Ifixit öppnar Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Melding Plague

Ifixit öppnar Macbook Pro med Retina-skärm

Nya Macbook Pro med tunn profil och Retina-skärm är knappast gjord för hemmafixare. Fastlimmade komponenter och säkerhetsskruvar gör det till och med svårt att byta batteri.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Går den sönder så får man köpa ny....

Permalänk
Inaktiv

Apples datorer behöver aldrig repareras

Permalänk
Medlem

It's Apple...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

löjligt... man undrar vad fasen de håller på med där på Apple...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Surt för den som vill komma undan billigt med DDR3-uppgradering :/

Men alltså, grejjorna har ju packats tajt som attan. Kontaktdon och att hålla sig till diverse standarder tar ju plats, och fokusen låg istället säkert på att få den så tunn som möjligt.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av anon15480:

Apples datorer behöver aldrig repareras

Klart de inte behöver 8D ja, jag har blåa ögon.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Apples datorer behöver aldrig repareras

Undra vad det var för tjänst jag sökte när jag sökte jobb som PC-tekniker hos Grafit?

Angående bilderna, går det inte och byta minnen eller hårddisk själv eller är jag blind?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Det är väl halva grejen med att kunna göra komponenterna så kompakt placerade som möjligt, fila bort nån millimeter här och där så gör det stor skillnad till slut.

Permalänk
Medlem

Då får man köpa apples care protection plan så löser dom det om någonting går sönder istället? Om dom har byggt den sådär omöjlig att byta ut delar i så är dom nog jävligt säkra på att den håller.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Skrivet av anon15480:

Apples datorer behöver aldrig repareras

Vad jag vet så använder de likadana komponenter som alla andra gör? Eller de kanske har något inbyggt i moderkortet, som gör att den blir oförstörbar så fort man stänger locket? Eller så är det så enkelt att de håller bättre för att allt är fastlimmat överallt. Det vanligaste problemet med andra laptops är ju att ramminnerna eller batterierna faller ur inuti datorn, men det kan de ju omöjligt göra på denna.

Nej men seriöst, du skojar va? Om inte, testa att googla "white macbook cracks"

Permalänk
Medlem

Apple bidrar till slit-och-släng samhället. Om man använder batteriet flitigt kan det slitas ut på ett år. Ska man betala flera tusen för att Apple ska byta det eller bara byta dator. Och omöjligt att uppgradera nått så basalt som minne och hårddisk.

Gillar inte alls var detta är på väg...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Så att man ska behöva betala 10k mer om man vill ha större hdd och mer minne i stället för att bara köpa en 500gb ssd och 8gb minne för det halva. Inget fel alls på apples laptops men jag gillar inte när de gör sådant här bara för att hindra folk från att göra någon själva så att de kan ta betalt för det i stället. Minnen fastlödda på moderkortet kanske har någon slags funktionalitet, men fastlimmade batterier och skruvar med femkantiga spår går inte att förklara på något annat sätt.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Att man inte har möjlighet att uppgradera minnen eller byta batterier känns ju verkligen sådär... Trist.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Det är väl halva grejen med att kunna göra komponenterna så kompakt placerade som möjligt, fila bort nån millimeter här och där så gör det stor skillnad till slut.

Löda fast lite ramminnen och limma fast lite batterier här och där tror jag inte gör att den blir mycket mindre. Om det var så att det är därför de kan få den så liten, så måste alla som gör ultrabooks vara trollkarlar eller nåt

Permalänk
Skrivet av Lontarus:

Då får man köpa apples care protection plan så löser dom det om någonting går sönder istället? Om dom har byggt den sådär omöjlig att byta ut delar i så är dom nog jävligt säkra på att den håller.

eller extremt dumma att tvinga folk att skaffa en ny dator om den går sönder och dom inte reparerar den
man ska ju ha garanti i minst 2år enligt konsumentlagen eller hur va det med de? :s

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Lontarus:

Då får man köpa apples care protection plan så löser dom det om någonting går sönder istället? Om dom har byggt den sådär omöjlig att byta ut delar i så är dom nog jävligt säkra på att den håller.

Har du någonsin haft en mac som har gått sönder, och litat på att apple care protection ska lösa det? Om inte, gör det inte i framtiden heller

Permalänk
Medlem

....och ändå köper folk skiten. Till överpris, dessutom.

Permalänk
Medlem

jo det blir ju lite mindre, men helt värdelöst...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det går visst att plocka bort komponenterna ur den där mackapären. Man behöver bara vilja, våld o vaselin.
Med silvertejp får man ihop den igen.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk

Tråkigt. Egentligen skulle jag bara vilja ha den vanliga 13"aren med bättre skräm. Åtminstone likställas den på Air:en

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Går den sönder så får man köpa ny....

Ja, eller så lämnar man in den på service alt ta ut skadan på försäkring i fall den är handhavandefel. Går en produkt som jag har köpt sönder pga fabrikationsfel så är ju en lösning som jag själv får bekosta den sista utvägen. Du lär väl inte köpa en ny skärmpanel och montera in den i fall skärmen går sönder? Och du lär säkert inte byta ut ljudkretsen heller i fall den går sönder? Därför så ser jag ingen anledning att gråta över detta i fall en annan komponent som vanligtvis brukar gå att byta ut (t.ex. RAM eller SSD) går sönder. In på service och få det lagat eller få en helt ny, problem solved.

Jag har hellre en laptop där hårdvaran är ordentligt fastmonterad och anpassad för att uppnå maximal effekt. Hur många är det t.ex. inte som har råkat ut för att RAM-minnet glappat och kräver ett ingrepp för att få det på plats igen? Lycka till med det i fall du kanske är bortrest och saknar verktyg. Är minneskretsarna fastlödda i moderkortet så är det ett problem ur vägen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det här är ju enbart för att inte användare ska kunna byta komponenter själva för en lägre peng utan måste gå via Apple och deras ockerpriser.

Permalänk
Citat:

Nya Macbook Pro med tunn profil och Retina-skärm är knappast gjord för hemmafixare. Fastlimmade komponenter och säkerhetsskruvar gör det till och med svårt att byta batteri.

Så, apple?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Hahaha!

Inte vidare miljövänligt, men å andra sidan, Apples produkter går ju aldrig sönder - eller kraschar...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Hahaha!

Inte vidare miljövänligt, men å andra sidan, Apples produkter går ju aldrig sönder - eller kraschar...

Kul är hur varenda ajfån jag ser har en sprucken skärm/baksida.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

Vad jag vet så använder de likadana komponenter som alla andra gör? Eller de kanske har något inbyggt i moderkortet, som gör att den blir oförstörbar så fort man stänger locket? Eller så är det så enkelt att de håller bättre för att allt är fastlimmat överallt. Det vanligaste problemet med andra laptops är ju att ramminnerna eller batterierna faller ur inuti datorn, men det kan de ju omöjligt göra på denna.

Nej men seriöst, du skojar va? Om inte, testa att googla "white macbook cracks"

You just got trollD..

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

och sådant köper folk?!
Hur tänker ni då?
En vanlig laptop, fast dyr, begränsad och framför allt ful som stryk!

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det här är ju enbart för att inte användare ska kunna byta komponenter själva för en lägre peng utan måste gå via Apple och deras ockerpriser.

Och Dell's reservdelar är så gott som gratis?

Ge fan i och ha sönder datorn och köp förlängd garanti så är detta inget problem. hade dock vart trevligt om man iaf kunde byta ut SSD'n, men även solen har sina fläckar.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kul är hur varenda ajfån jag ser har en sprucken skärm/baksida.

Då är det nog folket runt omkring dig som är klantiga.

Ontopic:
Sugen på en ny Macbook Pro och kommer fortfarande köpa en men tycker detta är riktigt dåligt ändå att minnerna tex inte går att uppgradera själv eller liknade.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s