Permalänk
Avstängd
Skrivet av modigh93:

Det som återstår är att köpa en programmerare

Vart ska du köpa honom?

(ser fram emot videon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lpe_91:

Något simpelt som högtalare? Hehe, ja du... Med tanke på att det i stort sett inte finns någon högtalartillverkare (förutom en svensk privatperson, som har utvecklat sina högtalare sedan 70-talet och har konsultat för bl a Bowers & Wilkins...) i hela världen som kan tillverka en vettig högtalare så vet jag inte om jag vill hålla med om att högtalarkonstruktion är enkelt. Om det är så enkelt för dig som du påstår kan du bli riktigt rik på det vill jag lova.

Men men, snygg LED-kub i alla fall. Lycka till.

prova o läs mellan raderna o sätt in dig ordentligt i vad han menar..en högtalare om du vill att den ska låta "ok" så behöver du bara räkna ut volym o göra en fyrkantig låda så gott som o fylla med lite ull..inte speciellt avancerat, men sen kan du ju hålla på att meka med mått, element, tjocklekar o placeringar till livets ende om du vill..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zentix:

Nice!

Såg en sådan när jag letade inspiration för mitt digitalteknik projekt.

http://www.youtube.com/watch?v=GUcX41pokZY

Kan bli riktigt fräckt

Jag ska bygga en sån här
http://www.youtube.com/watch?v=dVHP7Nhsn4E

Eller kanske inte. Men en mindre led kub kan nog vara en kul grej för att lära sig lite om mikroprocessorprogrammering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag ska bygga en sån här
http://www.youtube.com/watch?v=dVHP7Nhsn4E

Eller kanske inte. Men en mindre led kub kan nog vara en kul grej för att lära sig lite om mikroprocessorprogrammering.

En 4x4x4 kub men en Arduino är ett bra sett att lära sig på.
Då behöver man bara en Arduino och 64 LED's.

Visa signatur

Kort efter chocken knycker Alfons sågen ur "pappas" verktygslåda och det hela tar en ände med förskräckelse när han ett par timmar senare leker doktor med Milla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modigh93:

En 4x4x4 kub men en Arduino är ett bra sett att lära sig på.
Då behöver man bara en Arduino och 64 LED's.

Låter intressant.
Vad skulle man landa på i grova drag för kostnad?
Kanske redan finns färdiga kitt med allt man behöver? Så att det 'bara' är att sätta ihop det och börja koda?

Permalänk

En billig sida för komponenter:
http://www.taydaelectronics.com/

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Låter intressant.
Vad skulle man landa på i grova drag för kostnad?
Kanske redan finns färdiga kitt med allt man behöver? Så att det 'bara' är att sätta ihop det och börja koda?

En Arduino kostar ca 500 kr.
Men man kan köpa en fake på ebay för ca 200 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kort efter chocken knycker Alfons sågen ur "pappas" verktygslåda och det hela tar en ände med förskräckelse när han ett par timmar senare leker doktor med Milla.

Permalänk

Du, jag är VÄLDIGT intresserad av en sån här kub men har varken tiden eller kunskapen att göra en så min fråga är, vad skulle du ta för att göra en sån här kub i multifärger och som man kan fixa olika mönster i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skotten01:

Du, jag är VÄLDIGT intresserad av en sån här kub men har varken tiden eller kunskapen att göra en så min fråga är, vad skulle du ta för att göra en sån här kub i multifärger och som man kan fixa olika mönster i?

Att göra en 8x8x8 rgb kub skulle kosta rätt mycket eftersom det tar tid o göra och komponeter kostar rätt mycket vid små mängder.
Men på denna sidan säljer dom 4x4x4 rgb kuber och snart 8x8x8,
http://hypnocube.com

Visa signatur

Kort efter chocken knycker Alfons sågen ur "pappas" verktygslåda och det hela tar en ände med förskräckelse när han ett par timmar senare leker doktor med Milla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Högtalarkonstruktion = lätt? Då gör man fel

Ja verkligen, jag gjorde flödesberäkningar på mina lådor för att undvika vissel och flåsljud och de simuleringarna tog dagar att köra igenom!

För att inte tala om att få fram ett bra delningsfilter och beräkna själva lådan..

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefly_goat:

Höll med dig, fast inte nu längre då det värkar vara fixat

har du värkar? när kommer barnet?

troll !

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Fan va nice! låter ganska komplicerat, men riktigt häftigt! Ja ser fett mycke fram emot videon! Lycka till
//Azap

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD FX-8120 X8 3.1GHz | Corsair 8GB VENGEANCE LP
Asus Radeon 6970 2048MB DirectCU II | Corsair AX 850W 80+ Gold Modular
>>>Boomlings, iOS spel!<<<

Permalänk

Snyggt jobbat, kan dock bli lite problem med 3D snake på den där. Du har ingen Z-axel bara X och Y som sedan lagts över flera lager.

Du kan till exempel inte tända två dioder separat i en diagonal axel utan att även tända de som är över och under med en konstant spänning. Utan du måste skifta mellan dessa och tända en i taget för att inte andra dioder ska gå igång samtidigt.

Problemet blir att varje diod måste blinka med en frekvens på åtminstånde 60Hz för att det inte ska flimra, ska du sedan ha två dioder som ska uppfattas att de lyser samtidigt måste du jobba i 120Hz osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RottingRhubarbs:

Snyggt jobbat, kan dock bli lite problem med 3D snake på den där. Du har ingen Z-axel bara X och Y som sedan lagts över flera lager.

Du kan till exempel inte tända två dioder separat i en diagonal axel utan att även tända de som är över och under med en konstant spänning. Utan du måste skifta mellan dessa och tända en i taget för att inte andra dioder ska gå igång samtidigt.

Problemet blir att varje diod måste blinka med en frekvens på åtminstånde 60Hz för att det inte ska flimra, ska du sedan ha två dioder som ska uppfattas att de lyser samtidigt måste du jobba i 120Hz osv.

du har fel.

Permalänk
Skrivet av anon120994:

du har fel.

Istället för att vara en surgubbe kanske du kan förklara varför jag har fel så jag vet till nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottingRhubarbs:

Snyggt jobbat, kan dock bli lite problem med 3D snake på den där. Du har ingen Z-axel bara X och Y som sedan lagts över flera lager.

Du kan till exempel inte tända två dioder separat i en diagonal axel utan att även tända de som är över och under med en konstant spänning. Utan du måste skifta mellan dessa och tända en i taget för att inte andra dioder ska gå igång samtidigt.

Problemet blir att varje diod måste blinka med en frekvens på åtminstånde 60Hz för att det inte ska flimra, ska du sedan ha två dioder som ska uppfattas att de lyser samtidigt måste du jobba i 120Hz osv.

Om du blinkar en lysdiod riktigt snabbt, kommer bilden vara kvar på näthinnan en stund efter att lysdioden släcks.

Genom att blinka varje lager av kuben efter varandra riktigt riktigt snabbt,ger det en illusion av en 3D-bild, när du egentligen tittar på en serie av 2D-bilder staplade på varandra. Detta kallas också multiplexering.

Visa signatur

Kort efter chocken knycker Alfons sågen ur "pappas" verktygslåda och det hela tar en ände med förskräckelse när han ett par timmar senare leker doktor med Milla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottingRhubarbs:

Problemet blir att varje diod måste blinka med en frekvens på åtminstånde 60Hz för att det inte ska flimra, ska du sedan ha två dioder som ska uppfattas att de lyser samtidigt måste du jobba i 120Hz osv.

Hur lyckades du blanda in något så irrelevant som Bildskärmar i detta?

Ontopic:
Väldigt bra gjort grabben! Har varit sugen att bygga en sånhär själv men har tyvärr inte kunskapen för det

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Hur lyckades du blanda in något så irrelevant som Bildskärmar i detta?

Ontopic:
Väldigt bra gjort grabben! Har varit sugen att bygga en sånhär själv men har tyvärr inte kunskapen för det

Hur lyckades blanda ihop min kommentar med att jag pratade om en bildskärm?

Permalänk
Skrivet av modigh93:

Om du blinkar en lysdiod riktigt snabbt, kommer bilden vara kvar på näthinnan en stund efter att lysdioden släcks.

Genom blinkande varje lager av kuben efter varandra riktigt riktigt snabbt,ger det en illusion av en 3D-bild, när du egentligen tittar på en serie av 2D-bilder staplade på varandra. Detta kallas också multiplexering.

Ja där ser man Äntligen någon som kan ge svar istället för att hålla på och grina

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RottingRhubarbs:

Istället för att vara en surgubbe kanske du kan förklara varför jag har fel så jag vet till nästa gång

Det blir inget problem med att byta lager tillräckligt snabbt eftersom mikroprocessorn jobbar konstant i ett antal MHz och endast har ett fåtal assemblyinstruktioner att exekvera

Permalänk
Medlem

Går du på John bauer gymnasiet i kalmar?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Går du på John bauer gymnasiet i kalmar?

Nope går på bäckadals gymnasiet i jönköping

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kort efter chocken knycker Alfons sågen ur "pappas" verktygslåda och det hela tar en ände med förskräckelse när han ett par timmar senare leker doktor med Milla.

Permalänk

Okej, så du tror inte att du kommer kunna göra en och sälja till mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skotten01:

Okej, så du tror inte att du kommer kunna göra en och sälja till mig?

Jo det skulle jag kunna göra.

Visa signatur

Kort efter chocken knycker Alfons sågen ur "pappas" verktygslåda och det hela tar en ände med förskräckelse när han ett par timmar senare leker doktor med Milla.

Permalänk

Den är två veckor sedan du senast ändrade så jag ger dig dåligt betyg för att du inte visar hur den fungerar! Annars bra gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper1230:

Den är två veckor sedan du senast ändrade så jag ger dig dåligt betyg för att du inte visar hur den fungerar! Annars bra gjort!

Kan tyvärr inte göra eller visa så mycket just nu eftersom jag inte har fått hem min programmerare än. Men jag hoppas på att den ska komma snart.

Visa signatur

Kort efter chocken knycker Alfons sågen ur "pappas" verktygslåda och det hela tar en ände med förskräckelse när han ett par timmar senare leker doktor med Milla.

Permalänk
Medlem

Mitt sommarprojekt kommer bli att kopiera det här: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5Ip2_R...

Bra jobbat! Men... Vad har du köpt för komponenter? Har du led-driv-kretsar?

/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Mitt sommarprojekt kommer bli att kopiera det här: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5Ip2_R...

Bra jobbat! Men... Vad har du köpt för komponenter? Har du led-driv-kretsar?

/Zyber

Nej inga LED-driv-kretsar utan det är så kallade Flip-flop kretsar.

Här är en lista på det mesta

8x 74HC574 IC
16x PN2222 transistorer
16x 1 k resistorer
1x 74HC138 IC
1x Maxim MAX232 IC
1x 14,7456 MHz kristal
2x 22 pF keramiska kondensatorer
16x 0.1 uf keramiska kondensatorer
3x 1000uF elektrolytisk kondensator
3x 10uF elektrolytisk kondensator
1x 100UF elektrolytkondensatorer
8x 20-pin IC sockets
1x 40 pin IC sockel
2x 16 pin IC sockel
1x 2-pin skruvplint
1x 2wire kabel med kontakter
9x 8-stifts anslutningsstiften
1x 4-pin anslutningsstiften, rätt vinkel
2x 16-polig flatkabel kontakt
1x 10-pin flatkabeln
Platt kabel
2 x tryckknappar
2x Flatkabel pluggar
9x 8-pin hona header pluggar
512 st lysdioder (plus lite extra för att göra misstag!)
64x motstånd
1x eller 2x stora Experiment-kort. Den typ med koppar "ögon"

Visa signatur

Kort efter chocken knycker Alfons sågen ur "pappas" verktygslåda och det hela tar en ände med förskräckelse när han ett par timmar senare leker doktor med Milla.

Permalänk
Medlem

Hur går det? Fortfarande inte fått dina eBay grejer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu ligger projektet i dvala tills jag tagit studenten 15 juni pga mycket skola nu på slutet,
Sakerna jag köpte på Ebay har inte kommit så jag har köpt en riktig programmerare på Electrokit istället.

Visa signatur

Kort efter chocken knycker Alfons sågen ur "pappas" verktygslåda och det hela tar en ände med förskräckelse när han ett par timmar senare leker doktor med Milla.