Officiellt: Windows 8 lanseras i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

windows 95, 98, ME då? Eller Vista som numera faktiskt är likvärdigt med windows 7? Ne att försöka leta efter ett mösnter är bara löjligt. Hela iden med att göra ett windows ekosystem är riktigt bra och blir windows 8 lika bra som det ser ut på pappret så har konkurenterna det svårt framöver.

om man inte kollar på serveroperativsystem och börjar med Win95 som var först med startmeny så var Windows 95 nytt och hett och uppskattades. Windows 98 blev ännu bättre, men Windows ME blev skit med mer krascher och blåskärmar än någonsin. Windows 2000 var bäst hittils när det kom och även när XP kom så stannade jag ett bra tag med 2000 p.g.a. att XP såg för färgglatt och avrundat ut, men gick till slut över till XP jag med. XP blev ju som ingen har missat en succé och används fortfarande i enorm utsträckning. Sen kom Vista som floppade rejält och käkade minne som en hungrig björn, men blev efter ett par servicepack faktiskt användbart, men då var det försent, för sen kom Windows 7 som tagit över efter Windows XP. De flesta tycker nog riktigt bra om Windows 7 och det är stabilt! Nu kommer min högst personliga gissning och det är att Windows 8 kommer gå betydligt bättre än Windows Vista, men ändå floppa, åtminstone på desktop sidan. Det som gör att det inte kommer floppa så hårt är att samma operativ kommer finnas på både datorer och plattor och i stort sätt samma utseende på mobiltelefoner.

Dock går det inte undvika att se att Microsoft har anpassat operativsystemet lite väl mycket för surfplattor, så pass mycket att det känns onaturligt att köra samma system på en vanlig dator. Sen märker man också att de "apar" efter Apple och Google och vill inte längre kalla program just program, utan appar heter det i metro och det ska givetvis finnas en appstore också. En appstore är inget dåligt så länge även gratisprogram och open source får samma tillgång till den. T.ex. har det i evigheter funnits ett arkiv i Linuxdistributioner för att snabbt och enkelt söka reda på ett program och sedan bara klicka install. Har undrat länge när något sådant ska komma till Windows. Dock hoppas jag att inte bara metroprogram får plats där utan även helt vanliga program. Nåja, tiden får utvisa.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnowJim:

Jag har inte provat Metro än merän på min telefon men att anpassa sig till omgivningen är tyvärr något man måste acceptera när man jobbar inom just detta område. Gör man inte det så lär man bara få ett outhärdligt jobbigt liv efter som utvecklingen går så snabbt framåt.

Jag vet, synd att man jobbar med IT, och kommer få hjälpa pansionärer med det nya "enkla" metro
nå ingen tvingar mig iofs.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Känns som om classic shell kommer att rädda Win 8 för min del.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Metro får tummen ner av mig. Jag förstår inte vitsen med att ha en stor fyrkantig ruta istället för ikon på desktopppen (nu avser jag stationär dator). Det finns dock fler saker som irriterar mig. Ta t.ex. när man vill titta på bilder. Jag fattar inte hur man skall få up bilden i fullskärm med den inbyggda bildtittaren. Man får en liten lågupplöst bild bara. Sedan när man går ur bildtittaren säger den något om att det är väldigt tomt här och vill att man skall lägga in bilderna i något bibliotek eller FB eller något annat. Vad är det för dravel? Jag har mina bilder snyggt sorterade i mappar på ett NAS och vill inte lägga in dom någon annanstans.
Ett GUI skall vara intuitivt. W8 har inte det inte för mig. Jag var tvungen att googla för att förstå hur jag skulle stänga av datorn första gången. Vill man ha det besväret när man byter os? Jag vill det inte.

Jag tror inte att pekplattor och touchskärmar kommer att ta över hela marknaden inom de närmaste åren. Om man använder datorn som någon form av arbetsredskap, typ programmering, photoshoppande, videobearbetning, artikelskrivande etc tror jag de flesta föredrar tangentbord och mus.

Vilket får mig att tänka i banan W8 Entertainment med Metro och W8 Pro med Aero. Kan det vara något MS?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI, Intel Core i9 12900KF
, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
, ASUS TUF GeForce RTX 3080 Ti OC 12GB Gaming
, Samsung SpinPoint F1 1TB, Cooler Master HAF 932 Big Tower, XFX ProSeries Black Edition 1250W, 2 x HP ZR24W, 1 x HP ZR2440W, Crucial m4 SSD 128GB, HP Reverb G2
HTPC: Streacom FC5B Evo, Gigabyte GA-Z77MX-D3H, Intel i3-3225, Corsair XMS3 1600MHz 8GB, Crucial V4 SSD 256GB, Sony Optiarc BC-5650H-01

Permalänk
Avstängd

jag har provkört skiten...

Metro är ju nått av det mest störande man upplevt.. tror väldigt få personer uppskattar det.. totala nybörjare möjligen..men resten?

kommer troligen gå stänga av Metro efter en tid då klagomålen strömmar in dock

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem
Skrivet av joejjeman:

jag har provkört skiten...

Metro är ju nått av det mest störande man upplevt.. tror väldigt få personer uppskattar det.. totala nybörjare möjligen..men resten?

kommer troligen gå stänga av Metro efter en tid då klagomålen strömmar in dock

Jag tycker det räcker med att besöka forum redan nu för att se hur klagomålen strömmar in. Visst finns det folk som gillar det också, men det finns minst lika många som inte gillar det. Låt oss säg att det nu är 50% som hatar det eller stör sig på saker och 50% som gillar det så är det ju fail!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

om man inte kollar på serveroperativsystem och börjar med Win95 som var först med startmeny så var Windows 95 nytt och hett och uppskattades. Windows 98 blev ännu bättre, men Windows ME blev skit med mer krascher och blåskärmar än någonsin. Windows 2000 var bäst hittils när det kom och även när XP kom så stannade jag ett bra tag med 2000 p.g.a. att XP såg för färgglatt och avrundat ut, men gick till slut över till XP jag med. XP blev ju som ingen har missat en succé och används fortfarande i enorm utsträckning. Sen kom Vista som floppade rejält och käkade minne som en hungrig björn, men blev efter ett par servicepack faktiskt användbart, men då var det försent, för sen kom Windows 7 som tagit över efter Windows XP. De flesta tycker nog riktigt bra om Windows 7 och det är stabilt! Nu kommer min högst personliga gissning och det är att Windows 8 kommer gå betydligt bättre än Windows Vista, men ändå floppa, åtminstone på desktop sidan. Det som gör att det inte kommer floppa så hårt är att samma operativ kommer finnas på både datorer och plattor och i stort sätt samma utseende på mobiltelefoner.

Dock går det inte undvika att se att Microsoft har anpassat operativsystemet lite väl mycket för surfplattor, så pass mycket att det känns onaturligt att köra samma system på en vanlig dator. Sen märker man också att de "apar" efter Apple och Google och vill inte längre kalla program just program, utan appar heter det i metro och det ska givetvis finnas en appstore också. En appstore är inget dåligt så länge även gratisprogram och open source får samma tillgång till den. T.ex. har det i evigheter funnits ett arkiv i Linuxdistributioner för att snabbt och enkelt söka reda på ett program och sedan bara klicka install. Har undrat länge när något sådant ska komma till Windows. Dock hoppas jag att inte bara metroprogram får plats där utan även helt vanliga program. Nåja, tiden får utvisa.

Det är fortfarande idiotiskt att tro på ett mösnter. Tror du de på MS satt och tänkte " ne nu gjorde vi bra ifrån oss med 7an låt oss göra nått dåligt nu för det är vår legacy"? Microsoft satsade på att ta bort klassiska ikon menyn i windows phone och har nästan enbart fått hyllningar för det. Nu gör de samma på PC sidan och jag klagar inte. Visst är det ovant men det är något nytt, något fräscht, saker som inte direkt förknippats med windows pre windows 7. Vi har haft samma upplägg sen de första riktika operativsystemen för datorer. Dags för förändring. Just appar och marketplace tror jag blir som du hoppas. Just valfriheten är ju grunden till windows dominans.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Det är fortfarande idiotiskt att tro på ett mösnter. Tror du de på MS satt och tänkte " ne nu gjorde vi bra ifrån oss med 7an låt oss göra nått dåligt nu för det är vår legacy"? Microsoft satsade på att ta bort klassiska ikon menyn i windows phone och har nästan enbart fått hyllningar för det. Nu gör de samma på PC sidan och jag klagar inte. Visst är det ovant men det är något nytt, något fräscht, saker som inte direkt förknippats med windows pre windows 7. Vi har haft samma upplägg sen de första riktika operativsystemen för datorer. Dags för förändring. Just appar och marketplace tror jag blir som du hoppas. Just valfriheten är ju grunden till windows dominans.

Tror du blandar ihop mig med någon annan som försökte hitta mönster. Jag gör det inte, jag bara konstaterar hur det har varit. Det har varit lite blandat med floppar och succéer. Ju större succé föregående version har varit desto större chans till flopp för kommande version. Dessutom får man titta mycket på företagen. Företagen uppgraderar sällan till varje ny version utan hoppar allt som oftast över en eller två versioner. Nu har de flesta redan satsat på Windows 7 och många är inte ens klara utan håller på med sin Windows 7 uppgradering just nu. Självklart kommer de då inte uppdatera till Windows 8 nu då det skulle bli alldeles för dyrt utan de hoppar över denna och siktar på Windows 9 istället.

Eftersom just företagen är så stor marknad så kommer detta floppa av bara den anledningen. Möjligen köper företag in plattor med Windows 8, men stationära och bärbara kommer vara Windows 7.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tror du blandar ihop mig med någon annan som försökte hitta mönster. Jag gör det inte, jag bara konstaterar hur det har varit. Det har varit lite blandat med floppar och succéer. Ju större succé föregående version har varit desto större chans till flopp för kommande version. Dessutom får man titta mycket på företagen. Företagen uppgraderar sällan till varje ny version utan hoppar allt som oftast över en eller två versioner. Nu har de flesta redan satsat på Windows 7 och många är inte ens klara utan håller på med sin Windows 7 uppgradering just nu. Självklart kommer de då inte uppdatera till Windows 8 nu då det skulle bli alldeles för dyrt utan de hoppar över denna och siktar på Windows 9 istället.

Eftersom just företagen är så stor marknad så kommer detta floppa av bara den anledningen. Möjligen köper företag in plattor med Windows 8, men stationära och bärbara kommer vara Windows 7.

Ne skrev mest allmänt då många förutspår pga av något påhittat mönster.

Ja det stämmer windows 8 har mycket att leva upp till och lanseringen kan ju ses som lite tidigt med tanke på hur länge deras senaste braksucce xp levde/lever. Men troligtvis även en idikation på att inte desktops (notebooks?) är prio 1 målgruppen för win8.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Alltså ärligt, hur ofta använder du startmenyn? metro är ju en förstorad startmeny , förstår inte att folk har så mycket emot det. Kör inte metro om du vill använda desktop ,ja då behöver du inte svårare än så är det ju inte.

Metro hämmade MIN produktivitet när jag multitaskade med W8.
Jag vill INTE få upp e stor fet blaffa över hela skärmen för att starta ETT program till och fortfarande ha översyn över de andra jag har öppna.....
Och med reltidsanalys öppen på andra skärmen som släcks ner då metro kommer upp är ytterligare en sak som stör mig ngt enormt då metro bara visas på primässkärmen men bakrunden sträcker sig över den sekundära.

Nej.......den gamla startmenyn funkar bra där dne kommer upp disktrt i det vänstra hörnet.
Plus som det har påpekats innan....jag vill ha mitt skrivbort rent Iconer? Vad är det? Och så blir man påtvingad en startmeny som är uppbyggd med klossar? Hur smexigt som helst ju....ättetändande.......mmm........right.

Under skalet har dock W8 MKT trevliga nyheter att visa.........men det är just pga gränssnittet jag ratar W8.
JA desktop"appen" (jag HATAR att det har letet sig in i datorvärlden då det har hetat program både på svenska och engelska sedan urminnes tider.....även på telefonerna i början när smartphones började dyka upp) kan ligga framme men den beter sig ändå inte som JAG vill.....

Skål och välkommen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Metro hämmade MIN produktivitet när jag multitaskade med W8.
Jag vill INTE få upp e stor fet blaffa över hela skärmen för att starta ETT program till och fortfarande ha översyn över de andra jag har öppna.....
Och med reltidsanalys öppen på andra skärmen som släcks ner då metro kommer upp är ytterligare en sak som stör mig ngt enormt då metro bara visas på primässkärmen men bakrunden sträcker sig över den sekundära.

Nej.......den gamla startmenyn funkar bra där dne kommer upp disktrt i det vänstra hörnet.
Plus som det har påpekats innan....jag vill ha mitt skrivbort rent Iconer? Vad är det? Och så blir man påtvingad en startmeny som är uppbyggd med klossar? Hur smexigt som helst ju....ättetändande.......mmm........right.

Under skalet har dock W8 MKT trevliga nyheter att visa.........men det är just pga gränssnittet jag ratar W8.
JA desktop"appen" (jag HATAR att det har letet sig in i datorvärlden då det har hetat program både på svenska och engelska sedan urminnes tider.....även på telefonerna i början när smartphones började dyka upp) kan ligga framme men den beter sig ändå inte som JAG vill.....

Skål och välkommen.

Okej jag kör dubbla skärmar och min skärm släks inte ner när jag använder metro på ena, vilken version kör du? jag trycker på windowsknappen och metro öppnas, men jag ser ju såklart fortfarande min andra skärm.

Orkar inte argumentera mera varför metro är bra eller dåligt det är väll en vanesak att sluta tänka startmeny.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Metro hämmade MIN produktivitet när jag multitaskade med W8.
Jag vill INTE få upp e stor fet blaffa över hela skärmen för att starta ETT program till och fortfarande ha översyn över de andra jag har öppna.....
Och med reltidsanalys öppen på andra skärmen som släcks ner då metro kommer upp är ytterligare en sak som stör mig ngt enormt då metro bara visas på primässkärmen men bakrunden sträcker sig över den sekundära.

Nej.......den gamla startmenyn funkar bra där dne kommer upp disktrt i det vänstra hörnet.
Plus som det har påpekats innan....jag vill ha mitt skrivbort rent Iconer? Vad är det? Och så blir man påtvingad en startmeny som är uppbyggd med klossar? Hur smexigt som helst ju....ättetändande.......mmm........right.

Under skalet har dock W8 MKT trevliga nyheter att visa.........men det är just pga gränssnittet jag ratar W8.
JA desktop"appen" (jag HATAR att det har letet sig in i datorvärlden då det har hetat program både på svenska och engelska sedan urminnes tider.....även på telefonerna i början när smartphones började dyka upp) kan ligga framme men den beter sig ändå inte som JAG vill.....

Skål och välkommen.

Skrivet av Oneone:

Okej jag kör dubbla skärmar och min skärm släks inte ner när jag använder metro på ena, vilken version kör du? jag trycker på windowsknappen och metro öppnas, men jag ser ju såklart fortfarande min andra skärm.

Orkar inte argumentera mera varför metro är bra eller dåligt det är väll en vanesak att sluta tänka startmeny.

Det verkar som att ni har olika uppfattningar om hur det fungerar. Då jag ännu inte har haft möjlighet att testa flera skärmar i metro så vore ettt korrekt svar på detta bra. Om jag har tre "vanliga" fönster öppna på skärm 2 som visar lite olika saker som statistik t.ex. och jag startar metro på skärm nummer 1, kommer jag fortfarande se mina fönster på skärm nummer 2 då eller täcks dom av något?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomhas:

Bakåtsträvare much? Metro märks inte om du inte väljer att använda det.

Bakåtsträvare indikerar att vi är på väg framåt. Men förändring i sig är inte nödvändigtsvis framåtgående.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Nej tack ingen uppgradering för mig har provat win8 och metro suger därför håller jag mig till win7. Hoppas att win8 floppar ordentligt.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludric:

Och hur många av alla trogna Windows-användare i världen tror du använder Launchy? Lite världsuppfattning tycker jag allt man får ha.

Jag tror inte att många av alla Windows-användare använder Launchy, men jag vet inte vad det har att göra med att vara trogen. Att du verkar anse att jag saknar världsuppfattning för att jag tycker det är roligt hur många som faktiskt klagar över Metro kan jag bara skratta åt.

Min poäng är den att ifall folk inte orkar köra ett registrerhack eller installera en keystroke launcher när Metro nu är så hemskt tycker jag inte försöker tillräckligt hårt. Det är i princip alltid just Metro som är problemet, så varför inte försöka lösa problemet det på egen hand? Jag trodde helt enkelt att Sweclockers användare hade lite högre ambitioner när det gällde inställningar och program i sina OS.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem

Jag har kört Release Preview nu på min laptop ända sen den kom ut och jag gillar det skarpt. Jo det finns ett par små saker jag stör mig på men i det stora hela så gillar jag det jag ser. Kommer definitivt att skaffa W8. Jag använder inte själva startmenyn så mycket AKA metro. Jag har de program jag använder mest som snabbvägar på taskbaren. Jag har bara några "bra-att-ha-program" på startmenyn som man inte använder så ofta. Jag har fått Sad Face of Death två gånger, jag tror det är för att driverserna inte är helt okej till det ännu.

+ Sökfunktionen är väldigt bra.
+ W8 gjorde min laptop mycket snabbare.
+ Pausa fil-överföringar.
+ Mounta ISO-filer utan extra program.
+ Förbättrad Task Manager.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Frågan är om man kan uppgradera en MSDNA-licens för 40USD, det vore najs i väntan på att LTH får igång Windows 8-licenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men ni som sitter på Sweclockers och inte gillar Metro kan väl detta med registry hack vid detta laget! Eller ska ni ha en knapp där det står "stäng av metro" med en röd sidenduk!

"However you can no longer do this with the latest release of Windows 8; it is impossible because Microsoft removed legacy codes pertaining to it."

Permalänk
Medlem

Varför detta hat? Den här tråden är ju något av en ny lågpunkt i Swecs historia.

Jag ser iaf fram emot Win8. Det ska bli väldigt skönt att ha ett ekosystem som fungerar över samtliga enheter, med bibehållen funktionalitet.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

ett ord, ekosystem, det som de babblat om i fler månader nu....

Det är inte så att jag inte förstår varför dom gör det, Apple gör det med. Men jag personligen, tycker det är jobbigt och onödigt att nästan tvinga folk att köra Metro. Visst, Apple har ju launchpad. Men du tvingas inte använde den. Tre klick så har du den vanliga App listan. Just my $0.02

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil_ape:

Jag tror inte att många av alla Windows-användare använder Launchy, men jag vet inte vad det har att göra med att vara trogen. Att du verkar anse att jag saknar världsuppfattning för att jag tycker det är roligt hur många som faktiskt klagar över Metro kan jag bara skratta åt.

Min poäng är den att ifall folk inte orkar köra ett registrerhack eller installera en keystroke launcher när Metro nu är så hemskt tycker jag inte försöker tillräckligt hårt. Det är i princip alltid just Metro som är problemet, så varför inte försöka lösa problemet det på egen hand? Jag trodde helt enkelt att Sweclockers användare hade lite högre ambitioner när det gällde inställningar och program i sina OS.

Jo självklart kan man ju fixa saker och ting, men man undrar ju varför man ska gå över ån efter vatten när vattnet är mitt framför ögonen på en, d.v.s. Windows 7.

Det är ungefär som de som installerar någon Linux distribution och sedan jobbar som fan för att hitta teman och annat som gör så att det ser ut och beter sig som Windows. Nej om man ändå ska kämpa för att få det som Windows 7 så kan man lika gärna köra Windows 7.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Inget Windows 8 för mig iaf. Har ingen surfplatta som uppenbarligen är enda användningsområdet för metro. Och tänker nog inte skaffa heller.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Det är inte så att jag inte förstår varför dom gör det, Apple gör det med. Men jag personligen, tycker det är jobbigt och onödigt att nästan tvinga folk att köra Metro. Visst, Apple har ju launchpad. Men du tvingas inte använde den. Tre klick så har du den vanliga App listan. Just my $0.02

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle inte vilja jämföra apples "ekosystem" med microsoft. Rätt stora skillnader där. Jo visst hade de kunnat göra metro valbart. Nu är ju chanserna rätt små att de ändrat något till releasen men jag tror möjligheten komemr finnas att kunna slå av eller på metro (eller så hoppas jag?). När jag körde CP (haha älskart) så kände jag dock aldrig att jag var tvungen att använda metro.... hmmm

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Nördar kan verkligen vara drama queens. Alltid lika underhållande när folk känner att de måste ondgöra sig över Metro i Win8-trådarna. Vissa är dessutom fortfarande skrämmande dåligt pålästa om vad Win8 innebär.

Det ska hursomhelst bli intressant att se hur det tas emot på den breda fronten, då man nog överlag kan vänta sig en mer sansad reaktion, oavsett om den blir positiv eller negativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Skulle inte vilja jämföra apples "ekosystem" med microsoft. Rätt stora skillnader där. Jo visst hade de kunnat göra metro valbart. Nu är ju chanserna rätt små att de ändrat något till releasen men jag tror möjligheten komemr finnas att kunna slå av eller på metro (eller så hoppas jag?). När jag körde CP (haha älskart) så kände jag dock aldrig att jag var tvungen att använda metro.... hmmm

Ja jag tror nästan Microsoft blir tvingade att lägga in den möjligheten om de vill ha någon chans på företagsmarknaden. Domänanslutna datorer på större företag eller kommuner med metroappar - nej jag tror inte det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil_ape:

Min poäng är den att ifall folk inte orkar köra ett registrerhack eller installera en keystroke launcher när Metro nu är så hemskt tycker jag inte försöker tillräckligt hårt. Det är i princip alltid just Metro som är problemet, så varför inte försöka lösa problemet det på egen hand? Jag trodde helt enkelt att Sweclockers användare hade lite högre ambitioner när det gällde inställningar och program i sina OS.

Du kan inte ta bort Metro-gränssnittet oberoende hur mycket du försöker. Windows 8 DP:n använde ett fult hack av Microsoft för att få in Metro-funktionaliteten, eftersom tidsbrist inte tillät dem att ta bort den nu gamla koden helt och hållet. Det fixade dem i Customer Preview:n, och allt som har med den äldre startmenyn är borttaget från operativsystemet och ersatt med den nya koden.

Du kan efterlikna en simpel, men väldigt bristande, startmeny-klon genom att använda ett av diverse tillgängliga 3rd-party program. Men även dessa kommer inte ta bort Metro-gränssnittet helt, då Metro-gränssnittet är ett faktum vid detta laget och kan inte tas bort från Windows 8.

T.ex. oberoende hur din startmeny ser ut kommer alltid Metro-gränssnittet visa sig om du trycker på Nätverksikonen nere vid klockan.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja jag tror nästan Microsoft blir tvingade att lägga in den möjligheten om de vill ha någon chans på företagsmarknaden. Domänanslutna datorer på större företag eller kommuner med metroappar - nej jag tror inte det.

Ligger en del sanningen i det. Dock sitter jag och skriver från en jobbdator nu och den har xp.... Nej det kanske inte funkar idag men i framtiden när det hunnit utveckla sig så tror jag det är ett möjligt scenario.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aemony:

Du kan inte ta bort Metro-gränssnittet oberoende hur mycket du försöker. Windows 8 DP:n använde ett fult hack av Microsoft för att få in Metro-funktionaliteten, eftersom tidsbrist inte tillät dem att ta bort den nu gamla koden helt och hållet. Det fixade dem i Customer Preview:n, och allt som har med den äldre startmenyn är borttaget från operativsystemet och ersatt med den nya koden.

Du kan efterlikna en simpel, men väldigt bristande, startmeny-klon genom att använda ett av diverse tillgängliga 3rd-party program. Men även dessa kommer inte ta bort Metro-gränssnittet helt, då Metro-gränssnittet är ett faktum vid detta laget och kan inte tas bort från Windows 8.

T.ex. oberoende hur din startmeny ser ut kommer alltid Metro-gränssnittet visa sig om du trycker på Nätverksikonen nere vid klockan.

Shit, det visste jag inte. Då är allt jag sagt void. Om Metro är ett måste så förstår jag kritiken.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

2K och Vista var inte kassa men du saknar uppenbarligen kunskap...

Vista framförallt krashade i tid och otid.. samtidigt så åt OS:et minne som bara den. Att påstå att de som tycker detta saknar kunskap är barnsligt. Det är ett bevisat faktum att Vista var ett misslyckande.. Annars hade inte Windows 7 släppts så tidigt som det gjorde (sett till tiden mellan XP och Vista).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av xzhaskd:

Närmast komiskt hur en del tycker Metro är ett framsteg, ni vill alltså bli inlåsta i sandlådor med fullskärms appar och gömma undan desktoppen? Varför, det kan ju inte vara för det är så mycket bättre än dagens generella system där du kan ha dina fönster hur du vill, sida vid sida, maximerat, minimerat, ...osv ? På vilket sätt är Metro ett framsteg ur det perspektivet ?

Analyserar jag alla som är positiva så låter det som att ni skulle trivas bättre med en padda än en riktigt dator och som sagt på paddor/"surfor" så kan det säkert funka bra men lämna min riktiga dator ifred och tvinga inte in något som uppenbarligen inte fungerar bra på en desktop maskin !

Läser man folks reaktioner och jämför med snacket om Vista så är redan Windows 8 en flopp med största säkerhet, varför tror ni MS slänger bort det redan idag för 340kr uppgradering ?

Håller helt med dig om att valfriheten är sämre i metro. Man kan köra appar sida vid sida eller ena sidan större och andra mindre, men man kan inte ställa in storleken på fönster som man själv vill och det är ju helt galet. Jag vill t.ex. kunna använda 3/4 av skärmen till 3 olika fönster och 1/4 till två mindre fönster eller på något helt annat passande sätt för just de fönster jag använder och det funkar inte med metro.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580