Ifixit öppnar Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så visst f*n är det fel, och bildbehandlar du inte , så sitter du säkert. Men jag tycker synd om dig om du ska köra tunga program om 3år och vill ha mer ram, och så går det inte!

Menar du allvarligt att man ska sitta och jobba med tunga program på en tre år gammal laptop?

De jag känner som använder laptop i jobbet byter oftare än så. Det är även en väldigt liten kostnad för ett företag med hårdvara, jämfört med t.ex. arbetskraft och lön.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _NsMs_:

Så att man ska behöva betala 10k mer om man vill ha större hdd och mer minne i stället för att bara köpa en 500gb ssd och 8gb minne för det halva. Inget fel alls på apples laptops men jag gillar inte när de gör sådant här bara för att hindra folk från att göra någon själva så att de kan ta betalt för det i stället. Minnen fastlödda på moderkortet kanske har någon slags funktionalitet, men fastlimmade batterier och skruvar med femkantiga spår går inte att förklara på något annat sätt.

Du vet att en 480 GB SSD kostar 7000 kr att köpa?

Skrivet av Nilzohn:

....och ändå köper folk skiten. Till överpris, dessutom.

För att Apple´s datorer äger och är mest prisvärda mot kostnad/prestanda/kvalité

Skrivet av morxy49:

jo det blir ju lite mindre, men helt värdelöst...

Men totalt bäst :), kom igen då någon anna tillverkare ens kommer i närheten av prestanda, kvalité, för det relativt låga priset.

Skrivet av Zyriak:

Det här är ju enbart för att inte användare ska kunna byta komponenter själva för en lägre peng utan måste gå via Apple och deras ockerpriser.

Dem har inga ockerpriser, börja jämför priser så ser du att Apple ligger i samma klass eller till och med under konkurrenters priser.

Skrivet av Operatören:

och sådant köper folk?!
Hur tänker ni då?
En vanlig laptop, fast dyr, begränsad och framför allt ful som stryk!

En ovanlig laptop, billig, snabb, och snygg

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Du vet att en 480 GB SSD kostar 7000 kr att köpa?

[klipp]nonsens[/klipp]

Eller ~3600:- för en 512

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Eller ~3600:- för en 512

Nu blev jag nyfiken, var? De vettiga verkar gå på 5-7k+ på komplett iaf.
Jag undrar för att jag tänker uppgradera min stationära dator.

Permalänk
Hedersmedlem

hadde kollat lite på en sådan data t min mor men skall be hon köpa nån annan från asus eller acer istället...

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

löjligt att folk sitter & försvarar detta, så gör man bara inte apple!

ska bli kul att se hur många av er som köper apple's nya tv & kommer behöva lämna in fjärrkontrollen varje gång batterierna är slut, nästan så jag hoppas dem kör med sina jävla låsskruvar & kontaktlim rakt igenom hela produktsortimentet i fortsättningen. varför inte liksom, när så många ändå inte ser något fel med det.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Nu blev jag nyfiken, var? De vettiga verkar gå på 5-7k+ på komplett iaf.
Jag undrar för att jag tänker uppgradera min stationära dator.

gjorde bara en snabbsökning på prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=873562

Permalänk
Datavetare

Ser egentligen bara ett problem med detta: som många redan nämnt så är det väldigt få som faktiskt någonsin öppnar sin dator, så det kan man ha överseende med. Och till skillnad vad vissa här vill hävda så är faktiskt MBP en prisvärd dator om man tittar på vad man får.

Eller för att vara mer precis, MBP är en prisvärd dator förutsatt att man nöjer sig med standardkonfigurationen. Apple tar horribla överpriset på alla former av uppgradering, t.ex. tar man 980kr för att uppgradera från RAM från 4GB till 8GB och hela 4900kr för att uppgradera till en 256GB SSD i den "vanliga" MBPn.

Själv uppgradera jag min egen MBP till 8GB och 256GB SSD för 400kr resp 2500kr (och på den tiden kostade uppgradering till 8GB 2000kr från Apple...).

Är väldigt sugen på att se retina-skärmen i verkligheten, men min entusiasm här dämpats kraftigt då det är frågan om en "glossy" skärm. Begriper faktiskt inte hur man överhuvudtaget kan ens fundera på en "glossy" skärm till en MacBook Pro. Förhoppningsvis är den som MBA som inte är lika bra som den matta MBP skärmen, men ändå långt mycket bättre än den blanka MBP-skärmen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

För att Apple´s datorer äger och är mest prisvärda mot kostnad/prestanda/kvalité

Men totalt bäst :), kom igen då någon anna tillverkare ens kommer i närheten av prestanda, kvalité, för det relativt låga priset.

Dem har inga ockerpriser, börja jämför priser så ser du att Apple ligger i samma klass eller till och med under konkurrenters priser.

En ovanlig laptop, billig, snabb, och snygg

Kan inte påstå att jag håller med dig, tiden då pc-sidan bara var ett gäng billiga plastburkar är över sedan länge. Nuförtiden finns det datorer av minst samma kvalité samt så är de inte lika tråkiga designmässigt, och givetvis till ett bättre pris.

Möjligheten att byta ram-minne och hårddisk placerar de flesta pc-datorerna långt högre upp på vill-ha-listan, det ända som lockar i macbooken är den nya skärmen men då är det ju 22 000 eller mer man måste punga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja, eller så lämnar man in den på service alt ta ut skadan på försäkring i fall den är handhavandefel. Går en produkt som jag har köpt sönder pga fabrikationsfel så är ju en lösning som jag själv får bekosta den sista utvägen. Du lär väl inte köpa en ny skärmpanel och montera in den i fall skärmen går sönder? Och du lär säkert inte byta ut ljudkretsen heller i fall den går sönder? Därför så ser jag ingen anledning att gråta över detta i fall en annan komponent som vanligtvis brukar gå att byta ut (t.ex. RAM eller SSD) går sönder. In på service och få det lagat eller få en helt ny, problem solved.

Jag har hellre en laptop där hårdvaran är ordentligt fastmonterad och anpassad för att uppnå maximal effekt. Hur många är det t.ex. inte som har råkat ut för att RAM-minnet glappat och kräver ett ingrepp för att få det på plats igen? Lycka till med det i fall du kanske är bortrest och saknar verktyg. Är minneskretsarna fastlödda i moderkortet så är det ett problem ur vägen.

Skall vi köra din teori så varför kan inte lödningarna släppa när datorn blir varm? Lycka till att hitta en lödstation utomlands om man inte kan hitta ett par skruvmejslar för att öppna luckan till RAM.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lahtin3n:

Jag är ganska säker på att detta är 99% av alla företags mål.

Det är skillnad på att tjäna pengar och blåsa kunderna.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det är skillnad på att tjäna pengar och blåsa kunderna.

Ja, och Apple gör båda.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Boss302:

gjorde bara en snabbsökning på prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=873562

Tycker att man inte borde köra på dom dom sidorna längst upp, ta inet, komplett eller cdon som tar runt 4.5-5k.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Ja, och Apple gör båda.

Nej.

Permalänk
Medlem

Det är för att Apple är giriga och tänker bara på pengar som de kan tjäna, ingen annan ska göra det. Fullt av er Apple. Därför kommer jag aldrig aldrig supporta de med mina cash just Fu** Off Apple, jag hoppas de dumma folket börja bli smartare.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

http://www.apple.com/support/products/mac.html
3år med Apple-Care

Dessutom har man rätt till 2 års garanti i Sverige, det borde du veta? (självklart måste du kunna bevisa att problemet är ifrån fabrik)

Nu är du faktiskt ute och cyklar. Det finns inget som säger att du har en rättighet till 2 års garanti i Sverige. Det borde DU veta Butiker och tillverkare kan sätta i stort sett vilken garanti-tid som helst på sina produkter, dom är inte ens skyldiga att ge dig någon garanti alls. Sedan kan du även ha en viss tids garanti hos butik men kanske en längre tid hos själva tillverkaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

ehm... fail by me xD

sålänge dom säljer verktygen till en rimlig peng står jag dock fast vid att det inte är något fel med att ha special skruvar!

Apple säljer inte verktygen. Men ifixit säljer sin egna version av den till folk

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIA_SWE:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1231356,1231723,1231725,...
?
kan dock inte svara på om dom går öppna upp och byta delar i, men köper du dom åt mig så kan ja mer än gärna svara på det ^^

Vikten, paneltyp, upplösningen, SSD, batteritid. Men de kostar ju å andra sidan hälften så det är inte jämförbara maskiner.
De är inte jämförbara maskiner över huvud taget egentligen. Det där är helt andra produkter.

Skrivet av Pnorberg:

Så frågan är, varför ska man köpa en dator som det varken går och byta minne, hårddisk eller batteri på? Varför ska man börja förlita sig på verkstäder och att de ska göra detta, för en kostnad?
Kan du nämna något som är positivt med det hela?
Vem som helst kan räkna ut att det här är för att tjäna mer pengar, allt annat är bortförklaringar, för det är väl ändå konstigt att Samsung lyckas klämma in en hederlig 2.5" och SO-DIMM minnen i sin ultrabook?
http://ultrabooknews.com/files/2012/02/s530u3b-inside-1.jpg

Visst, batteriet går inte och byta så lätt på denna men att uppgradera är då inga problem.

Otroligt ändå hur vissa sväljer allt Apple gör med hull och hår, det är ju för fasen ett företag som har ett mål i sikte, tjäna pengar!
Och självklart ifrågasätter vi som tycker att det var inte så bra att som konsument inte ens kan göra en mindre uppgradering själv utan att det ska kosta skjortan!
Hoppas inte utvecklingen går mot det här, datorer börjar bli som bilar där ett sketet oljebyte måste göras på verkstaden...

Sen ja, jag har gjort hårddisk och minnesuppgradering i två av tre bärbara, Sambons HP från tidigt 2007 lever än idag, funderar på att köpa en Core2Duo CPU till den nu och ge den lite mer kraft, inte för att det egentligen behövs, räcker för ordbehandling och surf, men man kan få processorerna så billigt idag.

Jag uttryckte mig väl inte som att det var positivt? Eller läste du ett annat inlägg än det jag skrev? Jag skrev att jag förstod det, inte att jag höll med.
Jag har vanliga människor som kompisar. Jag har behövt peka och säga "Det här är hårddisken" när jag har öppnat en polares stationära.

Du som extremt avancerad konsument ifrågasätter detta, en vanlig människa konstaterar bara att "Jahapp, datorn är trasig, vadnudå?"
Men om vi byter värld, vad tycker du om att moderna bilar är mer eller mindre omöjliga att meka i själv? Jag tycker att det är ganska lika.
Visst finns det de som tycker att det är tråkigt, men är man intresserad så kan man köpa sig en kit-bil relativt billigt och bygga själv. Precis som med datorer.

Du måste komma ihåg att du tillhör <1% av datoranvändarna och Apple skiter fullständigt i dig och dina åsikter. De vill åt dina föräldrar som aldrig någonsin kommer pilla i datorn och om de skulle få för sig så skulle de ha sönder något. Det är hela Apples filosofi. Ända sedan början har de gjort produkter som inte konsumenterna skulle ändra på eller pilla i. Det var Wozniaks envishet som fick Jobs att gå med på portar till de första Apple-datorerna.

Jag kan förstå att du inte håller med, men massvis med fler människor tycker att det är skönt att de inte förväntas göra något med sina datorer.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Inaktiv

Apple gör förhållandevis snygga datorer etc. om vi bortser från den ohyggligt fula loggan på baksidan av skärmen. Dessutom är de makalöst bra på att skaffa sig anhängare av det mer fanatiska slaget vilket är synd (om man inte är aktieägare förstås). Att de nu går åt samma håll som biltillverkarna är en total katastrof och det är obegripligt att någon överhuvudtaget önskar försvara dylikt beteende oavsätt vad man tycker om produkten i övrigt.

Ett annat problem som kan tas upp (om det inte redan gjorts - jag läste till sida 5) är det mycket allvarliga säkerhetsproblem som uppstår om man inte kan ta ut och destruera/säkert radera en hårddisk. Apple är förstås inte ensamma om denna problematik men detta gör att ingen säkerhetsmedveten person med den minsta lilla gnutta utbildning bör kunna rekommendera datorn för bruk inom företag eller militär/offentlig sektor där säkerhetsklassad/skyddsvärd data behandlas.., och innan någon får för sig idén att man helt enkelt skall ta tiotusentals datorer och radera deras hårddiskar manuellt kan tänka om direkt för det kommer aldrig att ske i en organisation med något som helst tänk.

Permalänk
Medlem

Fanboyism, vilken religion det har skapat, fanatiker som måste försvara sitt val av tro/märke/produkt till blodad tand.
Inser ni inte hur blåsta ni är? Apple, Samsung, Intel, AMD, Sony, MS, etc etc skiter fullkomligt i dig som person, det enda de vill ha är just människor som avgudar deras produkter, för det ger dessa girigbukar pengar.
Det vi lever i nu och som bara har och kommer accelerera är kommersialismen, jag hoppas ni har sett The Lightbulb Conspiracy.
Så sluta för bövelen att glorifiera dessa företag!

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bennystreetracer:

Tycker att man inte borde köra på dom dom sidorna längst upp, ta inet, komplett eller cdon som tar runt 4.5-5k.

Har Click konto och Misco funkar hur bra som helst

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av GM:

Fanboyism, vilken religion det har skapat, fanatiker som måste försvara sitt val av tro/märke/produkt till blodad tand.
Inser ni inte hur blåsta ni är? Apple, Samsung, Intel, AMD, Sony, MS, etc etc skiter fullkomligt i dig som person, det enda de vill ha är just människor som avgudar deras produkter, för det ger dessa girigbukar pengar.
Det vi lever i nu och som bara har och kommer accelerera är kommersialismen, jag hoppas ni har sett The Lightbulb Conspiracy.
Så sluta för bövelen att glorifiera dessa företag!

Men något företag måste ju vara bäst. Alla kan inte vara bäst, och alla kan ju inte vara inte-bäst. Jag kan ju inte heller snickra ihop min egen laptop i vardagsrummet för att undvika att klistra på ett företagsmärke.

Visa signatur

GPU: AMD Radeon HD 6970 CPU: Intel Core i5-2500K Mobo: Z68X-UD3H-B3
Tuffa specs ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Vilka patetiska idioter, pengar är allt de vill ha... -_-

Till skillnad från andra vinstdrivande företag då eller?

Angående "säkerhetsskruvar" så köpte jag en Pentalobemejsel från Dealextreme för någon euro. Den ligger i min pennburk på skrivbordet och kommer att komma väl till pass den dagen jag ska byta batteri i min 4S.

Att gnälla på att dom inte använder phillipsskruvar är lika fånigt som att gnöla om att ens bil sitter ihop med torxskruvar "som vanligt folk inte har hemma". Köp rätt verktyg istället så blir allt så mycket lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

... Eller för att vara mer precis, MBP är en prisvärd dator förutsatt att man nöjer sig med standardkonfigurationen. Apple tar horribla överpriset på alla former av uppgradering, t.ex. tar man 980kr för att uppgradera från RAM från 4GB till 8GB och hela 4900kr för att uppgradera till en 256GB SSD i den "vanliga" MBPn.

Själv uppgradera jag min egen MBP till 8GB och 256GB SSD för 400kr resp 2500kr (och på den tiden kostade uppgradering till 8GB 2000kr från Apple...).

Detta är väl kanske den största (enda?) anledningen till varför Apple väljer att göra på det här viset; de vet att ALLA kommer vara tvungna att köpa Apples fullständigt vansinnigt ockerprissatta uppgraderingar. Förut har Applekunder åtminstone kunnat uppgradera till normala priser, antingen själv eller genom att låta någon som kan fixa det. Win-win för Apple, lose-lose för kunderna.

Samtidigt som Apple bara blir värre och värre för varje år, så ställer deras kunder bara lägre och lägre krav, och vissa av dem försvarar dessutom frivilligt varje försämring med ofta högljudd och illa genomtänkt motivering, utan att Apple ens behöver muta dem? Skrämmande och deprimerande.

Än värre är att andra tillverkare förstås får upp ögonen för hur enkelt det är att manipulera kunder, om man gör det på "rätt" sätt. Samsung är snart på samma låga nivå som Apple, och fler lär ju haka på om det inte redan gjort det. Framtiden ser mörk ut.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Vikten, paneltyp, upplösningen, SSD, batteritid. Men de kostar ju å andra sidan hälften så det är inte jämförbara maskiner.
De är inte jämförbara maskiner över huvud taget egentligen. Det där är helt andra produkter.

Jag uttryckte mig väl inte som att det var positivt? Eller läste du ett annat inlägg än det jag skrev? Jag skrev att jag förstod det, inte att jag höll med.
Jag har vanliga människor som kompisar. Jag har behövt peka och säga "Det här är hårddisken" när jag har öppnat en polares stationära.

Du som extremt avancerad konsument ifrågasätter detta, en vanlig människa konstaterar bara att "Jahapp, datorn är trasig, vadnudå?"
Men om vi byter värld, vad tycker du om att moderna bilar är mer eller mindre omöjliga att meka i själv? Jag tycker att det är ganska lika.
Visst finns det de som tycker att det är tråkigt, men är man intresserad så kan man köpa sig en kit-bil relativt billigt och bygga själv. Precis som med datorer.

Du måste komma ihåg att du tillhör <1% av datoranvändarna och Apple skiter fullständigt i dig och dina åsikter. De vill åt dina föräldrar som aldrig någonsin kommer pilla i datorn och om de skulle få för sig så skulle de ha sönder något. Det är hela Apples filosofi. Ända sedan början har de gjort produkter som inte konsumenterna skulle ändra på eller pilla i. Det var Wozniaks envishet som fick Jobs att gå med på portar till de första Apple-datorerna.

Jag kan förstå att du inte håller med, men massvis med fler människor tycker att det är skönt att de inte förväntas göra något med sina datorer.

På fredag kommer en ny hårddisk och minnen till svärfars dator, en gamling, amd 64x2 5200+, men rullar på bra, ny hårddisk och minnen och han behöver inte köpa en ny dator på länge.
Ska även köpa en beg. Cpu till sambons hp från 2007 så den kan hänga med något år till. förra månaden hjälpte jag en vän uppgradera hans dator, två månader sedan, min brors dator, månaden innan de, farsans och en väns, hösten 2011, en väns brors dator, och så här ser det alltid ut.

Sen frågar du helt fel person om bilar, ogillar starkt att jag inte själv kan göra service på nya bilar, simpla saker som stoppats för att vi ska betala verkstadskostnader. Imorgon ska jag faktiskt byta turbo på min nissan 180zx, beg. Turbo 400kr, 0 kr i verkstadskostnader. Har sparat många tusen på att ta hand om mina egna grejer, och många har sparat flera tusen med min hjälp.

men för att svara mer om apple och det här, jag skiter i vad apple tänker, jag säger vad jag tycker.

jag ogillar denna överkonsumtion av elektronik då majoriteten kan ha en dator eller mobil betydligt längre än vad de har, för vissa räcker mindre uppgraderingar efter något år och den här datorn från apple bidrar väldigt mycket till det. Inget jag stödjer oavsett företag.

Vad händer med de här datorerna om 2-4 år? Vem vill köpa en dator som kommer kosta skjortan bara minnerna felar? Om batteriet är dåligt eller defekt? Det är fortfarande bara en dator...

edit: glömde, må hånda att jag citera fel person, får kolla sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Apple har juh som ganska stor målgrupp folk som inte vill/orkar sätta sig in i hårdvara och hemmpill så de kommer säkert undan med det men det måste juh finnas en bättre metod än lim Oo

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Till skillnad från andra vinstdrivande företag då eller?

Angående "säkerhetsskruvar" så köpte jag en Pentalobemejsel från Dealextreme för någon euro. Den ligger i min pennburk på skrivbordet och kommer att komma väl till pass den dagen jag ska byta batteri i min 4S.

Att gnälla på att dom inte använder phillipsskruvar är lika fånigt som att gnöla om att ens bil sitter ihop med torxskruvar "som vanligt folk inte har hemma". Köp rätt verktyg istället så blir allt så mycket lättare.

Du har missat den väsentliga poängen: anledningen till att använda specialskruvar, och hur ett vinstdrivande företag beter sig.

Det är tragikomiskt att det generellt verkar anses att om ett företag hittar ett manipulativt pungslagande sätt att tjäna extra mycket pengar, så är det bra och smart? Det är enkelt att se att marknadsekonomin som den ser ut kommer att totalhaverera förr eller senare, pga kraftigt självdestruktivt beteende.

Apple ligger i "framkanten" av svinaktigt (men lagligt) beteende, och pressar kontinuerligt vidare, djupare och djupare ned i avgrunden.

Möjligtvis finns det ett sätt att klämma åt dem för det här: någon lämplig miljölagstiftning. Knappast i USA, men kanske i EU? Vore härligt om Apple kunde tvingas böta för varje apparat de tillverkar med limmade/lödda batterier, åtminstone.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lahtin3n:

Och det är just därför folk tycker att den är dyr. För att dom tror att den i första hand är ämnad för hemmaanvändning/hobbyanvändning. Den är gjord för att användas i arbete, för PROfessionellt bruk, och ett företag har förmodligen resurser att lägga på arbetsverktyg.

Och MacBook AIR är gjord för att användas i luften.
Lol.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Skall vi köra din teori så varför kan inte lödningarna släppa när datorn blir varm? Lycka till att hitta en lödstation utomlands om man inte kan hitta ett par skruvmejslar för att öppna luckan till RAM.

Det är lika stor chans att en vanlig laptops kretsar ska släppa, men där riskerar du även att minnet glappar samtidigt. Skulle nu kretsarna släppa, vilket är betydligt mindre chans, så lär det inte bero på att du är på semester, utan då handlar det fabrikationsfel.

Att jag tog just detta exempel beror på att när jag var på semester en gång så var det kraftiga luftgropar under flygresan och min kompis laptop for ner på golvet när han skulle packa ner den och slutade i och med det att fungera. Som tur va så fick han låna en skruvmejsel av vaktmästaren på hotellet och kunde då åtgärda problemet själv. Men låt oss säga att det var ute i skogen, uppe på fjällen eller vart som helst där det inte finns tillgång till skruvmejslar, då skulle i alla fall jag har önskat en robust byggd laptop.

Sen kan det ju vara värt att tänka på att Macbook Pro, och framförallt Retina, inte är tänkt som en dator som du har i hemmet för nöjen, varav ordet Pro i namnet. Den är främst framtagen som en bärbar dator för användning i särskilda yrken, t.ex. fotografering. Däremot så går den alldeles utmärkt att ha som persondator, men där finns det andra och billigare alternativ som fyller samma funktion.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CIA_SWE:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1231356,1231723,1231725,...
?
kan dock inte svara på om dom går öppna upp och byta delar i, men köper du dom åt mig så kan ja mer än gärna svara på det ^^

Smidigt att jämföra med datorer som väger ett kilo mer och är dubbelt så tjocka..

Skickades från m.sweclockers.com