Monsterdator i Mini ITX-format

Permalänk
Administrativ avgift

skulle chansa att ljudnivåerna endå är ganska höga för det som man vill nå ut med ett litet gamingsystem är nog antagligen tyst,kraftfullt och släpbart. Jag tycker snarare vi kunde fått en lista över komponenterna ni använde i prodigy chassit? För det var nog det tystaste chassit jag sett bland dessa små monster. För de jag ser till i nästa bygge är litet och tyst. Ska mäta med tumstock hur stort det faktiskt blir brb ...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

At vilket hall är fläkten riktad? Upp eller ner? För övrigt tror jag att bäst effekt med en 120mm fläkt pa cpu-kylaren och lata denna skjuta luften uppat och montera bort den medföljande 180 fläkten. Hade varit intressant med lite siffror pa sant.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av exodeus:

At vilket hall är fläkten riktad? Upp eller ner? För övrigt tror jag att bäst effekt med en 120mm fläkt pa cpu-kylaren och lata denna skjuta luften uppat och montera bort den medföljande 180 fläkten. Hade varit intressant med lite siffror pa sant.

Jag pratade med en ingenjör hos Silverstone om detta och enligt deras testresultat uppnås lägst temperaturer med luftflödet riktat in i lådan, eftersom processorkylaren då kyls med kall luft från utsidan medan värmen sticker ut från ventilationshålen på sidorna. Dessutom är det trevligt med övertryck eftersom det minskar dammsamlandet.

Skrivet av trisse23:

skulle chansa att ljudnivåerna endå är ganska höga för det som man vill nå ut med ett litet gamingsystem är nog antagligen tyst,kraftfullt och släpbart. Jag tycker snarare vi kunde fått en lista över komponenterna ni använde i prodigy chassit? För det var nog det tystaste chassit jag sett bland dessa små monster. För de jag ser till i nästa bygge är litet och tyst. Ska mäta med tumstock hur stort det faktiskt blir brb ...

Det finns bara tre ljudkällor i detta bygge:

1. Chassifläkten
2. Nätaggregatet
3. Grafikkortet

Chassifläkten är mycket tyst på lågt varvtal och nätaggregatet hörs inte alls. Det är grafikkortet som låter allra mest, särskilt vid hög belastning.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på ett eget bygge med nätagget placerat på samma sätt som i Silverstone SG08B. Problemet är bara att alla vinklade nätkabelkontakter jag sett ändå sticker ut 2 cm eller mer. Till det här chassit verkade dock kontakten vara minimal. Ingen som vet om liknande finns att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Jag pratade med en ingenjör hos Silverstone om detta och enligt deras testresultat uppnås lägst temperaturer med luftflödet riktat in i lådan, eftersom processorkylaren då kyls med kall luft från utsidan medan värmen sticker ut från ventilationshålen på sidorna. Dessutom är det trevligt med övertryck eftersom det minskar dammsamlandet.

Jag riktade min Corsairh50 at sidan och mätte temperaturen och riktade sedan den uppat. Jag kunde notera en temp skillnad pa 5-10 grader vid load.

För övrigt sa visst, kall luft utifran kyler ner processorn bättre. Men: du kommer koka övriga komponenter eftersom du skjuter varmluft pa dem.

Dammsamlandet är knappast en faktor da ett m-itx system inte star pa golvet

Permalänk
Medlem

Och min magkänsla säger att en fläkt monterad pa kylflänsen skulle vara bra mycket bättre än en som har lite mellanrum. Eftersom luft följer "path of least resistance"

Permalänk
Medlem

Nu börjar det ruska i bygg-fingrarna, gud vad sugen man blev på att bygga en dator.
Snyggt gjort iaf, och intressant.
vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Men det är onekligen fortfarande ett väldigt fint litet kraftpaket!

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att det som är viktigast är processorsockelns placering. Avgör kylare som går in i lådan.
För nu börjar kylarna passa ITX lådorna bra mkt bättre än när jag byggde för 1 år sen.

Men min är lite större och helt passiv så när som på nätagg och en 140mm fläkt som blåser in i låga varv. Helt passivt grafik och CPU.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Inte Vertex 4?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Schysst bygge
Grymt att det funkar med så feta komponenter i så kompakt chassi! Och överklock på det också!

...

En tanke om bristen på utrymme för 3.5" hårddisken: kan det helt enkelt gå att böja heatpipesen lite på CPU-kylaren så att flänsen hamnar mer bakåt/neråt i lådan? (Finns det utrymme på baksidan vid IO-plåten för det? Finns det utrymme under kylaren för det?)

Det ser ju inte ut att behövas speciellt mycket utrymme till för att kunna klämma in en vinklad SATA-kontakt där mellan kylare och HD...

Förresten, finns det plats att behålla "pull"-fläkten under kylaren? Det vore kanske inte så dumt att prova det för att se om det påverkar tempsen i rätt riktning.

Själv hade jag nog tagit fram bågfilen/kapen och skurit bort lite

Skrivet av Ant3:

Skulle JAG bygga en sån dator hade JAG valt ett KFA2 GeForce GTX 680EX OC 4096MB istället samt Cricial Ballistix Tactical CL8 1600MHz 16GB (2x8192MB) minnen och en 750GB Seagate Momentus XT Hybrid SSD (8GB) (då jag nu har 500GB Seagate Momentus XT Hybrid SSD (4GB) som jag tycker är betydligt rappare än 300GB Western Digital VelociRaptor'n jag hade innan och inte känner att SSD är stabilt nog eller kommit ner tillräckligt i pris (KR/GB)).

Som Komponentval/Lagring började "Inget prestandasystem är komplett utan SSD-lagring" och jag håller med till 100% Att lägga så många tusen på hårdvara och skita i SSD (?) är en stor gåta för mig!!

Och angående det du skriver om "stabilt" Min SSD har gått 24/7 i snart 4 år! Den har överlevt några mekaniska som totalhavererat efter 3 år!

Själv så tycker jag att du gjorde en miss som körde på hybriddisk, du skulle hoppat på (intel) SSD tåget!

Ontopic/ Räknade på det, och det lilla systemet kostar 22 176kr! Ifall det intresserar nån.

Fixade rätt kostnad på paketet ;)
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Oj vad vad man får lust att bygga nu! Det jag dock är orolig för är just Prodigy som jag tänkt köra på, vad jag har hört ska det vara VÄLDIGT trångt med ett nätagg på 160mm i längden och verkar vara väldigt svårt att få dag i ett 140mm som har bra certifieringar. Vad tror ni? Sen är frågan, är GTX 680 4GB eller GTX 690 4GB (2GB/GPU) bättre för 5760x1080? Funderar på att köra ett Gainward GTX 680 Phantom 4GB, sedan ha två Noctua NF-F12 i fronten som blåser ut luft och indrag(Noctua NF-F12) och efter det H100 i toppen med Noctua NF-F12 PNP. Bra kyllösning tro?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av skog1s:

Ontopic/ Räknade på det, och det lilla systemet kostar 19 411kr! Ifall det intresserar nån.

Nja, tror du glömde att det är två SSD-enheter. Runt 22–23K är nog närmare sanningen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Roligt bygge. Men detta är knappast nytt, nog är det 10 år sen man byggde sin första SFF med för tiden potent hårdvara som P4 osv. Men som vanligt slutar det med att man bara har skelettet kvar av originallådan då man kapar och har sej för att få plats med allt.

Permalänk

Zotac kommer ju att släppa en intressant lösning för GTX 670. Twincooler eller dyl heter den. Är riktigt sugen på att matcha den med en Ivy bridge och Fractal Design Define Mini. Det blir förhoppningsvis ett tyst, hyffsat kompakt bygge med bra med utrymme och bra prestanda. Man borde utan problem få in en färdigt lösning för vattenkylning för prollen.

Permalänk
Medlem

När ni belastade systemet med OCCT, körde ni vanliga CPU-testet eller Linpack (och isf Linpack med AVX?)? Och belastar 3dmark gpun mer än OCCTs inbyggda stresstest?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Oj vad vad man får lust att bygga nu! Det jag dock är orolig för är just Prodigy som jag tänkt köra på, vad jag har hört ska det vara VÄLDIGT trångt med ett nätagg på 160mm i längden och verkar vara väldigt svårt att få dag i ett 140mm som har bra certifieringar. Vad tror ni? Sen är frågan, är GTX 680 4GB eller GTX 690 4GB (2GB/GPU) bättre för 5760x1080? Funderar på att köra ett Gainward GTX 680 Phantom 4GB, sedan ha två Noctua NF-F12 i fronten som blåser ut luft och indrag(Noctua NF-F12) och efter det H100 i toppen med Noctua NF-F12 PNP. Bra kyllösning tro?

Mitt bästa förslag är HX650 på 150 mm. Men det kanske blir tight det också. VX550 på 140 mm funkar ju säkerligen, men då har det ett par år på nacken och inte så bra effektivitet.

HX650 som är bronscertifierat såklart. Guld är längre.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Breddas:

När ni belastade systemet med OCCT, körde ni vanliga CPU-testet eller Linpack (och isf Linpack med AVX?)? Och belastar 3dmark gpun mer än OCCTs inbyggda stresstest?

Det är OCCT:s standardtest. Vet inte om 3DMark 11 är värre än det stresstestet du talar om eller inte. I vilket fall som helst är det överklockningen som är den stora boven i dramat, vid standardinställningar är temperaturerna inga som helst problem, inte ens med fläkten på lågt varvtal.

Skrivet av Roger W:

En tanke om bristen på utrymme för 3.5" hårddisken: kan det helt enkelt gå att böja heatpipesen lite på CPU-kylaren så att flänsen hamnar mer bakåt/neråt i lådan? (Finns det utrymme på baksidan vid IO-plåten för det? Finns det utrymme under kylaren för det?)

Det fattas cirka två centimeter för kontakterna (vinklade), svårt att säga om det går att böja kylaren så mycket och inte ställa till något annat problem.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Nja, tror du glömde att det är två SSD-enheter. Runt 22–23K är nog närmare sanningen.

Ja där gjorde jag en liten miss!! Rätt slutsumma ska vara 22 176kr.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det är OCCT:s standardtest. Vet inte om 3DMark 11 är värre än det stresstestet du talar om eller inte. I vilket fall som helst är det överklockningen som är den stora boven i dramat, vid standardinställningar är temperaturerna inga som helst problem, inte ens med fläkten på lågt varvtal.

Jo, överklockning får temperaturen och strömförbrukningen att springa iväg markant. Men AVX-linpack belastar processorn rätt mycket hårdare än OCCTs standardtest, enligt HWmonitor(mäter lite fel) så drar min processor ca 56watt med OCCTs standardtest och över 77watt med AVX-Linpack. Mäter man inte under de mest extrema förhållandena(trotts att de är rätt orealistiska) så vet man inte om komponenterna pallar trycket(instabillitet, överhettning, överbelastning).

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Skulle Andreas kunna svara på en fråga;

På bilden av en ensam CPU-kylare sitter det en fläkt på både under och ovansida. Hade man inte kunnat behålla den undre?
Annars kan man väl byta chassiefläkten mot en effektivare/tystare variant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

det står 3770K i artikeln

Sista sidan med komponentlistan och de 2 prisjakt länkarna visade 2700k ;), ser ut att vara fixad nu dock.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Andreas Dimestam, du är en riktigt elak jävel. Du har förstört den här månaden för mig för jag "försöker" lära mig spara pengar! Mitt sparkonto är på ditt samvete!

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Niiiice, visar verkligen att det går att bygga kompakt.
Blir dock lite fundersam när man lägger märket till att grafikkortet kostar nästan lika mycket som alla andra komponenter.

Permalänk

mitt egna lille bygge

tjabba coola bilder blev sugen på att bygga min egna micro dator för ett par månader sedan
Inte:l 22nm 3770K 4,4Ghz
Asrock proffesional series 1 M
8 gig ram 1600mhz cl 8.8.8.24
Gpu: 580 zotac 1,5gig "skulle köpa ett 680 men farsan köpte ett först och fråga om jag ville köpa 580 för 500kr villket inte var ett svårt val, kommer köpa 780 om det nu kommer heta så"
chassi: silverstone FT03 absoluta favo chassi för tillfället, hade Silverstone Raven innan också ett 1st klassik chassi
+ en min lilla Leo gamer från vg cats : )

Permalänk

ops glömde cpu kylaren det är en noktua Noctua NH-D14 Premium cooler
håller cpun på 74 grader max load i intel burn test efter en hel natt allt ihop satt.

Permalänk
Medlem

Intressesant artikel, byggde själv en mITX system i december som bestod av core i7 2600k, silverstone sg05, 8gb ram och min gamla 8800gt som är passiv... Det är på tiden att folk inser att det inte behövs en halvmeter stor chassi som tar upp halva skrivbordet.

En fråga till Andreas, Vad tycker du om sg08, har du jämfört det med sg05, enligt specifikationerna så känns sg08 mycket längre/djupare, vilket gör den till klump? men å andra sidan kan man klämma in ett längre grafikkort samt ha en bättre och högre cpukylare jämfört med sg05.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Inaktiv

Haha, galet bygge...och med ett 690!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Breddas:

Jo, överklockning får temperaturen och strömförbrukningen att springa iväg markant. Men AVX-linpack belastar processorn rätt mycket hårdare än OCCTs standardtest, enligt HWmonitor(mäter lite fel) så drar min processor ca 56watt med OCCTs standardtest och över 77watt med AVX-Linpack. Mäter man inte under de mest extrema förhållandena(trotts att de är rätt orealistiska) så vet man inte om komponenterna pallar trycket(instabillitet, överhettning, överbelastning).

Linpack är säkert tyngre, men samtidigt är standardtestet betydligt tuffare än någon annan praktisk tillämpning jag stött på. Glöm Hwmonitor förresten, använd en riktig effektmätare i vägguttaget istället.

Skrivet av biorrith:

Skulle Andreas kunna svara på en fråga;

På bilden av en ensam CPU-kylare sitter det en fläkt på både under och ovansida. Hade man inte kunnat behålla den undre?
Annars kan man väl byta chassiefläkten mot en effektivare/tystare variant?

Nej, den undre får inte plats på grund av dotterkortet (och möjligtvis minnena). Det är inget fel på chassifläkten, som för övrigt är en Silverstone Penetrator 180 mm, 700/1200 rpm, 18/34 dBA. Vid det lägre varvtalet är den mycket tyst.

Skrivet av Solaris:

Andreas Dimestam, du är en riktigt elak jävel. Du har förstört den här månaden för mig för jag "försöker" lära mig spara pengar! Mitt sparkonto är på ditt samvete!

Förlåt!

Skrivet av Lordsqueak:

Niiiice, visar verkligen att det går att bygga kompakt.
Blir dock lite fundersam när man lägger märket till att grafikkortet kostar nästan lika mycket som alla andra komponenter.

Poängen med Geforce GTX 690 var att visa att det går att klämma in det mesta och lite till i en liten ITX-låda. Personligen skulle jag hellre använda Geforce GTX 680 eller Radeon HD 7970 pga. ljudnivå/värmeutveckling.

Skrivet av RoleX:

Intressesant artikel, byggde själv en mITX system i december som bestod av core i7 2600k, silverstone sg05, 8gb ram och min gamla 8800gt som är passiv... Det är på tiden att folk inser att det inte behövs en halvmeter stor chassi som tar upp halva skrivbordet.

En fråga till Andreas, Vad tycker du om sg08, har du jämfört det med sg05, enligt specifikationerna så känns sg08 mycket längre/djupare, vilket gör den till klump? men å andra sidan kan man klämma in ett längre grafikkort samt ha en bättre och högre cpukylare jämfört med sg05.

Jag har inte jämfört med SG05, men visst är det som du säger att SG08 är ganska djup. Lådan är däremot väldesignad och det finns knappast några större tomrum om du planerar att fylla datorn med hyfsat påkostade prylar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tack för extra infon Andreas!
Ursäkta ett massivt citeringsinlägg nu:

Skrivet av exodeus:

För övrigt sa visst, kall luft utifran kyler ner processorn bättre. Men: du kommer koka övriga komponenter eftersom du skjuter varmluft pa dem.

Nja, en hel del av luften som blåser ner runt komponenterna lär ju passera runt 180mm fläkten - som du är inne på i ditt nästa inlägg

Skrivet av exodeus:

Och min magkänsla säger att en fläkt monterad pa kylflänsen skulle vara bra mycket bättre än en som har lite mellanrum. Eftersom luft följer "path of least resistance"

Jepp, jag misstänker oxå att det är bättre med fläkten direkt mot flänsen av den anledningen. Gillar man att experimentera kan man alltid som alternativ prova bygga en luftunnel från 180mm fläkten till flänsen, och se om det förbättrar cpukylningen.

Skrivet av skog1s:

Själv hade jag nog tagit fram bågfilen/kapen och skurit bort lite

Bara man inte behöver klippa i heatpipesen så

Skrivet av SnakeBite:

Zotac kommer ju att släppa en intressant lösning för GTX 670. Twincooler eller dyl heter den. Är riktigt sugen på att matcha den med en Ivy bridge och Fractal Design Define Mini.

Define mini har ju dock plats för 26cm grafikkort, så du behöver ju inte begränsa dig till just den korta Zotacmodellen.

Skrivet av RoleX:

En fråga till Andreas, Vad tycker du om sg08, har du jämfört det med sg05, enligt specifikationerna så känns sg08 mycket längre/djupare, vilket gör den till klump? men å andra sidan kan man klämma in ett längre grafikkort samt ha en bättre och högre cpukylare jämfört med sg05.

Jepp, plus att ju SG08 har ett fullstort 600W nätagg... (som ju är enklare att hitta ännu fetare ersättare till om det nu skulle behövas)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.