Windows 8 Release Preview ute nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Or0s:

Installerade Win8 RC i Virtualbox för en timme sedan. Jag spyr, inte en chans att Windows 8 åker in om det inte helt går att ta bort Metro och det går att använda startmenyn igen. Microsoft skjuter sig själva i foten, företag lär knappast vilja lära sina medarbetare ett nytt gränssnitt.

Microsoft rekommenderar inte att man installerar Windows 8 Release Preview virtuellt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Du är inte ensam
Det är dock "coolt" att hata Windows 8 och Metro...

Eller så har man en anledning till att inte tycka om det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Or0s:

Installerade Win8 RC i Virtualbox för en timme sedan. Jag spyr, inte en chans att Windows 8 åker in om det inte helt går att ta bort Metro och det går att använda startmenyn igen. Microsoft skjuter sig själva i foten, företag lär knappast vilja lära sina medarbetare ett nytt gränssnitt.

Jora där jag jobbar kommer vi troligtvis erbjuda Windows 8 till våra användare så fort det är klart, vi har ett par tusen klienter. Det gäller att se helheten. Vi gillar åttan och server 2012, det är smutt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsoft rekommenderar inte att man installerar Windows 8 Release Preview virtuellt.

Så om jag installerat det på min ssd så ändrades plötsligt gränsnittet? Nej.

Skrivet av KulanZ:

Jora där jag jobbar kommer vi troligtvis erbjuda Windows 8 till våra användare så fort det är klart, vi har ett par tusen klienter. Det gäller att se helheten. Vi gillar åttan och server 2012, det är smutt.

Jag skulle inte vilja sitta på supporten hos ett företag som precis installerat Windows 8 iallafall.

Permalänk
Medlem

Som användare av Windows Phone så tycker jag Metro är riktigt trevligt! Körde in Windows 8 på min Thinkpad och tycker det fungerar bra än så länge. Skulle klart vara mer optimalt om man hade touchskärm men går OK att använda utan också.

Permalänk
Medlem

Har testat Win8 RP nu.. alltså jag klarar inte av det ärligt talat, ren jävla idioti med all denna metro och skit i ett stationärt system.
Visserligen misstänker jag att upplevelsen ter sig annorlunda på en pekplatta men ABSOLUT inte på en vanlig dator med tangentbord och mus, det går bara inte.. Känns som en steg i fel riktning. Blir inte en uppgradering här om man inte kan på något sätt stänga av metro =/

Edit:

För de som vill installera Windows 8 RP på ett virtuellt system:

VMware Workstation 8 -> Custom Workstation -> "I will install my OS later" -> Välj Windows 7 32/64Bit under OS och låt allt vara kvar på recommended -> Single harddisk file -> När virtuella systemet är klart är det bara att ändra i CD/DVD inställningarna och välja ISO filen med Win8 på -> Starta om systemet -> Installationen kickar igång automatiskt -> Allt fungerar utan några som helst problem (I alla fall för min del) -> Lycka till!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Kört det sen imorse, man måste tänka lite annorlunda men metro funkar skitbra nu när man lärt sig. Ni som är skeptiska vilket jag var också är att metro är nya startmenyn, skriv eller sök efter appar/program/settings osv precis som förut går jättesmidigt!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Ja jag har faktiskt bara bra saker att säga om Windows 8 nu.

Har i princip fått det precis som jag vill ha det och det ser riktigt sexigt ut:

Permalänk
Medlem

när kommer windows 7 mode?

windows 7 hade ju xp mode

Permalänk
Medlem

Får se om det blir ett byte från vista till det här, nya os är ju roligt, men fan vad jag hatar spejsade funktioner och utseenden. Widgets och jävelskap över hela skärmen, flikar och automatiska grupperingar av fönster osv till fanders. Hoppas man kan ställa in så att man kan köra det så cleant som man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Gjorde jag också tills jag såg att de tänkte lägga in Metro UI även på Server 2012. Av alla funktioner och förbättringar jag önskar till Server så var inte Metro på listan.

Edit:
http://www.engadget.com/2012/05/31/microsoft-outs-windows-ser...

Går det att stänga av så är det väl inga probem ? hoppas det går att stänga av på Win 8 för desktop annars är det flop

Permalänk
Medlem

Windows 8 Metro.. Så sjukt smidigt och trevligt att jobba med, att gå tillbaka till något annat nu känns inte aktuellt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet mitt problem ? Ja har installerat windows 8 rc....men när ja ska stänga av datorn så får ja upp ett felmedelande som säger Winlogon.exe - Ingen disk

Permalänk
Avstängd

Tänkte köra in detta på datorn men har massa filmer, bilder och musik som jag vill ha kvar. Måste jag formatera disken eller läggs dessa filer i windows old som ved vista och w7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Bara jag som tycker Metro är lite småmysigt ändå? Tycker det funkar bättre än Start-menyn i Windows 7, men det kanske bara är jag...

Du är långt ifrån ensam

Det roligaste tycker jag är när man läser "Jag testade Win8 i 5min, katastroflarm, aldrig mer" Men kom igen, hur orkar man inte vara nyfiken på ett OS som man precis har lagt in ?
Jag kan jämföra det med när jag testade Linux första gången. Hungern av att lära sig operativsystemet var på top!

Själv tycker jag att det är skitkul att utforska nya OS! Och det gör man inte på några 5min, eller timmar heller, och faktiskt inte dagar. Utan det är "veckor" som gäller.

Inlärningströskeln till Win8 är faktiskt väldigt rolig!

Så många gånger jag har känt välbehag när man kommer på hur en grej funkar! Helt klart är det en tillfredsställelse som är skitskön Jag trodde att alla "datanördar" gillade den utmaningen!

Men "testade Win8 i 5min" kommer man inte långt med i mina ögon!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Tänkte köra in detta på datorn men har massa filmer, bilder och musik som jag vill ha kvar. Måste jag formatera disken eller läggs dessa filer i windows old som ved vista och w7?

Har du dina filmer, bilder och musik på (OShårdisken) C ? Och om du har det. Ta bort dom och lägg dom på en helt annan hårddisk!!

Har du inte en extra hårddisk, så rekommenderar jag starkt att du köper en till disk och lägger över dina filmer, bilder och musik!
Speciellt om det är viktiga saker!
Har du bärbar så köp en extern!
Har du stationär köp en intern!
Eller om du vill gå ett steg längre, köp en NAS!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Har du dina filmer, bilder och musik på (OShårdisken) C ? Och om du har det. Ta bort dom och lägg dom på en helt annan hårddisk!!

Har du inte en extra hårddisk, så rekommenderar jag starkt att du köper en till disk och lägger över dina filmer, bilder och musik!
Speciellt om det är viktiga saker!
Har du bärbar så köp en extern!
Har du stationär köp en intern!
Eller om du vill gå ett steg längre, köp en NAS!!

Har bilder och musiken på datorn, telefonen och surfplattan ifall någon av dessa skulle gå sönder men har ingen större lust att köpa en extern hdd för att jag ska ha kvar mina filmer när jag testar windows 8, lättare om filerna bara följer med. Kan dock lägga filerna på en annan dator så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Har bilder och musiken på datorn, telefonen och surfplattan ifall någon av dessa skulle gå sönder men har ingen större lust att köpa en extern hdd för att jag ska ha kvar mina filmer när jag testar windows 8, lättare om filerna bara följer med. Kan dock lägga filerna på en annan dator så länge.

Nu vet jag ju inte hur mycket filmer, musik, bilder, dokument du har.

Men jag själv har ca 4TB och då räcker inte en telefon eller surfplatta som backup!

Kör själv med trippelbackup och har foto som jag är väldigt rädd om, och många foto har gått igenom 5-7 hårdiskar!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

För dem som nu önskar att få bort metro så verkar det inte möjligt längre.
http://www.idg.se/2.1085/1.451867/windows-8-rensas-fran-gamma...

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Nu vet jag ju inte hur mycket filmer, musik, bilder, dokument du har.

Men jag själv har ca 4TB och då räcker inte en telefon eller surfplatta som backup!

Kör själv med trippelbackup och har foto som jag är väldigt rädd om, och många foto har gått igenom 5-7 hårdiskar!

Har inte så mycket längre eftersom jag har en kass dator numera men har ca 150 GB som jag vill ha kvar.

Någon som vet om filerna hamnar i Windows old som med w7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

För dem som nu önskar att få bort metro så verkar det inte möjligt längre.
http://www.idg.se/2.1085/1.451867/windows-8-rensas-fran-gamma...

då är det bestämt, kommer ALDRIG skaffa win 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kastrix:

då är det bestämt, kommer ALDRIG skaffa win 8.

Skulle jag inte gå så långt och säga. Men det kommer nog dyka upp workarounds/tillägsprogram för att förändra det som man vill. Jag ska fortfarande installera så fort jag hittar en billig 2.5" disk till laptopen och se vad de förändrat. Men det är fortfarande ett gränssnitt byggt för tablets med tryckkänslig skärm, det kan man nog hålla med om vare sig man gillar det eller inte.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Or0s:

Så om jag installerat det på min ssd så ändrades plötsligt gränsnittet? Nej.

Till viss del gör det faktiskt det. Du får hårdvaruaccelererat gränssnitt som flyter mycket bättre och gör hela upplevelsen annorlunda. Det är dessutom designat för att köras i helskärm vilket inte alltid är fallet i en virtuell maskin.

Men det var inte det som var min poäng. Om tillverkaren säger att det inte är supporterat att köra Windows 8 i en virtuell maskin och du ändå gör det så är det som att köpa en HD-tv men bara köra i SD.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Skulle jag inte gå så långt och säga. Men det kommer nog dyka upp workarounds/tillägsprogram för att förändra det som man vill. Jag ska fortfarande installera så fort jag hittar en billig 2.5" disk till laptopen och se vad de förändrat. Men det är fortfarande ett gränssnitt byggt för tablets med tryckkänslig skärm, det kan man nog hålla med om vare sig man gillar det eller inte.

Om Windows 8 enbart är byggt för tablets med tryckkänslig skärm så måste Windows 7 också vara det. Jag använder nämligen de båda operativsystemen på nästan exakt samma sätt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Till viss del gör det faktiskt det. Du får hårdvaruaccelererat gränssnitt som flyter mycket bättre och gör hela upplevelsen annorlunda. Det är dessutom designat för att köras i helskärm vilket inte alltid är fallet i en virtuell maskin.

Men det var inte det som var min poäng. Om tillverkaren säger att det inte är supporterat att köra Windows 8 i en virtuell maskin och du ändå gör det så är det som att köpa en HD-tv men bara köra i SD.

Windows UI't har varit accelererat sen windows 3.11.
Matrox var först (vill jag minnas) med 100% hårdvaruaccelerering av alla UI funktioner i w95.

MS verkar tro att deras användare glatt kommer acceptera deras undermåliga "nya" UI bara dom tar bort alla möjligheter att stänga av det.
Alternativet är ju såklart W7, så det är ju en win-win situation för MS såklart.

Permalänk
Avstängd

Jag har testat Windows 8, och det kan säkert bli okej på telefoner och TV.
Men på en dator så suger det.

Metro är hemskt på en desktop!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elyand:

Windows 8 Metro.. Så sjukt smidigt och trevligt att jobba med, att gå tillbaka till något annat nu känns inte aktuellt.

Jag tycker tvärtom.
Det är jobbigt och bökigt att använda.

Skrivet av kastrix:

då är det bestämt, kommer ALDRIG skaffa win 8.

Och vad ska du göra när Windows 9 kommer?
Sitta kvar på Windows 7?
Och när Windows 10 kommer, och 11?

Aja, kan ju bli så att Windows 8 blir bättre efter några service packs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Och vad ska du göra när Windows 9 kommer?
Sitta kvar på Windows 7?
Och när Windows 10 kommer, och 11?

Aja, kan ju bli så att Windows 8 blir bättre efter några service packs.

så kan man ju inte häller säga om man inte trivs vid det man sitter vid så gör man inte det. det betyder inte att han kanske vill stanna på 7an när 9an kommer ... tänk lite
____________________________

jag tycker att detta ser ut som skit. tyvärr men detta är bara en massa brist på fantasi...
vem vill att sitta framför allt det där ?.

Visst ser skit härligt ut på en ipad men inte desktop tyvärr ni får försöka bättre än så
nu måste jag skaffa mig ett windows 7, innan dom slutar att sälja det.......

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anthraxegott:

Är det bara jag som av tidigare erfarenheter inte rör ett nytt OS från Microsoft förräns dom har släppt ett Service Pack?

Ja, Vista var ju skitkasst innan service packs släpptes.
Men när det kommer ett nytt OS så är det ju spännande och man vill uppgradera, inte sitta på ett gammalt.

Skrivet av ZidaneVictor:

Haha, standard. Tänkte inte röra det förens (om någonsin) en majoritet av insatta personer säger att det är bättre än Windows 7.

Finns ju saker i Windows 8 som är bättre än Windows 7.
Tex WDDM 2, live-session på USB, integrerad VM som bootar VHD filer (finns inte i billigare versionerna).
Men i överlag tycker jag att Windows 8 suger.

Skrivet av thexps:

Kommer absolut köpa detta till min framtida HTPC. Tror det kommer bli riktigt snyggt och köra detta på tv:n och styra med mobilen alt. surfplatta. Snyggt när tv:n är igång och man ser livetiles.

Det kan säkert bli helt okej på en TV. Jag tror att Metro lämpar sig för en TV rätt bra.
Annars finns det ju XBMC som dessutom är gratis.

Skrivet av Pappy:

Jag tycker GUI:et ser ut som de anlitat Fisher Price att designa det.
Metro i Windows 8, vad kommer Windows 9 kallas - Duplo?

Många sa att Windows XP såg ut som Fisher Price, jag håller med.
Jag föredrar GUI i 7an över 8an.

Skrivet av laggarbacken:

Har aldrig sett någon anledning till att hoppa på ett nytt OS så fort det släpps, W8 prövade jag däremot för jag var bara tvungen att se detta omtalade metro. Jag var inte överförtjust kan man lugnt säga...

En anledning är ju att det är spännande med något nytt!
Men jag delar din åsikt om att jag inte är speciellt förtjust av Metro, iaf inte på desktop.

Skrivet av hjorten66:

Win 8 går bort för mig om det inte går att slippa metro på något sätt. Hjärnblödning av microsoft att bara komma på något så korkat,passar absolut inte in med pc.

Håller med.
Metro suger, iaf på desktop. På TV och mobil kan det säkert vara helt okej.
Men ändå inte vara sugen på det utan Metro.

Skrivet av Or0s:

Installerade Win8 RC i Virtualbox för en timme sedan. Jag spyr, inte en chans att Windows 8 åker in om det inte helt går att ta bort Metro och det går att använda startmenyn igen. Microsoft skjuter sig själva i foten, företag lär knappast vilja lära sina medarbetare ett nytt gränssnitt.

Verkar inte som det kommer att gå ta bort Metro.
Gillar inte heller Metro, iaf inte på desktop.

Permalänk
Medlem

Testar det nu men jag får inte ta bort katalog via Explorer säger bara att jag måsta ha rättigheter av den användaren jag är inne med.. /: Fast jag har testat ta över rättigheterna på katalog osv.. får ändå inte ta bort den. Ganska lagom jätte störigt faktist. ):

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP