Ifixit öppnar Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Och MacBook AIR är gjord för att användas i luften.
Lol.

Hahah påhittigt svar av dig men han har ju faktiskt rätt, å andra sidan tycker jag att ett proffs köper en Mac Pro och inte en jävla laptop!

Tänk på språket!
Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bennystreetracer:

Tycker att man inte borde köra på dom dom sidorna längst upp, ta inet, komplett eller cdon som tar runt 4.5-5k.

Datorfixarna är en lokal butik här i Piteå och de går att lita på. Alltså de tar 3800 för en Crucial disk på 512 gb.. Inte illa pinkat.

Problemet folk inte verkar förstå är att dessa "serviceställen" kommer få exakt samma problem med att byta ut ev. trasiga delar i laptopen.. Alltså skjuter Apple sig själv i foten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Då får man köpa apples care protection plan så löser dom det om någonting går sönder istället? Om dom har byggt den sådär omöjlig att byta ut delar i så är dom nog jävligt säkra på att den håller.

Du sa ju själv varför du inte ska kunna byta ut delar själv. Så du köper deras protectionplan istället. Varför ska dem inte få tjäna pengar på något du kan, men inte ska, göra själv?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv

Haha!
Apple är nog inte nöjda fören det är helt omöjligt att ens öppna datorn utan att ta sönder datorn fullständigt.
Men vem kan klandra dem..? Apple tjänar antagligen stora pengar på att kunderna inte kan köpa separata delar. Och så länge produkterna säljer...

Permalänk
Medlem

Well

Det var väl inte direkt överraskande? En kompaktare version av en laptop. Något får de ju offra. Sedan tror jag inte att det är ett jätteproblem för Apples kunder. Jag antar (helt baserat på min egen uppfattning ) att de uppgraderar sina datorer i väldigt liten utsträckning. På en sida som swec så är det klart betydligt mer intressant men vanliga användare köper en ny burk när den blir slö eller behöver uppgraderas (de som inte känner folk som läser swec).

Hade klart varit nice om det gick att byta ut grejor men om det är så pass viktigt så finns ju alternativet med en "vanlig" mbp. Den kommer förhoppningsvis med retina display inom en inte allt för avlägsen framtid.

Det bästa man kan göra om man inte gillar det är ju att inte köpa den.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Och Dell's reservdelar är så gott som gratis?

Ge fan i och ha sönder datorn och köp förlängd garanti så är detta inget problem. hade dock vart trevligt om man iaf kunde byta ut SSD'n, men även solen har sina fläckar.

Vet att det är ett talesätt, men att kalla Apple för ''solen'' var tamejsjutton det bästa jag läst på länge. Liksom solen ger cancer, får jag cancer i ögonen av att titta på Apples överprisade produkter.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

batteriet borde vara utbytbart, annars förstår jag valen de har gjort...

Permalänk
Skrivet av Perc:

Till skillnad från andra vinstdrivande företag då eller?

Angående "säkerhetsskruvar" så köpte jag en Pentalobemejsel från Dealextreme för någon euro. Den ligger i min pennburk på skrivbordet och kommer att komma väl till pass den dagen jag ska byta batteri i min 4S.

Att gnälla på att dom inte använder phillipsskruvar är lika fånigt som att gnöla om att ens bil sitter ihop med torxskruvar "som vanligt folk inte har hemma". Köp rätt verktyg istället så blir allt så mycket lättare.

Skillnaden mellan vinstdrivande Apple och andra vinstdrivande företag är, att Apple tvingar dig till att punga ut vartenda krona du har i fickan för att få din dator lagad, på Apple service då alltså.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Eller ~3600:- för en 512

Skrivet av Boss302:

gjorde bara en snabbsökning på prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=873562

Sämsta disken som finns, ska man ha en vettig/hållbar så är det runt 7000 kr dem kostar (Intel), så Apple´s uppgradering är i det fallet billigt.
'

Skrivet av plutoachilleus:

Kan inte påstå att jag håller med dig, tiden då pc-sidan bara var ett gäng billiga plastburkar är över sedan länge. Nuförtiden finns det datorer av minst samma kvalité samt så är de inte lika tråkiga designmässigt, och givetvis till ett bättre pris.

Möjligheten att byta ram-minne och hårddisk placerar de flesta pc-datorerna långt högre upp på vill-ha-listan, det ända som lockar i macbooken är den nya skärmen men då är det ju 22 000 eller mer man måste punga ut.

Dem väger mer, sämre prestanda, dyrare, , vad vad är bättre med andra datorer än Macbook? finns inga då dem är sämre på alla delar.

Skrivet av Tempel:

Det är skillnad på att tjäna pengar och blåsa kunderna.

Och det är skillnad på att sälja en uppgradering till under marknadspris som Apple gör med SSD.

Skrivet av Bakgrund:

Ja, och Apple gör båda.

nope

Skrivet av GM:

Fanboyism, vilken religion det har skapat, fanatiker som måste försvara sitt val av tro/märke/produkt till blodad tand.
Inser ni inte hur blåsta ni är? Apple, Samsung, Intel, AMD, Sony, MS, etc etc skiter fullkomligt i dig som person, det enda de vill ha är just människor som avgudar deras produkter, för det ger dessa girigbukar pengar.
Det vi lever i nu och som bara har och kommer accelerera är kommersialismen, jag hoppas ni har sett The Lightbulb Conspiracy.
Så sluta för bövelen att glorifiera dessa företag!

Kvalité kostar, till skillnad från andra skit datorer och skräp SSD er som finns på marknaden.

Varför säger alla att Macbook Pro är så dyra och "mycket dyrare än andra"?
Räkna ut priset själv, så ser ni att Macbook Pro är billigare än andra tillverkares datorer om man ska ha likvärdig prestanda.

räkna med den datorn som var på prisjakt, 17000 kr ungefär + SSD 480 GB för 7k, och då har du inte ens skärmen, eller lika prestanda

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv

Inledningsvis är jag väldigt både road och fascinerad över hur mycket hat människor på det här forumet har inom sig.

Jag använder själv (bara) Mac, men har uppgraderat ram, hdd och tagit ur superdrive i min mbp så jag håller självklart med om att det bästa vore om man på ett enkelt sätt kan göra detta själv med ett sett ph-mejslar och sunt förnuft. MEN.. Varför allt detta gnäll om denna nya dator? Den vanliga mbp finns ju kvar. Och för er som inte vill köpa/använda Mac av valfri anledning så finns det ju massvis med alternativa märken och modeller.

OCH.. Jag vill påstå att den nya är billig. Okej, den kostar många tusenlappar. Men min definition av dyr/billig handlar inte om siffran på prislappen utan vad man får för slanten och vad det finns för alternativ.

Man får en asgrym dator helt utan konkurrens idag. För bara precis över 20kkr. Det är bara billigt och inget annat.

Och till er som hävdar att man får en lika bra dator för x antal tusen mindre - be my guest; länka till en dator på ~2kg, mindre än 2cm tjock med quadcore i7-CPU, 8-16GB ram, ssd, metallchassi och batteritid på 7h vid faktisk användning. Och just det.. En 15" IPS-skärm med över 5 miljoner pixlar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Du vet att en 480 GB SSD kostar 7000 kr att köpa?

För att Apple´s datorer äger och är mest prisvärda mot kostnad/prestanda/kvalité

Men totalt bäst :), kom igen då någon anna tillverkare ens kommer i närheten av prestanda, kvalité, för det relativt låga priset.

Dem har inga ockerpriser, börja jämför priser så ser du att Apple ligger i samma klass eller till och med under konkurrenters priser.

En ovanlig laptop, billig, snabb, och snygg

http://www.inet.se/filter?CategoryId=591&properties.Index=0&p...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd

Exakt, 7463 kr / 7571 kr OEM/Reseller, om man ska köra kvalité, vilket man vill och då är det Intel som gäller.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Sämsta disken som finns, ska man ha en vettig/hållbar så är det runt 7000 kr dem kostar (Intel), så Apple´s uppgradering är i det fallet billigt.

Så du tror att det är en "intel" disk som är slaktad och fast lödd i en MBP?

Edit: "... fast lödd i den "nya" MBP..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArakanI2:

Så du tror att det är en "intel" disk som är slaktad och fast lödd i en MBP?

Nej, för det är en SSD från Samsung.

Det är inte det som gör skillnaden på köpe SSD, det som gör skillnaden i stabilitet etc är hur bra tillverkaren skriver sin firmware till SSD diskarna, vilket Intel ligger långt före och gör det bäst av alla, oavsett om dem använder Sandforce kretsen som andra tillverkare använder (och misslyckas med).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Sämsta disken som finns, ska man ha en vettig/hållbar så är det runt 7000 kr dem kostar (Intel), så Apple´s uppgradering är i det fallet billigt.

Crucial disken ohållbar? Knappast, en av diskarna som har haft absolut minst fel

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, för det är en SSD från Samsung.

Det är inte det som gör skillnaden på köpe SSD, det som gör skillnaden i stabilitet etc är hur bra tillverkaren skriver sin firmware till SSD diskarna, vilket Intel ligger långt före och gör det bäst av alla, oavsett om dem använder Sandforce kretsen som andra tillverkare använder (och misslyckas med).

Och då kan väll en ~4000:- SSD ifrån Crucial vara bättre än de som sitter i en MBP iaf då? För du har ju inte sagt något om hur bra Apple är på att skriva mjukvaran till styrkretsen, och det är ganska tydligt att du tycker att Intel gör det bäst så Apple kan inte ta den platsen...

Och det är väll inte en SSD med styrkrets ifrån Samsung, det är väll bara minnesmoduler ifrån Samsung, som i många andra SSDer på marknaden?

Edit: fel tillverkare på disken vi diskuterade!

Edit2: Hittade denna på dustin, en 512GB SSD ifrån Apple. Okej, det är en 3.5" och den är inte inbyggd i moderkortet som på en ny MBP/Air. Men du kan ju inte sitta och säga att den INTE har ett för högt pris.
http://www.dustinhome.se/product/5010465086/apple-ssd-512gb-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Exakt, 7463 kr / 7571 kr OEM/Reseller, om man ska köra kvalité, vilket man vill och då är det Intel som gäller.

http://www.inet.se/produkt/5315194/corsair-ssd-force-gt-serie... Skulle inte den här vara kvalité?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Fast han gillade Samsung, Apple körde ju med samsung!

http://cdon.se/hemelektronik/samsung_830_series_desktop_512gb...

Edit: Fast Force GT har väll inte det bästa ryktet direkt, jag har dock en 128GB Force GT som funkat felfritt sedan jag köpte den!

Permalänk
Medlem

Hur många av de som gnäller skulle eg. köpa en? Alt. hur många % målgruppen kommer pilla med burken själv? Rätt få procent ja... så man anpassar produkten efter behoven. Vad är det eg. som är konstigt med detta? Kan hålla med om att det är en principsak, att man kan välja att bryta garantin mot att pilla komponenter... men vi snackar nog promille av de med bärbara burkar som verkligen meckar med dem.

Permalänk
Medlem

Ska man ha en SSD med kvalité är det ju Plextor M3 Pro diskarna som gäller.

Det jag undrar lite över nu när Apple har gjort sina datorer så oreparerbara, borde det inte betyda att det blir jävligt dyrt för dom när man lämnar in på garanti t.ex.? Dom måste ju behöva byta ut bra mycket mer än nödvändigt om något går sönder.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Så att man ska behöva betala 10k mer om man vill ha större hdd och mer minne i stället för att bara köpa en 500gb ssd och 8gb minne för det halva. Inget fel alls på apples laptops men jag gillar inte när de gör sådant här bara för att hindra folk från att göra någon själva så att de kan ta betalt för det i stället. Minnen fastlödda på moderkortet kanske har någon slags funktionalitet, men fastlimmade batterier och skruvar med femkantiga spår går inte att förklara på något annat sätt.

Fast det här är inte direkt förvånande. Ända sen apple startade har de varit emot att folk ska pilla i deras datorer. Alla som läst Steve Jobs av Walter Isaacson vet att Steve ville att man inte ens skulle kunna sätta in instickskort i deras första datorer men Wozniak övertalade honom att det skulle göra datorerna dödfödda. Så när Apple nu många år senare släpper an laptop, som är den kategori av datorer som det generellt sett är minst pillande med och där folk är minst benägna att ändra nånting, så är det inte konstigt att de gör den så låst som möjligt.

Hela apples koncept är ju helhetsupplevelsen och att allt bara ska funka, och då ska du inte behöva tänka på att ändra nånting på din dator. Plus att om du ändrar nånting kan inte apple garantera att det funkar problemfritt och då får de skulden. Det är därför de haft så slutna system ända från början.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Löda fast lite ramminnen och limma fast lite batterier här och där tror jag inte gör att den blir mycket mindre. Om det var så att det är därför de kan få den så liten, så måste alla som gör ultrabooks vara trollkarlar eller nåt

Fast tror nog att det mer handlar om att de inte har lika högt presterande komponenter i ultrabooks

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt med hårddisken samt minnet, dock tycker jag man skulle kuna byta batteri lättare.
Själv har jag absolut ingen användning av en maskin med OSX på så retar mig inte på det.

Det enda jag äger från Apple är en Mac Mini G4 med PPC processor (1,42GHz versionen, vill gärna ha 1,5GHz versionen med 64MB vRam) som kör MorphOS istället för OSX

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mYrAns:

För målgruppen för den här datorn handlar det mycket om pengar. Om vi ponerar att du driver ett företag som t ex hanterar grafiska element på daglig basis, där det är väldigt viktigt att ha t ex en bra skärm. Om du på ett års sikt hade kunnat tjäna pengar på att köpa in den här datorn till dina grafiker för att de nu t ex kan jobba med precisionssaker som färgläggning på ett effektivt och korrekt sätt medan de kanske är påväg till ett kundmöte - hade du inte köpt in den här datorn? Klart det handlar om pengar!

Jag säger inte att det inte är "dåligt" att man inte kan uppgradera själv, men för den avsedda målgruppen spelar det inte någon roll. Hade jag kunnat byta saker i den hade det självklart varit positivt, men jag hade ju fått betala priset av en dyrare dator nu istället. Och eftersom det inte är intressant för de flesta med denna dator i siktet så tycker jag det är ett okej drag av Apple att göra. Allt jag försöker förmedla är att det bara ser dumt ut att sitta och smutskasta en fantastik pryl, bara för det inte passar dig (inte riktigt specifikt mot dig Skog1s, utan alla som sitter här och kastar paj). 2880x1800 IPS på 15" är riktigt imponerande och ett stort kliv i rätt riktning, det håller nog alla här inne med om. Vad som står på datorn ska väl inte inbjuda till ett så utbrett hat? Det är samma visa varje gång på detta forum - varje sig melodin heter AMD/Intel, NVIDIA/AMD, Android/IOS eller Mac/PC.

Då jag inte är någon grafiker tänkte jag bara fråga. Märker man av den extrema upplösningen på en sådan liten skärm? Jag har alltid haft intrycket av att korrekt färgåtergivning är en viktigare egenskap då det är svårt att se skillnad i upplösningen på en liten skärm. Frågar endast av nyfikenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uzzi:

Hur många av de som gnäller skulle eg. köpa en? Alt. hur många % målgruppen kommer pilla med burken själv? Rätt få procent ja... så man anpassar produkten efter behoven. Vad är det eg. som är konstigt med detta? Kan hålla med om att det är en principsak, att man kan välja att bryta garantin mot att pilla komponenter... men vi snackar nog promille av de med bärbara burkar som verkligen meckar med dem.

De flesta kommer nog inte pilla med de själva, men de kommer med relativt stor sannolikhet be kunniga vänner/släktingar om hjälp, och då blir det bara NOPE.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

De flesta kommer nog inte pilla med de själva, men de kommer med relativt stor sannolikhet be kunniga vänner/släktingar om hjälp, och då blir det bara NOPE.

Jag skulle faktiskt tro att du har fel på den här punkten. Medelsvensken som köper en bärbar dator tror inte jag gör det för att ändra någonting på den. Ex. uppgradera minnen eller HDD etc. Man köper en komplett dator för att man vill ha den som den är. Hade man ex. velat ha mer RAM så köper majoriteten en dator som har mer RAM i grundutförande. Det är dock inte medelsvensken som hänger på swec. så det är förståeligt att folk här blir pissed på att next gen. mbp är rätt låst.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalasta:

Jag skulle faktiskt tro att du har fel på den här punkten. Medelsvensken som köper en bärbar dator tror inte jag gör det för att ändra någonting på den. Ex. uppgradera minnen eller HDD etc. Man köper en komplett dator för att man vill ha den som den är. Hade man ex. velat ha mer RAM så köper majoriteten en dator som har mer RAM i grundutförande. Det är dock inte medelsvensken som hänger på swec. så det är förståeligt att folk här blir pissed på att next gen. mbp är rätt låst.

De som hänger på SweC är de som om några år kommer få frågan "Kan du uppgradera min dator?" av vänner och släkt, eftersom datorn de köpte för 3-4 år sen inte längre känns lika "komplett" som när de köpte den.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

Kan inte påstå att jag håller med dig, tiden då pc-sidan bara var ett gäng billiga plastburkar är över sedan länge. Nuförtiden finns det datorer av minst samma kvalité samt så är de inte lika tråkiga designmässigt, och givetvis till ett bättre pris.

Det där är inte helt sant. Jag har hittils inte sett en PC-laptop som har samma byggkvalite förutom Lenovo:s dyraste, och kanske VAIO.

Om man faktiskt flyger runt mycket (som en kolega, som i princip pendlar mellan afrika, asien, usa, europa etc varje vecka) är en dator som håller rätt bra att ha. Och tänk på för att ett företag (som väl är den primära målgruppen) är en utgift på 21kkr ungefär ingenting.

Dina pengar har gått igenom moms (25%), inkomstkatt (30-50+%), arbetsgivaravgifter (30%) och allehanda andra utgifter (pensionsparande etc) när du väl får något köpt.

Kvar är oftast under 20%. Alltså är 21kkr för ett företag ungefär lika mycket som 4kkr är för dig. Dessutom oftast ännu mindre än så, eftersom utgiften kan användas för att minska vinstskatten för företaget.

Permalänk
Medlem

Jag älskar apple och allt dom står för men jag kan definitivt hålla med om att det var otroligt korkat att limma fast batteriet...
Det kommer ju släppas någon form av 3'e parts SSD till den här på eBay så jag oroar mig inte över lagringen.

Till alla er som säger "apple är så giriga", "det ända dom vill är att tjäna pengar" o.s.v. ni borde läsa det ni skriver innan det postas...

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

De som hänger på SweC är de som om några år kommer få frågan "Kan du uppgradera min dator?" av vänner och släkt, eftersom datorn de köpte för 3-4 år sen inte längre känns lika "komplett" som när de köpte den.

Jag tror fortfarande inte att medelsvensken uppgraderar sin dator efter 3-4 år. Antingen låter de den va eller köper en ny. Slit o släng samhället är rätt utbrett idag. Speciellt eftersom både datorerna och mjukvaran utvkecklas så snabbt att en 3-4 år gammal dator är rätt kass, även om du puttar in lite mer RAM etc. Men we can always agree to disagree!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM