Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gammarayburst:

Achieva QH-270 Lite från dreamseller

kan du posta bilder på inställnings möjligheterna för bilden?
går det att justera RGB separat som exempel?

nog för att skärmen verkar grym men jag är otroligt kräsen vad gäller bildkvalitet
håller på en hel del och fotoredigerar så skärmen måste gå att kunna kalibrera till referensklass.

som alla vet så är ju dom flesta skärmarna helt kass vad gäller referensbild original
oftast med för mycket färger och åt det blåa hållet till.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Det är samma panel i Achieva och Yamakasi Catleap. Den panelen sitter också i Apple Cinema Display samt HP ZR27xxxxx. Så bildkvalitén är absolut inget att klaga på.

fy fan där kom svaret!
då så då blir det ett köp om det nu är den panelen som sitter i

Apple Cinema skärmarna ger en riktigt grym bild

(köper jag den här så kommer jag att sälja min Samsung S27A950D 120Hz inkl 3D glasögon billigt..runt 2500:- kanske )

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

fy fan där kom svaret!
då så då blir det ett köp om det nu är den panelen som sitter i

Apple Cinema skärmarna ger en riktigt grym bild

(köper jag den här så kommer jag att sälja min Samsung S27A950D 120Hz inkl 3D glasögon billigt..runt 2500:- kanske )

Bara att gå in på tftcentral och söka på catleap. Då får du svaret att det sitter en LG-panel i. Samma som i Apple Cinema Display mm som sagt

Riktigt fin bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

kan du posta bilder på inställnings möjligheterna för bilden?
går det att justera RGB separat som exempel?

Vad jag vet så har skärmarna ingen OSD, alltså inga menyer som du har tillgång till inbyggda i skärmen. Men jag antar att du kan kalibrera den själv med ditt GTX580.

Hur som helst så tror jag inte att du skulle bli missnöjd med skärmen jämfört med din Samsung. Då det faktiskt är en IPS. Jag väntar med spänning på min Shimian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har testat min Yamakasi Catleap i ett par dagar nu som jag beställde från Green sum. Jag har bestämt mig för att ge bort den till en kompis eftersom jag jämförde den med min Dell U3011. Byggkvaliteten är hemsk och bildkvaliteten jämfört med U3011 då? U3011 är överlägset mycket bättre vad gäller bildkvalitet så ja man får vad man betalar för. Skärmen ska jag ge bort i morgon.

Det vore konstigt annars med tanke på att U3011 kostar nästan fem gånger så mycket.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillsowi:

Vad jag vet så har skärmarna ingen OSD, alltså inga menyer som du har tillgång till inbyggda i skärmen. Men jag antar att du kan kalibrera den själv med ditt GTX580.

japp läste det
det är väl sånna grejor man får offra för priset

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

fy fan där kom svaret!
då så då blir det ett köp om det nu är den panelen som sitter i

Apple Cinema skärmarna ger en riktigt grym bild

(köper jag den här så kommer jag att sälja min Samsung S27A950D 120Hz inkl 3D glasögon billigt..runt 2500:- kanske )

har du kollat på samsung senaste skärm? http://www.inet.se/produkt/2203368/samsung-tft-27-s27b970d-pl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reqlol:

Tre ggr pengarna. AJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reqlol:

Mycket snygg skärm men tyvärr alldeles för liten för min smak. 27 upplever jag lika stor som en 24 (16:10) skärm fast lite bredare. Det skulle spännande om det kom en likadan modell i storleken 30-32

Här är en jämförelse, som ni ser så är höjden på båda skärmarna i stort sett lika och det gör att jag upplever dem ungefär lika stora.

http://www.displaywars.com/27-inch-16x9-vs-24-inch-16x10

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Tre ggr pengarna. AJ

Yes läste hans inlägg viste dock inte vilken skärm han ville ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Tre ggr pengarna. AJ

och bara 60hz
hade den varit med dom specsen med 120hz så hade den nog varit värd pengarna.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Edit: Äh, kom på en sak.

Permalänk
Medlem

Även jag är nu en i skaran som köpt billig koreaskärm och blivit ruskigt nöjd.

Crossover LED-P, 27" 1440p. Perfekt bild vad jag kan uttyda, inga döda pixlar eller störande bakgrundsbelysning.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Vilka slags problem kan man förvänta sig om man köper denna skärm?
Hur mycket får man ungf betala i tull o.s.v, vad blir det totala priset nu när dom ligger runt $300 (2100kr)?

Spelar inte så mycket spel, mest HoN. Har också BF3, SC2, Dota 2, D3, men spelar inte dom så ofta. Någon skrev i denna tråd att skärmen inte kan skala(vet inte om han menade just denna dock), så man måste spela i native. Har ett Gigabyte GTX 560 Ti & X4 955@3,2 GHz. Kommer jag kunna spela dessa spel i native res på medium/låg upplösning?

Permalänk

http://www.ebay.com/itm/120Hz-Overclock-Yamakasi-Catleap-Q270...

Kan detta va något, är lite sugen, är den värd pengarna tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarmerMan:

http://www.ebay.com/itm/120Hz-Overclock-Yamakasi-Catleap-Q270...

Kan detta va något, är lite sugen, är den värd pengarna tror ni?

Ja, den är grym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias90:

"Capability of print out"
Vad menas med det?

har ett 5850 som inte är kompatibelt tydligen men vad är det man missar?
tycker det är lite fuffens då 5830 är kompatibelt men inte 5850..

Har två 5850 och undrar detta också. Någon som har ett svar?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Efter att ha läst en svensk tråd om det här blev jag faktiskt riktigt sugen. Vilken av alla tillverkare/modeller är favoriten då? Blev lite jobbigt att välja

Visa signatur

Dålig yttrandefrihet på detta forum, hejdå.

Permalänk
Medlem

Okej, hade tänkt beställa nu. Är det green-sum som man bör köpa ifrån? Något speciellt att tänka på(ex betalningsmetod)?
Hur mycket bör jag vara beredd på att betala i tull? Läste ett par sidor i tråden, och verkar ju vara allt från 200 till 1000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Okej, hade tänkt beställa nu. Är det green-sum som man bör köpa ifrån? Något speciellt att tänka på(ex betalningsmetod)?
Hur mycket bör jag vara beredd på att betala i tull? Läste ett par sidor i tråden, och verkar ju vara allt från 200 till 1000 kr.

Jag köpte min Catleap via 120hz.net och levererades av green-sum, de hade satt $150 varuvärde vilket resulterade 304 kr i moms, det var allt.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Okej, hade tänkt beställa nu. Är det green-sum som man bör köpa ifrån? Något speciellt att tänka på(ex betalningsmetod)?
Hur mycket bör jag vara beredd på att betala i tull? Läste ett par sidor i tråden, och verkar ju vara allt från 200 till 1000 kr.

Jag köpte ju min Achieva Shimian från green-sum för exakt en vecka sedan, 2250 kostade det.
Jag körde via Paypal och det fungerade finfint, pengarna drogs direkt och sedan var det bara att vänta.
I torsdagskväll så registrerade DHL paketet som upphämtat, och kl 05:00 igår morse så landade den i Leipzig, Tyskland.
Jag hade väl endast otur med mitt paket att det tog fyra dagar att skicka det, vad jag har läst så brukar alla få snabb leverans, så mest troligt otur på min sida.

Jag skrev också i samband med köp att han på fraktsedeln (commercial invoice) kunde sänka värdet till 150$ och märka det som en gåva, vilket brukar underlätta tullen och sänka kostnaden. Jag förväntar mig att få en faktura av DHL på runt 250-500kr i tull.

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Har två 5850 och undrar detta också. Någon som har ett svar?

i mitt fall när jag hade mina 5850 så var skärmen i idle läge som att datorn var avstängd under boot. men så fort windows hade startat så vaknade skärmen.
man kunde inte se bios och hela köret utan skärmen fungerade endast när windows hade startat.

Skaffade ett 670 och nu kan man se bios och hela post så det problemet är löst för min del. men körde två skärmar så den sekundära kunde se bios osv innan jag införskaffade ett 670.

Permalänk
Medlem

Gött då vet jag. Har också en skärm extra eller två så det ska inte vara nått problem.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsowi:

Jag köpte ju min Achieva Shimian från green-sum för exakt en vecka sedan, 2250 kostade det.
Jag körde via Paypal och det fungerade finfint, pengarna drogs direkt och sedan var det bara att vänta.
I torsdagskväll så registrerade DHL paketet som upphämtat, och kl 05:00 igår morse så landade den i Leipzig, Tyskland.
Jag hade väl endast otur med mitt paket att det tog fyra dagar att skicka det, vad jag har läst så brukar alla få snabb leverans, så mest troligt otur på min sida.

Jag skrev också i samband med köp att han på fraktsedeln (commercial invoice) kunde sänka värdet till 150$ och märka det som en gåva, vilket brukar underlätta tullen och sänka kostnaden. Jag förväntar mig att få en faktura av DHL på runt 250-500kr i tull.

Tack för svaret. Då blir det nog green-sum, och jag ber honom göra något liknande.

Till er som har skärmen - hur mycket ljus reflekterar den egentligen? Ni som har skärmen ex bredvid nära ett fönster, blir det störande?
Nu har jag ju gardiner, men helt mörklagt rum vill man ju inte ha bara för skärmens skull..

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om jag förstått detta rätt så kan inte skärmarna ge mer än 60hz nu, om man inte beställer en "extreme" skärm för 500$ ?

För när man kollar på OCN så verkar det ju som att skärmen fungerar med 97hz i native upplösning. Och det klarar man sig ju absolut med.

Kan någon bekräfta dementera detta så jag vet om jag kan slänga min 120Hz TN panel åt helvete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Om jag förstått detta rätt så kan inte skärmarna ge mer än 60hz nu, om man inte beställer en "extreme" skärm för 500$ ?

För när man kollar på OCN så verkar det ju som att skärmen fungerar med 97hz i native upplösning. Och det klarar man sig ju absolut med.

Kan någon bekräfta dementera detta så jag vet om jag kan slänga min 120Hz TN panel åt helvete?

Vad jag har förstått det som så är det bara Catleap skärmarna som har en krets som heter 2B som går att "överklocka". De andra går i 60hz standard men enligt 120hz.net så är fler Catleap modeller med 2B kretsar på väg. Varkar dock ta lite tid, leverantörsproblem.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anemic:

Vad jag har förstått det som så är det bara Catleap skärmarna som har en krets som heter 2B som går att "överklocka". De andra går i 60hz standard men enligt 120hz.net så är fler Catleap modeller med 2B kretsar på väg. Varkar dock ta lite tid, leverantörsproblem.

Okej, annars får man väl ta och beställa en med garanterad 2B krets då, kostar visserligen lite mer men då vet man vad man får också. En 120HZ 27" IPS panel är ju inte direkt fel, även om jag hellre hade sett att det var VA eller liknande. Men man kan inte få allt här i världen, har ju trots allt min VA panel sitter bredvid just nu, så det kan man ju fortsätta med även om det kanske ser lite kul ut med en 24" skärm bredvid en 27"

Permalänk
Medlem

En yamakasi catleap skickad från green-sum för 310 dollar. Hoppas den är nåt att ha.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

En yamakasi catleap skickad från green-sum för 310 dollar. Hoppas den är nåt att ha.

Grymt bra skräm!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Så catleapen är den mest populära?

Visa signatur

Dålig yttrandefrihet på detta forum, hejdå.