Permalänk

Bra bok om avancerad c++

Hej.

Har sysslat med C++ nu ett tag och håller på med en hel del 2D spel. Har även provat på lite 3D men anser att det är ganska svårt ännu.

Tycker att tutorials på internet har slutat hjälpa. Kan i stort sett det grundläggande. Jag letar nu efter något mer avancerat.

Kanske något som går igenom STL noga.
Kanske någon bok som är fokuserad på 2D grafik med OpenGL?
Kanske någon bok som är fokuserad på programmeringstekniker, algoritmer, liknade.

Har ni några tips på bra böcker för en medelnivå c++ programmerare? Det behöver inte vara något av ovanstående ämnen.
Men det ska vara något som är bra att kunna som programmerare. (Något alla bör veta).

Jag gillar böcker som är väldigt pedagogiska, tex har en uppgift i slutet av varje kapitel.

Tipsa på nu, Tack i förhand!

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem

Öva dig på algoritmer och datastrukturer.
Kan du t.ex. implementera en hash-tabell?
Olika former av träd och algoritmer som hänger ihop med dessa.
AI-programmering, du kan börja enkelt med A* eller liknande för att lära datorn hitta vägar m.m.
För grafikmotorer kan du kika på t.ex. BSP-algoritmer. Du kan börja gå igenom hur man approximerar renderingsekvationen för att göra en enkel motor med opengl som stomme. Just till opengl tycker jag det finns gott om resurser att tillgå för att lära sig själv.

Har tyvärr inga konkreta boktips. Men då/om jag kommer på så skriver jag.

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Skrivet av mounte:

Öva dig på algoritmer och datastrukturer.
Kan du t.ex. implementera en hash-tabell?
Olika former av träd och algoritmer som hänger ihop med dessa.
AI-programmering, du kan börja enkelt med A* eller liknande för att lära datorn hitta vägar m.m.
För grafikmotorer kan du kika på t.ex. BSP-algoritmer. Du kan börja gå igenom hur man approximerar renderingsekvationen för att göra en enkel motor med opengl som stomme. Just till opengl tycker jag det finns gott om resurser att tillgå för att lära sig själv.

Har tyvärr inga konkreta boktips. Men då/om jag kommer på så skriver jag.

Jag har märkt en sak med internet tutorials. Dom är ofta väldigt icke pedagogiska utan mer användbara som referensverk. Visst finns det få men det är inte ofta. Det är just därför jag söker en bok, då de flesta jag har läst ofta har en liten uppgift i slutet av varje kapitel.

Tack ändå för kommentaren, du gav mig några vägledningstips

Känner att mitt största problem just nu är att jag ofta gör en dålig class design i början och klantar till det senare i projektet och tillslut blir det så o-objekt orienterat så att det inte är någon mening att fortsätta. Jag hade hoppats på att hitta tips om hur man designar classer och håller koden fri från huvudvärk och fula lösningar pga dålig design.

EDIT: sökte på A*, hittade ingenting, vad menas med det? sorry om det låter dumt.

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem

Är i en lite liknande situation. Det ingår en hel del programmering i jobbet som mjukvaruutvecklare trots allt..
Dock är jag inte utbildad programmerare i grunden och skulle gärna vilja lära mig mer för att skriva mer robusta och lättskötta program.

Man ser verkligen allting ur en helt annan synvinkel när man verkligen jobbar med det. Alla de där sakerna som inte verkade så flashiga i de teoretiska kurserna man läst om att skriva bra kommentarer, göra tydlig och lättförstådd välstrukturerad kod, ge bra felmeddelanden osv känns plötsligt så otroligt mycket viktigare...

Så jag söker väl egentligen någon bra bok eller annat där designfrågor och dylikt tas upp.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Är i en lite liknande situation. Det ingår en hel del programmering i jobbet som mjukvaruutvecklare trots allt..
Dock är jag inte utbildad programmerare i grunden och skulle gärna vilja lära mig mer för att skriva mer robusta och lättskötta program.

Man ser verkligen allting ur en helt annan synvinkel när man verkligen jobbar med det. Alla de där sakerna som inte verkade så flashiga i de teoretiska kurserna man läst om att skriva bra kommentarer, göra tydlig och lättförstådd välstrukturerad kod, ge bra felmeddelanden osv känns plötsligt så otroligt mycket viktigare...

Så jag söker väl egentligen någon bra bok eller annat där designfrågor och dylikt tas upp.

Kul med någon i samma situation, säg till om du hittar något. Kommer meddela dig om jag hittar något

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk

Ser ut som Effective C++ 55 Specific Ways to Improve Your Programs and Designs är något för mig, Tack för tipsen!

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem

Hur kunde jag missa att rekommendera "the clean coder"
http://www.amazon.com/The-Clean-Coder-Professional-Programmer...

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem
Skrivet av mounte:

Hur kunde jag missa att rekommendera "the clean coder"
http://www.amazon.com/The-Clean-Coder-Professional-Programmer...

Ah, den kände jag inte till.
Har läst boken "clean code" av samma författare dock och den gillade jag. Kan rekommenderas starkt.
Ska försöka skaffa den här andra boken du rekommenderar.
Tack för tipset !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.