Expandera nätverk med extra router, hur gör man?

Permalänk
Medlem

Expandera nätverk med extra router, hur gör man?

Halloj!

Är det möjligt att expandera ett nätverk genom att ansluta ytterligare en router trådlöst? Ska försöka förklara vad jag vill åstadkomma, men eftersom jag inte kan mycket alls om nätverk så kanske det blir lite svårt...

Har för tillfället en Thomson tg789vn som är ansluten trådlöst med diverse enheter i huset, och med internetsladd till min stationära dator. Har en Linksys wrt54g som just nu står och samlar damm, jag undrar om man på något sätt kan ansluta den trådlöst till mitt nuvarande nätverk, utan att koppla den till internet med en "fysisk" anslutning? (Alltså Linksys routern ska ta emot signalen från det nuvarande trådlösa nätverket, så att man sedan kan komma åt internet med en sladd till Linksys dosan). Jag vill helt enkelt kunna använda Linskys routern som någon slags trådlös nätverksmottagare för att ansluta en Xbox som står i ett annat rum till internet.

(ursäkta min röriga(?) beskrivning...)

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går definitivt om du kör dd wrt då ställer du om wrt54an så att den tar emot wifi och skickar ut det som kablat, om det funkar med originalfirmware vet jag inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta kallas "accses punkt" och du får helt enkelt se om det går att stänga av DHCP-servern i rautern(som delar ut interna IPs).
Ett hett tips är att läsa kjell boken, riktigt nyttig läsning framförallt på nätverk.(i dator-hårdvaru delen diskuteras bland annat agp-kort så den är inte så aktuell)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Detta kallas "accses punkt" och du får helt enkelt se om det går att stänga av DHCP-servern i rautern(som delar ut interna IPs).
Ett hett tips är att läsa kjell boken, riktigt nyttig läsning framförallt på nätverk.(i dator-hårdvaru delen diskuteras bland annat agp-kort så den är inte så aktuell)

Nja - det kallas "trådlös brygga".

Klienter på den trådlösa sidan o resten av LANet på den trådade sidan = access punkt
Klienter på den trådade sidan o resten av LANet på den trådlösa sidan = trådlös brygga

Många (men inte alla) access-punkter/routrar går att ställa som trådlös brygga (wireless bridge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Nja - det kallas "trådlös brygga".

Klienter på den trådlösa sidan o resten av LANet på den trådade sidan = access punkt
Klienter på den trådade sidan o resten av LANet på den trådlösa sidan = trådlös brygga

Många (men inte alla) access-punkter/routrar går att ställa som trådlös brygga (wireless bridge).

Så går det om man är trött, sorry för det;)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Detta kallas "accses punkt" och du får helt enkelt se om det går att stänga av DHCP-servern i rautern(som delar ut interna IPs).
Ett hett tips är att läsa kjell boken, riktigt nyttig läsning framförallt på nätverk.(i dator-hårdvaru delen diskuteras bland annat agp-kort så den är inte så aktuell)

Skrivet av Tanis:

Nja - det kallas "trådlös brygga".

Klienter på den trådlösa sidan o resten av LANet på den trådade sidan = access punkt
Klienter på den trådade sidan o resten av LANet på den trådlösa sidan = trådlös brygga

Många (men inte alla) access-punkter/routrar går att ställa som trådlös brygga (wireless bridge).

Antar att det inte är så lätt att man bara behöver stänga av dhcp, vad behöver man göra mer?

Permalänk
Medlem

EDIT: Missade att du ville köra trådlöst mellan routrarna också, detta går dock ej med vilken router som helst.

Kör PFSense här hemma med en DIR-655 för det trådlösa. Istortsett alla routrar idag har funktion för att stänga av DHCP, gör du det och lämnar WAN porten tom, kopplas alltså in föregående router LAN till LAN kommer den fungera som en switch och trådlös brygga.

Ställer du även in inställningarna för det trådlösa likadant på båda "routrarna", alltså din huvudrouter och din LAN-kopplade router, kommer dina enheter roama automatisk mellan dina trådlösa punkter, mot den som är närmast/starkast signal.

Du behöver inte ha likadana routrar heller utan det är bara att ta en gammal sunk du har över för att få bättre täckning t.ex.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deemlin:

Antar att det inte är så lätt att man bara behöver stänga av dhcp, vad behöver man göra mer?

Du behöver en enhet som går att ställa om till trådlös brygga, tex så laddar du in dd wrt så får du den funktionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver en enhet som går att ställa om till trådlös brygga, tex så laddar du in dd wrt så får du den funktionen.

Testade att fixa DD-WRT vilket funkade bra, tack för tipset! Har dock försökt med alla möjliga olika metoder för att få det att funka utan resultat. Antar att det är Thomson routern från Telia som spökar...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deemlin:

Testade att fixa DD-WRT vilket funkade bra, tack för tipset! Har dock försökt med alla möjliga olika metoder för att få det att funka utan resultat. Antar att det är Thomson routern från Telia som spökar...

Nähäpp, skumt, har du gjort som i guiderna http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Bridged ?
Thomsonen borde inte ha med det att göra, men du kan ju testa att göra en länk utan kryptering först och sedan aktivera skyddet när du fått den att funka och du ska börja använda den på riktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nähäpp, skumt, har du gjort som i guiderna http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Bridged ?
Thomsonen borde inte ha med det att göra, men du kan ju testa att göra en länk utan kryptering först och sedan aktivera skyddet när du fått den att funka och du ska börja använda den på riktigt.

Följde guiden du länkade, funkade med en gång! (Ska se om jag lyckas fixa det med kryptering nu också) Tack så mycket för hjälpen!