Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Lägg ett halkskydd under skärmen. Det minkar risken för att ett sådant här missöde händer igen.

Jag har halkskydd under alla mina skärmar (inklusive TV apparater).

Det ser ut så här: http://litentass.com/oscommerce_st/catalog/popup_image.php?pI...

Tack för tipset, det ska införskaffas! Jag funderar även på att "förstora" foten med hjälp av en bit trä som jag spänner fast runt skärmfoten.

Skrivet av Kenshiin:

Har haft min Yamakasi Catleap q270 i några dagar nu och är sjukt nöjd.

Ingen död pixel, jättelite backlight bleed i nederkanten av skärmen. Upplösningen är underbar
och IPS-panel i kombination med glossy skärmyta gör bilden helt underbar. Sedan är den snygg också!

Det enda jag har att klaga på, så som många andra är foten på den. Den är t.o.m värre än Samsungs tidiga lcd-skärmar sedan är foten för hög i min mening, men det är inte dyrt med ett vesa-väggfäste så något sådant kanske det blir i framtiden.

Haha fan jag skulle beställt en catleap då, foten på Achivan är nämligen för låg. Det är iofs lättare att höja en skärm en att sänka den, men finns vesa fäste är det ju inget problem ändå Kul att den är fin!

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Blir sugen som satan i gatan på en nu, dock säg mig, vilken av dessa man gå efter?

http://stores.ebay.com/green-sum

Är inte all YAMAKASI CATLEAP Q270 likadana?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem

Nu har det kommit en ny version av Crossover verkar det som; Crossover 2720MDP GOLD LED​. T.ex. http://www.ebay.com/itm/CROSSOVER-NEW-2720MDP-GOLD-LED-2560x1...

Permalänk

Ville bara uppdatera med mitt intryck av skärmen efter en tids användning. Jag blir mer och mer nöjd med den, färgerna som kändes lite för starka till en början känns nu störtbra och jag upplever istället min gamla som för klen i färgerna. Jag börjar bli smått förälskad i den blanka (glossy) skärmytan, den ger verkligen otroligt "klar" och härlig blid. Jag har skärmen framför fönstret i rummet den står i (alltså fönstret vetter mot baksidan av skärmen), och jag upplevar inte reflektioner som något som helst problem. Visst noterar man smärre reflektioner ibland under dagtid, men enbart mot svart bakgrund men de är så obetydliga att jag inte ens tänker på dem.

Tidigare tänkte jag knappt på AG coatingen på min förra skärm eftersom jag var så van vid den (har enbart haft AG skärmar tidigare), men nu när man vant sig vid glossy syns skillnaden så tydligt, och jag ser verkligen AG coatingen nu. Inte så att jag har något direkt emot AG, vad jag upplever syns den ju bara bara vid desktopanvändning och inte när man spelar/ser på film, men min personliga bedömning är att glossy ger mer fördelar än nackdelar jämfört med en tung AG beläggning.

Med det sagt har jag ändå svårt att rekommendera någon annan att köpa en sån här skärm då riskerna involverade är så stora, och jag hade nog en del tur med mitt exemplar. Dock är jag glad att jag tog risken, men har man ekonomin att köpa en "inhemsk" skärm bör man nog satsa på det.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammarayburst:

Ville bara uppdatera med mitt intryck av skärmen efter en tids användning. Jag blir mer och mer nöjd med den, färgerna som kändes lite för starka till en början känns nu störtbra och jag upplever istället min gamla som för klen i färgerna. Jag börjar bli smått förälskad i den blanka (glossy) skärmytan, den ger verkligen otroligt "klar" och härlig blid. Jag har skärmen framför fönstret i rummet den står i (alltså fönstret vetter mot baksidan av skärmen), och jag upplevar inte reflektioner som något som helst problem. Visst noterar man smärre reflektioner ibland under dagtid, men enbart mot svart bakgrund men de är så obetydliga att jag inte ens tänker på dem.

Tidigare tänkte jag knappt på AG coatingen på min förra skärm eftersom jag var så van vid den (har enbart haft AG skärmar tidigare), men nu när man vant sig vid glossy syns skillnaden så tydligt, och jag ser verkligen AG coatingen nu. Inte så att jag har något direkt emot AG, vad jag upplever syns den ju bara bara vid desktopanvändning och inte när man spelar/ser på film, men min personliga bedömning är att glossy ger mer fördelar än nackdelar jämfört med en tung AG beläggning.

Med det sagt har jag ändå svårt att rekommendera någon annan att köpa en sån här skärm då riskerna involverade är så stora, och jag hade nog en del tur med mitt exemplar. Dock är jag glad att jag tog risken, men har man ekonomin att köpa en inhemsk skärm bör man nog satsa på det.

Vilken typ köpte du? Och från vart?

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Skrivet av Mr Mack:

Vilken typ köpte du? Och från vart?

Tack på förhand

Achieva QH-270 Lite från dreamseller

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammarayburst:

Achieva QH-270 Lite från dreamseller

Men den gick inte att få över 60hz va?
Lite smått förvirrad över vilka skärmar som är "överklockningsbara"

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Skrivet av anemic:

Men den gick inte att få över 60hz va?
Lite smått förvirrad över vilka skärmar som är "överklockningsbara"

Nej det ska inte gå att överklocka denna, har inte provat dock. Jag tror det bara är de nya "specialmodellerna" som går att överklocka, dock har ju de en kraftigt högre prislapp så det gick bort för min del (spelar inte FPS och var mest ute efter den fina bilden från IPS)

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Men den gick inte att få över 60hz va?
Lite smått förvirrad över vilka skärmar som är "överklockningsbara"

Det är bara en som överklockningsbar och det är Catleapen, och bara de från februari i år, ur serien 2B, samt de "Extreme" som man tagit fram via 120Hz.net, och som är en reproduktion av 2B-serien.

Jag har en Catleap "Extreme", gillar den skarpt!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Det är bara en som överklockningsbar och det är Catleapen, och bara de från februari i år, ur serien 2B, samt de "Extreme" som man tagit fram via 120Hz.net, och som är en reproduktion av 2B-serien.

Jag har en Catleap "Extreme", gillar den skarpt!

Hehe, härligt! Men antar att det kräver ett 690 för att alla spela skall rulla på i 100+ FPS? ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Jag har en Catleap "Extreme", gillar den skarpt!

+1!

Vågar man chansa lite med 3500 blir man inte missnöjd.

Permalänk

Efter att ha sett dessa skärmar till ett så pass lågt pris så vart man sugen att skaffa sig en!
Efter att skärmen min började utsöndra dofter av bränd elektronik så har jag bestämt mig för att skaffa en, Är det något jag ska tänka på när jag beställer ifrån utlandet eller liknande?

Har noll koll på utlandsköp och ebay för den delen.

EDIT: En fråga till Catleap eller Achieva? vad är skillnaden? försöker att kolla upp men jag gör mig mer förvirrad..

Permalänk
Medlem

Jag hade ingen aning om hur i början heller, bara beställde 4 arbetsdagar efter kom den till min dörr:)

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Skrivet av Nimloths:

Jag hade ingen aning om hur i början heller, bara beställde 4 arbetsdagar efter kom den till min dörr:)

Blev det Achieva eller Catleap? (Achieva med högtalare och Catleap utan högtalare?)

Billigaste på ebay eller någon speciell köpare man ska leta sig till?

Vilka utav skärmarna kan man "överklocka" hz på?

Permalänk

"Capability of print out"
Vad menas med det?

har ett 5850 som inte är kompatibelt tydligen men vad är det man missar?
tycker det är lite fuffens då 5830 är kompatibelt men inte 5850..

Permalänk
Medlem

Ni som verkar ha koll på de olika skärmarna. Vad jag har förstått så är nedanstående länk en skärm med glossy panel samt med höj och sänkbar / tilt funktion?

http://www.ebay.com/itm/320865620246?ssPageName=STRK:MESINDXX...

Är foten så dålig att den inte kan stå bra?
Är skärmen i nästa länk bättre i det avseendet?

http://www.ebay.com/itm/140738200221?ssPageName=STRK:MESINDXX...

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Ni som verkar ha koll på de olika skärmarna. Vad jag har förstått så är nedanstående länk en skärm med glossy panel samt med höj och sänkbar / tilt funktion?

http://www.ebay.com/itm/320865620246?ssPageName=STRK:MESINDXX...

Är foten så dålig att den inte kan stå bra?
Är skärmen i nästa länk bättre i det avseendet?

http://www.ebay.com/itm/140738200221?ssPageName=STRK:MESINDXX...

Använder Crossover och den foten är väldigt stabil iaf.

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimloths:

Använder Crossover och den foten är väldigt stabil iaf.

Tack för det svaret!

Vilken modell har du?

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Har nu lagt en beställning på en Crossover LED-P, kom fram till att det var foten som skiljer de olika åt. Nu återstår bara att hoppas på en skärm som man blir nöjd med. I nuläget sitter jag på en 1650x1050x23"...

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

AccessoriesWhole säljer nu pixel perfect skärmar medans hans vanliga utbud har gått från 0/2 pixlars fel till 1/3 pixlars fel (dead/stuck). Men jag tycker steget upp till HP ZR2740w är för litet eftersom man riskerar att få betala en saftig tull/moms?

Och då är det ju utan garanti om att slippa BLB och utan någon som helst garanti om skärmen kluddar i framtiden.

Finns det någon anledning att välja en Crossover över en HP ZR2740w egentligen?

HP ZR2740w:
+ Bättre fot
+ Garanti och support från t.ex. Dustin (som äger på supportsidan)
+ Coating?
- Coating?

CrossOver 27Q LED-P
+ "Blank" skärm?
- "Blank" skärm?
- risk för BLB?
- I princip ngen garanti eller support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Finns det någon anledning att välja en Crossover över en HP ZR2740w egentligen?

Det är väl fortfarande priset i sådana fall...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

AccessoriesWhole säljer nu pixel perfect skärmar medans hans vanliga utbud har gått från 0/2 pixlars fel till 1/3 pixlars fel (dead/stuck). Men jag tycker steget upp till HP ZR2740w är för litet eftersom man riskerar att få betala en saftig tull/moms?

Och då är det ju utan garanti om att slippa BLB och utan någon som helst garanti om skärmen kluddar i framtiden.

Finns det någon anledning att välja en Crossover över en HP ZR2740w egentligen?

HP ZR2740w:
+ Bättre fot
+ Garanti och support från t.ex. Dustin (som äger på supportsidan)
+ Coating?
- Coating?

CrossOver 27Q LED-P
+ "Blank" skärm?
- "Blank" skärm?
- risk för BLB?
- I princip ngen garanti eller support

Med den frågaställningen så undrar jag varför du ens postar? du verkar ju redan bestämt dig vad du tycker..

Permalänk
Medlem

Fortfarande öppen för övertalning om någon verkligen vet med sig att en CrossOver eller varför inte en billig variant av Achieva är så pass bra att den är värd <3000:-.

Men känns som att några eBay säljare kanske nu utnyttjar det faktum att Anandtech precis gjort en review på skärmen. T.ex. då AccessoriesWhole som verkar ha börjat kolla sina skärmar mer noggrant och nu säljer de bästa exemplaren för +$100 mer än han gjorde i förra veckan och de sämre hamnar i 1/3 (dead/stuck) pixelkategorien istället. Innan såldes ju alla i 0/2 (dead/stuck) pixelkategorien.

http://www.anandtech.com/show/5885/the-achieva-shimian-qh270-...

Men det är ju business så kan nog inte förvänta sig något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Fortfarande öppen för övertalning om någon verkligen vet med sig att en CrossOver eller varför inte en billig variant av Achieva är så pass bra att den är värd <3000:-.

Men känns som att några eBay säljare kanske nu utnyttjar det faktum att Anandtech precis gjort en review på skärmen. T.ex. då AccessoriesWhole som verkar ha börjat kolla sina skärmar mer noggrant och nu säljer de bästa exemplaren för +$100 mer än han gjorde i förra veckan och de sämre hamnar i 1/3 (dead/stuck) pixelkategorien istället. Innan såldes ju alla i 0/2 (dead/stuck) pixelkategorien.

http://www.anandtech.com/show/5885/the-achieva-shimian-qh270-...

Men det är ju business så kan nog inte förvänta sig något annat.

Det är samma panel i Achieva och Yamakasi Catleap. Den panelen sitter också i Apple Cinema Display samt HP ZR27xxxxx. Så bildkvalitén är absolut inget att klaga på.

Permalänk
Medlem

Jag var inne på att köpa en CROSSOVER 27Q LED 27" S-IPS då den verkade vara den som var mest välbyggd och var snyggast enligt mitt tycke.
Risken hade ju varit att man hade fått döda pixlar och en obefintlig garanti men dock till ett helt okej pris. Om man är villig att ta en "liten" chans så varför inte då det verkar som om de flesta faktiskt har fått felfria exemplar...

Visa signatur
Permalänk

HDMI

Gällande anslutningar på dessa skärmar, vad är det som gäller? Jag har endast möjlighet till HDMI. Har läst om allt möjligt att HDMI endast klarar 1920x1080 och att den ska klara 2560x1440 men då i 30Hz osv osv. Jag har ett 7970 och ca 10m HDMI, finns det möjlighet att få ut den fulla upplösningen och ~100Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarresarre24:

Gällande anslutningar på dessa skärmar, vad är det som gäller? Jag har endast möjlighet till HDMI. Har läst om allt möjligt att HDMI endast klarar 1920x1080 och att den ska klara 2560x1440 men då i 30Hz osv osv. Jag har ett 7970 och ca 10m HDMI, finns det möjlighet att få ut den fulla upplösningen och ~100Hz?

Du kan ju köra HDMI - DVI, det borde gå.

100hz tvivlar jag dock lite på. Och 100hz kräver att du får tag på en Catleap "Extreme" som verkar vara minst sagt svår att få tag på.

Permalänk

Jo, tänkte HDMI-DVI också men då kom nästa dilemma. Man måste ha HDMI-D-DVI Dual Link förstår jag det som om det skall funka och såna adaptrar är omöjliga att hitta. Enligt en massa googling säljs det ibland såna kablar men oftast är det "fake" Dual link.
Är det någon som har en av dessa skärmar och kör HDMI hela vägen in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Du kan ju köra HDMI - DVI, det borde gå.

100hz tvivlar jag dock lite på. Och 100hz kräver att du får tag på en Catleap "Extreme" som verkar vara minst sagt svår att få tag på.

Kanske kommer nya PCB's som man kan köpa till och "uppgradera" skärmen på så sätt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Kanske kommer nya PCB's som man kan köpa till och "uppgradera" skärmen på så sätt.

Kanske ja.

Vi får vänta och se