Permalänk
Medlem

Återställa egenbyggd pc

Jag blir så j*vla irriterad på en sak, hur svårt ska det vara att bara återställa en dator till inställningarna den hade när jag byggde klart den. Det går inte jag hittar det inte någon stans. jag vill bara ta bort allting precis som den var från början och då ska jag installera windows igen. hur svårt ska det vara liksom.

Permalänk
Medlem

Resetta bios och formatera disken?
Isf gå in i bios och välj typ "reset to default" eller något i den stilen.
boota mot ditt windows installations medium (CD,USB?) så finns det som val där att formatera disken.

Permalänk
Medlem

funkar inte, det finns ingen reset to defualt knapp på bios. Det finns ju inget man kan göra!!!

Permalänk
Medlem

Rensa CMOS = resetta BIOS.
Sen formatera hårddisken.

Tada, precis som ny
Sen varför du prompt ska rensa BIOS vet jag inte, är väl bara att ställa in rätt inställningar från början? Så kul är det ju inte att ändra datum och tid, liksom

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Rensa CMOS = resetta BIOS.
Sen formatera hårddisken.

Tada, precis som ny
Sen varför du prompt ska rensa BIOS vet jag inte, är väl bara att ställa in rätt inställningar från början? Så kul är det ju inte att ändra datum och tid, liksom

//Gorian

Låter jätte lätt och så men snälla skriv hur man gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usel198:

Låter jätte lätt och så men snälla skriv hur man gör

Det finns beskrivet i hundratals trådar här på forumet (det vet jag för ett faktum då jag själv bidragit otaliga gånger till potten), det är bara att söka.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Usel198:

Låter jätte lätt och så men snälla skriv hur man gör

Du kan nog ganska lätt hitta cmos reset i manualen till ditt moderkort.
Och sedan så läser du här:
http://windowshjalp.se/

Läs först, pilla sen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

okej men hur formaterar man en ssd? tack för svaren men jag är inte klar än

Permalänk
Medlem

Finns flera sätt att nollställa bios. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att man slipper vänta i en hel evighet.

Några var även tvungen att ta bort tex grafikkortet om de haft problem att få bild förut medans andra kunde ha sånt kvar. Funkar det går du in i bios, ställ in det du vill och sparar. Annars kan den stanna och tjatar varje gång datorn startar eller ge fel i Windows för att det är fel datum tid.

Permalänk
Medlem

Okej, tack nu när jag ska formatera ssd:en så går det inte för att jag har windows 7 på den vad gör jag åt det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Usel198:

Okej, tack nu när jag ska formatera ssd:en så går det inte för att jag har windows 7 på den vad gör jag åt det?

Du kan troligen inte ha läst guiderna jag länkade ? Eftersom det står prydligt angivet hur du gör för att göra en ren installation av win 7 där, hur man raderar hårddisken finns där, läs guiden några gånger först så du förstår den, skriv ut den eller ha den tillgänglig på en annana dator om du är osäker.
Du kan däremot starta från usb minne i stället för dvd om du vill, det finns en guide hur du gör det också.

http://windowshjalp.se/?p=34

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hårddiskar/ssds kan du ju formatera när du ominstallerar windows

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usel198:

Okej, tack nu när jag ska formatera ssd:en så går det inte för att jag har windows 7 på den vad gör jag åt det?

Gör det från installationsskivan. Du kan självklart inte göra det när du kör Windows från disken eftersom den då använder filerna och dessutom skulle fumliga användare säkert radera den oavsiktligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usel198:

okej men hur formaterar man en ssd? tack för svaren men jag är inte klar än

Du gör det med Windows CD/DVD/USB minnet samtidigt som du installerar om. Ställt in att datorn startar från CD/DVD/USB minnet. När den frågar så ska du kolla under avancerade alternativet och sen igen när du kommer till stället där du väljer hårddisk/partition.

Skrivet av Gorian:

Rensa CMOS = resetta BIOS.
Sen varför du prompt ska rensa BIOS vet jag inte, är väl bara att ställa in rätt inställningar från början? Så kul är det ju inte att ändra datum och tid, liksom

Det är alltid bra att veta hur man nollställer bios. Det kan lösa konstiga problem och är något man borde testa.

Permalänk
Medlem

för att formatera din ssd som windows ligger på, stoppa i din windowsskiva i datorn och starta om den, starta med cd-skivan och börja installalera windows, när du då får välja vart du ska lägga windows så kan du även formatera diskar, även din C: disk.

för att resetta CMOS (BIOS) så tar du ut moderkortsbatteriet i ca 15 minuter.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Här är en guide med bilder som tcntad skrivit. Han har blå länkar till flera guider längst ned i varje inlägg han gör.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/938372-...