Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Fortfarande öppen för övertalning om någon verkligen vet med sig att en CrossOver eller varför inte en billig variant av Achieva är så pass bra att den är värd <3000:-.

Men känns som att några eBay säljare kanske nu utnyttjar det faktum att Anandtech precis gjort en review på skärmen. T.ex. då AccessoriesWhole som verkar ha börjat kolla sina skärmar mer noggrant och nu säljer de bästa exemplaren för +$100 mer än han gjorde i förra veckan och de sämre hamnar i 1/3 (dead/stuck) pixelkategorien istället. Innan såldes ju alla i 0/2 (dead/stuck) pixelkategorien.

http://www.anandtech.com/show/5885/the-achieva-shimian-qh270-...

Men det är ju business så kan nog inte förvänta sig något annat.

Det är ingen som säljer skärmar här, så någon övertalning kommer du inte få, du köper det som passar dig bäst..
Sitter ju samma panel i skärmarna så det handlar ju bara om chansningen att man får en felfri skärm eller inte.
I gengäld så kostar den i princip hälften, så frågan är om du vill ta den eller inte. Och det är bara du som kan avgöra det ingen annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarresarre24:

Gällande anslutningar på dessa skärmar, vad är det som gäller? Jag har endast möjlighet till HDMI. Har läst om allt möjligt att HDMI endast klarar 1920x1080 och att den ska klara 2560x1440 men då i 30Hz osv osv. Jag har ett 7970 och ca 10m HDMI, finns det möjlighet att få ut den fulla upplösningen och ~100Hz?

Dessa skärmar? Finns bara en modell som har mer än 60hz.
Kan du inte använda DP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Fortfarande öppen för övertalning om någon verkligen vet med sig att en CrossOver eller varför inte en billig variant av Achieva är så pass bra att den är värd <3000:-.

Men känns som att några eBay säljare kanske nu utnyttjar det faktum att Anandtech precis gjort en review på skärmen. T.ex. då AccessoriesWhole som verkar ha börjat kolla sina skärmar mer noggrant och nu säljer de bästa exemplaren för +$100 mer än han gjorde i förra veckan och de sämre hamnar i 1/3 (dead/stuck) pixelkategorien istället. Innan såldes ju alla i 0/2 (dead/stuck) pixelkategorien.

http://www.anandtech.com/show/5885/the-achieva-shimian-qh270-...

Men det är ju business så kan nog inte förvänta sig något annat.

Lägg till den här: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_zr2740w.htm

Det borde vara samma responstider och input lag på skärmarna här i tråden. Alltså mycket bra och input lag på 10ms.

Anandtech fick ju bättre resultat på Achievan rörande kontrast och ljusstyrka, ska vi skylla på AG-Coatingen?

Permalänk
Skrivet av Blk:

Dessa skärmar? Finns bara en modell som har mer än 60hz.
Kan du inte använda DP?

Jag kan tänka mig 60Hz också, är inte hela världen. Dock inte 30-35Hz som jag sett folk som fått när de använder HDMI.
Nej, jag har HDMI kablar infällda i väggarna.

Permalänk
Medlem

Har riktigt svårt att bestämma mig för vilken av alla dessa skärmar man ska ta. Känns som att det är samma paneler i samtliga och att det mest är foten osv på skärmen som diffar. Någon som har koll på skillnaden på T.ex. Achieva Shimian "Lite" och "IPSB"? En snabb övertalan vilken jag ska hugga så lägger jag en beställning snart...

Kommer användas med ett HD7950 som ej finns med i deras lista över kompitabla grafikkort men antar att den bara är ouppdaterad?

Edit: Kan man kalibrera färgerna på dessa skärmar?

Permalänk
Föredetting

Jag har två Catleap, inte en enda död pixel. Rätt gott om backlight bleed runt kanterna dock, men inget man inte kan leva med sett till prislappen. Jag dissekerade dem det första jag gjorde och VESA-monterade dem i väggen, kunde blivit bra om jag satt dem i rätt höjd.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Edit: Kan man kalibrera färgerna på dessa skärmar?

Ja, men då via färgprofiler som man laddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ja, men då via färgprofiler som man laddar.

Ok tack för det! Hann dock hitta en Dell U2711 för 4290:- i fyndhörnan på CDON.com som jag beställde istället. Skulle störa mig som tusan om jag fick någon pixel som lyste konstant i någon färg, inte för att det egentligen gör så mycket men jag kan störa mig mycket på sånt.

Permalänk
Medlem

Ser jävligt intresant ut, Tre sånna skulle vara roligt

Permalänk
Medlem

Ställer mig till skaran nöjda ägare. Fick min Crossover 27q nu i veckan och är verkligen jättenöjd. Inga döda pixlar alls. Allt som allt landade det på 2700:- då säljaren GREEN-SUM var vänlig nog att skriva ner produktvärdet på varuspecifikationen vilket medförde att tullavgiften blev relativt blygsam.

Hemskt imponerande skärm för pengarna!

Permalänk
Medlem

Fick min catleap levererad från green-sum idag. Köpte pixel-perfect varianten, och leverensen tog drygt en vecka. Hittils är jag extremt nöjd!

+ Själva panelen är helt ok. Upplösningen är underbar!
- Stativet är bland det rangligaste jag varit med om
- Lite backlight-bleed i nedre hörnen

Överlag nöjd med köpet, under förutsättning att den faktiskt håller. Ifall någon funderar på att köpa rekomenderar jag att följa crossover-tråden på overclock.net då det verkar som att fler och fler får defekta exemplar levererade, samt att en del har fått skärmar som gått sönder inom en månad. Var lite nojjig medan jag väntade på leverans.

Två frågor:
Har någon lyckats få bort den texten i de övre hörnen (modellnamn osv) på ramen på CATLEAPen?
Någon annan som har problem med nvidias linuxdrivrutiner (verkar inte kunna hämta stödda upplösningar etc)?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara nämna att jag fick hem min Shimian QH270-IPSMS för några dagar sedan som jag beställde från green-sum!
När jag fick den hade jag ett långt streck i skärmen, i anslutning till en låst pixel.. dock försvann den plötsligt när jag slog på och av DCR i OSD. Vad jag förstod skulle DCR vara någon auto kontrast ljus-styrka men detta verka inte fungera dock, då detta tonade ner skärmen till helt svart.
Jag kan även nämna att det går bra att driva denna skärm på VGA i 2560x1440@60 från en SB i3 (GMA HD 2000), Läste runt om på nätet att detta inte skulle gå, dock fungerade detta för mig. Försökte även köra den på HDMI utgången vilket jag ej lyckades med, testade 25-40 hz vilket endel har rapporterat att detta skall gå, vid 2560x1440 över HDMI. Mitt ex skiljer vitbalansen över skärmen och jag har några låsta pixlar. Dock syns dom inte om man inte granskar skämen med lupp mot svart bakgrund. Efter strecket försvann blev jag galet nöjd med skärmen. over and out!

Permalänk
Inaktiv

...

Permalänk
Medlem

Min Shimian-display

Efter mycket velande blev det tillslut en ACHIEVA Shimian QH270-Lite 27

Beställde i måndags kväll och fick den i går (torsdag). Gick väldigt snabbt och kunde följa hela transporten. DHL kom sedan och levererade till min dörr där jag fick faktura för tullavgifter.

Vilken display! Min gamla BenQ 24 tum står bredvid och ser väldigt dassig ut. Är riktigt nöjd. Enda som kunde varit bättre är som sagt byggkvalitén ... Var lite orolig över hur stabilt den skulle stå men den klarar av lättare "stötar" utan problem.

Har inte hittat några döda pixlar eller annat otyg ännu. Displayen kör i 60hz.

Priset för skärmen: 2166:-
Tullen gick på: 547:-

Totalt: 2713:-

Och lite bilder:

Funderar på att köpa en till ...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Snart kommer Catleap "Extreme" in också. Förhoppningsvis: http://120hz.net/content.php

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst era kommentarer beställde jag en "CatLeap Q270 SE" från "green-sum" igår! Den ska väl gå överklocka till 100Hz? Det var enda anledningen till jag tog den över "Crossover 27q" som såg stabilare ut. Någon som vet hur lång tid det tar och hur man hanterar tullen snabbast? Levereras den till dörren?

Vad är dessa CatLeap extreme skärnar får något btw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vibes:

Efter att ha läst era kommentarer beställde jag en "CatLeap Q270 SE" från "green-sum" igår! Den ska väl gå överklocka till 100Hz? Det var enda anledningen till jag tog den över "Crossover 27q" som såg stabilare ut. Någon som vet hur lång tid det tar och hur man hanterar tullen snabbast? Levereras den till dörren?

Vad är dessa CatLeap extreme skärnar får något btw?

Nej, Catleap Q270 SE kan du inte klocka över till 100hz.

Såvida du inte har tur och får en med 2B-kretskort.

Catleap "Extreme" är de skärmar som går att överklocka till 100-120hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Nej, Catleap Q270 SE kan du inte klocka över till 100hz.

Såvida du inte har tur och får en med 2B-kretskort.

Catleap "Extreme" är de skärmar som går att överklocka till 100-120hz.

Attans, man blir så jäkla förvirrad! Kan du länka en sån "extreme" skärm eller finns de inte än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vibes:

Attans, man blir så jäkla förvirrad! Kan du länka en sån "extreme" skärm eller finns de inte än?

Har ju länkat till 120hz.net.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Snart kommer Catleap "Extreme" in också. Förhoppningsvis: http://120hz.net/content.php

Riktigt nice med 1 års garanti också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Riktigt nice med 1 års garanti också.

Det är mer eller mindre bara en DOA-garanti.

Att få den där garantin att gälla för något annat ser jag som mer eller mindre omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vibes:

Attans, man blir så jäkla förvirrad! Kan du länka en sån "extreme" skärm eller finns de inte än?

Med lite tur så får killarna på 120hz.net igång tillverkningen av "extreme"-kretskorten, så ifall du inte får en 2B skärm, vilket du förmodligen inte får, så kan du köpa ett nytt kretskort och uppgradera din skärm i efterhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Med lite tur så får killarna på 120hz.net igång tillverkningen av "extreme"-kretskorten, så ifall du inte får en 2B skärm, vilket du förmodligen inte får, så kan du köpa ett nytt kretskort och uppgradera din skärm i efterhand.

Ja, hoppas det! Hur kollar man om man har 2B-kretskort eller inte? Är det lätt att byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vibes:

Ja, hoppas det! Hur kollar man om man har 2B-kretskort eller inte? Är det lätt att byta?

Testa att klocka skärmen efter Hypermatrix guide som finns på 120hz.net.

Permalänk
Medlem

Nu finns risken att jag släpper trådens dummaste fråga. Men om jag läste rätt på nån av alla länkar så var upplösningen ca 2400*1800 och sedan stod det att skärmen saknade scaler för att skala om upplösningen. Innebär det att jag inte kan ändra upplösning till tex 1920*1280 om jag skulle vilja?

Jag tänker om tex mitt grafikkort inte klarar bf3 på max upplösning utan vill ställa ner den.

Permalänk
Medlem

Sådär! Nu har jag beställt en Achieva Shimian av green-sum för 2250kr. Nu ska vi se hur lång tid det tar innan jag får den.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Jag har testat min Yamakasi Catleap i ett par dagar nu som jag beställde från Green sum. Jag har bestämt mig för att ge bort den till en kompis eftersom jag jämförde den med min Dell U3011. Byggkvaliteten är hemsk och bildkvaliteten jämfört med U3011 då? U3011 är överlägset mycket bättre vad gäller bildkvalitet så ja man får vad man betalar för. Skärmen ska jag ge bort i morgon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

U3011 är överlägset mycket bättre vad gäller bildkvalitet så ja man får vad man betalar för. Skärmen ska jag ge bort i morgon.

jag förstår inte hur det kan vara möjligt?
IPS LED och 120hz
låter otroligt att den kombon kan ge dålig bild?

möjligen att den är dåligt kalibrerad men är det bra inställningar så går det ju att kalibrera om den.

en fråga bara
är det matt skiva eller spegelblank?

köper ej monitorer med matt skiva
matt går aldrig att få samma svärta som en glossy panel

det är bara att jämföra prylarna ni har hemma
pianolackad svart ser alltid mörkare ut än en mattsvart yta.
samma effekt på skärmarna
skillnaderna försvinner dock om man har nersläckt i rummet.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|