Permalänk
Medlem
Skrivet av jarker:

Nu blev jag nufiken och kastar in en fundering, innebär SDHX att man kan använda det istället för SSD ?

Eller rättare sagt, kan man använda ett minneskort att köra systemet på, så att man kommer billigare undan och kan på så vis uppgradera sin gamla burk alt. köpa en billigare laptop med mekansik disk men systemet på minneskort ?

Tanken är intressant tycker jag men nyfiken om det skulle vara möjligt.

/ J

Som sagt tidigare, överföringshastighterna på minneskort är i dagsläget alldeles för låga tyvärr

Men det kan alltid vara intressant ändå som komplement till en 128gb SSD, alltså att man beställer ett SD-kort på 32gb (Class 10) http://www.ebay.com/itm/32-GB-Class-10-SDHC-Flash-Memory-Card...

Detta kostar 110kr med frakt till Sverige (250-300kr om man köper direkt från Sverige), då har man tekniskt sett 160GB (128+32) vilket är lagomt för mig. 128GB är på gränsen enligt mig, även om det finns e-tjänster som Dropbox te.x

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Skrivet av mfm:

Sverige? Nej, men Taipei, Shenzhen eller Guangzhou kanske...

....
gör väl en egen tråd då..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shogun-r:

Skumt, då var den bättre än i videobench, och det borde ju vara bättre än HD4000. Tydligen finns det GT620M med både 28nm och 40nm.

Ändå lite skeptisk trots att jag inte är något spelfreak, men visst är Asusen fin dator. Avvaktar dock lite tror jag. Men den blir ju mer intressant när man kan få SSD och mer RAM i den

Det är kanske inte heller så konstigt då ULVerna måste hålla sig inom en ganska låg tdp: http://www.anandtech.com/show/5878/mobile-ivy-bridge-hd-4000-...

Kort och gott; HD4000 i ULVerna ger inte lika mycket gpukraft. Kan finnas fler faktorer som inverkar på ovan nämnda resultat dock.

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Det är på gång. Men då är det utan SSD. En bra dator kostar. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Gällande dom som du tycker är dyra så är det främst SSD som kostar.

Fast Ultrabooks skulle ha SSD var det sagt, tror snarare att man släppt lite på kriterierna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallevante:

Fast Ultrabooks skulle ha SSD var det sagt, tror snarare att man släppt lite på kriterierna.

Jupp, om du kollar dom billiga datorerna som visats på Computex så är det med hybridlösningar. Dvs med mekaniskdisk med ytterst liten SSD.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av pallevante:

Fast Ultrabooks skulle ha SSD var det sagt, tror snarare att man släppt lite på kriterierna.

Njae...
Om jag kommer ihåg det rätt så har de väll inte sagt att de måste ha SSDs.
Utan att överföringshastigheterna för hårddisken måste vara 80 MB/s transfer rate (minimum) samt 16 GB capacity (minimum).
Likaså att uppstartstiden från viloläge måste vara snabbare än 7sek.

Vilket för det mesta betyder SSDs, men med en HDD och SSD cache så kan ovan krav nås till en billigare penning.
Ovan siffror tog jag från http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrabook

Permalänk

jag fick oxå min UX31A i fredags.kan bara säga att jag är supernöjd! så snygg, och vilken skärm! (lite surt att det inte följer med en adapter till DVI)

Permalänk
Medlem

Usch vad svårt det är att bestämma sig för rätt ultrabook. Har skapat en tråd kring Z830 kontra UX21E. Men funderar också på om det är värt att gå upp en prisnivå och investera i en UX31A?

Permalänk
Medlem

I dag ändrade Inet leveransdatumet på ASUS Zenbook UX32VD-R4002V från 21 juni till 20 juni, så jag gjorde en beställning. Fingers crossed!

Permalänk
Medlem

Acer M5 har dykt upp på dustin. Vet inte om det nämnt innan i tråden.

http://www.dustinhome.se/product/5010638500/acer-aspire-timel...

Om någon kan se vad den kostar med studentrabatt vore det intressant. Men Ärligt talat skulle jag nog föredra en Ultrasleek med AMD A10, om man kan få tag på en billigare med bättre upplösning.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P55-CD53 | Intel i5 750@2.667GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | ASUS GTX 560 Ti | Coolermaster 520w | WD Caviar Black 1TB SATA 600 | Maxtor 300Gb SATA 150 | 2x2Gb 1033GHz [OCZ Gold Edition] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manyhigh:

Acer M5 har dykt upp på dustin. Vet inte om det nämnt innan i tråden.

http://www.dustinhome.se/product/5010638500/acer-aspire-timel...

Om någon kan se vad den kostar med studentrabatt vore det intressant. Men Ärligt talat skulle jag nog föredra en Ultrasleek med AMD A10, om man kan få tag på en billigare med bättre upplösning.

Det är 200kr rabatt som student.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manyhigh:

Acer M5 har dykt upp på dustin. Vet inte om det nämnt innan i tråden.

http://www.dustinhome.se/product/5010638500/acer-aspire-timel...

Om någon kan se vad den kostar med studentrabatt vore det intressant. Men Ärligt talat skulle jag nog föredra en Ultrasleek med AMD A10, om man kan få tag på en billigare med bättre upplösning.

Inget nytt, den har funnits där länge. Varför föredrar du en Ultrasleek? Marginellt billigare, det som gör dom billigare är att man inte får någon SSD och snabb uppstart. CPU sämre och GPU bättre, men det har du ingen nytta av om du har dedikerad grafik som i M5.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Har ett par frågor om UX32VD, kanske någon som kan svara, speciellt ASUS-snubben jag sett posta här:
1. Batteriets kapacitet verkar vara ganska lik UX31A. Om jag byter ut hårddisken mot en SSD och tillfälligt stänger av Nvidia-grafiken, räcker batteriet lika länge?
2. Använder SSD-cache nån standard-kontakt, t.ex så att man kan köpa en stor mSATA-SSD och använda hårddisken bara till lagring?

Jag bryr mig egentligen inte om grafiken så mycket, men möjligheten att faktiskt få en bra SSD (den i UX31A verkar inte så het) plus en massa lagring är tilltalande. Full HDMI är också plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Har ett par frågor om UX32VD, kanske någon som kan svara, speciellt ASUS-snubben jag sett posta här:
1. Batteriets kapacitet verkar vara ganska lik UX31A. Om jag byter ut hårddisken mot en SSD och tillfälligt stänger av Nvidia-grafiken, räcker batteriet lika länge?
2. Använder SSD-cache nån standard-kontakt, t.ex så att man kan köpa en stor mSATA-SSD och använda hårddisken bara till lagring?

Jag bryr mig egentligen inte om grafiken så mycket, men möjligheten att faktiskt få en bra SSD (den i UX31A verkar inte så het) plus en massa lagring är tilltalande. Full HDMI är också plus.

Flera levererade UX31A tycks ha en SSD från A-Data snarare än den långsamma Sandisken och den är allt annat än långsam.

24GB SSD-cachen i UX32VD är fastlödd så den går inte att byta. Du kan inte ha både en vanlig SSD och en HDD i den, finns inte plats för bägge i det lilla chassit.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Bra om det blir bättre SSD, hoppas bara att man inte lottar fel om det är random.
Jag menade inte en "vanlig SSD" utan en mSATA-variant, men det finns visst inte heller. Synd med fastlödda saker.

Permalänk
Medlem

Fått bekräftat nu att Gigabyte U2442 inte kommer ha thunderbolt.

Dear J

The U2442V will be without Thunderbolt.
In the beginning we did plan to have Thunderbolt, but after running through a long period of market research, knowing that thunderbolt application is very limited (not as popular as USB), plus many people do not need it, hence we decided exclude it .

Kind regards

GIGABYTE-Team

Lite den anledningen jag själv tänkt, att man inte har så stor nytta av en sån port. Väldigt få har i alla fall, så är det en kostnadsfråga också antar jag.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jag ska plugga programmering, C#, till hösten. Vilket innebär att jag måste ha en dator. Är inne på en ultrabook, men det finns ju fan en uppsjö av modeller etc. Vad skulle ni spontant föreslå?

Det ska tilläggas att köpet kommer att ske i augusti. Är det något nytt chipset på väg som man bör vänta på? Själv föredrar jag Asus, då jag har väldigt bra erfarenhet av dom. Priser ska väl helst inte överstiga 10k. Och borde inte behöva det då datorn ska användas till att programmera på, inte spela.

Visa signatur

Schpilen!

Permalänk

Någon som har erfarenhet av asus zenbook ux32a-r3001v? Är ute efter en ultrabook med hybrid och bakgrundsbelyst tangentbord. Verkar dock som att det är Sandy bridge? Eller?

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicMackey:

Någon som har erfarenhet av asus zenbook ux32a-r3001v? Är ute efter en ultrabook med hybrid och bakgrundsbelyst tangentbord. Verkar dock som att det är Sandy bridge? Eller?

Såg den på MediaMarkt i Barkarby idag - den verkar ha det nya tangentbordet och touchpaden, o den låg på 6.7k i butik tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakke:

I dag ändrade Inet leveransdatumet på ASUS Zenbook UX32VD-R4002V från 21 juni till 20 juni, så jag gjorde en beställning. Fingers crossed!

Och jag fick precis SMS från Inet om att min order (av samma modell som du valt) är "plockad"!
Bör med andra ord vara iväg imorrn

EDIT: Nu står ordern som skickad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kartis:

Och jag fick precis SMS från Inet om att min order (av samma modell som du valt) är "plockad"! Bör med andra ord vara iväg imorrn

Förväntar mig massor av bilder och intryck när den anländer!

Permalänk
Skrivet av DaiNeaA:

Förväntar mig massor av bilder och intryck när den anländer!

Vill gärna se detsamma.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Flera levererade UX31A tycks ha en SSD från A-Data snarare än den långsamma Sandisken och den är allt annat än långsam.

hur kan jag se vilket märke det är i min UX31A ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitewolf_68:

hur kan jag se vilket märke det är i min UX31A ??

Startknappen -> Sökrutan -> devmgmt.msc -> Diskenheter

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Fått bekräftat nu att Gigabyte U2442 inte kommer ha thunderbolt.

Dear J

The U2442V will be without Thunderbolt.
In the beginning we did plan to have Thunderbolt, but after running through a long period of market research, knowing that thunderbolt application is very limited (not as popular as USB), plus many people do not need it, hence we decided exclude it .

Kind regards

GIGABYTE-Team

Lite den anledningen jag själv tänkt, att man inte har så stor nytta av en sån port. Väldigt få har i alla fall, så är det en kostnadsfråga också antar jag.

Idag kanske du inte har användning av den men tänk om 1år, lovar att du kommer ångra dig då. Jag själv har lärt mig av alla mina misstag där jag tänkt som dig "jag behöver inte en sådan" , så har det visat sig nåt år senare att en sån måste jag ha. Nu för tiden tar jag allt nytt som jag kommer åt, man vet aldrig när man kan tänkas behöva :D.

Sen beror det ju på hur länge du planerar att ha datorn, byter man ofta kanske det inte spelar någon roll, men har man datorn i 4-5år så är det skillnad.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Beställde en ux32vd inatt, hoppas jag får den imorgon! Återkommer med mer info då.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Nu har jag hunnit pilla (lite grann) på min UX32VD som kom igår. Skärmen är som bekant fantastisk, allt känns väldigt kvalitativt. Gillar tangentbordet, touchpad, etc etc etc. Den kändes dock inte direkt jättekvick så att sätta in mer RAM och en SSD är nog verkligen att rekommendera.

EDIT: Det är i7:an jag införskaffat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kartis:

Nu har jag hunnit pilla (lite grann) på min UX32VD som kom igår. Skärmen är som bekant fantastisk, allt känns väldigt kvalitativt. Gillar tangentbordet, touchpad, etc etc etc. Den kändes dock inte direkt jättekvick så att sätta in mer RAM och en SSD är nog verkligen att rekommendera.

EDIT: Det är i7:an jag införskaffat.

Det är på grund av att allt förinstallerat skräp på operativsystemet. Mer eller mindre alla köpdatorer får tyvärr dras med det, men om du formaterar och sedan installerar om Windows 7 så kommer du garanterat att se en enorm skillnad. Det rekommenderas varmt, även om det tar ett par timmar att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeenArk:

Det är på grund av att allt förinstallerat skräp på operativsystemet. Mer eller mindre alla köpdatorer får tyvärr dras med det, men om du formaterar och sedan installerar om Windows 7 så kommer du garanterat att se en enorm skillnad. Det rekommenderas varmt, även om det tar ett par timmar att göra det.

Har avinstallerat i princip allt redan. Borde det verkligen krävas att även Windows ska ominstalleras?

I vilket fall har jag ju ändå tänkt att sätta in en SSD-disk i den, så då blir det ju en clean start ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kartis:

Har avinstallerat i princip allt redan. Borde det verkligen krävas att även Windows ska ominstalleras?

I vilket fall har jag ju ändå tänkt att sätta in en SSD-disk i den, så då blir det ju en clean start ändå.

Ja tror det är SSD som skulle göra D. Det är ju i princip en vanlig HD, bara att datorn startar snabbare (tack vare lilla SSD-utrymmet.)

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport