som kan uppgå till en miljard kronor, läggs dock på operatörerna och i slutändan kunderna."

?????

Nej Tack. Det vill jag ej uppleva.

Skrivet av Gonjer:

Snart är det värt att flytta till Norge :S

Mm. Det är ett av toppalternativen.

Skrivet av Atlas Tasume:

Jahopp, ska vi ta och packa ihop hela högen och bilda NORClockers nu då?

+1

Skrivet av Operatören:

Dags att avbeställa:
Internetabonnemang
Mobilabonnemang
Byta Bank till en bank med fysiskt kontor

Nåt mer jag glömt?

Foliehatten?

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Återigen ett steg i rätt riktning mot ett storebrodersamhälle. Keep it up! ;/

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Vad i hela helvete tänker de som röstade ja med? fan vad arg man blir på sånthär! Blir att flytta snart alltså, och då skojjar jag inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Är det partierna med makten som är dumma i huvudet? Behöver Piratpartiet fler röster, kanske Sverigedemokraterna?

Dålig stil, trodde jag inte.

Dessvärre är det väl så att att SD inte lägger sig i dessa frågor och om något så lär de vara för. Jag frågade faktiskt vad deras inställning till ACTA osv. var, men de hade då inte tagit någon ställning till det (detta säger jag utan att ämna skapa en diskussion om andra politiska åsikter, var vänliga respektera).

Dessa internet-relaterade frågor börjar bli en mer vital del i politiken. Majoriteten av internet-användarna har inte ens fått säga vad de tkr om dessa förslag. Det ska inte vara majoriteten som får anpassa sig, utan tvärtom (brukade iaf vara det demokrati gick ut på)! Självklart ska skaparna av media ha betalt för sitt arbete, men resurserna vi pratar om här, som kommer belasta användarna, borde läggas i att forma ett system som fungerar för alla istället för att minoriteten ska styra. Det är så fult gjort! Nej, Pirat Partiet ser mer och mer intressanta ut...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Och detta kallar vi demokrati...

Vald av "svenska folket"
Filmbolag i USA har mer inflytande än alla svenskar tillsammans

Vissa kommer att förstå

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper943:

Vi borde gå ur EU, låta folket bestämma med direktdemokrati. Finns bättre alternativ men inget som reinfeldt med gänget är sugna på antar jag.

Direktdemokrati lär inte fungera bättre. Folk är överlag lata och ointresserade så även när de röstar kommer de inte fatta vad de röstar om, vilket gör att folkets vilja ändå blir snedvriden mot vad den egentligen skulle vara om kunskapen fanns där.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sweloop64:

Det kommer fler lagar etc framöver som kompletterar detta

  • Förbud på krypto alt att förbud mot att icke dela med sig av nyckel till rättslig part som begär den.

  • Anslutning mot internet får endast ske med e-id.

  • Whitelisting av siter samt protokoll, direkt p2p-kommuntikation förbjuds.

  • Du kommer få betala Xkr/mån för varje vit-listad site/tjänst du vill ta del av.

Smart att blocka p2p sverige är ju bra osv

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Alltså hur gör man ? betalar man bara openVPN på anonine å sen är de klart eller måste man göra något mer efter de ?

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Röstningen inför Sveriges medverkan inom EU är väl ett starkt bevis på hur demokrati faktiskt SKA gå till? En majoritet röstade för JA och då gick man med. Finns även gånger då tjuraktiga politiker tvingats till att väja undan för att majoriteten sagt nej. EMU-valet (både första och andra) är ju ett bevis för detta. Och idag är man ganska nöjd med att Euro INTE är Sveriges valuta.

Denna fråga anses vara en mindre en och därför SKA inte en folkomröstning inledas. Sedan så ska väl inte demokratin i sig tryckas ner på bara för att vissa väljer att rösta igenom mindre frågor mot vad du tycker?

Så du tycker att c:a 300 människor ska få bestämma att hundratalsmiljoner/miljarder ska bli bli övervakade i deras privatliv.

Skaffa lite hjärna jävla moral nisse!

Permalänk
Medlem

Innebär detta att ipred kom till makt?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Kommer det att fungera så som är tänkt

Hoppas att det kommer någon form av rapport om ett år som visar om det på något sätt har lönat sig. Alltså om polisen har kunnat få fast mer av den organiserade brottsligheten. Men för att följa upp detta måste det också komma någon form av lag som avser kryptering. Antingen blir det helt förbjudet med privat kryptering eller så måste alla krypteringsprogram ha en bakdörr för myndigheter. Vilket väl redan är fallet med alla program från USA.
Tänk på att det inte bara är datatrafik det är frågan om utan även telefontrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Seriöst, vad skall vi göra ?

1) Jag funderar på att byta ISP från Telia till Bahnhof. Hjälper det verkligen, de är väl också tvungna att övervaka mig enligt den här "lagen" ?

2) Om det är dags att anonymisera sig bakom VPN, vilken tjänst rekommenderar ni här på Sweclockers ? Kostnaden är inte så jätteviktig för mig, jag vill har en starkt krypterad tjänst som gör jobbet, och som leveraras av något indepentbolag som man kan lita på och som inte säljer ut mig.
Är Anonine bra ? Eller är Ipredator bättre ? Kanske dold.se ? Någon som har erfarenheter ?

För övrigt, angående folkomröstningar:
Det är väldigt sällan vi har folkomröstningar i det här landet (tyvärr). Det är politikerna som bestämmer när och om vad vi skall ha folkomröstningar. Och när vi haft en folkomröstning, så behöver man inte följa resultat, för det är ändå bara "rådgivande" (inte bindande).

För övrigt, angående att "EU kräver det här": Det är EU-parlamentarikerna som röstat för fördraget i första hand, därför så "måste" vi genomföra det här nu (eller betala böter på sikt, eller lämna EU etc.). Om fler vettiga politiker satt i EU-parlamentet så skulle EU inte komma med såna här direktiv. Och våra svenska partier utser några av dem. Så jo, det spelar i alla fall roll hur man röstar. Kom ihåg det här nästa gång det är dags.

1. Det bör hjälpa, Bahnhof är ju kända för att bland annat ha samarbetat med Piratebay och stridit för dem samt sina egna kunder när det gäller övervakningar. De måste enligt lag spara loggar, men det är inget som (ännu) hindrar dem från att anonymisera sina kunder på så sätt att loggarna blir värdelösa...

2. Själv har jag testat Anonine, relakks och ett par andra. Den som fungerat bäst för mig är PrivatVPN. De har god hastighet (får ut full effekt på mitt 100/100Mbit), kostar lite, och har en "connection guard" som automatiskt stänger ner ex. utorrent om VPN-uppkopplingen störs, och återansluter av sig själv, och startar sen programmet igen. Perfekt om man vill vara säker på att vara anonym eller vill ha datorn på över natten av något skäl

För övrigt håller jag med om att det sker alltför få folkomröstningar i Sverige, men det beror också på att politikerna skulle få veta vad folket tycker, lättare att slå dövörat till om man kan låtsas att man inte vet...
Självklart spelar det roll vilka politiker som sitter i EU och bestämmer, de påverkar vår vardag mer än samtliga övriga riksdagsmän. De som sitter i EU kan opponera sig mot sådana här förslag och begära att sverige undantas, precis som med systemets monopol. Så tänk en gång när du röstar vanligt, men 2ggr innan du röstar i EU valet, då det avgör allt...

Permalänk
Medlem

Om de ska logga allt man gör på internet kan de ju lika gärna logga allt vi gör i riktiga livet. Vi kanske håller på med olagliga saker som regeringen måste veta om. 1984 here we come. Jag vet att jag överdriver men det känns så :/

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D