Google Chrome nu världens mest använda webbläsare

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jetten:

Min filosofistuderande vän är svår att övertala bort från IE-träsket. Det är helt omöjligt att komma på nåt argument som kan övertala honom om att IE inte är bra. Men visst IE9 funkar ju helt hyffsat och det är svårt att hitta brister i den webbläsaren.

1 stor brist, DEN ÄR fruktansvärt långsam

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Även nya versioner av har auto-complete, Aurora och Nightly har det, inte säker på om Beta har fått det än.

Använder Firefox, använt chrome under några perioder men alltid vänt tillbaks pga små saker jag stört mig på i Chrome. Nuförtiden kan jag inte klara mig utan tab grupperna i Firefox, förstår inte hur man ska kunna hantera 10+ tabbar utan den funktionen.

Permalänk
Medlem

Jag använder Opera. Google Chrome använder jag inte eftersom jag inte gillar att den ringer hem till google och berättar vilka sajter jag besöker. Det är inte "gratis" att använda facebook eller googles tjänster, de tjänar pengar på att samla in information om sina "kunder" och sen sälja den vidare. Ju mer detaljerad, desto bättre. Orwell kunde inte i sina vildaste fantasier föreställa sig att folk skulle välja att bli övervakade frivilligt i utbyte mot att de fick använda digitala leksaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x-dr3am:

Jag vill inte dölja den jag vill bara inte spara på den.

Same, same.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bara den där förbannade IE sjunker så är jag glad, ser helst att dem lägger ner skiten så man slipper sitta timme efter timme och se till att ens hemsidor och webbprojekt inte ser ut som stryk. Väldigt skumma problem som uppstår i IE som dessutom kräver väldigt lustiga fixar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

1 stor brist, DEN ÄR fruktansvärt långsam

Han har inte märkt nån skillnad så tyvärr avfärdade han det argumentet direkt.

Permalänk
Medlem

Internet Explorer64 slår ALT i hastighet sen är det väll som vanligt "tycke o smak", jag gillar ALLTID när det går fort men det gör dock inte min fru alltid

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem

Kört med Mozzilla/Firefox i 10 år nu tror jag och det har alltid funkat bra och gjort sitt jobb.

Ser ingen anledning att byta.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Firefox i 8 år

Så här ser det ut på jobbdatorn. Nyligen flyttat om lite, tog bort flikfältet och "tjänade en rad".
Lite ovant men det tar sig, trevligare vy med mindre kladd där uppe.

Mitt hat växer mot Chrome och hur det mer och mer implementeras i program man installerar. Säkert många som missar att välja bort det och "installerar" Chrome av misstag. Att det även syns på Google.se irriterar mig så in i helvete.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Det är upp till var och en vilken webbläsare är snabbast? Tycker inte att man behöver säga att Chrome är snabbare än Firefox eller sånt.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Använder FireFox/UX då Chrome är i mina ögon en världelös browser!

Den är inte användbar då den är så otroligt seg när man börjar använda en massa flika och man får diverse krashar då den inte klarar av det. Även det här med bokmärken är ett rent helvete i Chrome. Plus att det finns en del hål i chrome (som jag f.ö nyttjar, dock för att jävlas med andra) som riskerar att om man är oförsiktig kan få sina lösenord kapade...

Det och så gillar jag inte chromes layout... oh juste, chrome läcker minne som ett såll xD

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Engagemanget folk visar vad det gäller webläsares interna placering på diverse listor är häpnadsväckande ! Varför är det intressant eller viktigt ?
Folk supportar webläsare som vore de fotbollslag hehe

Btw, heja FF!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Jag använder Opera. Google Chrome använder jag inte eftersom jag inte gillar att den ringer hem till google och berättar vilka sajter jag besöker. Det är inte "gratis" att använda facebook eller googles tjänster, de tjänar pengar på att samla in information om sina "kunder" och sen sälja den vidare. Ju mer detaljerad, desto bättre. Orwell kunde inte i sina vildaste fantasier föreställa sig att folk skulle välja att bli övervakade frivilligt i utbyte mot att de fick använda digitala leksaker.

Jag älskar hur du vet exakt hur det ligger till med vad de gör med all sin information. Jag har använd chrome sjukt länge nu och använder den eftersom de är den snabbaste läser enligt mig, den är också väldigt stilren och inte massa skit överallt. Bara så du vet, att de sparar information måste inte vara något dålig, så innan du börjar hacka på google att det tar massa känslig information och säljer den vidare så kanske ska vara lite glad över att det använder informationen för att göra din vistelse på Internet lite trevligare med grymma funktioner som skulle vara omöjliga att göra utan att använda inforamtion.

Kan dock inte säga att jag är någon expert på vad vilken information de använder och gör med den så ska jag inte säga så mycket, men tycker det är sjukt korkat att påstå något man inte vet. om du nu inte kan hänvisa mig till något bevis som inte står på aftonbladet.

Permalänk
Inaktiv

Google Chrome
Internet Explorer 10 (Win 8)
Safari
.
.
.
Firefox
.
.
.
Opera

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ninjaflipp:

Har varit en stolt Firefox-användare själv fram tills cirka ett år(?) sedan då jag blev förbannad på de oändliga uppdateringarna som de släppte för ett tag sedan enbart för att öka siffran efter namnet. Dessutom kraschade det ofta för mig, så jag bytte till Chrome istället. Läcker minne som fan gör det, men det gör inte så mycket när jag sitter med 16GB. Chrome är överlägset webbläsaren som har funkat bäst för mig i alla fall.

Hur tänkte du nu? Du byter från Firefox för att de ändrar utvecklingsmodell för att få ut nyheter snabbare till Chrome som är uppe i version 19? Chrome håller ju ungefär samma tempo som Firefox när det kommer till nya versioner. Inte för att siffran spelar någon större roll egentligen. Fast du kanske föredrar den där hardcore opensourcementaliteten där man ska nå version 1.0 först när man dör? I stället flyttas versionnummrerningen en tiopotens ner till andra sidan decimalkommat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Försökt att gilla chrome, men den är för seg vid scrollning, och känns fel på nått sätt som jag inte riktigt kan definiera. Sen plug-ins i firefox är väldigt svårt att slå.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Waterfox så klart

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk

Firefox för min del. Tyckte om chrome i början men tröttnade lite på den och saknade Firefox Så har kört mest Firefox, tycker även om Opera, och Internet Explorer 10 i Windows 8 är det inga större fel på.

På min dator känns Firefox snabbare än Chrome. Och Chrome laggar när man scrollar på min dator...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druttskiee:

Förstår inte varför folk använder IE vad jag läst om de så har Firefox och IE mest säkerhetshål av alla webbläsare, och dessa har visserligen fixats till men inte tillräckligt. Själv kör jag Chrome och aldrig haft problem. Hade först firefox men den var bara strulig och jobbig. Chrome är mycket snabbare och säkrare i mitt tycke Stackars opera dock ^^

nja det beror på vart man surfar på nätet någonstans har haft firefox i snart två år och aldrig fått virus genom den men chrome däremot har släppt igenom en trojan som fick windows att låsa sig om man inte gick in i felsäkert läge då tog det ca 20 minuter innan det hände igen. Testade samma sida på firefox men det kom inte upp utan då blev jag stoppad av en varning från adblock och siteadvisor ^^ samt att jag då hade installerat malwarebytes antimalware Datorn med samma installation av windows har rullat på i strax över ett år nu (bytte hdd från en ide som dog för mig till sata 250 gb jag fick av skolan )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag tycker chrome är bäst. HAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHa

Som ni kanske har märkt tycker jag chrome är "kasst"

Testade lite snabbt igår.

Chrome canary och opera next. Som sagt jag är ju ingen power user. LOL

Fy fasiken jag blev less på chrome canary efter några sekunder med allt skräp som popade up och att allt om google:s egna integrerade konton. Som gmail med mera. UI:et tycker jag är hemskt. Hur kan man ens tycka det är snyggt.

Opera next
Fått en snyggare UI som jag tycker är väldigt lik Firefox aurora. Undrar vem som har kopierat vem. Opera reagerar väldigt snabbt. Vilket är Opera:s signum. Däremot undrar jag när Opera skall göra det enklare att hitta alla funktioner.

Firefox aurora använder jag till vardag. Har allt och är lika snabb som Chrome canary och Opera next. Just nu hittar jag inte Mozilla:s senaste bechmarks där man jämför jägermonkey+Ti mot V8. Eftersom sist jag såg graferna hade man även med Ionmonkey som är nästa stora steg för Mozilla.

Själv tycker jag att Mozilla hade kunnat kallat det för Firefox 4.x
Eftersom senaste versionerna känns mer som en uppdatering av version 4.
Tydligen låter det inte lika coolt.

IE9 är åtminstone ett steg i rätt riktning för MSIE om man vill jämföra mot det som har varit. IE10 har jag enbart testat när det var första preview och även den reagerade rätt snabbt.

Kort och gott. Google chrome är inte bäst hur mycket ni är försöker tro det. Google får väldigt mycket användare eftersom de rent av matar in det i alla möjliga program som finns. Laddar man till exempel ner ett program som man vill ha och som är open source så dyker det helt plötsligt upp vill du installera chrome. Inte konstigt att den hamnar först. Sedan skall man även ha i åtanke om att mäta hur många som använder det ena eller det andra är ingen indikation på hur bra något är. Det känns mer bara som en flashig "grej".

Permalänk
Avstängd

då jag hade gjort vissa iproxy nställningar i röda pandan så blev det att jag använda crome för normal surfning fast då crome visade sig vara otroligt mycket sämre så bytte avinstallerade jag crome och gjorde dessa inställningar i opera istället. programvara från google och apple är portat från min dator http://www.leavegooglebehind.com/
-firefox har tillskillnad vettig flikhantering, iallafall efter att man har ställt in fast flikbredd, det är riktigt smidigt att kunna gruppera sina flikar, brukar ha mellan 50 och 100 st totalt. crome går bort redan nu
-crome har värdelös hantering av bokmärken.
-crome sparar inte sessionen när man stänger webläsaren.
-crome hade ingen vettig funktion för att spare lösenord.
-crome är inte alls lika anpassningsbart som röda pandan.
-cromes layout var enligt mig sämre än röda pendan.
google är ducktiga på att marknadsföra ting som inte alls håller måttet, och om inte det hjälper så köper de ut konkurenter. google skiter fullständigt i kvalitén hos tjänsterna som innebär övervakning av allt du gör sålänga folk använder sig av ex google crome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHN:

Jag älskar hur du vet exakt hur det ligger till med vad de gör med all sin information. Jag har använd chrome sjukt länge nu och använder den eftersom de är den snabbaste läser enligt mig, den är också väldigt stilren och inte massa skit överallt. Bara så du vet, att de sparar information måste inte vara något dålig, så innan du börjar hacka på google att det tar massa känslig information och säljer den vidare så kanske ska vara lite glad över att det använder informationen för att göra din vistelse på Internet lite trevligare med grymma funktioner som skulle vara omöjliga att göra utan att använda inforamtion.

Kan dock inte säga att jag är någon expert på vad vilken information de använder och gör med den så ska jag inte säga så mycket, men tycker det är sjukt korkat att påstå något man inte vet. om du nu inte kan hänvisa mig till något bevis som inte står på aftonbladet.

Idag kan du på fem minuter samla in information via facebook som det tidigare skulle ha tagit en månad för en polisutredning eller privatdetektiv att samla in. Lägg till det som google vet via chrome, google mail och google checkout så kan okända få en väldigt detaljerad bild av vad du är för slags person. Jag behöver väl inte säga att NSA har full tillgång till facebooks och googles databaser.

En sak som jag retar mig på är att alltfler sajter använder disqus eller liknande programvara för kommentatorsfunktion, då har man helt avskaffat all form av anonymitet och man kan lätt spåra alla inlägg en person gjort. Den informationen är kanske inte skadlig idag, men tänk dig hur det ser ut om femton eller tjugo år?

Permalänk

Jag förstår inte vad som är så bra med chrome längre. Då det lanserades för första gången så låg det ju före konkurrenterna, men det tycker jag inte det gör längre. Tycker Chrome har blivit jobbigt att använda...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Använder FireFox/UX då Chrome är i mina ögon en världelös browser!

Den är inte användbar då den är så otroligt seg när man börjar använda en massa flika och man får diverse krashar då den inte klarar av det. Även det här med bokmärken är ett rent helvete i Chrome. Plus att det finns en del hål i chrome (som jag f.ö nyttjar, dock för att jävlas med andra) som riskerar att om man är oförsiktig kan få sina lösenord kapade...

Det och så gillar jag inte chromes layout... oh juste, chrome läcker minne som ett såll xD

Du kan ha en miljon flikar öppnad i Opera utan att läsaren rasar ihop. Enda problemet är att ibland så går det något script i en filk som suger cpu och det kan ta ett tag att klura ut vilken flik det är. Operas bokmärkesfunktion är lite klurig att använda men fungerar ganska bra rent allmänt. Om Opera marknadsfördes mer agressivt skulle den ha betydligt mer användare. Chrome och IE är webbläsarversionerna av Mcdonalds och Burger King. Opera är mer som en lunchresturang.

Permalänk
Medlem

Använde Netscape på nittitalet när jag läste webbdesign (till lärarnas fasa) fortsatte till Mozilla när Ns lades ner men har gått över till IE9, enkel rapp snygg, fungerar ypperligt i det operativ den konstruerats för.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Chrome, fast bara de kan sluta att larva sig att tvinga ned uppdateringar i halsen på sina användare. Man måste ju nästan hacka det för att få den att ge sig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

1 stor brist, DEN ÄR fruktansvärt långsam

IE 9 är inte långsam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur tänkte du nu? Du byter från Firefox för att de ändrar utvecklingsmodell för att få ut nyheter snabbare till Chrome som är uppe i version 19? Chrome håller ju ungefär samma tempo som Firefox när det kommer till nya versioner. Inte för att siffran spelar någon större roll egentligen. Fast du kanske föredrar den där hardcore opensourcementaliteten där man ska nå version 1.0 först när man dör? I stället flyttas versionnummrerningen en tiopotens ner till andra sidan decimalkommat.

Hur jag tänkte? Jag upplevde att jag blev jävligt irriterad på de konstanta uppdateringarna och de konstanta krascherna, så jag prövade Chrome istället. Upplever inte att uppdateringar till Chrome kommer ut i samma fart som de gjorde på den tiden med Firefox -- vet inte vad Mozilla sysslade med då men intervallerna mellan uppdateringarna då på den tiden var näst intill minimal.

Så tänkte jag och jag blev nöjd i slutändan i vilket fall.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Upplever inte att uppdateringar till Chrome kommer ut i samma fart som de gjorde på den tiden med Firefox.

Inget jag upplevt den senaste tiden.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

1 stor brist, DEN ÄR fruktansvärt långsam

Jag märker ingen skillnad på Chrome och IE9, kör med båda idag på både den stationära med mekanisk HDD och SSH i Lappen
Jag tror att sålänge man har en dator utan virus och inte 700 tillägg i webläsaren och ett snabbt internet så är det svårt att märka någon skillnad.

Nu sitter jag inte med en 1000/100 lina men med 60/12 men kan tänka mig att folk med sämre linor och med mobilt bredband kan märka stor skillnad.

Kort och gått kan jag säga att trycker jag på en länk i IE9 öppnas den lika fort som i Chrome.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB