Stort intresse för VR-headsetet Oculus Rift

Permalänk
Medlem

Den här tekniken har mer potential nu i och med att det kommit små LCDskärmar med hög upplösning för smartphones. Sådana fanns inte tidigare. Fast det blir knepigt att spela med ett tangentbord, man kan ju inte kolla ner och se var man har fingrarna.

Permalänk
Inaktiv

Vår hjärna är mycket mer invecklad än vad dessa tekniker klarar av att stimulera.. Så länge man inte har fokusigenkänning så är alla stereoskopiska 3D-effekter värdelösa.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

1280x800 på så kort avstånd kommer väl vara grynigt så in i helvete :/

Avståndet spelar ingen roll. Med tanke på att man inte kan se skarpt överhuvudtaget så nära så sitter det antagligen en lins framför skärmen, och då kan man justera den så att skärmen ser ut att vara på precis det avståndet som man själv väljer.

Skrivet av Wully:

1280x800 blir alltså 640x400 per öga, glöm att jag spelar på det

Har du fyra ögon där vanligt folk har ett, totalt åtta?

Båda ögonen har var sin skärm på 1280x800 pixlar. Det är fysiskt omöjligt för ögonen att dela på samma skärm på det avståndet.
Sen så är detta den bästa 3Dn man kan få. Inga blinkande aktiva shutters, inga polariseringsfilter som bara fungerar i en vinkel. En ren och unik bild per öga i full upplösning.

Skrivet av rektor:

110 grader synfält?
Ge oss 180 grader!

Tror inte ögonen har 180 graders synfält även om man räknar med att man kan vrida på dem.

Permalänk
Medlem

Visst högre upplösning är alltid trevligt, men denna upplösning räcker rätt långt. Har själv använt en HMZ-T1 under en månads tid som kör på 720p och när man spelade eller kollade film var pixeldensiteten det sista man tänkte på eller märkte.

Kommentarer från någon som provade denna nu under quakecon

Citat:

It's hard to be very objective. The first few minutes is really all about just wanting to look around. It's hard to really concentrate on the details: are the edges visible, can I see the pixel structure, what is the resolution like - all the stuff that I wanted to look at closely just got shelved as soon as I stuck my face in the Rift, because the coolness of the whole thing is just so overwhelming. You just can't stop looking around and admiring just how "real" it all feels. At one point I found myself just grasping my hand in midair because it looked so much like there was a cartoon pipe right in front of me. The sense of depth is just amazing - so far beyond 3D (but not in a silly pop-out way). Everything just somehow has a tangible "weight" and depth to it. When you move to the edge of a ledge and look down - you feel the vertigo in your gut. I experienced simulator sickness for the first time - not just some general discomfort. But a strong and instant gutteral feeling as I was looking down a hole and swaying back and forth. Oh, and for you guys that are concerned about the resolution... With the strong antialiasing, it didn't bother me at all. Now I can certainly imagine for reading text and HUDs it would be noticeable, but with pure scenery watching - it is not a big deal. I forgot to even try to find the pixels because I was so enthralled with the experience.

If I have to nitpick, I would say my main issue was a small tracking latency that I observed. One of the major points that came across to me at QuakeCon was the important of low latency. I've heard Carmack talk about it endlessly and I sort of discounted what he was saying a bit - assuming he was just obsessing over the last 2%. But when it comes to this level of immersion I completely understand his point now. You can get away with all kinds of delays and inaccuracies with non-immersive displays. But the moment you start to feel like you are "in there", you can't ignore those things anymore. I believe Carmack in the keynote claimed the Doom 3 Rift latency was around 40 or 50 milliseconds. Now I saw an older version of that code base, so it may have been even a bit more on this demo. But it was definitely noticeable to me. I wouldn't call it a "stutter" necessarily - that's overstating it. More like a "vibration" as I panned my head. You wouldn't think about it twice if it was your frame rate on a normal screen. But on the Rift, the effect is amplified.

Källa

Största hindret för immersionen på denna skulle jag säga är fördröjnings tiden på headtrackingen, det är något som blir mycket märkbart i just spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ett problem med VR är väl att folk blir åksjuka?

En annat problem är att det är extremt viktigt att göra enheten rätt, för annars kan man permanenta ögonskador efter bara en minuts bruk?

Det kommer alltid att finnas folk som blir lätt åksjuk. Vissa spyr ju till och med efter att ha sett en så kallad "Found Footage"-rulle som t.ex. Cloverfield och The Blair Witch Project. Synd för dom som känner av det, men det är en oerhört liten skara människor som är drabbad utav det.

Och ja, det är viktigt att enheten görs på rätt sätt för att inte skada ögat, men jag antar att den anses vara säker i fall den får säljas i Sverige och resten av EU, så det är väl bara att vänta å se. Jag lär utan tvekan skaffa en då jag älskar hela konceptet att vara inne i själva spelet. TrackIR gör en hel del för att öka känslan, så det här känns ju riktigt grymt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandldan:

Största hindret för immersionen på denna skulle jag säga är fördröjnings tiden på headtrackingen, det är något som blir mycket märkbart i just spel

Tänkte också på det. Det är en sån grej som blir märkbar även med oändligt snabba sensorer pga frame-buffring i grafikkortet.
Det kanske är möjligt att rendera utanför bildkanterna som en buffer som visas direkt när huvudet vrids i väntan på att ny bild hinner komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Båda ögonen har var sin skärm på 1280x800 pixlar. Det är fysiskt omöjligt för ögonen att dela på samma skärm på det avståndet.
Sen så är detta den bästa 3Dn man kan få. Inga blinkande aktiva shutters, inga polariseringsfilter som bara fungerar i en vinkel. En ren och unik bild per öga i full upplösning.

Nej, läs på innan du läxar upp andra inom ämnet. Det är bara en skärm med upplösningen 1280x800 som sen delas på mitten och varje öga får 640x400 i upplösning. När den "riktiga" versionen kommer som vi vanliga konsumenter sen kommer kunna köpa så tror utvecklaren av denna att varje öga ska kunna få hela 1080p, men den kommer kosta mycket mer än den med lägre upplösning (upp emot 1000 dollar).

Permalänk
Medlem

Jag har en LCD skärm och den fungerar. Behåller mina 300 dollar...

Vadå LED skärm...
Permalänk
Medlem

det är bara en skärm i den, och varje öga ser varsin halva på 640x800. Dock har optiken en rätt smart förvrängning som ger högre upplösning i mitten av synfältet.

"Oculus" vill såklart själv ha högre upplösning, men det är totalt omöjligt om man inte kan visa att det finns ett intresse. Rift är alltså mest till för att visa vad som går att göra redan idag, och att marknadsunderlaget faktiskt existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Nej, läs på innan du läxar upp andra inom ämnet. Det är bara en skärm med upplösningen 1280x800 som sen delas på mitten och varje öga får 640x400 i upplösning. När den "riktiga" versionen kommer som vi vanliga konsumenter sen kommer kunna köpa så tror utvecklaren av denna att varje öga ska kunna få hela 1080p, men den kommer kosta mycket mer än den med lägre upplösning (upp emot 1000 dollar).

Nej, varje öga får 640x800, om du inte har 4 ögon. Dessutom har de sagt att priset kommer ligga på något som "vanliga gamers" har råd med, och med tanke på att "vanliga gamers" är de som sitter med 3 000kr konsoller så kommer den nog inte bli så dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nej, varje öga får 640x800, om du inte har 4 ögon. Dessutom har de sagt att priset kommer ligga på något som "vanliga gamers" har råd med, och med tanke på att "vanliga gamers" är de som sitter med 3 000kr konsoller så kommer den nog inte bli så dyr.

Jo, var lite snabb där, men ja, den billigaste versionen (med relativt låg upplösning) lär ligga på ungefär samma pris som den på kickstarter till en början. Att klämma in en skärm som ger 1080p till varje öga kommer dra upp priset en hel del dock och den kommer vara rätt så dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Nej, läs på innan du läxar upp andra inom ämnet. Det är bara en skärm med upplösningen 1280x800 som sen delas på mitten och varje öga får 640x400 i upplösning. När den "riktiga" versionen kommer som vi vanliga konsumenter sen kommer kunna köpa så tror utvecklaren av denna att varje öga ska kunna få hela 1080p, men den kommer kosta mycket mer än den med lägre upplösning (upp emot 1000 dollar).

My bad, jag ser bara inte hur det kommer fungera på det avståndet utan några konstiga trick. Eller så är det två separata skärmar iallafall som summar upp till 1280x800.
Men du gör samma misstag som han jag "läxade upp". 640x800, inte 640x400.

Permalänk
Medlem

Vilken lattjo liten pryl! Mitt i nyllet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

My bad, jag ser bara inte hur det kommer fungera på det avståndet utan några konstiga trick. Eller så är det två separata skärmar iallafall som summar upp till 1280x800.
Men du gör samma misstag som han jag "läxade upp". 640x800, inte 640x400.

Linser fixar problemet med avståndet. Jag är medveten om att jag gjorde ett misstag där, håller dock på att dygna för tillfället och är lite smått trött.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det här är ett kit för tomtar att experimentera och förbättra.

Inte en konsumentprodukt!
Den kommer vid senare tillfälle.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Sitta med det på sig i flera timmar kan nog bli drygt... men frän idé. Kanske blir det bra.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Satan vad kickstarter suger pengar till värdelösa projekt.

Varför är VR-headset, värdelöst då?

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Hade en VR-hjälm i mitten av 90-talet till EF2000 fighter sim. Gav dem $330 för att pröva på det igen. Om inget annat så kan jag ha den som en sovmask på flyget.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk

Spela FEAR (eller Amnesia) med dom och ett par rejäla hörlurar... Hjärtattack nästa!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Linser fixar problemet med avståndet. Jag är medveten om att jag gjorde ett misstag där, håller dock på att dygna för tillfället och är lite smått trött.

Jo linser nämnde jag redan. Jag tänkte mer på hur man får in skärmen till mitten av synfältet på båda ögonen.
Att bara dela upp en väldigt avlång i två halvor behöver en skiljevägg vid näsan så att ögonen inte råkar se andra sidan. Man kan inte justera ögonavståndet, för båda skärmhalvorna sitter fast och synfältets mitt är fixerad.
Att ha en vanlig 3D-skärm, antagligen polariserad med olika polarisering för varannan pixel, placerar synfältet i mitten framför näsan. Dyr optiskt utrustning krävs för att flytta bilden till där ögonen faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Jo linser nämnde jag redan. Jag tänkte mer på hur man får in skärmen till mitten av synfältet på båda ögonen.
Att bara dela upp en väldigt avlång i två halvor behöver en skiljevägg vid näsan så att ögonen inte råkar se andra sidan. Man kan inte justera ögonavståndet, för båda skärmhalvorna sitter fast och synfältets mitt är fixerad.
Att ha en vanlig 3D-skärm, antagligen polariserad med olika polarisering för varannan pixel, placerar synfältet i mitten framför näsan. Dyr optiskt utrustning krävs för att flytta bilden till där ögonen faktiskt är.

Jo, det var väl just den där biten som snubben hade listat ut hur man skulle göra bra. Ingen aning själv hur han nu skulle kunnat göra det, men är Carmack imponerad så måste det vara något bra och det är inte allt för dyrt heller.

Permalänk
Medlem

Synd att inte VR utvecklats mer, de hade ju fungerande sådana med spel i på Grönan för c:a 20 år sedan, borde hänt massor tycker man ju.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hur fan ser detta ut när någon kommer in i rummet där man spelar eller bara får syn på en. Man siitter i en stol och kollar mot en vägg och vrider huvudet höger och vänster? Har man dessutom en mikrofon så har man alla parametrar för att vara psykiskt sjuk.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Spela FEAR (eller Amnesia) med dom och ett par rejäla hörlurar... Hjärtattack nästa!

Heh, Pewdiepie.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Hur fan ser detta ut när någon kommer in i rummet där man spelar eller bara får syn på en. Man siitter i en stol och kollar mot en vägg och vrider huvudet höger och vänster? Har man dessutom en mikrofon så har man alla parametrar för att vara psykiskt sjuk.

Vi närmar oss http://www.imdb.com/title/tt0986263/

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av 037180:

Heh, Pewdiepie.

Han kommer nog få byta byxor efter varje stream;)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Failbygge:

Spela FEAR (eller Amnesia) med dom och ett par rejäla hörlurar... Hjärtattack nästa!

lol ja

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Navicula:

Jag har en LED skärm och den fungerar. Behåller mina 300 dollar...

Visste inte att de säljer LED skärmar redan, eller har du lagt ner 100k+ på din 15" skärm ? Skulle vara nice med ett galleri på den isf.
För de enda LED skärmar som finns idag är OLED...

OnT:
Detta verkar jävligt häftigt, hoppas det slår igenom så man kan sitta i en fotölj och spela med skärmarna på huvudet istället.

Permalänk
Inaktiv

Gabe Newell has spoken.