Permalänk
Medlem

5-portars switch, köpråd?

Hej

Jag ska investera i 1-2 st GbE-switchar till mitt lilla hemmanätverk.
Jag sitter idag med en router av modell Dlink 825 som funkar ok, men jag behöver dels fler portar plus att jag tänkte att ett par switchar kan avlasta routern som ibland storknar och då sänker hela LAN:et under tiden den återhämtar sig.

Dustin har idag fyra 5-portars switchar som jag sneglar på, alla snarlika i pris (220-280 kr med studentrabatt):
Netgear gs105, 279 kr
D-link dgs-105, 264 kr
D-link dgs-1005d, 223 kr
Zyxel gs-105b, 219 kr

Alla verkar ha fått ok/bra omdömen, så jag misstänker att jag inte kommer att bli missnöjd oavsett val, men tänkte ändå se om någon här vill rekommendera eller avråda från någon av nämnda modeller. Finns det fördelar med att välja en D-link då jag har en sådan som router? Annars säger magkänslan Zyxel eller Netgear. Vad säger ni?

Prylarna som jag har i nätverket är f.n. en WHS, stationär PC (som visserligen bara har Fast Ethernet, men agerar ändå bara "kontors-pc") och en Squeezebox men inom en snar framtid kommer jag att investera i en HTPC och en receiver med nätverksanslutning (Onkyo eller en Marantz troligen).
EDIT: Glömde bort lilla Tvixen, även om det knappast påverkar inköpsvalet.

Permalänk
Medlem

Är det enbart Dustin som gäller?

Om inte så har lillbrorsan min kört med en sådär här ett tag. Prisvärd och stabil. Aldrig varit några problem alls.

Permalänk
Medlem

Självklart inte bara Dustin, jag tycker bara att de är riktigt bra med snabba leveranser och bra studentrabatter (ofta).

Webhallen har jag dock promenadavstånd till, så visst är den switchen du länkar till av intresse. Jag ska läsa på lite om den, medans jag gör det tar jag tacksamt emot ytterligare input från er.

Permalänk
Medlem

lätt http://www.dustinhome.se/netgear-gs105-gigabit-switch-5-port/... det är 100% plug and play och funkar fel fritt.

Permalänk
Medlem

Zyxel gs-105b all the way, stabil, billig och helt i metall. Har 3st själv.

Permalänk
Medlem

jag personligen köpte netgear gs105'an.. funkar bra. fast iofs, när hade man senast problem med en omanagerad swirre?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Berkan:

[[...]
jag tänkte att ett par switchar kan avlasta routern som ibland storknar och då sänker hela LAN:et under tiden den återhämtar sig.
[...]

Är det inom nätverket som du lastar på mycket och det går dåligt? Då kanske det kan hjälpa men om det är internetanslutningen som du belastar hårt och det händer så försvinner väl inte problemet med andra switchar. Frågar bara, så du inte står med nya fina switchar och har samma problem.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Billigast tänkbara switch funkar bra, själv kör jag med en Netgear och två TP-Link Gb-switchar, funkar stabilt som attans. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618086

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Är det inom nätverket som du lastar på mycket och det går dåligt? Då kanske det kan hjälpa men om det är internetanslutningen som du belastar hårt och det händer så försvinner väl inte problemet med andra switchar. Frågar bara, så du inte står med nya fina switchar och har samma problem.

När internetanslutningen belastas hårt så storknar även intranätet eftersom all trafik måste passera routern, jag tänker att om man har ett par switchar inne i själva nätverket så behöver LAN-trafiken inte passera routern och då funkar själva intern-trafiken bättre. Så har jag resonerat, rätt eller fel? Om fel, så räcker det nog med 1 st switch för de extra portarna jag behöver, om rätt så sätter jag ytterligare 1 st switch i nätverket.

Finns det några fördelar med att köra samma märke/tillverkare på switcharna som på routern? Eller har det ingen som helst betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berkan:

När internetanslutningen belastas hårt så storknar även intranätet eftersom all trafik måste passera routern, jag tänker att om man har ett par switchar inne i själva nätverket så behöver LAN-trafiken inte passera routern och då funkar själva intern-trafiken bättre. Så har jag resonerat, rätt eller fel? Om fel, så räcker det nog med 1 st switch för de extra portarna jag behöver, om rätt så sätter jag ytterligare 1 st switch i nätverket.

Finns det några fördelar med att köra samma märke/tillverkare på switcharna som på routern? Eller har det ingen som helst betydelse?

Det ska funka så som du säger. Har du kopplat internet -> router -> switch -< två datorer som lastar filer mellan varandra så ska ingen trafik nå routern.

Samma märke ska inte ha någon betydelse, med eftertryck på 'ska' här. Det brukar inte vara några prisskillnader och så att köra samma märke lär inte vara någon nackdel om man säger så. Håll dig borta från DGS-1005D bara, mycket problem med den. Har inte hört om problem med någon av dom andra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Berkan:

När internetanslutningen belastas hårt så storknar även intranätet eftersom all trafik måste passera routern, jag tänker att om man har ett par switchar inne i själva nätverket så behöver LAN-trafiken inte passera routern och då funkar själva intern-trafiken bättre. Så har jag resonerat, rätt eller fel? Om fel, så räcker det nog med 1 st switch för de extra portarna jag behöver, om rätt så sätter jag ytterligare 1 st switch i nätverket.

Finns det några fördelar med att köra samma märke/tillverkare på switcharna som på routern? Eller har det ingen som helst betydelse?

Ja då kan det väl hjälpa om man ska köra interna nätverket. Men vore det inte bättre att byta router till någon som inte får hicka?

I den här prisklassen spelar det ingen roll. Dyrare switchar i företagsnät håller man gärna samma märke/modell för de har kan ha tillverkarspecifika tillägg och förenklad administrator om man kör samma gränssnitt (webb/cli ser likadant ut).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Visst skulle jag kunna byta router, men förutom den egenheten (som inte inträffar alltför ofta) så tuffar den på bra och det är extremt sällan jag behöver logga in på den eller göra en omstart.

Är stöd för Jumoframes trevligt eller är det en sådan där feature som "om du måste fråga så har du inga behov av det"?

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254585
stöd för jumpoframes
billig 179 kr hos webhallen o cdon
har den själv o den presterar bra får ut ca 700mbit fast då har jag en annan gigabit switch i mellan med

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Efter en månads om och men så bidde det en Netgear GS105.

Jag hade bestämt mig för att köpa den på Dustin för 260 kr, när de helt plötsligt höjde priset till 290 och då valde jag Zyxeln istället för 220 kr, men så helt plötsligt har Komplett Netgear-switchen för 199 kr, så då slog jag till. Nu är den installerad och allt flyter efter ca 1 timme på som det ska.

Är redan nu efter 1 timme helnöjd med köpet, den åstadkommer exakt det jag vill, dvs att LAN-trafiken (just nu FLAC från WHS till queezebox) flyter på smärtfritt trots att jag stressar routern maximalt.

Var ett tag inne på den managerade varianten GS105e, men insåg att jag ändå inte har någon nytta av de features som detta innebär och det kändes som att det för de extra 60 kronorna (jo, Dustin har rea på den just nu) inte gav något mervärde utan bara gav möjlighet till fler fel (mjuvarurelaterade sådana).